Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yksityisissä kouluissa ei hyväksyttäisi kiusaamista, kuten nyt julkisissa tehdään

Vierailija
12.04.2018 |

Valtion ja kuntien ylläpitämissä kouluissa koulukiusaamista on annettu esiintyä kymmeniä vuosia. Juhlapuheet ovat jääneet juhlapuheiksi. Kiusaamista ehkäistään lähinnä niin, että kielletään kiusaamista tapahtuvan omassa koulussa. Tapaukset lakaistaan maton alle, eikä asioita haluta käsitellä. Kiusattu on se, joka usein joutuu vaihtamaan koulua. Olen miettinyt, että onko kiusaamisen salliminen osa yhteiskuntakasvatusta? Vain kovat öykkärit pärjäävät?

Jos koulut olisivat yksityisiä ja joutuisivat aidosti kilpailemaan maksavien asiakkaidensa rahoista, niin luuletteko, että kiusaajan annettaisiin pilata muiden koulunkäynti?

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
12.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sitä tapahtuu yksityisissäkin koulussa.

T. Kokemusta on

Vierailija
2/31 |
12.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni olivat yksityiskoulussa (kristillinen) ja siellä oli kiusaamista. Asiaa hyssyteltiin vielä pahemmin kuin normikoulussa kun eiväthän kristillisen koulun oppilaat kiusaa ketään. Kokemukseni ko koulusta muutoinkin aika huono, pieni sisäpiiri (opettajat ja tietystä seurakunnasta olevat vanhemmat) pyörittivät sisäpiiriä ja vain heidän lapsensa pystyivät esim saamaan stipendejä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
12.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten yksityisen yrityksen työntekijä voisi puuttua tehokkaammin kiusaamiseen kuin kunnan viranhaltija? Rangaistukset puuttuvat kuitenkin hyvin nopeasti lapsen perusoikeuksiin.

Vierailija
4/31 |
12.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusaajien vanhemmat vaan maksaisivat lisää ja kiusaajat jatkaisivat edelleen kiusaamista.

Vierailija
5/31 |
12.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityiset yritykset voivat valita asiakkaansa. Yksityisiin päiväkoteihin tai kouluihin ei tarvitse ottaa minkään sortin erityislapsia, vaan nämä voidaan jättää kunnallisten harteille. Helpompaa ja halvempaa tuottaa. 

Vierailija
6/31 |
12.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusaaminen on yhteiskunnallisesti hyväksytty asia. Kauhea meuhka rasismia vastaan, tasa-arvon puolesta jne., mutta se vähänkin erilaisten ylimielisesti virnuillen katselu, huomiotta/ulkopuolelle jättäminen ja yleinen ihmisten arvottaminen on täysin ok. Ja ei katso ikää, tulotasoa, statusta yms. ominaisuuksia, kiusaajia ja kiusattuja on ihan kaikkialla.

Vierailija
7/31 |
12.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksityiset yritykset voivat valita asiakkaansa. Yksityisiin päiväkoteihin tai kouluihin ei tarvitse ottaa minkään sortin erityislapsia, vaan nämä voidaan jättää kunnallisten harteille. Helpompaa ja halvempaa tuottaa. 

Miten se niinkö käytännössä tapahtuisi, olisiko ennen ekaa luokkaa joku kiusaamis-, älykkyys- ja varallisuustesti, jonka voittajat saisivat hyvän koulupaikan?

Kysehän ei ap:n ajatuksessa varmaankaan ollut siitä, että vanhemmat maksaisivat jotain siitä koulusta, vaan että kunta ostaisi koulutuspalveluita.

Vierailija
8/31 |
12.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko ajanhan tulee uutisia että usalaisissa ja brittiläisissä eliittikouluissa murhataan ja raiskataan milloin ketäkin.

Vierailija
9/31 |
12.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos me aikuiset emme osaa tulla toistemme kanssa toimeen ilman, että haukumme, mollaamme ja käyttäydymme aggressiivisesti toisamme kohtaan, niin miten voimme vaatia lapsia käyttäytymään kunnolla ja toisia kunnioittaen, kun emme tee sitä itsekkään?

Vierailija
10/31 |
12.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikissa kouluissa on kiusaamista. Suomessa olevat yksityiskoulut pääsääntöisesti eivöt ole yksityisiä, vaan pyörivät julkisella rahalla, eikä lukukausimaksuja silloin saa periä. Mutta aidosti yksityinen on riippuvainen asiakkaiden rahoista. Kun suurimman rahoittajan lapsi on se pahin kiusaaja, voitte vain kuvitella, miten helppo asiaan on puuttua. Suomalaisessa systeemissä kukaan ei voi öykkäröidä rahoillaan. Vaikka nähtävästi jotkut yrittävät.

Vierailija
11/31 |
12.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksityisiin päiväkoteihin ainakin otetaan nyt suomessa ne, ketkä eivät kunnalliseen mahdu. Ostopalveluna sitten yksityiselle sektorille siirretään. Ei ole yhtään sen "parempaa väkeä"

Vierailija
12/31 |
12.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jenkkiyliopistoissahan raiskauskulttuuri on päässyt niin pitkälle siksi, että YKSITYISINÄ kouluina ne ovat riippuvaisia rahoittajistaan ja tekisi koululle tosi huonoa puuttua siihen, jos jonkun silmäätekevän ison ja verkostoituneen tukijan poika raiskaa koulukavereitaan huvin ja urheilun vuoksi. 

Vierailija
13/31 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurinta puppua mitä olen luenut pitkään aikaan. Rahalla saisi oikeutta ja kiusaaminen kuitattaisiin setelitukolla reksille.

Vierailija
14/31 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni oli ei-kunnallisessa koulussa ja siellä kiusaamiseen puututtiin heti,kun siitä tuli ilmoitus (ja asia oli selvitetty eli parissa tunnissa). Sen jälkeen syyllisiksi epäiltyjen puhuttelu rehtorin toimesta ja kotiin varoituskirje, että seuraavasta vastaavasta tule 2 vko määräaikainen erottaminen.

Kiusaamista oli huomattavasti vähemmän kuin kunnallisessa peruskoulussa.

15/31 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on joitain yksityisiä kristillisiä peruskouluja (ainakin yksi on). Minua kiinnostaisi tietää, esiintyykö siellä koulukiusaamista vähemmän kuin tavallisissa kouluissa.

Vierailija
16/31 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos yksityiskouluissa pystyttäisiin maagisesti ratkaisemaan kiusaamisongelma, niin siitähän voisi saada Nobelin rauhanpalkinnon. Olisin erittäin kiinnostunut näkemään, mitä keksisivät.

Vierailija
17/31 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurinta puppua mitä olen luenut pitkään aikaan. Rahalla saisi oikeutta ja kiusaaminen kuitattaisiin setelitukolla reksille.

Bah! Kun muutama maksava oppilas on kiusaamisen takia vaihtanut koulua, saa rehtori potkut.

Vierailija
18/31 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opettaja. Kierrän sijaistamassa eri kouluissa, kun määräaikaistakaan työtä ei saa. Olen järkyttynyt siitä, millaista meno on kouluissa, eikä kyseessä ole vain yksittäistapauksia. Keskittymiskyky ja perustaidot ovat valtaosalla aivan hukassa. Mölistään kaiken aikaa, kierrellään luokassa, yksi hyppii kaapiston päälle, toinen heittäytyy makaamaan lattialle kieltäytyen tekemästä mitään. Ketään ei kunnioiteta, lauotaan suusta mitä sattuu, ja itse ollaan maailmannapa. Terävä kieli satuttaa eniten ja tätä malliahan aikuiset näyttävät somemaailmassa.

Tästä huolimatta oppilaita istutetaan tabletit kädessä ja tehdään projekteja, mistä valtaosa on ulapalla vapaa-matkustajina. Teemapäivinä huomiodaan näennäisesti kasvatuksellisia asioita, mutta kukaan ei pysty ja jaksa puuttua niihin päivittäin. Opettaja ei enää opeta vaan ohjaa. Koulun tehtävä ei ole kasvattaa. Näin meille uskotellaan. Itse en toimi näin ja ilmeisesti teen jotain väärin. Ainakin työpaikan saanti on vaikeaa.

Vierailija
19/31 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen opettaja. Kierrän sijaistamassa eri kouluissa, kun määräaikaistakaan työtä ei saa. Olen järkyttynyt siitä, millaista meno on kouluissa, eikä kyseessä ole vain yksittäistapauksia. Keskittymiskyky ja perustaidot ovat valtaosalla aivan hukassa. Mölistään kaiken aikaa, kierrellään luokassa, yksi hyppii kaapiston päälle, toinen heittäytyy makaamaan lattialle kieltäytyen tekemästä mitään. Ketään ei kunnioiteta, lauotaan suusta mitä sattuu, ja itse ollaan maailmannapa. Terävä kieli satuttaa eniten ja tätä malliahan aikuiset näyttävät somemaailmassa.

Tästä huolimatta oppilaita istutetaan tabletit kädessä ja tehdään projekteja, mistä valtaosa on ulapalla vapaa-matkustajina. Teemapäivinä huomiodaan näennäisesti kasvatuksellisia asioita, mutta kukaan ei pysty ja jaksa puuttua niihin päivittäin. Opettaja ei enää opeta vaan ohjaa. Koulun tehtävä ei ole kasvattaa. Näin meille uskotellaan. Itse en toimi näin ja ilmeisesti teen jotain väärin. Ainakin työpaikan saanti on vaikeaa.

Ja sitten vielä ihmetellään miksi PISA-tulokset laskevat.

Vierailija
20/31 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten vielä ihmetellään miksi PISA-tulokset laskevat.

Ruotsalaiset varoittelevat Suomea uudesta opetussuunnitelmastamme. Heillä toteutettiin se sama 90-luvulla ja nyt kerätään surkeaa satoa. Miksi me teemme samat virheet AINA Ruotsin perässä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kahdeksan