Miksi ihmisillä on vielä talvikengät käytössä?
Kommentit (85)
Talvikengissä on paksu pohja. Maa on jäässä, kylmyys hohkaa ohutpohjaisten kesäkenkien sisään.
Koska A) on vielä kylmä, aamulla nollassa
B) kevätkenkäni ovat rikki
C) ei ole nyt juuri varaa ostaa uusia. Ostan kun löydän sopivat kirpparilta.
Mulla ei ole sopivia kevätkenkiä eikä ole ollut rahaa ostaa uusia, eilen tuli palkka niin pääsen tänään kenkäostoksille.
Täällä meilläkin ainakin on vieläloskaa loskaa pyörätiellä ja lumikinokset pihalla on vielä toista metriä korkeat. Hyvä syy käyttää talvikenkiä.
Mulla on niin paha reuma ja ns. Raynaud, että joudun pitämään talvikenkiä vuoden ympäri. Niin, myös niinä päivinä, kun lämpömittari näyttää -27. Jalat palelee niin kovasti.
Itse asun Helsingissä, mutta sellaisella maalaismaisella alueella, eikä täällä ole jää ja lumi sulanut vielä. Menen töihin keskustaan, joten aamu alkaa lumen ja jään peittämillä teillä ennen kuin pääsen lumettomille kaduille. Ei mitään järkeä vaihtaa kenkiä kesken työmatkan.
Eilen kävelin pienen matkan converset jalassa ja vitsi että paleli. Jalkapohjatkin ihan jäiset, kun routa on vielä maassa ja palelluttaa jalat pohjan läpi. Siksi. (Converset oli jalassa, koska olin tilaisuudessa, jossa talvikengillä olisi tullut kuuma, ja ei ollut tarkoitus olla ulkona kuin autolta sisälle siirtymisten verran)
Tänään kesäkengät ja kylmä kävi nilkkoihin ihan hitosti.
Siis miten joku voi pitää jotain kesäkenkiä tällä kelillä? Mulla ainaki korkkarit uppoaa tonne parimetriseen hankeen. Ei voi ymmärtää. Nimimerkillä: Elämää on pohjoisessakin.
Mulla on hyvä ääreisverenkierto ja kädet/jalat pysyy helposti lämpimänä. Nyt kun oon jo siirtynyt kevyisiin kenkiin täällä Tampereella, on porukka katsonut kuin täyttä hullua.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen syvästi
Ihmettelen syvästi miksi sulla oli edes talvkengät käytössä? Adidaksen superstareilla läpi koko talven.
Vierailija kirjoitti:
Itse asun Helsingissä, mutta sellaisella maalaismaisella alueella, eikä täällä ole jää ja lumi sulanut vielä. Menen töihin keskustaan, joten aamu alkaa lumen ja jään peittämillä teillä ennen kuin pääsen lumettomille kaduille. Ei mitään järkeä vaihtaa kenkiä kesken työmatkan.
Onko siellä Viikissä jo lehmät päästetty pellolle?
Meillä pihassa korkeat hanget ja jäätikköä isolla alueella.
Talvikengät ovat ainoat mahdolliset joita tällä hetkellä voi tai on järkevä käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Oletko sama kirjoittaja, kun eilen palstalla ihmetteli miksi joku kulkee vielä talvitakissa.
No, vastaus on edelleen: Aamulla kun lähdin töihin, oli viisi astetta pakkasta. Ja tämä siis ihan lounaisimmassa Suomessa.
No tämä on se sama joka on viime aikoina tehtaillut ihan samanlaisia aloituksia mm. kesärenkaista, ei kannata vaivautua. Lääkitys kuntoon niin loppuu tarve tehdä näitä.
Vaikka on lämmin ilma, ei tarkoita että routa ja jää olisi sulanut maan alta. Luntakin on myös vielä paljon joten miksi ihmeessä laittaisin sandaalit jalkaan :D
Nämä kelit ovat juurikin petollisia. On lämmin, mutta maa silti jäässä ja kylmä pääsee sieltä jalkoihin kun ollaan ohutpohjaisilla kengillä. Aina kauhistellaan paljaita nilkkoja jne. mutta ei tajuta tätä asiaa ollenkaan.
Me kaikki ei olla kotirouvaidiootteja, siksi.
Enemmän ihmetyttää miksi jotku kulkee tennareissa nilkat paljaana kun pakkasta on 20 astetta.
talvikengät on jalassa kun pystyn ostamaan uudet kengät ehkä toukokuussa. pohdiskelin asiaa.. kiva mennä talvitamineissa, siis toppatakissa ja vuorikengissä ihmisten ilmoille, kevättakissa oli joku kummallainen läikkä.
Kesäkengät jalassa läpi talven, eipähän tarvi tennari-ihmisten valittaa.