Millaiset vanhemmat päästävät 10-vuotiaan yksin kauppakeskukseen pyörimään?
Tai kaverin kanssa. Kuulemma antavat vielä rahaa mukaan. Eikö kuulosta teidän korvaan omituiselta?
Kommentit (136)
No, riippuu vähän ostarista. Esim Lahden Trioon en päästäisi. Hyvin sokkeloinen, Pimeissä nurkissa ja ovilla pyörii ties mitä hiihtäjää, kun se toimii samalla jonkunlaisena nuorisotalona ja ananaspääcenterinä varsinaisen toiminnan lisäksi. Minä keski-ikäinen tätikin tiedän, että sinne voisi mennä kyselemään notkujilta, jos huumeita tänään tarttis.
Ylipäänsä ostarihengaajat ei ole ihmisiä, joilta kannattaa ottaa vaikutteita.
Monessa maassa saisi lapsensa huostaanotetuksi, jos heidät päästäisi yksin ostarille palloilemaan. Ihanassa lintukodossa vielä ollaan.
Vierailija kirjoitti:
Minä päästän. Kauppakeskus on meidän lähikauppamme enkä näe mitään syytä, miksi 10 v ei voisi asioida kauppakeskuksessa. Meneehän tytöillä aikaa, kun kiertelevät katsomassa ja joskus myös ostamassa hiusjuttuja, vaatteita, vihkoja ja kyniä yms sekä käyvät jätskillä tai hampurilaisaterialla.
Et näe mitään syytä? Oletko miettinyt kaikki riskit läpi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä päästän. Kauppakeskus on meidän lähikauppamme enkä näe mitään syytä, miksi 10 v ei voisi asioida kauppakeskuksessa. Meneehän tytöillä aikaa, kun kiertelevät katsomassa ja joskus myös ostamassa hiusjuttuja, vaatteita, vihkoja ja kyniä yms sekä käyvät jätskillä tai hampurilaisaterialla.
Olen nähnyt kauppakeskuksissa keskellä päivää todella epämääräisen näköisiä ihmisiä liikkeellä. Mitä 10-vuotias tekee, jos joku mies tulee kourimaan tai tekemään jotain muuta epäillyttävää? Ei varmasti osaa tehdä yhtään mitään. 10-vuotias ei ole vielä teini-ikäinen, eikä tarvitse tuollaisia vapauksia. Olet kyllä aika sinisilmäinen.
Kotonako tuon ikäisen lapsen pitäisi istua iltapäivät? Epämääräisen näköisiä ihmisiä liikkuu ihan kaduilla, puistoissa ja muissakin paikoissa. Ei ne epämääräisen näköiset ihmiset itseään teleporttaa kauppakeskuksiin. Yhtä lailla lapsen pitää tietää, mitä tehdä, jos joku jossain kadulla tai muualla alkaa ahdistelemaan.
Totta kai päästän. Ei lapsi tietysti yksin halua mennä, vaan kaverin kanssa. Lapseni on on reipas ja elämäniloinen ja liikkuu läheisten kavereiden kanssa. Oman kokemukseni mukaan on epätodennäköistä, että kukaan lähestyy huonoissa tarkoituksissa sellaisia lapsia.
Itsenäisyyden, luonnollisen kasvun ja kaverisuhteiden tukeminen painaa enemmän, kuin häviävän pieni mahdollisuus, että jotain pahaa tapahtuu.
Olen paljasjalkainen stadilainen ja muistaakseni minulle on kerran tarjottu huumeita. Sekin tapahtui tutun tutun toimesta. Minua ei ole koskaan ryöstetty. Olen kerran saanut lyönnin naamaan, teini-ikäisenä Hietsussa koulujen päättämisen iltana. Tai yönä.
Minua on lapsena seksuaalisesti ahdisteltu kahden korttelin päässä kotoa, matkalla harrastukseen. Olivatko vanhempani vastuuttomia? Minusta eivät, se oli vain ikävä sattuma. Onneksi mitään syvää traumaa ei jäänyt.
Kauppakeskus on täynnä ihmisiä, myös ihan tavallisia, vastuullisia ihmisiä. Minä puuttuisin, jos näkisin, että lapsi on ikävässä tilanteessa. Siitä syystä uskon, että myös muut puuttuvat.
Vierailija kirjoitti:
Tätä sokeammaksi ei meininki enää voi mennä. Voi hyvä luoja!
Vierailija kirjoitti:
Eikö siellä pyöri mamumiehiä? En uskaltaisi päästää. Eihän tuon ikäinen tajua vielä mitään.
Tuon ikäisen itsesuojeluvaisto on melko hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä sokeammaksi ei meininki enää voi mennä. Voi hyvä luoja!
Terveisiä sinne herkkusienikellariin. Lapsia sellaisessa ei voi kasvattaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen nähnyt kauppakeskuksissa keskellä päivää todella epämääräisen näköisiä ihmisiä liikkeellä. Mitä 10-vuotias tekee, jos joku mies tulee kourimaan tai tekemään jotain muuta epäillyttävää? Ei varmasti osaa tehdä yhtään mitään. 10-vuotias ei ole vielä teini-ikäinen, eikä tarvitse tuollaisia vapauksia. Olet kyllä aika sinisilmäinen.
Kotonako tuon ikäisen lapsen pitäisi istua iltapäivät? Epämääräisen näköisiä ihmisiä liikkuu ihan kaduilla, puistoissa ja muissakin paikoissa. Ei ne epämääräisen näköiset ihmiset itseään teleporttaa kauppakeskuksiin. Yhtä lailla lapsen pitää tietää, mitä tehdä, jos joku jossain kadulla tai muualla alkaa ahdistelemaan.
Tuon ikäisen pitäisi olla kotona tekemässä läksyjä, tai kotona vaikka kaverin kanssa. Tai harrastuksessa. EI kauppakeskuksessa viettämässä aikaa. "Kotonako tuon ikäisen lapsen pitäisi istua iltapäivät?" Todella erikoinen kysymys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan siellä ihan tavallisia ihmisiä ostoksilla. Lapsille pitää opettaa itsesuojelua ja kriisitilanteiden hallintaa.
Mulla on 10-vuotias lapsi, jota kannustan koulun jälkeen kyll muuhun tekemiseen kuin ostarilla notkumiseen. Täällä onneksi koulukin on tätä tukemassa järjestämällä joka iltapäivä koulun tiloissa erilaisia ilmaisia kerhoja. Meidän lapsi käy noissa kerhoissa kolmena päivänä viikossa ja yhtenä päivänä joutuu odottamaan kerhon alkamista tunnin ja viettää sen ajan kirjastossa. Kerhojen/ koulun jälkeen tulee kotiin välipalalle ja läksyjä tekemään, tai menee kaverille tai kaveri tulee meille.
Osaa kyllä myös asioida kaupassa ja nykyään käy itse ostamassa kavereiden synttärilahjat ja välillä myös välipalaa koulun jälkeen, mutta siitä turhanpäiväisestä kaupoissa notkumisesta, kauppojen kiertelystä ja kaikenlaisen pikkukrääsän tai vaatteiden jatkuvasta ostelusta yritän pitää erossa. Jos joskus myöhemmin teininä haluaa noin aikaansa kuluttaa niin se on sitten ihan hänen oma valintansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et näe mitään syytä? Oletko miettinyt kaikki riskit läpi?
Miksi elää kun se on niin vaarallista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt ei varmaan ollut siitä kyse, että viedään lapset ostarille leffaan ja hamppareille ja haetaan sitten kotiin, vaan nämä joka päivä ostarilla maleksivat, mitään tekemättömät pienet lapset jaksaa hämmästyttää minuakin. Joskus heitä näkee ihan kouluaikoinakin siellä. Ovat kai sitten sellaisia luotettavia lapsia...
Mistä tiedät, millä asialla kukin lapsi on ostarilla?
Jaa... no tietysti voi vain arvailla, miksi se 10-vuotias pyörii aikuisten kanssa. Tosin voihan ne kaikki viisi miestä olla lapsen isiä. Mistäs sen tosiaan tietää?
Ostarin vartijalle ilmoitus jos jotain on meneillään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää lapsen saada mennä. 10 vuotias osaa jo paljon ja osaa laskea. Meidän 10 vuotias saa mennä kaverinsa kanssa vaikka elokuviin ja sitten hampparille. Vien ja haen sitten sovitusta paikasta ja hyvin on mennyt.
Lapseni käy myös minun kanssa, mutta annan kyllä mennä yksin myös. Tosin asiasta sovitaan aina ja pidetään aikatauluista kiinni. On lapsellani myös puhelin ja hän saa soitettua jos haluaa tulla kotiin aikaisemmin.
Monesti teen myös niin, että lähden ostoksille (ruoka), annan lapselleni rahaa ja hän saa katsella omassa rauhassa. Sitten sovitaan tapaaminen ja hän suorittaa omat ostoksensa (kynät, kumit, kuulokkeet) ja minä omat. Niin hän oppi laskemaan ja vertailemaan. Ihan hyvin on mennyt.
Miksi noin nuori tarvitsee itsenäisyyttä liikkua isossa kauppakeskuksessa yksin? Todella varomatonta. Laskutoimituksia voi harjoitella muullakin tavalla. En edes päästäisi teiniä viettämään aikaa ostoskeskuksiin yksin, siellä pyörivät ongelmanuoret, käyhän itse katsomassa. Ostavat tupakkaa ja energiajuomia.
Mitenkäs ne teinit muka onnistuu ostaa röökiä kun paperit kysytään alaikäisen näköisiltä?? Myyjät ovat sen verran tarkkaavaisia että kysyvät paperit jos vähänkään mietityttää.... ja kyllä teinit tunnistaa muutenkin, esim käytöksestä. Aikuiset osaavat jonottaa hiljaa, teinit möykkäävät.
Ei kukaan. Lapsi pitää pitää tynnyrissä tai rakastavan äidin tissien välissä 18vuotiaaksi saakka. Armeijassa yrittävät sitten vieroittaa, mutta onneksi mammat vahtivat kapiaistenkin työtä, etteivät janipetterit ja liisakyllikit vaan vieraannu äidin suojasta.
Oikeasti rakastava äiti antaa vapautta vasta sitten, kun kuopuskin on vanhainkodissa. Muuten hän on hulttio, joka ei ymmärrä kasvatuksesta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää lapsen saada mennä. 10 vuotias osaa jo paljon ja osaa laskea. Meidän 10 vuotias saa mennä kaverinsa kanssa vaikka elokuviin ja sitten hampparille. Vien ja haen sitten sovitusta paikasta ja hyvin on mennyt.
Lapseni käy myös minun kanssa, mutta annan kyllä mennä yksin myös. Tosin asiasta sovitaan aina ja pidetään aikatauluista kiinni. On lapsellani myös puhelin ja hän saa soitettua jos haluaa tulla kotiin aikaisemmin.
Monesti teen myös niin, että lähden ostoksille (ruoka), annan lapselleni rahaa ja hän saa katsella omassa rauhassa. Sitten sovitaan tapaaminen ja hän suorittaa omat ostoksensa (kynät, kumit, kuulokkeet) ja minä omat. Niin hän oppi laskemaan ja vertailemaan. Ihan hyvin on mennyt.
Miksi noin nuori tarvitsee itsenäisyyttä liikkua isossa kauppakeskuksessa yksin? Todella varomatonta. Laskutoimituksia voi harjoitella muullakin tavalla. En edes päästäisi teiniä viettämään aikaa ostoskeskuksiin yksin, siellä pyörivät ongelmanuoret, käyhän itse katsomassa. Ostavat tupakkaa ja energiajuomia.
Mitenkäs ne teinit muka onnistuu ostaa röökiä kun paperit kysytään alaikäisen näköisiltä?? Myyjät ovat sen verran tarkkaavaisia että kysyvät paperit jos vähänkään mietityttää.... ja kyllä teinit tunnistaa muutenkin, esim käytöksestä. Aikuiset osaavat jonottaa hiljaa, teinit möykkäävät.
Tai miten huumeita voi olla, nehän on laittomia? Järki käteen, joohan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuon ikäisen pitäisi olla kotona tekemässä läksyjä, tai kotona vaikka kaverin kanssa. Tai harrastuksessa. EI kauppakeskuksessa viettämässä aikaa. "Kotonako tuon ikäisen lapsen pitäisi istua iltapäivät?" Todella erikoinen kysymys.
Eli lapsi ei saa tulla koulustakaan kotiin ilman aikuista? Koulumatkallahan voi tulla vastaan joku epämääräisen näköinen ihminen, koska koulukin sijaitsee ihan kauppakeskuksen vieressä. Eikä saa olla kavereineen ulkonakaan, koska ulkonakin voi tulla vastaan joku epämääräisen näköinen ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma 10v. tulee koulun jälkeen kotiin, syö välipalaa, tekee läksyt ja yleensä menee omaan pihaan mailan ja pallon kanssa vetelemään maaleja. Usein kaveri mukana. Tai sitten hän menee kaverille, siellä sama meininki. Joten ei istu kotona iltapäiviä. Muitakin vaihtoehtoja on kuin notkua ostarilla.
Monessa muussa Euroopan maassa on jopa laitonta, että alle 12-vuotias liikkuu yksin. Jos Suomessa 10v. ei käy yksin ostoksilla ja liiku ilman vanhempia kaupungin keskustassa, niin heti kasvatetaan tynnyrissä.
Huonoa vanhemmuutta taas tässäkin ketjussa. Tosin, mitä voisi odottaa tällä palstalla.