Minulla napsahti auton ratissa ja halusin ajaa toisen auton päälle, koska tämä rikkoi liikenne sääntöjä eikä väistänyt minua.
Minulla oli etuajooikeus, kun lähdin kotoa. Vasemmalta tulee auto todella kova viidenkybän alueella. Alan tööttäämään ja menen aivan risteyksen reunaan. Auto ei väistä. Minulla napsahtaa. Ajan auton kiinni, ajan puskurissa, rämpytän valoja tööttäilenm ja olen lapsellinen.
Raivossani en muista edes ottaa rekkaria ylös. Olisihan tuosta voinut poliisille soittaa kun paineli ylinopeuttakin.
Liekö humalassa vai näkö mennyt?
Seuraavan kerran jos auto ei väistä minua kyseissä mutkassa niin posautan kylkeen täydellä oikeudella, ellei auto ole bussi. =)
Hyvää huomenta kaikille!
Kommentit (51)
Vihastuminen on ihan normaalia mielestäni.
Yleensä osaa käsitellä näitä aggression ja vihan tunteita rauhanomaisesti.
Kaikkea paskaa ei vain jaksa aina niellä.
Ei aina voi käyttäytyä poliittisesti korrektisti ja miellyttää muita, kun joku haluaa ajaa päällesi?! Eihän se kosto tuntuisu kuin hetken hyvältä...
Miten ihmiset ovat näin pihalla liikennesäännöistä?
Silloin kun tullaan liikenteeseen omalta pihalta tai vaikkapa kaupan parkkipaikalta, niin väistetään kaikkea liikennettä. Myös edestäpäin tulevia.
Tasa-arvoisessa risteyksessä väistetään kevyttä liikennettä ja oikealta tulevaa. Vasemmalta tulevaa raitiovaunua pitää väistää tasa-arvoisessa risteyksessä.
Ja ap, viidenkympin alueilla todella harvoin on tasa-arvoisia risteyksiä. Aloituksesi oli sekava, ehkä sinulta sitten jäi kolmio huomaamatta? Kärkikolmio velvoittaa väistämään risteävää liikennettä, samoin stop-merkki.
Meidän lähimpään risteykseen tuli liikenneympyrä, ja ne jotka ennen tuli ns oikealta, kuvittelee yhä kolmiosta huolimatta olevansa etuajo-oikeutettuja. Valehtelematta joka toinen aamu saisin ajaa jonkun kylkeen jos pitäisin oikeuksistani kiinni. Määrätietoisesti vaan pitää yrittää olla menettämättä hermojaan vaikka ärsyttää kyllä jarrutella jatkuvasti niiden kolmion takaa tulevien takia.
Itse rikoit oikeinkirjoitussääntöjä - ja minun teki mieli painaa "ilmoita asiattomaksi"-nappia.
Kyllä asuntoalueilla on järjestään tasa-arvoisia risteyksiä eli pienemmiltä teiltä tulevilla ei ole kolmiota ja heillä on siis oikealta tullessaan etuajo-oikeus isommalle tielle tullessa. Näin pitäisi ilmeisesti nopeuksien pysyä alempana tuolla asuinalueen isommalla kadulla, kun pitää varautua väistämään oikealta tulijoita. Ongelmana on satunnaiset vierailijat, jotka eivät tasa-arvoisuutta huomaa ja posottavat muitta mutkitta eteen vasemmaltakin "isoa tietä" ajaessaan. Toinen ongelma on pyöräilijät. Eli jos on tasa-arvoinen risteys ja sivutieltä tulevalla ei ole kolmiota eikä stoppia, päätien suuntaista pyörätietä kulkevan pyöräilijän pitää joka risteyksessä väistää sivutieltä autoa, koska autolla ei ole kolmiota tai stoppia. Pyöräilijöistä tätä sääntöä ei noudata yksikään vaan tulee vauhdilla suojatiellä ajaen yli. Jos joku kerta kopsahtaa, pyöräilijä maksaa auton vahingot.
Vierailija kirjoitti:
Itse rikoit oikeinkirjoitussääntöjä - ja minun teki mieli painaa "ilmoita asiattomaksi"-nappia.
Taisit juuri rikkoa trollien sääntöjä. Keksi parempi ;)
t. Vainoharhainen AP
Kannattaa ennen liikkeelle lähtöä tehdä päätös olla provosoitumatta, suora pelti ei tule suoraksi korjaamallakaan, vaikka olisitkin oikeassa. Korjatun kolariauton arvo väistämättä laskee.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ennen liikkeelle lähtöä tehdä päätös olla provosoitumatta, suora pelti ei tule suoraksi korjaamallakaan, vaikka olisitkin oikeassa. Korjatun kolariauton arvo väistämättä laskee.
Tärkein kysymyshän on se kuka sen laskun maksaa eli kuka on syyllinen ja kuka on syytön.
Kun vanhalla kotterolla ajeloo, niin eipähän tuon arvo voi pahemmin romahtaa. =)
Aloittaja on minusta aivan kaheli. Sinulla ei ollut itsesuojeluvaisto päällä vaan itsetuhoisuusvaisto.
Mikäli ongelma on yleinen, voisi varmaan jostain kaupungin liikennetaholta pyytää lisä liikennemerkkiä paikalle?
Meilläkin on tuollainen risteys kodin lähellä, asuntoalueella nimenomaan. Itse ajelin varmaan vuoden niin, että pysähdyin aina ja annoin sen vasemmalta "suoraa tietä ajavan" mennä, ja vasta joskus asuttuani huomasin, että minullahan se etuajo-oikeus on. En onneksi päässyt aiheuttamaan vaaratilanteita, vaan pikemminkin hidastelua sitten. Toki täällä ei autoja kulje kovin paljon, että en usko että kukaan voi niin paljon hermostua asiasta.
Ihan inhimillistä minusta olla huomaamatta tuollaista, ja varsinkin vierailijoiden. Viisas katsoo ja ei ala opettamaan ketään liikenteessä. Näytä esimerkkiä lapsillesi, ja ole varovainen kääntyessäsi tielle. Puhu tilanteessa vaikka että "meillä on kyllä etuajo-oikeus, mutta kaikki eivät sitä huomaa, joten ollaan ekstra varovaisia tämmöisissä kohdissa!".
Ehkä sinun omakin mielialasi pysyisi tasaisempana.
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja on minusta aivan kaheli. Sinulla ei ollut itsesuojeluvaisto päällä vaan itsetuhoisuusvaisto.
Mikäli ongelma on yleinen, voisi varmaan jostain kaupungin liikennetaholta pyytää lisä liikennemerkkiä paikalle?
Meilläkin on tuollainen risteys kodin lähellä, asuntoalueella nimenomaan. Itse ajelin varmaan vuoden niin, että pysähdyin aina ja annoin sen vasemmalta "suoraa tietä ajavan" mennä, ja vasta joskus asuttuani huomasin, että minullahan se etuajo-oikeus on. En onneksi päässyt aiheuttamaan vaaratilanteita, vaan pikemminkin hidastelua sitten. Toki täällä ei autoja kulje kovin paljon, että en usko että kukaan voi niin paljon hermostua asiasta.
Ihan inhimillistä minusta olla huomaamatta tuollaista, ja varsinkin vierailijoiden. Viisas katsoo ja ei ala opettamaan ketään liikenteessä. Näytä esimerkkiä lapsillesi, ja ole varovainen kääntyessäsi tielle. Puhu tilanteessa vaikka että "meillä on kyllä etuajo-oikeus, mutta kaikki eivät sitä huomaa, joten ollaan ekstra varovaisia tämmöisissä kohdissa!".
Ehkä sinun omakin mielialasi pysyisi tasaisempana.
Kiitos tästä. Kyllä tässä mielenrauha alkaa jo pikkuhiljaa palailemaan.
Ongelma on siinä vain, että näitä teitä ja kohtia on täällä päin todella paljon ja niitä liikenneympyröitä sais olla enemmän, niin vaaratilanteilta välttyisi ajajat. Kyseinen risteys vielä johtaa päiväkodille eli lapsia on paljon kyydissä. Minulla oli tänään huono päivän alku ja sen sais tuta kyseinen kuski. Olen nyt lääkinnyt itseni ja olen vähemmän impulsiivinen ihminen ainakin omasta mielestäni. =) Kiva teidän mammojen ja pappojen kanssa turista...
t. Aikuinenlapsi AP
Saivartelija AP-saapui paikalle. En tullut pihalta tai parkkipaikalta vaan ihan oikealta taajaman kadulta. Jos ei missään näy kärkikolmiota tai stop-merkkiä, on kyseessä tasa-arvoinen risteys. Tämä ei vain mene pään sisälle, kun ajataan uutta ennätystä.