Kävin poistamassa luvat tietojen luovutuksiin omakannassa, koska tuo pisteytyssysteemi karmii
Osaako kukaan oikeasti kertoa, miten se voi vaikuttaa hoitooni tällä hetkellä?
Kommentit (59)
Katsokaa Black Mirror Netflixistä.. siellä on jo lähitulevaisuus näkyvillä kaikessa karmivuudessaan.
Vierailija kirjoitti:
Tämä taitaa tarkoittaa ainakin minulle sitä, että vanhuksena en tule saamaan hoitoa, en vakuutuksia enkä mitään, sillä olen työkyvyttömyyseläkkeellä mt-ongelmien takia. Olen nyt jo alinta kastia koko yhteiskunnassa (päihdeongelmaisille kyllä löytyy apua ja kuntoutusta, minulle ei), entä sitten kun on tällainen pisteytysjärjestelmä?
Saat parhaat pisteet ja olet yksityisten rahasampo, jonka jatkuvista lääkärikäynneistä valtio maksaa eniten.
Mä poistin jo ajat sitten luvat. Koitan jatkossa hoitaa lekurikäynnit Virossa itse maksaen.
Vierailija kirjoitti:
Siellä on varmasti tehty tämän päivän aikana aika paljon rajauksia tietojen luovutuksiin..pakko saada stoppi sille.
Kai ymmärrät että tuolla kiellolla ei ole mitään merkitystä?
Vierailija kirjoitti:
Eihän sillä kiellolla ole mitään merkitystä! Tietoja voidaan ilman kansalaisen suostumusta luovuttaa tutkimustarkoituksiin sekä kaikkeen sellaiseen, minä palveluntarjoaja (valtio) katsoo tarpeelliseksi, joten se ja sama, kiellät tai et.
Täällä on nyt joku vauhkoontunut, ajattelusta vapaa porukka liikenteessä. Itse olen yksityisyydestä tarkka, ja hyvin tietoinen mitä nykyjärjestelmillä voidaan tehdä ja mihin kehitys on menossa. Voin sanoa että tuo pisteytys on pienin ongelmanne, kun valtio maksaa tuon perusteella ENEMMÄN ongelmayksilöistä palveluntarjoajalle . Ilman tuota pisteytystä vanhemmat, tai sairaammat jäisivät hyvin helposti palveluiden ulkopuolelle.
Mua kiinnostaisi tietää, mikä tuo pistetieto tarkalleen ottaen on? Varmaankin se on henkilötieto, jos se on liitettävissä yksittäiseen henkilöön. Mutta onko se nk arkaluontoinen henkilötieto? Onko se terveystieto? Vai onko se vain laskennallinen kustannustieto, muutettavissa euroiksi? Ja miksikö mua kiinnostaa? Koska tuon tiedon tietosuoja riippuu täysin siitä, mikä tieto se on. Voiko siitä tulla julkinen tieto kuten verotiedoistakin? Verotiedotkin ovat henkilötietoja, mutta silti julkisia.
- Nro 17 -
Vierailija kirjoitti:
Mua kiinnostaisi tietää, mikä tuo pistetieto tarkalleen ottaen on? Varmaankin se on henkilötieto, jos se on liitettävissä yksittäiseen henkilöön. Mutta onko se nk arkaluontoinen henkilötieto? Onko se terveystieto? Vai onko se vain laskennallinen kustannustieto, muutettavissa euroiksi? Ja miksikö mua kiinnostaa? Koska tuon tiedon tietosuoja riippuu täysin siitä, mikä tieto se on. Voiko siitä tulla julkinen tieto kuten verotiedoistakin? Verotiedotkin ovat henkilötietoja, mutta silti julkisia.
- Nro 17 -
Tietysti henkilötieto ja vielä arkaluontoinen sellainen. Nyt voit sitten kirjoittaa kuinka tuollaista aineistoa käsitellään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin kävin poistamassa luvat oma kannassa. Pisteytetään ihmiset, ketä kannattaa hoitaa ja ketä ei. Mitä heille kuuluu ihmisen koulutus, ammatti ja perhesuhteet?????
Niinpä. Lisäksi työ- ja perhesuhteet muuttuu, mutta muuttuuko pisteet? Kuinka usein ihminen pisteytetään uudelleen vai onko työtön sinkku esimerkiksi leimattu loppuiäkseen syrjäytyneeksi luuseriksi jota ei kannata edes hoitaa?
Jotenkin tästä tuli eilen niin natsisaksa-vibat, että ihan oikeasti tämä "hyvinvointiyhteiskunta" alkaa hirvittämään.
Minua mietityttää ihan sama asia, että miten nopealla tahdilla tiedot muuttuvat, koska elämäntilanteet vaihtelee joskus nopeastikin.
Minä ravasin lääkäreillä pari vuotta sitten oikein urakalla, kun asuin hometalossa. Pää tutkittiin, veret mitattiin, purentakiskonkin hommasin, lääkkeitä kasapäin. Mutta kas kummaa, kun muutin pois, niin olenkin ihan terve. Jos tuon hoitohistoriani perusteella minut pisteytetään, niin olen vissiin todella sairas tyyppi joka tarvitsee paljon hoitoa. Mikä ei pidä paikkaansa enää.
Haluaisin siis tietää, että millä tavalla nämä muuttuvat tilanteet otetaan huomioon? Kuka ja mikä nuo pisteytykset laatii, kuka/mikä niitä päivittää ja onko ne paikkansapitäviä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin kävin poistamassa luvat oma kannassa. Pisteytetään ihmiset, ketä kannattaa hoitaa ja ketä ei. Mitä heille kuuluu ihmisen koulutus, ammatti ja perhesuhteet?????
Niinpä. Lisäksi työ- ja perhesuhteet muuttuu, mutta muuttuuko pisteet? Kuinka usein ihminen pisteytetään uudelleen vai onko työtön sinkku esimerkiksi leimattu loppuiäkseen syrjäytyneeksi luuseriksi jota ei kannata edes hoitaa?
Jotenkin tästä tuli eilen niin natsisaksa-vibat, että ihan oikeasti tämä "hyvinvointiyhteiskunta" alkaa hirvittämään.
Minua mietityttää ihan sama asia, että miten nopealla tahdilla tiedot muuttuvat, koska elämäntilanteet vaihtelee joskus nopeastikin.
Minä ravasin lääkäreillä pari vuotta sitten oikein urakalla, kun asuin hometalossa. Pää tutkittiin, veret mitattiin, purentakiskonkin hommasin, lääkkeitä kasapäin. Mutta kas kummaa, kun muutin pois, niin olenkin ihan terve. Jos tuon hoitohistoriani perusteella minut pisteytetään, niin olen vissiin todella sairas tyyppi joka tarvitsee paljon hoitoa. Mikä ei pidä paikkaansa enää.
Haluaisin siis tietää, että millä tavalla nämä muuttuvat tilanteet otetaan huomioon? Kuka ja mikä nuo pisteytykset laatii, kuka/mikä niitä päivittää ja onko ne paikkansapitäviä?
Miksi sinua tuon tiedon ajantasaisuus noin huolettaa? Yhteiskunta maksaa verotuloilla sinusta aiheutuvat kustannukset. Taloudellisessa mielessä yksittäisen henkilön statuksen pikaisilla muutoksilla ei ole mitään merkitystä suuressa kuvassa. Niin, eikä tuota pisteytystä käytetä kuin korvausten määrittelyyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän sillä kiellolla ole mitään merkitystä! Tietoja voidaan ilman kansalaisen suostumusta luovuttaa tutkimustarkoituksiin sekä kaikkeen sellaiseen, minä palveluntarjoaja (valtio) katsoo tarpeelliseksi, joten se ja sama, kiellät tai et.
Täällä on nyt joku vauhkoontunut, ajattelusta vapaa porukka liikenteessä. Itse olen yksityisyydestä tarkka, ja hyvin tietoinen mitä nykyjärjestelmillä voidaan tehdä ja mihin kehitys on menossa. Voin sanoa että tuo pisteytys on pienin ongelmanne, kun valtio maksaa tuon perusteella ENEMMÄN ongelmayksilöistä palveluntarjoajalle . Ilman tuota pisteytystä vanhemmat, tai sairaammat jäisivät hyvin helposti palveluiden ulkopuolelle.
Jäähän niitä nytkin ulkopuolelle. Mikään tuossa suunnitelmassa ei takaa hyvää hoitoa. Voihan palveluntarjoaja sittenkin kieltäytyä hoitamasta aivan samalla tavalla kuin julkinen hoito tekee nyt. Vain yksityisellä voi nyt saada sitä mitä pyytää ja minkä uskoo itselle olevan tarpeellista. Sitten kun yksityinen alkaa saamaan kaikista korvamerkitsemätöntä rahaa, niin säästösyistä he voivat olla hoitamatta. Tietenkin tämä verhotaan samalla tavalla kuin nytkin ja käännytetään asiakas reseptin kanssa kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Nro 17 -Tietysti henkilötieto ja vielä arkaluontoinen sellainen. Nyt voit sitten kirjoittaa kuinka tuollaista aineistoa käsitellään.
Nykylain mukaan arkaluontoisten henkilötietojen kerääminen ja käsittely on pääsääntöisesti kielletty. Tässä sote-tapauksessa se nykylain mukaankin on sallittua, mutta ei mihin tahansa käyttötarkoitukseen. Oleellista esimerkiksi vakuutusyhtiöiden kannalta on, onko tuo pisteytys myös terveystieto. Jos on, vakuutusyhtiöllä on oikeus käsitellä ko tietoja, mutta vain vakuutetun suostumuksella. Jos se taas on arkaluonteinen tieto, mutta ei terveystieto, vakuutusyhtiöllä ei ole oikeutta edes pyytää vakuutetun suostumusta tiedon saamiseen.
Tähän voisi kirjoittaa vaikka kuinka paljon asiaan liittyvää, mutta siitä syntyisi romaani. Huomionarvoista myös on, että tuon tiedon käsittelystä täytyy myös jäädä lokitiedot ja kansalaisella on oikeus tarkistaa, kuka tuota hänen tietoaan on käsitellyt. Eli mihin tietojärjestelmään ikinä tuo pistetieto tallennetaankaan, siellä täytyy olla myös sormenjälkiloki ja sen tiedon käsittelyä on rekisterinpitäjän valvottava.
- Nro 17 -
Vierailija kirjoitti:
Katsokaa Black Mirror Netflixistä.. siellä on jo lähitulevaisuus näkyvillä kaikessa karmivuudessaan.
Juuri näistä Netflix yms. sarjoista meidän poliitikot tuntuvat ammentavan kaiken. En nyt muista kuka poliitikko iltapäivälehtienkin sivuilla hehkutti esm. House Of Cardia. EI näillä meidän vatuloijilla ole mitään kompetenssia politiikassa. Kaikki päätökset tulee ulkomaisten lakifirmojen kynästä ja seuraamalla esm. House Of Cardia tai mainitsemaasi Black Mirroria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Nro 17 -Tietysti henkilötieto ja vielä arkaluontoinen sellainen. Nyt voit sitten kirjoittaa kuinka tuollaista aineistoa käsitellään.
Nykylain mukaan arkaluontoisten henkilötietojen kerääminen ja käsittely on pääsääntöisesti kielletty. Tässä sote-tapauksessa se nykylain mukaankin on sallittua, mutta ei mihin tahansa käyttötarkoitukseen. Oleellista esimerkiksi vakuutusyhtiöiden kannalta on, onko tuo pisteytys myös terveystieto. Jos on, vakuutusyhtiöllä on oikeus käsitellä ko tietoja, mutta vain vakuutetun suostumuksella. Jos se taas on arkaluonteinen tieto, mutta ei terveystieto, vakuutusyhtiöllä ei ole oikeutta edes pyytää vakuutetun suostumusta tiedon saamiseen.
Tähän voisi kirjoittaa vaikka kuinka paljon asiaan liittyvää, mutta siitä syntyisi romaani. Huomionarvoista myös on, että tuon tiedon käsittelystä täytyy myös jäädä lokitiedot ja kansalaisella on oikeus tarkistaa, kuka tuota hänen tietoaan on käsitellyt. Eli mihin tietojärjestelmään ikinä tuo pistetieto tallennetaankaan, siellä täytyy olla myös sormenjälkiloki ja sen tiedon käsittelyä on rekisterinpitäjän valvottava.
- Nro 17 -
Mä en itseasiassa usko, että tuo pistetieto tulee edes olemaan henkilötieto. En nimittäin usko, että palveluntarjoajat alkavat tehdä lähes 6 miljoonaa yksittäistä sopimusta, joista jokainen koskee yhtä kansalaista. Pikemminkin uskon, että eri tietokannoista haetaan erilaisilla muuttujilla maakunnissa asuvien tiedot, joiden perusteella lasketaan pisteet ja siten arvioidaan, kuinka paljon maakunnassa on eri pisteitä saaneita asukkaita. Siis tehdään alueittaisia tilastoja, joissa ei ole lainkaan henkilön tunnistetietoja. Voi olla vaikkapa postinumero, pistemäärä sekä lukumäärä, montako tuon verran pisteitä saaneita ko postinumeron alueella asuu.
https://www.is.fi/digitoday/art-2000001891227.html
https://www.uusisuomi.fi/ulkomaat/245020-kiina-alkaa-pisteyttaa-kansala…
https://www.episodi.fi/uutiset/netflixin-black-mirror-sarjan-dystooppis…
Mitä vielä miestä halutaan? Orwelli ei aikanaan edes ymmärtänyt mitä voi tapahtua.
Vierailija kirjoitti:
Älkää koskaan antako mitään lupia tietojen luovuttamiseen. Niitä käytetään koko ajan väärin. Näkee esim terveysasemilla ja hoitolaitoksissa, kuinka työntekijät huvikseen lukevat tuttujensa ja vieraittenkin ihmisten tietoja sekä vielä kerskuvat sillä.
Jos käyt yleensä samassa terveyskeskuksessa, tietojasi voi käydä katsomassa kuka tahansa hoitaja, joka on siellä töissä. Katsomisen pitää liittyä siihen, että hän on tarvinnut tietoja sinun hoitamiseksesi. Asiaa valvotaan pistokokein, ja varmasti aiheeton katselu on vähentynyt eikä kukaan uskalla sillä kerskua, sillä siitä voi saada isot sakot. Kuka tahansa voi tehdä omien lokitietojen tarkastuspyynnön.
Mahdotonta tässä on ainakin se, ettei saisi itse nähdä omaa pisteytystään, sillä jokaisella on oikeus omien tietojensa tarkastamiseen. Oudon huolettomasti tuo tutkija tms. totesi myös tietojen olevan saatavilla, vaikka ne ovatkin hajallaan eri rekistereissä, ikään kuin mitään oikeudellisia kysymyksiä tai tiedonsiirron hintaa ei tarvitsisi miettiä. Ja Sipilä ei varmaan edes ymmärrä, mitä tietoja hän kuvittelee myyvänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinua tuon tiedon ajantasaisuus noin huolettaa? Yhteiskunta maksaa verotuloilla sinusta aiheutuvat kustannukset. Taloudellisessa mielessä yksittäisen henkilön statuksen pikaisilla muutoksilla ei ole mitään merkitystä suuressa kuvassa. Niin, eikä tuota pisteytystä käytetä kuin korvausten määrittelyyn.
Onhan sillä nyt h*lvetti merkitystä, kun valtio alkaa myymään noita pisteytyksiä ulkopuolisille tahoille. Et saa vakuutusta tai saat mutta vain hemmetin kalliin, koska olet tietyn pistemäärän ihminen. Toinen taas saa miljoonan pankkilainan ilman vakuuksia, koska pisteet kertovat että tässä meillä on viimeisen päälle menestyjä vaikka todellisuudessa tyyppi on nykyisin sillan alla tuhottuaan niin terveytensä, työnsä kuin ihmissuhteensa.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen sitä, kun sanotaan, että tietojen lukemisesta jää "jälki". Miten hoitopaikoissa esim. hoitajat voivat käydä lukemassa esim. tuttujensa/naapuriensa tiedot, ja naureskella tiedoille? Miten he voivat tehdä näin, pelkäämättä kiinnijäämistä?
Kiinni voi jäädä, jos on käynyt luvatta Martta Meikäläisen tiedoissa ja Martta itse valvoo ja vaatii tietää, kuka hänen tiedoissaan on käynyt. Muuten riski jäädä kiinni on häviävän pieni. Julkkisten papereita urkkivia yritetään napata pistokokeilla, mutta käytännössä jää jokaisen kansalaisen omaan aktiivisuuteen, narauttaako vaklaavia tuttuja.
Kyllähän nuo tiedot kaivetaan Kelalta, Verottajalta jne. Kannattiko äänestää siis oikeistohallitus, kysyn vaan?