Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muistankohan vain väärin, mutta minusta me oltiin aikanaan jo tosi isoja "lähes koululaisia" kun oltiin eskarissa

Vierailija
10.04.2018 |

ja nyt kun katsoo eskarilaisia, ne on kuin mitkä pienet päiväkotilapset kurahousuissaan.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
10.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eipä ne eskarilaiset kaukana päiväkotilaisista ole. Kyllä me oltiin ihan reilusti lapsia kurahousuissa pihaleikeissä eskarissa niin kuin kuuluukin.

Vierailija
2/24 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minun sukalaisesikoululainen vaikuttaa hyvinkin jo koululaismaiselta sekä käytökseltään että ulkoisesti. Mutta muistan kyllä sen, että kun joskus tässä olin mukana häntä hakemassa esikoulusta ja hänen oli siellä päällä juuri nuo päiväkodissakin käytettävät kurahousut ja kurarukkaset ja muut, niin kyllä ensivaikutelma oli, että onko tämä nyt sama tyttö ollenkaan! Tarkoitan että ehkä nuo vaatteet juuri vain tekee sen ikävaikutelman (enkä tarkoita, että niissä kuravaatteissa olisi mitään väärää, mutta yleensä vapaa-ajalla hänellä on sellaiset koululaismaisemmat vaatteet).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eskarit ovat päiväkoti-ikäisiä.

Vierailija
4/24 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eskarit ovat päiväkoti-ikäisiä.

Ovatko silloinkin, jos eskari on koulun yhteydessä? :)

Vierailija
5/24 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistat ihan oikein. Ennen eskarit olivat koululaisia siinä missä muutkin. Pyöräilivät yksin kouluun. Ei ollut mitään iltapäivähoitoa, eskarit olivat yksin kotona siinä missä isommatkin. En tiedä, onko päiväkodeissa sitten lapsellisempaa, mutta nyt puhuin koulujen eskareista.

Vierailija
6/24 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ollut eskaria silloin kun minä sen ikäinen olin...

Vierailija
7/24 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä jos muistat. Minä en muista mitään niiltä vuosilta.

Vierailija
8/24 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin se ero on, että 80-luvun alussa oli ihan tavallista että eskarilaiset kävelivät itsenäisesti kotiin. Itsekin kävelin ja keväällä pyöräilin, matkaa oli 3 km.

Saako ne nykyään lähteä ollenkaan ilman saattaajaa edes koulun eskarista?

Vierailija
9/24 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä en taas ymmärrä tätä miten kaikkia bloggaajia lapsen eskarin aloitus ja sinne sopeutuminen jännittää... Enkä kyllä sitäkään, että eskari on koulun yhteydessä. Ihan pikkulapsia eskarilaiset vielä on, tai itse ainakin olin, siinä se meni tarhan jatkeena. Koulu ja sen aloitus ihan asia erikseen mutta ei eskaria meillä jännätty tai siitä tehty numeroa.

Vierailija
10/24 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itse olin 6-vuotiaana ihan päiväkoti-ikäinen, olin eskarissa vuoropäiväkodin yhteydessä. Surullista, että 6-vuotiaan tulisi olla jo jotenkin "iso", leikin vielä 9-vuotiaanakin täysillä. Ei minusta alakoululaisenkaan vielä tarvitse tuntea olevansa "iso".

-vm 2002

Vierailija
11/24 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä ollut eskaria silloin kun minä sen ikäinen olin...

Joo, eskarit tulivat vasta 70-luvulla peruskoulun myötä.

Vierailija
12/24 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistat ihan oikein. Ennen eskarit olivat koululaisia siinä missä muutkin. Pyöräilivät yksin kouluun. Ei ollut mitään iltapäivähoitoa, eskarit olivat yksin kotona siinä missä isommatkin. En tiedä, onko päiväkodeissa sitten lapsellisempaa, mutta nyt puhuin koulujen eskareista.

Koska tämä "ennen" oli? Mä oon syntynyt vuonna 1980. Kun olin 6-vuotias, olin perhepäivähoidossa ja eskari oli seurakunnan päiväkerhon yhteydessä oleva tehtävätuokio. En pyöräillyt kouluun, koska en sitä käynyt. Ekaluokallakaan en pyöräillyt, vaan kävelin, koska koulussamme vasta tokaluokkalaisena sai tulla pyörällä. Ekaluokalla olin iltapäivähoidossa perhepäivähoitajalla.

Vierailija
13/24 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä muistan, että yksin kävelin sinne esikouluun (puolisen kilometriä). Kurahousuista ei ole muistikuvaa, että oliko minulla siellä sellaiset vai ei.

Vierailija
14/24 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mä en taas ymmärrä tätä miten kaikkia bloggaajia lapsen eskarin aloitus ja sinne sopeutuminen jännittää... Enkä kyllä sitäkään, että eskari on koulun yhteydessä. Ihan pikkulapsia eskarilaiset vielä on, tai itse ainakin olin, siinä se meni tarhan jatkeena. Koulu ja sen aloitus ihan asia erikseen mutta ei eskaria meillä jännätty tai siitä tehty numeroa.

Meidän paikkakunnalla eskari on koulussa ja lapsemme kulkee sinne koulubussilla. Kyllähän se vähän jännitti etukäteen, vaikka en bloggaakaan.

Vierailija
15/24 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodin eskarissa olimme tooosi isoja, koska meidän ei tarvinnut nukkua päiväunia!

Vierailija
16/24 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

AInahan sitä ihminen kuvittelee olevansa aikuisempi/isompi/vanhempi kuin onkaan. Ekaluokkalaisena sitä piti itseään jo tosi isona koululaisena, mutta aikuisena kun katsoo, niin hädin tuskin reppuaan isompia natiaisiahan nuo ovat. Yläasteikäisenä itseään piti jo tosi vanhana ja kokeneena, lähes aikuisena, ja lukioilaisena sitä itsensä tunsi jo ihan täysin aikuiseksi, eikä yhtään ymmärtänyt, mikseivät vanhemmat ja opettajat tätä tajunneet ja kovasti kummasteli, miten ne kaupan kassalla aina kysyivätkin niitä papereita, vaikka omasta mielestään näyttikin jo niin vanhalta. Mutta aikuisen näkökulmasta tuon ikäiset ovat vielä ihan lapsia ja keskeneräisiä ja näyttävät ihan todella nuorilta. Opiskelijana kuvitteli olevansa jo tosi vanha ja kokenut, maailmaa nähnyt ja kaiken paremmin, lähes täydellisesti, tajuava. Mutta nyt kun katsoo sen ikäisiä tai itseään ja kavereitaan taaksepäin noina aikoina, niin herran tähden, miten naiiveja ja lapsellisia ja elämää tajuamattomia sitä vielä parikymppisinäkin ollaan. Niin se ihmisen elo vain menee. Ja ihan hyvä niin.

Vierailija
17/24 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis onko eskareita "aina" ollut koulujen yhteydessä? Meidän paikkakunnalle tullut ihan vasta, jotenkin kuvittelin että tää on jotain säästötoimenpiteitä kuten kutosluokkalaisten siirto yläasteiden tiloihin jne.

Vierailija
18/24 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja siis onko eskareita "aina" ollut koulujen yhteydessä? Meidän paikkakunnalle tullut ihan vasta, jotenkin kuvittelin että tää on jotain säästötoimenpiteitä kuten kutosluokkalaisten siirto yläasteiden tiloihin jne.

Eskareita on järjestetty vähän eri tavoilla eri paikkakunnilla, varsinkin ennen kuin ne tulivat pakolliseksi. Esim. yksi tuttuni kertoi, että heidän paikkakunnallaan 80-luvulla eskari oli tietyssä rakennuksessa, jossa ei ollut muita toimintoja (koulua, päiväkotia). Vain se eskari.

Vierailija
19/24 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska tämä "ennen" oli? Mä oon syntynyt vuonna 1980. Kun olin 6-vuotias, olin perhepäivähoidossa ja eskari oli seurakunnan päiväkerhon yhteydessä oleva tehtävätuokio. En pyöräillyt kouluun, koska en sitä käynyt. Ekaluokallakaan en pyöräillyt, vaan kävelin, koska koulussamme vasta tokaluokkalaisena sai tulla pyörällä. Ekaluokalla olin iltapäivähoidossa perhepäivähoitajalla.

Eri kunnissa asia hoidettiin vähän eri tavoin. Itse olen syntynyt 1972 ja meillä oli ihan "oikea" esikoulu päiväkodin yhteydessä, eskarilaiset olivat siis omana ryhmänään ja eskari kesti sen n. 4 h niin kuin nykyäänkin.

Vierailija
20/24 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On yleistynyt nimenomaan säästöjen vuoksi, koulussa järjestetty eskari on pääsääntöisesti paljon halvempi kuin päiväkotieskari.