Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muistankohan vain väärin, mutta minusta me oltiin aikanaan jo tosi isoja "lähes koululaisia" kun oltiin eskarissa

Vierailija
10.04.2018 |

ja nyt kun katsoo eskarilaisia, ne on kuin mitkä pienet päiväkotilapset kurahousuissaan.

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatekäytännöissä taitaa olla eroja paikkojen välillä eikä se välttämättä riipu iästä! Meillä esikoulua edeltävänä vuonna hoidossa pärjättiin oikein hyvin kosteuden pitävillä haalareilla ja hanskoilla. Nyt esikoulussa tuo jo 7-vuotta täyttänyt "iso" käyttää aina märällä kelillä kuriksia ja kurahanskoja. Nyt keväällä siis joka päivä.

Vierailija
22/24 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne kuusivuotiaat oli ihan yhtä pieniä ennenkin tai itse asiassa vielä vähän pienempiä kuin nykyään..lasten kasvukäyräthän on laitettu uusiksi, koska nykylapset ovat pidempiä!Mutta ihanassa iässä nuo eskarit on..oma lapsi lähtee syksyllä eskariin ja on omasta mielestä jo tosi iso, ei tarvitse nukkua enää päikkäreitäkään, niin kuin päiväkodissa!Välillä puhuu niin viisaita ja on niin mahdottoman iso ja sitten taas hetkessä taantuu kuralätäkössä hyppiväksi pikkupojaksi!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistat ihan oikein. Ennen eskarit olivat koululaisia siinä missä muutkin. Pyöräilivät yksin kouluun. Ei ollut mitään iltapäivähoitoa, eskarit olivat yksin kotona siinä missä isommatkin. En tiedä, onko päiväkodeissa sitten lapsellisempaa, mutta nyt puhuin koulujen eskareista.

Koska tämä "ennen" oli? Mä oon syntynyt vuonna 1980. Kun olin 6-vuotias, olin perhepäivähoidossa ja eskari oli seurakunnan päiväkerhon yhteydessä oleva tehtävätuokio. En pyöräillyt kouluun, koska en sitä käynyt. Ekaluokallakaan en pyöräillyt, vaan kävelin, koska koulussamme vasta tokaluokkalaisena sai tulla pyörällä. Ekaluokalla olin iltapäivähoidossa perhepäivähoitajalla.

1990-2000-luvuilla. Eskarit olivat koululaisia. Kaikki tulivat pyörällä kouluun. Mitään iltapäivähoitoja ei ollut. Eskarit olivat yksin kotona ihan kuten isommatkin. Eskarit olivat samassa luokassa eka-tokaluokkalaisten kanssa, ja heitä opetti sama opettaja. Ei ollut mitään erillistä eskariopettajaa.

Sinä taidat olla kaupunkilainen? Itselläni on sellainen tuntuma, että kaupungeissa lapsia hyysätään enemmän kuin maaseudulla. Osittain se johtuu varmaan siitäkin, että kaupungissa ikäryhmät voidaan pitää omissa ryhmissään.  Meidän koulussa oli paljon yhteistä toimintaa koko koululle. Esim. liikuntatunnit pidettiin monesti koko koululle yhdessä eskareista kuudesluokkalaisiin. Pienet eivät aina meinanneet pysyä isompien perässä, mutta heille sanottiin vain "Juoskaa kovempaa!"

Vierailija
24/24 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistat ihan oikein. Ennen eskarit olivat koululaisia siinä missä muutkin. Pyöräilivät yksin kouluun. Ei ollut mitään iltapäivähoitoa, eskarit olivat yksin kotona siinä missä isommatkin. En tiedä, onko päiväkodeissa sitten lapsellisempaa, mutta nyt puhuin koulujen eskareista.

Koska tämä "ennen" oli? Mä oon syntynyt vuonna 1980. Kun olin 6-vuotias, olin perhepäivähoidossa ja eskari oli seurakunnan päiväkerhon yhteydessä oleva tehtävätuokio. En pyöräillyt kouluun, koska en sitä käynyt. Ekaluokallakaan en pyöräillyt, vaan kävelin, koska koulussamme vasta tokaluokkalaisena sai tulla pyörällä. Ekaluokalla olin iltapäivähoidossa perhepäivähoitajalla.

Eri kunnissa asia hoidettiin vähän eri tavoin. Itse olen syntynyt 1972 ja meillä oli ihan "oikea" esikoulu päiväkodin yhteydessä, eskarilaiset olivat siis omana ryhmänään ja eskari kesti sen n. 4 h niin kuin nykyäänkin.

Mielenkiintoista,.olen syntynyt -69 ja veli -71 eikä tiedetty eskareista vielä mitään tuolloin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kolme