Arman lähti maatilalle - miten se voi osallistua lehmäemakkojen kasvatukseen?
Ihan järkyttävää, eläimiä pidetään sähköaidan sisällä eikä kanikaan saa vapaana vaeltaa pihalla.
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä aukes ainakin tämän kaupunkilaisen silmät tuon työn raskaudesta. Aamusta iltaan, arjet ja pyhät ja siinä ohessa vielä kaikki muut perheen hommat, lastenhoidot, ruuanlaitot, pyykit, siivoukset. Hattua nostan tälle naiselle. Ei tule leipä pöytään helposti, mutta ihailen hänen asennettaan ja positiivisuuttaan. Armanin pakollinen itku siinä lopussa olis kyllä voitu jättää pois. Muuten oli tosi hyvä ohjelma!
Ei se nyt ihan noinkaan ole,on lomittajia on mahdollista saada. Aamusta iltaan tarvi navetassa olla. Aamu ja iltalypsyt. Riippuu paljon navetasta ja eläintilan koosta. Tavan duunari äiti joka tekee 8h päiviä +matkat (työ harvoin omalla tontilla)vie ja hakee lapset hoitoon,hänellä on myös ne kotityöt ansiotyön päälle joita ei työksi lasketa!!
Lomittajan saa pariksi viikoksi vuodessa, eikä lomittaja välttämättä osaa käyttää kaikkia tilan koneita, traktoria tms, ja jonkun täytyy työt myös neuvoa hänelle. Jos olet sairas ja satut saamaan lomittajan, maksat hänen palkan itse.
Lomittajan työaika on n 8 tuntia, mutta jonkun täytyy olla eläimistä vastuussa myös sen ajan ulkopuolella.
Eläimet voi karata, loukata itsensä, sairastua, poikia (=synnyttää) tms vaikka keskellä yötä tai jouluna tai juhannuksena. Poikivaa lehmää täytyy seurata että ei tule mitään ongelmia.
Eläinlääkäri täytyy kutsua silloin kun täytyy, joten työssä on kiinni 24/7
Lisäksi lehmien ruoka on tehtävä silloin kun se on tehtävä, (säilörehu, kuiva heinä), joten paljon on myös sään armoilla ja heinän pitää kasvaa mahdollisimman paljon, että se on sopivaa ruuaksi, mutta se ei saa kasvaa "yli", vaan se on leikattava oikeaan aikaan.
Lisäksi peltojen kylvämiset, kyntämiset, lannoitus ym
Aitojen korjaaminen ja peltojen aitaaminen
Lisäksi täytyy tietää paljonko eläimiä ruokitaan ja miten, ne kaikki ei saa samaa määrää sapuskaa ympäri vuoden vaan tilanteesta riippuen sitä annetaan enemmän tai vähemmän.
Jne jne
Vierailija kirjoitti:
Lomittajia saavat lomien ajaksi muistaakseni kolme viikon ajaksi koko vuoden aikana, eikä siis todellakaan voi pitää yhteen menoon, pari pyhää vuoden aikana kattaa. Muuten lomitus on maksullista ja on sikakallista tuloihin verrattuna. Navetassa ollaan aamu- ja iltalypsyn lisäksi 2-4 kertaa tarkastuskäynneillä, ruokaa jaetaan ja vasikota juotetaan sekä lisäkäyntejä jos poikimisia, sairastumista yms. Ei siis hoidu kyllä edes parissa tunnissa yhteensä päiväkäynnit. Siemennys on aika tavallinen työvaihe, ei päivittäistä pienellä tilalla, isommalla kylläkin. Ja mites kesällä kun muut lomailee? Painetaan pellolla niin pitkää päivää kun hereillä pysyy.
Muistaakseni lomittajan maksut lasketaan tulojen mukaan. Ja sen mukaan paljonko tilalla on töitä. Niin ja kyseessähän on maatalousyrittäjä. Yrittäjä, joka siis saa pitää lomia niin paljon kuin sielu sietää jos ne itse maksaa. Ei kukaan muukaan yrittäjä saa valtion tukea sijaisen palkkaamiseen. Maatalousyrittäjillä on melkoiset edut verrattuna muihin. Ja ilmeisesti lisää pitäis saada. Maataloustukia ja ilmaisia lomittajia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lomittajia saavat lomien ajaksi muistaakseni kolme viikon ajaksi koko vuoden aikana, eikä siis todellakaan voi pitää yhteen menoon, pari pyhää vuoden aikana kattaa. Muuten lomitus on maksullista ja on sikakallista tuloihin verrattuna. Navetassa ollaan aamu- ja iltalypsyn lisäksi 2-4 kertaa tarkastuskäynneillä, ruokaa jaetaan ja vasikota juotetaan sekä lisäkäyntejä jos poikimisia, sairastumista yms. Ei siis hoidu kyllä edes parissa tunnissa yhteensä päiväkäynnit. Siemennys on aika tavallinen työvaihe, ei päivittäistä pienellä tilalla, isommalla kylläkin. Ja mites kesällä kun muut lomailee? Painetaan pellolla niin pitkää päivää kun hereillä pysyy.
Joo joo..isäntäkö ei mitään tee? Sehän on YRITYS niinhän muutkin yrittäjät tekee. Nykyajan koneilla ei peltohommat viikkokausia kestä
Kyllä ne peltohommat vievät vuodessa nykyisin jo 2-3 kuukautta, koska harvalla tilalla on peltoa alle 100 ha. Rehu tai heinä ei itsekseen kipitä aumaan/latoon.
Toi ei pidä paikkaansa 😀 tuli hiukka lapin lisää...elokuussa jo puidaan, kylvö pariviikkoo, myrkytys kasvukaudella ja korjuu toiset pari /kolme viikkoo. Nykyään ees välttämämättä kynnetä syksyllä. Nytkin katellu ku olkipaalit seissy koko talven pellolla ....ajan haaskuuta.
Oikeasti? Mitä olen yhtä tilallista seurannut, on hänellä lähes koko sulan ajan joku työvaihe pelloilla menossa.
Niin minäkin oon... Mitä se siellä pellolla tekee? Eihän sitä kasvamista tarvitse vieressä valvoa! Jos siellä pellolla koko sula aika jotain myllätään nii tulee talvi ennenkö on mitään saatu valmiiksi.
Kynnetään, jyrätään eli tasoitetaan, kylvetään siemenet, lannoitetaan, tehdään rehu eli niitetään heinä ja säilötään se, niitetään heinä ja pöyhitään kunnes se on kuivaa, paalataan...
Viljapelloilla samoja juttuja, paitsi viljat puidaan, oljet kuivataan ja kerätään kuivikkeiksi
Jotain varmasti uhohtui, mut ainakin noita tehdään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä aukes ainakin tämän kaupunkilaisen silmät tuon työn raskaudesta. Aamusta iltaan, arjet ja pyhät ja siinä ohessa vielä kaikki muut perheen hommat, lastenhoidot, ruuanlaitot, pyykit, siivoukset. Hattua nostan tälle naiselle. Ei tule leipä pöytään helposti, mutta ihailen hänen asennettaan ja positiivisuuttaan. Armanin pakollinen itku siinä lopussa olis kyllä voitu jättää pois. Muuten oli tosi hyvä ohjelma!
Ei se nyt ihan noinkaan ole,on lomittajia on mahdollista saada. Aamusta iltaan tarvi navetassa olla. Aamu ja iltalypsyt. Riippuu paljon navetasta ja eläintilan koosta. Tavan duunari äiti joka tekee 8h päiviä +matkat (työ harvoin omalla tontilla)vie ja hakee lapset hoitoon,hänellä on myös ne kotityöt ansiotyön päälle joita ei työksi lasketa!!
Minä minä minä!! Minun elämäni on raskaampaa! Älytöntä verrata 8h työpäivää tilallisen töihin. Olen itse mielummin 8 tuntia päivässä varastotyössä, kun että rähjäisin aamusta iltaan maatilalla. Iso arvostus heille, jotka jaksavat tässä ammatissa 👍🏻
Voitko uskoa etten kirjoittanut itsestäni? En ole koskaan tykännyt liiottelusta ja oman hännän nostamisesta ja sitähän tämä maanviljelys on aina ollut! Näitä tunteja vedetään hatusta. Ei mulla muuta .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo joo..isäntäkö ei mitään tee? Sehän on YRITYS niinhän muutkin yrittäjät tekee. Nykyajan koneilla ei peltohommat viikkokausia kestä
Kyllä ne peltohommat vievät vuodessa nykyisin jo 2-3 kuukautta, koska harvalla tilalla on peltoa alle 100 ha. Rehu tai heinä ei itsekseen kipitä aumaan/latoon.
Yh
Toi ei pidä paikkaansa 😀 tuli hiukka lapin lisää...elokuussa jo puidaan, kylvö pariviikkoo, myrkytys kasvukaudella ja korjuu toiset pari /kolme viikkoo. Nykyään ees välttämämättä kynnetä syksyllä. Nytkin katellu ku olkipaalit seissy koko talven pellolla ....ajan haaskuuta.Oikeasti? Mitä olen yhtä tilallista seurannut, on hänellä lähes koko sulan ajan joku työvaihe pelloilla menossa.
Niin minäkin oon... Mitä se siellä pellolla tekee? Eihän sitä kasvamista tarvitse vieressä valvoa! Jos siellä pellolla koko sula aika jotain myllätään nii tulee talvi ennenkö on mitään saatu valmiiksi.
Kynnetään, jyrätään eli tasoitetaan, kylvetään siemenet, lannoitetaan, tehdään rehu eli niitetään heinä ja säilötään se, niitetään heinä ja pöyhitään kunnes se on kuivaa, paalataan...
Viljapelloilla samoja juttuja, paitsi viljat puidaan, oljet kuivataan ja kerätään kuivikkeiksi
Jotain varmasti uhohtui, mut ainakin noita tehdään
Suorakylvö, (ei kynnetä) lannoite tulee kylvökoneesta jyvien kanssa. No joo....talvi tasaa pellolla olo kiireet..
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi oli järkyttävää kun lapset ei ollut oikeutettu päiväkotiin, kun ne on varattu "työssäkäyvien lapsille", kuten hän kertoi.
Taatusti ois helpompaa tehdä töitä jos lapset olis edes parina päivänä hoidossa.
Vois jotain rankempia töitä tehdä silloin kun lapset on hoidossa.
Olen ollut maatilaharjoitteluissa ja todellakin työtä tehdään tuntitolkulla putkeen ja tauot jäävät todella lyhyiksi siinä välissä. Kropalle on todella raskasta hommaa ja vaikka eläimistä tykkään niin "onneksi" kohtalo johdatti toiselle alalle sillä kroppani ei olisi kestänyt tuota hommaa. Siihen vielä taloudenhoito päälle niin ei tarvitse unta odotella kun on niin puhki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yh
Toi ei pidä paikkaansa 😀 tuli hiukka lapin lisää...elokuussa jo puidaan, kylvö pariviikkoo, myrkytys kasvukaudella ja korjuu toiset pari /kolme viikkoo. Nykyään ees välttämämättä kynnetä syksyllä. Nytkin katellu ku olkipaalit seissy koko talven pellolla ....ajan haaskuuta.Oikeasti? Mitä olen yhtä tilallista seurannut, on hänellä lähes koko sulan ajan joku työvaihe pelloilla menossa.
Jotain varmasti uhohtui, mut ainakin noita tehdäänSuorakylvö, (ei kynnetä) lannoite tulee kylvökoneesta jyvien kanssa. No joo....talvi tasaa pellolla olo kiireet..
Suorakylvö sopii noin 15 %:lle peltoalasta. Ja jos ei käytä keinolannoitteita, niin ei sitä lantaa sinne pellolle kylvökoneella ujuteta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi oli järkyttävää kun lapset ei ollut oikeutettu päiväkotiin, kun ne on varattu "työssäkäyvien lapsille", kuten hän kertoi.
Taatusti ois helpompaa tehdä töitä jos lapset olis edes parina päivänä hoidossa.
Vois jotain rankempia töitä tehdä silloin kun lapset on hoidossa.
Voit lopettaa sen naamailun. Yhtäkään tarhapaikkaa en oo keltään vieny. Elämä on valintoja. Moniko emäntä kuitenkaan vaihtais toiselle töihin,kannattais kun on noin hemmetin raskasta.
Vierailija kirjoitti:
Uskon , että se on rankkaa työtä. Mutta minua ärsytti tuo valitus. Kuitenkin raskaan arjen keskelle on hankittu lisää eläimiä joka vaatis hoitoa, myös 6 lasta on synnytetty.
En minäkään ole hankkinut enemmän lapsia (2kpl) ja minullakin on kotieläimiä, mutta en tällä hetkellä hanki lisää lapsia, enkä lisää kotieläimiä hoidettavaksi.
En aliarvio heidän työtä, mutta omat harrastukset (hevoset, kanit jne), niitä tehdään voimavarojen mukaan. 6 lasta on paljon lapsia, ja kyllä jokainen äiti pitäisi tietää kuinka raskasta lapsen kasvatus on.
Saa kai ihminen harrastaa vaikka tekis rankkaa työtä, ja meneehän siinä pari ponia melkein samalla vaivalla kun muutenkin on eläimiä.
Luulen että ponit tuo myös lisätuloja, esim ratsastustunnit tms?? Tai sit ne on vaan lemmikkejä, en tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä minä minä!! Minun elämäni on raskaampaa! Älytöntä verrata 8h työpäivää tilallisen töihin. Olen itse mielummin 8 tuntia päivässä varastotyössä, kun että rähjäisin aamusta iltaan maatilalla. Iso arvostus heille, jotka jaksavat tässä ammatissa 👍🏻
Jep, nauroin samaa, joku erehtyi sanomaan että arvostaa maatilan emännän työtä niin kaupunkilaismama veti herneen nenuun..
Perkeleestäkö sä tiedät mistä kirjoittaja on? Ei tarvi olla kaupungista,vaikkei navetasta elantoonsa revi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistaakseni lomittajan maksut lasketaan tulojen mukaan. Ja sen mukaan paljonko tilalla on töitä. Niin ja kyseessähän on maatalousyrittäjä. Yrittäjä, joka siis saa pitää lomia niin paljon kuin sielu sietää jos ne itse maksaa. Ei kukaan muukaan yrittäjä saa valtion tukea sijaisen palkkaamiseen. Maatalousyrittäjillä on melkoiset edut verrattuna muihin. Ja ilmeisesti lisää pitäis saada. Maataloustukia ja ilmaisia lomittajia.
Lomituksen ideana ei ole antaa viljelijälle ilmaista lomaa, ideana on varmistaa eläinten hyvinvointi. Jos tekee vuoden jokaisena päivänä töitä navetassa ilman taukoja, niin monta vuotta ei yksinkertaisesti jaksa. Siksi täytyy olla mahdollisuus taukoon.
Käytännössä isäntäpari ei saa koskaan lomaa yhdessä, koska kahta lomittajaa ei saa ja töitä on liikaa yhdelle. Tai jos halutaan yhteinen loma, täytyy löytää joku, joka osaa tilan tavat, koneet, laitteet jne. ja voi tulla toiseksi lomittajaksi.
Lomitus on nykyisin entistä useammin yksityisen ostopalvelun tuottamaa. Sieltä voi tulla perjantaina yöllä klo 23 viesti, että aamuksi ei ole lomittajaa saatavilla. Silloin talonväki menee itse navettaan, mutta heitä kuitenkin laskutetaan omasta työstään. Se kun on tilattu ja myönnetty, niin se pitää myös maksaa, vaikka lomittaja ei tule töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vois jotain rankempia töitä tehdä silloin kun lapset on hoidossa.Voit lopettaa sen naamailun. Yhtäkään tarhapaikkaa en oo keltään vieny. Elämä on valintoja. Moniko emäntä kuitenkaan vaihtais toiselle töihin,kannattais kun on noin hemmetin raskasta.
Niin siis mä olin sun kans samaa mieltä!!
Lisäsin vaan että mua ihmetytti kun nainen kertoi ettei saa tarhapaikkaa lapsille, kun ne on varattu "työssäkäyville". Rankkaa työtä plus vahtii samalla lapsia.
En sua syyttänyt mistään, päinvastoin, komppasin sun tekstiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paitsi että se lomittaja on töissä sen 8 tuntia, mut sen jälkeen jonkun on oltava vastuussa eläimistä. Yleensähän ne on rauhassa ukina, mut jos joku eläin sairastuu, ei lomittaja jää ylitöihin odottamaan eläinlääkäriä.
Jos se maatilan pito olis niin helppoa ja kannattavaa hommaa, niin luultavasti meitä maalla kasvaneita olis kannustettu siihen työhön, mut kyllä suurin osa kannustaa lapsiaan hommaamaan muun ammatin, mikäli ei jollakin se maatilan pito ole ehdottomasti just se toiveammatti.
Arvostan maatalousyrittäjiä, tukien lisäämisen sijaan toivoisin, että he saisivat tuotteen hinnasta suuremman osaan. Enkä viitsi valittaa tukiaisistakaan sillä ne menevät suoraan eläinten hyvinvointiin. Näkihän sen tuossakin ohjelmassa, että jos olisi rahaa, tehtäisiin lehmille parempi navetta. Parsinavetta ei ole parhaasta päästä, mutta ei uusi pihatto tyhjästä tule. Suomalaista ruoan tuotantoa on ehdottomasti tuettava sillä täällä voidaan valvoa elintarvikkeiden turvallisuutta ja eläintenoikeuksia paremmin. Lisäksi tässä maailman tilanteessa ei todellakaan ole itsestään selvää, että saadaan ruokaa jostain muualta.
Ei maatalousyrittäjälläkään jokainen päivä ole kohtuuttoman raskas, mutta sen on raskasta, että siinä hommassa on oikeasti kiinni eikä voi joustaa. Kesällä voidaan olla vuorokausi yhtäsoittoa pelolla, kunettä heinät täytyy ajaa ennen sadetta. Jos elukka sairastuu niin sitä ei voi jättää huomiselle. Jokapäiväisen työn lisäksi on lähes koko ajan jotain huollettavaa, moni maajussi hoitaa koneet itse, ympäristöä täytyy huoltaa jne. Lomittajia saa silloin tällöin, mutta jos sairastuu yhtäkkiä, ei välttämättä löydy lomittajaa. Lomalla harvemmin voi täysin lomailla vaan täytyy vähän katsoa lomittajan perään, jos ei ole tuttua luottolomittajaa. Ihan rehellisesti, kuinka moni viitsisi tehdä seitsemän päivää viikossa töitä vuoden ympäri ja vuodessa on pari viikkoa lomaa?
Maatalousyrittäjää on turha verrata muihin yrittäjiin, ruoan tuotanto on asia erikseen eikä kukaan muu yrittäjä voi tarjota tuotteitaan suhteessa yhtä pienellä hinnalla.
Enkä ole edes maajussi, mutta paljon olen alaa seurannut ja yrittäjän hyvinvointi näkyy suoraan eläinten hyvinvoinnissa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paitsi että se lomittaja on töissä sen 8 tuntia, mut sen jälkeen jonkun on oltava vastuussa eläimistä. Yleensähän ne on rauhassa ukina, mut jos joku eläin sairastuu, ei lomittaja jää ylitöihin odottamaan eläinlääkäriä.
Jos se maatilan pito olis niin helppoa ja kannattavaa hommaa, niin luultavasti meitä maalla kasvaneita olis kannustettu siihen työhön, mut kyllä suurin osa kannustaa lapsiaan hommaamaan muun ammatin, mikäli ei jollakin se maatilan pito ole ehdottomasti just se toiveammatti.
Kyllä lomittaja jää ylitöihin jos eläinlääkäriä tarvitaan, eikä kukaan talonväestä ole paikalla tai tavoitettavissa.
T: lomittaja
Kyllä se meillä ainakin maksaa aikalailla lisää hunajaa, jos lomittaja jää päivystämään eläinlääkärin tuloa. Robottitila kun olemme, voisimme ottaa lomittajan ns. hälytyskeikoille, eli jos robotti soittaa hälytyksen ongelmasta, niin lomittaja lähtee sen tarkistamaan. Ne keikat vasta kalliiksi tulisivatkin.
Tilamme lomittajat tulevat yleensä yli 30km päästä, käyvät kahdesti päivässä yhteensä 7,5 h, niin sujuvampaa on sopia joku tuttu toinen tilallinen lähempää lomareissun ajaksi ns. hälytyspäivystäjäksi. Valtaosan hälytyksistä pystytään kuittaamaan etäyhteyden avulla, mutta jos sielläjokin osa on mennyt pois paikoiltaan tai rikki, niin silloin tarvitaan fyysisesti joku hoitamaan tilanne paikanpäälle.
Vanha isäntäpari on vielä siinä kunnossa, että pystyvät ns. ilta- ja päivätarkastuskierrokset lomamme aikana tekemään, mutta jos tarvitaan poi'itusapua, niin naapuritilalta pyydetään apua jos on tarpeen ja lomittajat eivät ole paikalla.
Lomat pyrimme ajoittamaan navetan kannalta rauhallisempiin ajankohtiin, milloin ei ole useita poikimisia tai muuta ylimääräistä työtä.
Maatalousyrittäjyys ja etenkin eläinpuoli on hyvin pitkälti elämäntapa. Se, että se on elämäntapa ja jokaisen oma valinta, (jota se ei valitettavasti kaikkien kohdalla ole, vaan joillekin enemmänkin velvollisuuden tunnosta jatkettu sukuvelvoite), ei pitäisi tarkoittaa sitä, että siitä syystä maatalousyrittäjän tulisi jaksaa tehdä sitovaa, raskasta työtä ympäri vuoden, viikosta toiseen ja päivästä toiseen levotta ja tauotta. Mielestäni on pelkästään kohtuullista, että meille jotka vastuullisesti (jolla tavalla pääasiallisesti suomalaiset eläintilalliset eläimiään hoitavat, toki eroja on siinä miten syvällisestä ymmärryksestä ja laajasta perspektiviistä vastuullisuutta tarkastellaan) hoidamme eläviä ja tuntevia olentoja, tarjotaan tuettu mahdollisuus itsestämme huolehtimiseen, mikä on varsin helposti asia, joka jää päivittäisten eläintenhoitotehtävien ohessa tärkeysjärjestyksessä häntäpäähän.
Oli ammattimme ja elämäntyömme mikä tahansa, jokaisen ammattinimikkeen takana työn tekee IHMINEN. Me kaikki olemme ihmisiä, ja meillä jokaisella on omat taustamme, elämän tarinamme ja alustamme, jolta ponnistamme. On vaarallista ja ymmärtämätöntä vertailla kahden eri ihmisen tekemisiä ja voimavaroja, sillä hyvin harvoin todella tiedämme toistemme taustan ja voimavarat. Se, minkä joku meistä jaksaa tehdä ongelmitta ja puskee menemään eteenpän vieläpä varsin raskaissa olosuhteissa tai ympäristön painostaessa, voi jollekin toiselle olla niin suuri ja musertava taakka ilman raskaita olosuhteita ja ympäristön painostusta, että lopputuloksena on hyvin surullinen ihmiskohtalo. Se, että joku vaikuttaa vahvalta, voimakkaalta ja menestyvältä, ei tarkoita sitä, että kyseinen ihminen kokisi olevansa vahva, voimakas ja menestyvä. Hän voi hyvinkin kokea itsensä yksinäiseksi, heikoksi ja tyhjäksi.
Maatalousyrittäjäkin on sen maatalousyrittäjyyden lisäksi paljon muuta - nainen/mies, jonkun lapsi, aviopuoliso/kumppani, mahdollisesti äiti/isä, sisko, veli... IHMINEN. Helposti unohdamme mielipide-erojemme ja näkemyserojemme keskellä pysähtyä huomaamaan ja sisäistämään, että niiden jokaisen taustalla on tunteva ja tarvitseva ihminen. Ihminen, jonka perustavanlaatuinen, inhimillinen tarve on tulla nähdyksi, kuulluksi, hyväksytyksi ja kohdatuksi omana itsenään, olla osa jotakin - huolimatta sukupuolesta, ihon väristä, suvusta, ammatista.
Vierailija kirjoitti:
Arvostan maatalousyrittäjiä, tukien lisäämisen sijaan toivoisin, että he saisivat tuotteen hinnasta suuremman osaan. Enkä viitsi valittaa tukiaisistakaan sillä ne menevät suoraan eläinten hyvinvointiin. Näkihän sen tuossakin ohjelmassa, että jos olisi rahaa, tehtäisiin lehmille parempi navetta. Parsinavetta ei ole parhaasta päästä, mutta ei uusi pihatto tyhjästä tule. Suomalaista ruoan tuotantoa on ehdottomasti tuettava sillä täällä voidaan valvoa elintarvikkeiden turvallisuutta ja eläintenoikeuksia paremmin. Lisäksi tässä maailman tilanteessa ei todellakaan ole itsestään selvää, että saadaan ruokaa jostain muualta.
Ei maatalousyrittäjälläkään jokainen päivä ole kohtuuttoman raskas, mutta sen on raskasta, että siinä hommassa on oikeasti kiinni eikä voi joustaa. Kesällä voidaan olla vuorokausi yhtäsoittoa pelolla, kunettä heinät täytyy ajaa ennen sadetta. Jos elukka sairastuu niin sitä ei voi jättää huomiselle. Jokapäiväisen työn lisäksi on lähes koko ajan jotain huollettavaa, moni maajussi hoitaa koneet itse, ympäristöä täytyy huoltaa jne. Lomittajia saa silloin tällöin, mutta jos sairastuu yhtäkkiä, ei välttämättä löydy lomittajaa. Lomalla harvemmin voi täysin lomailla vaan täytyy vähän katsoa lomittajan perään, jos ei ole tuttua luottolomittajaa. Ihan rehellisesti, kuinka moni viitsisi tehdä seitsemän päivää viikossa töitä vuoden ympäri ja vuodessa on pari viikkoa lomaa?
Maatalousyrittäjää on turha verrata muihin yrittäjiin, ruoan tuotanto on asia erikseen eikä kukaan muu yrittäjä voi tarjota tuotteitaan suhteessa yhtä pienellä hinnalla.
Enkä ole edes maajussi, mutta paljon olen alaa seurannut ja yrittäjän hyvinvointi näkyy suoraan eläinten hyvinvoinnissa...
Hyvin kirjoitettu!
Eikä varmaan seivästetä