Pienituloiset, miten elämäsi muuttuisi, jos tienaisit 4 350 €/kk niin kuin minä?
Käteen jäisi siis n. 2 900 €/kk. Olisiko isommalla palkalla oikeasti mitään merkitystä elämääsi, toisiko se onnea?
Kommentit (78)
Ei tuosta niin paljon jää käteen, eikä tuo kovin ihmeellinen summa ole.
Ei se ole iso palkka. Verot korjaa erot
Sama tilanne itsellä
No pitäisi mennä joka aamu töihin ja tämä kotirouvan vapaus loppuisi.
Vierailija kirjoitti:
Noh, saisin ainakin lapsen lukiokirjat ostettua ilman että myisin alastonkuviani :)
Yritteliästä, paljon kuvista maksetaan?
Lähetätkö ne spostiin, tekstiviestinä?
Lähetätkö ihan rivoja tussu, dildo ym. Kuvia vai siistejä kuvia?
Onko sulla hyvä runko ja rinnat?
Ikä?
Vapaa- aika vähenisi huomattavasti. Stressi lisääntyisi. Ei kiitos.
Ei pikkurahalla oikeita elämänmuutoksia saa aikaan. Sitten kun voittaa lotossa yms. vähintään 300 000 ja voi esim. ostaa asunnon ihan mistä haluaa, niin se tuo jo oikeita muutoksia elämään.
Joo verothan ne. Mulla jää käteen sama, vaikka brutto 300 enemmän. Ei ole vapaa-ajanongelmia, menee huokaillessa ja toipuessa, stressi on valta.
Toisi turvaa kun saisi säästettyä pahanpäivän varalle. Ja ei tarttis joka ostoksen kohdalla miettiä mitä maksaa vois ottaa joskus sen kalliimmankin leivän
Vierailija kirjoitti:
Ei pikkurahalla oikeita elämänmuutoksia saa aikaan. Sitten kun voittaa lotossa yms. vähintään 300 000 ja voi esim. ostaa asunnon ihan mistä haluaa, niin se tuo jo oikeita muutoksia elämään.
Tarkoitan siis sanoa, että noilla palkoilla mä olen saanut kaksion rivarinpätkän lähiöstä. Ei niillä kuuhun mennä. Elämänmuutokseen tarvitaan jo isoja summia, että voi ostaa vaikka tilan jostakin meren rannalta ja alkaa köyhäksi kalastajaksi. Sadoista tuhansista puhutaan kuitenkin ..
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole iso palkka. Verot korjaa erot
Sama tilanne itsellä
Sepä se onkin miksi mielummin olen pienituloinen kun keskivertotulon saaja, joka maksaa lähes puolet suomen suorista veroista.
Kyllä se muuttaisi meidän elämää niin paljon ettei tarvisi myydä taloa velkojen takia. Sekä miehen että minun jatkuva stressi häviäisi ja se voisi pelastaa molempien hengen, tällä menolla voi kummalle vaan tulla joku sydänkohtaus tms. Miehellä on perussairauksia muutenkin ja minä olen myös jotenkin sairas vaikka ei ole lääkärit löytäneet vikaa.
Mitä sinä sitten kuvittelet itselläsi olevan enemmän? Opintovelkaa, asuntovelkaa, luottokorttivelkaa, osamaksuvelkaan, jne...?
Kyllä se helpottaisi monta asiaa.
Voisi ostaa monta kohtalaisen tarpeellista asiaa, voisi remontoida kotia jne.
Jos käteen jäävät tulot hupenevat ruokakauppaan ja muihin arkimenoihin, on elämä epävarmaa. Esim. jos pesukone hajoaa, ja tili on kuiva, ei ole lapsiperheen elämä kovin kivaa.
Näin yleensäottaen olemme aika onnellisia.
Tärkeintä on, ettei vertaa itseään muihin
Ja kadehdi toisten omaisuutta.
Silloin löytyy aina joku jolla on enemmän, eikä mikään riitä.
Olen lastenhoitaja ja mulla jäis tuosta 1200 euroa enemmän käteen. Hmm, maksaisin ainakin ensin velat parissa kuukaudessa muutaman vuoden sijaan. Eikä tarttis kituuttaa samalla! Sen jälkeen alkaisin sijoittamaan 1500 kuussa osakkeisiin ja alkaisin silmä tarkkana seuraamaan osakemarkkinoita. Tämän seurauksena rikastuisin ja saavuttaisin taloudellisen riippumattomuuden.
Vielä tähän päälle se, että kun kävin nuorena katsomassa kaksioita, niin semmoinen minkä hintapyynti on nyt 150 000e, oli silloin 55 000 - 65 000e.
Ei käy kateeksi nykynuoria. Lisäksi ne on vielä niistä ajoista 10-15 vuotta vanhentuneet ne kämpät! (hintojen olisi pitänyt laskea, kun käyttöaika asunnoissa vähenee, remontit lähestyvät jne, mutta ehei.. hinnat ovat moninkertaistuneet)
Sinkkumies
Ei toisi onnea, mutta tyyneyttä ja uskoa tulevaisuuteen. Minulla menee sellainen 700€/kk elämiseen, eli saisin ainakin 2000€/kk säästöön. Olisihan se kivaa, koska rakastan säästämistä ja laitan työttömyystuistakin hiluja indeksirahastoihin. Noilla tuloilla pääsisi osakesijoittamisen makuun, aijai kun nousee vesi kielelle.
Olisi kyllä kova tie edessä, että pääsisin tuollaisille tuloille. Uusi koulutus kokonaan ja ankaraa itsensä myymistä työnantajille sen jälkeen, koska työhistoriaa ei ole ja olisin valmistuttuani yli 40. Olisi pakko ainakin valita täystyöllistävä ammatti. Psykologia kiinnostaa ja töitä on varmasti tulevaisuudessakin, koska en usko, että ihmiset haluavat puhua kärsimyksistään roboteille, joilla ei tule ehkä koskaan olemaan tunteita ja myötäelämisen kykyä, koska ne ovat kemiallisia ilmiöitä ja vaativat orgaanisen elimistön.
2900 käteen VS nykyinen alle 600 käteen. KAIKKI muuttuisi :D En enää kertaakaan laittaisi rikkinäisiä sukkia jalkaani.
Ehkä ostaisin isommilla tuloilla isomman asunnon. Sitten olisi enemmän siivousta, pihatöitä jne. Tekisin niitä niska limassa rankan työpäivän jälkeen tai hankkisin siivoojan ja talkkarin palveluksia ja käyttäisin niihin ne loput killingit. Lapsilla olisi äkäinen äiti.
Mieluummin näin leppoisasti hoitovapaalla kolmen alle kouluikäisen kanssa. Kun palaan töihin, saan bruttona melkein tonnin vähemmän kuin sinä. Arvaapa paljonko vähemmän se on nettona.
AMK:sta valmistunut kirjoitti:
Käteen jäisi siis n. 2 900 €/kk. Olisiko isommalla palkalla oikeasti mitään merkitystä elämääsi, toisiko se onnea?
Kun olin vielä puoli vuotta sitten töissä, vaativa esimiestehtävä, oli mun bruttopalkka vähän alle 2000€ ja käteen siitä jäi vähän alle 1500€, joten olisi se mulle kaksinkertainen raha, ja helvetin iso muutos, ja todellakin toisi onnen. Ei tarvisi pelätä ja jännittää koko ajan taloudellisesten huolien takia, itkisin onnesta monta päivää jos saisin noin ison palkan.
Noh, saisin ainakin lapsen lukiokirjat ostettua ilman että myisin alastonkuviani :)