Miksi ylipainoisilla on usein hyvä iho?
Tunnistanette ihmis/kehotyypin: syö reilusti ja kaikenlaista (?), liikkuu liian vähän, painoa on rutkasti yli suositusten..
Ja sitte iho on persikkainen ja meikiksi riittää vähän poskipunaa ja ripsaria.
Mitä. Miksi.
Terveisin, katkera luikku :D
Kommentit (35)
Samaa olen ihmetellyt usein. Eikä se koske vain ryppyjä, vaan asia oli näin jo nuoruudessa. Tuo hormonitoiminta voisi varmaan selittää. En usko ainakaan ruokavalioon, koska silloin tilanteen pitäisi muuttua ruokavalion muuttuessa.
Tässähän varmaan puhutaan siitä nukkemaisen sileästä ihosta. Eli vaikkei olisi finnejä tai ryppyjä, niin se ei vielä tee ihosta tällaista ihmeellisen kuulasta, melkein kuin niillä ei olisi ihohuokosia ollenkaan.
Eräs asia joka varmasti vaikuttaa on ulkoilun määrä, laihat saattaa liikkua paljon ulkona ja se rasittaa ihoa, tekee sen kirjavaksi ja auringon valo vanhentaa. Myös hikoilu voi tukkia ihoa ja aiheuttaa näppyjä.
Se johtuu siitä, että rasva pyöristää, ja tekee "pehmeämmän näköseksi", eli esim ryppyjä ei näy niin paljoa. ja ruuassa on paljon ravinto-aineita joita pulleilla on enemmän ihossaan ja elimistössä ku saa ravintoa enemmän (jos se ravinto on muutaki ku karkkia), jne.
Ja jos syö / juo paljon niin nestetasapaino on hyvä ja se "turvottaa" ja luo sellasta vaikutelmaa. ku taas laiha ihminen joka ei välttämättä juo tai syö paljoa niin tekee kuivaks ja rypytki erottuu paremmin jne.
Minulla punkerolla on aina ollut tasainen iho. Estrogeenit on aina olleet korkealla, ja olen aina syönyt rasvaisia ruokia, ja epäilen noita kahta syyksi. Geenit ehkä kolmantena syynä.
BMI noin 30, kasvojen iholle riittää kevyt kosteusvoide iltaisin. Muualla kropassa iho on kuivempaa, eli vaatii perusrasvaa viikottain.
Ei finnejä tai epäpuhtauksia. Molemmilla vanhemmilla ollut nuorena aikuisena pahat aknet, minulla 2-5 helppoa finniä per vuosi.
Enemmän olen epäpuhtaita ja sameita ihoja nähnyt lihavilla.
Luulisin rasvat ruoassa. Ryppyihin en ota kantaa, mutta usein muutenkin hyväkuntoinen ihoheillä. MUTTA itse olen ollut lihavakin, muttei ole ollut parempi iho.
Katsokaas miesten ihoa, tai urheilijoiden. Luulempa syyn olevan hikoileminen. Onko teilläkin iho parempi kohdassa jotka muhii tai hikoilee herkemmin? Ylähuuli tosin poikkeus 😖. Itse en hikoillut lihavanakaan kuin muutamasta kohtaa..
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ylipainoinen kolmekymppinen ja mulla on finnejä naamasta alaselkään asti, myös rintakehästä löytyy finnejä.
Voisin lyödä tonnista vetoa että PCOS. Vielä tänäkin päivänä moni saa diagnoosin vasta jos yrittää saada lasta ja raskaaksi tuleminen ei onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Ei varmasti mitään tilastollista evidenssiä tälle.
Itse vain huomaat ne hyväihoiset pullukat, koska ilmeisesti sinulla on huono iho ja olet laiha.
Niinpä, on pullukoillakin huono iho. On nähty.
Mitä enemmän ilmapalloon puhaltaa ilmaa, sitä kireämpi ja sileämpi se on. Sitten kun ilmapalloon tulee reikä se muuttuu ryppyiseksi.
Paljon ja kaikkea syövillä 👍
Yksipuolisesti syövillä 👎
Vierailija kirjoitti:
Siksi koska ilmapalloon ei tule ryppyjä! 😁 (tämän totesi siis itsekin isokokoinen henkilö, enkä minäkään kovin pienikokoinen ole, joten saan sanoa näin! 😋)
Sama vastaaja
Voisiko olla taustalla korkeat estrogeenitasot. Ihan vaan omaa teoriointia, mutta usein estrogeenitasoa kohottavilla lääkkeillä ja ravintolisillä on lihottava vaikutus, niin voisiko olla tuollainen yhteys.