Syöpägeenitesteitä tietävät, apua!
Äitini lääkärit ovat kyselleet, haluaisiko hänen tyttärensä osallistua geenitutkimukseen. Äidilläni siis suvussa syöpä, joka usealla sisarella.
No höperö äitini ei osannut sanoa, miten asia etenee. Hyvä kun uskalsi asiasta sanoa, oli ahdistunut ilmeisesti pelkästä ajatuksesta. Eikä muista edes tämän ehdotuksen sanoneen lääkärin nimeä.
Itse olen valmis selvittämään geenini, joten nyt pitäisi vain tietää minne minun pitää olla yhteydessä ja miten se testi etenee? Tarvitsenko jotain todistuksia?
Kommentit (5)
Kysy siltä osastolta tms., missä äitiäsi hoidettiin/tutkittiin.
Ppshp:n alueella voi ottaa yhteyttä perinnöllisyyspoliklinikalle jos epäillään perinnöllistä syöpää. Sieltä saa tarkemmat ohjeet.
Tuohon liittyy paljon paperityötä. Mutta kannattaa! Vaikka äitisi ei muistaisi kuka häntä hoitaneista lekureista tuon ehdotuksen heitti, varmaan polin toimistoon soittamalla sut ohjataan eteenpäin? Silloinhan siellä vastaava hoitaja ei joudu antamaan mitään salassapidettäviä tietoja sulle, selvittää vain kontaktin.
Meillä meni näin: selvitimme itse, ketkä sukulaiset olivat syöpiä sairastaneet. Pyysimme itse heiltä luvat tietojen antamiseen ko tutkimukseen. Saimme kaikilta. Sen jälkeen geenitutkimusta tekevät saivat katsoa heidän potilastietojaan. Esim mitä tyyppiä jokin kasvain ollut, jne.
Vasta sen jäljeen näytteet meistä.
Meiltä ko geenimuutoksia ei löytynyt. Joten mulla on yhä ovaariot ja (omat) rinnat. Olisivat muussa tapauksessa lähteneet, sen olin jo päättänyt.
Mikset anna yliopistosairaalassa biopankille lupaa käyttää sinun antamien verikokeiden tietoja ja jos joudut tähystykseen tai leikkaukseen niin siinähän tutkijat tutkivat samalla koepalat.