Pitääkö arkun kantajan olla mies?
Minua kysyttin ystävän mummin hautajaisiin arkun kantajaksi. Mutta äitini väittää että kantajien pitää olla miehiä?
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä yksi vahva nainen yhden arkun kantaa mennen tullen.
En usko. Miehiäkin yleensä tarvitaan useampi. On vähän huonon mallinen yksin kantaa ja painoakin on varmasti toista sataa kiloa.
Voi sen kuljettaa arkkukärryilläkin, jolloin riittää yksi ihminen. Lasku voi olla kyllä vähän ikävää katsottavaa.
Kyllä se alaspäin aina menee. Jollainlailla.
Kannoin parhaan ystäväni arkkua. Meitä oli 2 naista ja 4 miestä. Tein sen mielelläni, vähän kuin saatoin hänet matkalle niin pitkälle kuin pystyin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä yksi vahva nainen yhden arkun kantaa mennen tullen.
En usko. Miehiäkin yleensä tarvitaan useampi. On vähän huonon mallinen yksin kantaa ja painoakin on varmasti toista sataa kiloa.
Voi sen kuljettaa arkkukärryilläkin, jolloin riittää yksi ihminen. Lasku voi olla kyllä vähän ikävää katsottavaa.
On se ikävää katsottavaa joskus vaikka on kaikki kantajatkin miehiäkin, kun ovat kokemattomia tai tyhmiä. Ei seurata yhtään missä tahdissa arkku laskeutuu vaan lasketaan omaa puolta tai päätyi niin että arkku jo ihan vinossa ennenkuin edes on maan tasalla. Eikä järki sano että jos arkku on keikkaamaisillaan niin ehkä jonkun kannattaisi hidastaa laskuaan.
Arkun kantaa monesti lähiomainen, sukulainen, ystävä, läheinen työtoveri. Jos näitä ei enää löydy arkkua voivat kantaa myös suntio, vapaaehtoiset, hautaustoimisto. Kantajan sukupuolella ei ole väliä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä taikauskoa naisiin arkunkantajina on liittynyt? Ja miksi ne seurakunnan hautaustoimen ihmiset suhtautuvat nuivasti?
Cranford ladies -sarjassa telkkarissa oli kohtaus, jossa naisen osallistuminen koko siunaustilaisuuteen ja ruumissaattoon oli jotenkin käytöstapojen vastaista. Kirjassa homma ei mennyt ihan samoin, enkä koskaan päässyt selville, oliko kyse todellisesta viktoriaanisesta tavasta tai mikä sen tausta oli.
En ole kuullut itse mistään taikauskosta. Miehet tapaavat kantaa arkun koska se on oikeasti aika raskasta ja välillä haasteellista hommaa, vaikka ei se tarkoita ettei nainen siihen pystyisi. Tuo vain mielletään perinteiseksi tavaksi, ja hautajaisissa (ja seurakunnalla) ollaan välillä konservatiivisempia kuin nykyään tarvitsisi.
Toisin sanoen "niin on aina tehty joten niin se kuuluu tehdä". Ja "aina" yleensä tarkoittaa puhujan omaa elinikää.
Vierailija kirjoitti:
Klassinen kysymys jonka naiset aina esittävät. Miehet joutuvat kantamaan teidänkin edestä, vaikka se teille onkin kevyttä.
Millä tavalla arkun kantaminen on naiselle kevyempää kuin miehelle? Ja miksi naiset eivät saisi kysyä, saavatko toimia arkunkantajina? Eikös sitä yleensä kysytä juuri siksi, että haluaisi olla arkunkantaja?
Kun vainaaja tuhkataan, niin ei tule sitä ongelmaa että arkkua pitäisi kantaa minnekään sieltä siunauskappelista. Siunaustilaisuuden jälkeen hautajaisväki kokoontuu vielä syömään jonnekin fiksuun paikkaan, ja myöhemmin vaikka viikon päästä eri tilaisuudessa lähiomaiset laskevat tuhkauurnan hautaan. Tuhkauurnaa varten ei tarvitse myöskään kaivaa yhtä isoa monttua kuin arkkua varten eikä vainaja päädy matojen ruuaksi. Noin minun vanhemmat ainakin haudattiin heidän omasta toivomuksesta, mutta olen ollut arkunkantajana ainakin äidin sisaren miehen hautajaisissa.
Jotenkin on vaikea uskoa, että seurakunta vastustaisi naisia arkun kantajina. Olen seurakunnassa töissä ja paljon myös hautajaisissa, joten väite kuulostaa aika oudolle.
Perinteisesti miehet ovat kantaneet arkkua.
Nainen voi kantaa mutta ihmettelen että miksi sinä kantaisit ystäväsi mummon arkkua? Eikö hänellä ole sukulaisia?
Tulilahden murhien uhrien kantajat oli nuoria naisia ja se oli 50-luvulla.
Minä aion olla yksi mieheni kantajista. Saa olla kuka tahansa mitä mieltä tahansa, niin varmasti kannan.
Tämä on meillä edessä lähitulevaisuudessa.
Nykyään voi olla myös sukupuoltaan vaihtanut, sukupuoleltaan epämääräinne helikopteri tai transvestiitti. Kunhan noudattaa pukukoodia.
Vierailija kirjoitti:
Ei siitä mitään lakia ole ja varmasti joskus naisiakin hommassa ollut. Varmaan keskimäärin parempien fyysisten voimien takia miehiä yleensä. Siinä pitäisi sujuvuuden kannalta kai olla tasavahvat parina jne.
Joo, urheilullinen ja vahva nainen jaksaa varmasti kantaa. Usein aika vanhat miehet joutuvat kantajiksi ja selviytyvät ihan hyvin. Vanhus ei välttämättä ole edes kovin painava. Se olisi hankalaa, jos yksi kantaja olisi huomattavan paljon muita lyhyempi.
Olin jo 90-luvulla kantamassa parikymppisenä hentona naisena. Ei se nyt erityisen raskasta ole, pitää vaan katsoa että on suht samanpituinen toisella puolella, että paino jakautuu tasaisesti.
Monesti pyydetään ikäloppuja miehiä kantamaan joilla on jo oikeasti fyysisiä vaikeuksia, nuori tai keski-ikäinen terve nainen on tuossa kohtaa paljon järkevämpi valinta.
Ei tarvitse olla. Näin sanoi viime syksynä itse pastori hautajaisia suunnitellessamme.
Isoäitini aikanaan pyysi että minä tyttärentytär olisin kantajana ja niin todellakin tein.
Juu 6 naista vaan kantamaan. Mihin miehiää tarvitaan?? Ainiin sen arkun pitää liikkuakin...
Fyysisesti raskasta se ei ole, ellei ole todella ylipainoinen vainaja, painohan jakautuu kuudelle. Itse olin kantamassa n. 90-kiloista isoisääni, ei ongelmaa.
30 v nainen
Kyllä nykyisin naisetkin voi kantaa. Näin jopa Irlannin maaseudulla, katolisessa hautajisissa naiskantajia.