Jos lapsi ei suostu menemään kouluun niin mitä tapahtuu?
Aloin miettimään, kun lähipiirissä lapsi alkanut lintsaamaan koulusta oikein toden teolla ja jäikin viime vuonna luokalleen, kun oli liikaa poissaoloja. Samalta näyttää edelleen eikä vaan SUOSTU menemään kouluun. Miten viranomaiset vaikuttavat tässä tilanteessa? Voidaanko tuon takia lapsi viedä pois kotoaan?
Kommentit (26)
Sossut puuttuvat asiaan, viime kädessä lapsi huostaanotetaan ja voidaan laittaa käymään koulua laitoksessa.
Kyllä tuo on lastensuojelun asia ja yleensä taustalla o vakavat perheongelmat ja/tai lapsen psyykkinen tai kehitykseen liittyvä ongelma. Eli lastenpsykiatriset tutkimukset ovat yleensä edessä ja tarpeen vaatiessa perhetyöntekijä voi tulla aamuisin auttamaan lasta koulutielle. Jos vanhemmat eivät vaan kerta kaikkiaan suoriudu hommasta, on joskus tarpeen ottaa lapsi huostaan ja tällöin koulu käydään koulukodista käsin. Vakavimmissa tapauksessa sairaalakoulu on yksi vaihtoehto.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Sossut puuttuvat asiaan, viime kädessä lapsi huostaanotetaan ja voidaan laittaa käymään koulua laitoksessa.
Jos ei vain mene eikä suostu mitään sielläkään?
Paraneeko lapsi simsalabim huostaanotosta? Tai ehkä siitä, että häneltä kysellään ummet ja lammet?
Käytännössä ei suoraan huostata. Ja aika harvoin muutenkaan. Jos vanhemmat hakee apua niin ei ainakaan. Jotain apua nuori joka tapauksessa tarvitsee, sairaalakoulu on vaihtoehto jos taustalla masennusta ja/tai sosiaalisten tilanteiden pelkoa.
Pitkällä kokemuksella täytyy sanoa, että ihme kyllä kaikki käyvät koulua sieltä laitoksesta....Eli huostaan vaan....
Vierailija kirjoitti:
Pitkällä kokemuksella täytyy sanoa, että ihme kyllä kaikki käyvät koulua sieltä laitoksesta....Eli huostaan vaan....
Eli paranee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei vain mene eikä suostu mitään sielläkään?
Sitten on viimeisenä tuo sairaalakoulu, jossa on mm. vakavasti mielenterveysongelmaisia lapsia ja keinonsa heidän kanssa työskentelyyn.
Kiusataanko lasta koulussa jonka takia ei haluaosi mennä kouluun?
Sairaalakoulu ei todellakaan ole mikään viimeinen keino. Täällä ei taas keskutelussa tiedetä mitään.
Sairaalakoulun ope
Nyt kuulemma sovittiin, että lapsen ei enää tarvitse käydä koulua loppuun tänä lukuvuotena, jos ei halua. Aloittaa sitten uudelta pöydältä uuden lukuvuoden alussa. Taustalla todettiin olevan masennusta, ja psykiatria ehdotettiinkin. Ainakaan toistaiseksi ei ole vielä menossa laitokseen. Minun mielestäni vähän erikoinen ratkaisu (?)
Ap
Niin ja jatkan vielä, että kiusaamista ei ole ja lapsi on itse asiassa hyvinkin ulospäinsuuntautunut. Hänellä on paljon kavereita eli pelkoa ei pitäisi olla taustalla.
Ap
Suomessa ei ole koulupakkoa, oppivelvollisuus on. Jotkut ovat saaneet kotiopetusta, jolloin opettaja on käynyt kotona opettamassa. Opiskella voi siis kotona, ja se täytyy järjestää, jos sitä pyydetään.
Vierailija kirjoitti:
Niin ja jatkan vielä, että kiusaamista ei ole ja lapsi on itse asiassa hyvinkin ulospäinsuuntautunut. Hänellä on paljon kavereita eli pelkoa ei pitäisi olla taustalla.
Ap
No se on nyt jumalauta sairaana. Jätä rauhaan.
Sillon kun mua kiusattiin todella pahasti koulussa ja en halunnut sen takia mennä sinne, olin noin kuukauden poissa koulusta. En muista kirjotinko itse jotain väärennettyjä lappuja opettajalle, vai mitä. Mutta ei sitä kukaan ihmetellyt ollenkaan. Opettajat ei soitellut kotiin, eikä mitään. Olin muistaakseni kuudennella luokalla silloin. Siitä on tosin noin 14-15 vuotta aikaa. Lähdin aina aamulla kotoa olevinaan kouluun ja tulin takaisin kotiin kun äiti oli jo lähtenyt töihin. Itse en vapaaehtoisesti suostunut kertomaan että minua kiusattiin. En tiedä miksi en halunnut kertoa siitä vanhemmilleni. Ajattelin silloin että se vielä pahentaisi asiaa, jos siitä kertoo. Kannattaa varmistua että ei ole mikään kiusaamisjuttu tosiaan takana, eikä siihen riitä että vain kysyy lapselta ja lapsi vastaa että ei. Se voi olla todella vaikeaa lapsen kertoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
No se on nyt jumalauta sairaana. Jätä rauhaan.
En jätä. Erittäin tärkeä ihminen minulle.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Sillon kun mua kiusattiin todella pahasti koulussa ja en halunnut sen takia mennä sinne, olin noin kuukauden poissa koulusta. En muista kirjotinko itse jotain väärennettyjä lappuja opettajalle, vai mitä. Mutta ei sitä kukaan ihmetellyt ollenkaan. Opettajat ei soitellut kotiin, eikä mitään. Olin muistaakseni kuudennella luokalla silloin. Siitä on tosin noin 14-15 vuotta aikaa. Lähdin aina aamulla kotoa olevinaan kouluun ja tulin takaisin kotiin kun äiti oli jo lähtenyt töihin. Itse en vapaaehtoisesti suostunut kertomaan että minua kiusattiin. En tiedä miksi en halunnut kertoa siitä vanhemmilleni. Ajattelin silloin että se vielä pahentaisi asiaa, jos siitä kertoo. Kannattaa varmistua että ei ole mikään kiusaamisjuttu tosiaan takana, eikä siihen riitä että vain kysyy lapselta ja lapsi vastaa että ei. Se voi olla todella vaikeaa lapsen kertoa.
Mulla samoja kokemuksia.
Voidaan viedä ja viedäänkin