Miksi moni ajattelee, että kaikkien tulisi haluta/hankkia lapsia?
En ole ikinä ymmärtänyt tätä, että moni puhuu hieman siihen sävyyn, että lasten hankkiminen on velvollisuus, joka vain kuuluu tehdä. Voisiko joku perustella ihan järkevästi, miksi elämän tarkoitus tulisi olla kaikkien kohdalla lisääntyminen? Miksi muut asiat eivät voi tuottaa iloa?
Kommentit (96)
Vierailija kirjoitti:
Yksi syy voi siinä että ihmisillä on tarvetta puolustaa omia elämän valintojaan ja arvostella muiden tekemiä valintoja. Kärjistäen kaikkien sinkkujen pitäisi olla hakeutumassa parisuhteeseen ja kaikkien pariskuntien pitäisi olla hankkimassa lapsia, jolloin tavoitteeeksi tulisi klassinen ydinperhe, jossa on isä, äiti ja kaksi tai kolme lasta, mieluiten sekä tyttö että poika, ja mahdollisesti kissa ja koira.
Vakavasti puhuen jos joku onnellinen ja tyytyväinen sinkku, niin miksi hänen pitäisi kaikin keinoin hakea parisuhdetta, tai jos joku parikunta on tyytyväinen elämäänsä ihan vain kahdestaan, niin miksi heidän pitäisi hankkia ehdoin tahdoin lapsia. Ihmiset ei pitäisi vain ajautua tilanteeseen vaan vähän miettiä etukäteen mitä sitä pohjimmiltaan haluaa. Klassisen ydinperheessä ei ole sinäänsä mitään vikaa, mutta kannattaisi tietysti ensin vähän varmistaa että parisuhde on riittävän vahvalla pohjalla ennen kuin niitä lapsia ruvetaan hankkimaan.
Tietysti on olemassa myös ekologinen peruste eli maailman väestönkasvu. Jos on lapseton ja autoton, niin se on ekologisesti kovempi valinta kuin ruveta kasvissyöjäksi tai luopua muovipussien käytöstä. Periaatteessa jokainen lapsi on myös uusi kuluttaja seuraavan 70-80 vuoden ajaksi.
Kulutusmälläys on niin last season.
Täältä on tulossa sukupolvi joka jälleen ottaa luonnon tasan paremmin huomioon kuin 90-luvun kulutusjuhla lapset..
Tuossa, että lapsettomuus tekee itsekkääksi voi kyllä olla jotain perää. Olen keikkatyössä tiimissä, jossa minä olen siis nuorin ja vielä lapseton. Muita naisia siellä on kymmenkunta, oudosti niin, että osalla on 3 lasta ja osalla ei ollenkaan lapsia. Ikähaitari heillä n. 37-55.
Lapsettomia laskujeni mukaan 5. Yksi on aika OK, hän on toisaalta ainakin yhden lapsen äitipuoli, mies siis ollut ennen naimisissa. Yksi todella, todella hankala. Aina sairaana milloin mistäkin syystä, kiukuttelee ja haukkuu kaikkia, tekee kaikista omista vaivoistaan suuren numeron, pieni yskäkin on influenssaa. Ei tunne mitään sääliä tai myötätuntoa ketään kohtaan, jonkinasteinen narsisti. Kolme muuta lapsetonta jotain tältä väliltä, usein puheenaiheet vain minä-itseä, minä sitä ja minä tätä. Vaivoja ja sairauksia tonneittain, ja kaikista valitetaan äänekkäästi.
Lapselliset minusta helpompia ihmisiä ja mukavampia, sosiaalisempia ja kivempia nuorelle työntekijälle. Yksi ehkä vähän hössö, voin kuvitella, että kotona on vähän sekaista ja sotkuista. Kolme superihmistä, hyväkuntoisia ja reippaita, tekevät paljon työtä ilman mitään meuhkaamista, hiljaisia puurtajia, Yksi jo vanhempi, lapset aikuisia, reipas mummeli.
Itse en ole vielä miettinyt, tuleeko minusta äiti vai ei, mutta toisaalta noiden päälle 40-vuotiaiden lapsettomien elämä ei näytä kovin kehuttavalta. Osa on täysin yksin, pitävät lomansa viikon pätkissä, kun ei ole kivaa olla yksin. Yrittävät ängetä tuttavapariskuntien mukaan lomamatkalle tms. Ja jos ulkonäköä ajattelee, niin ainoat lihavat ovat kaksi lapsetonta naista. Kun siis itse mietin, missä haluaisin olla n. 15 vuoden päästä, niin kiitos, ehdottomasti mieluummin äiti. Tuntuu aika kivalta kuunnella äitien juttuja lasten harrastuksista ja koulujutuista. Ehkä minussa asuu kuitenkin tuleva äiti :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ihmettelen sitä että kun nyt teen ekoteon, eli olen hankkimatta lapsia, minua syytetään kaikesta mahdollisesta aina ”suomen tuhoamisesta” titanicin uppoamiseen. Sitten kun yksityisautoilen niin olenkin ympäristön tappaja joka ei ajattele yhtään tulevaisuutta. VAIKKA JUURI OLEN TEHNYT SUURIMMAN YMPÄRISTÖTEON MITÄ YKSITTÄINEN IHMINEN VOI TEHDÄ!
Mä en lentele lentokoneella tai käy ruotsin laivalla. Meillä on komposti ja ekokäymälä ja ollaan luihin ja ytimiin vihreitä. Kaasuautokin löytyy. Saadaanko sulta synninpäästö lapsista?.. Niitä muuten viisi, et on tehty sinunkin puolesta.
Liikakansoittaminen on suurin uhka maapallolle. Siinä jää lentäminenkin heittämällä kakkoseksi. Ihan hyvä että Suomessa syntyvyys on laskussa, tehdäänpähän ainakin osamme asian eteen.
Laitapa Googleen afrikan väkiluku ja tiiraa vähän. Ja sinä suomalainen pelastat maapallon kun et tee lapsia, vaan annat meidän luonnonvarat noiden hulttioiden käsiin, jotka ei paskaakaan välitä mistään mitään.
Tähänväliin sanon vaan että kaiken avun vieminen afrikkaan pitäisi lopettaa. Jos kykenevät selviytymään niin hyvä, sitten ansaitsevat sen. Nyt vain tahallisesti ruokitaan liikakansoitusta, ja siinä ei ole mitään järkeä.
Kuka s**tana alapeukuttaa tätä? Kun on jo tieteellisesti todettu, että kehitysapu tekee pahaa kehitysmaiden ihmisten aktiivisuudelle huolehtia itsestään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi syy voi siinä että ihmisillä on tarvetta puolustaa omia elämän valintojaan ja arvostella muiden tekemiä valintoja. Kärjistäen kaikkien sinkkujen pitäisi olla hakeutumassa parisuhteeseen ja kaikkien pariskuntien pitäisi olla hankkimassa lapsia, jolloin tavoitteeeksi tulisi klassinen ydinperhe, jossa on isä, äiti ja kaksi tai kolme lasta, mieluiten sekä tyttö että poika, ja mahdollisesti kissa ja koira.
Vakavasti puhuen jos joku onnellinen ja tyytyväinen sinkku, niin miksi hänen pitäisi kaikin keinoin hakea parisuhdetta, tai jos joku parikunta on tyytyväinen elämäänsä ihan vain kahdestaan, niin miksi heidän pitäisi hankkia ehdoin tahdoin lapsia. Ihmiset ei pitäisi vain ajautua tilanteeseen vaan vähän miettiä etukäteen mitä sitä pohjimmiltaan haluaa. Klassisen ydinperheessä ei ole sinäänsä mitään vikaa, mutta kannattaisi tietysti ensin vähän varmistaa että parisuhde on riittävän vahvalla pohjalla ennen kuin niitä lapsia ruvetaan hankkimaan.
Tietysti on olemassa myös ekologinen peruste eli maailman väestönkasvu. Jos on lapseton ja autoton, niin se on ekologisesti kovempi valinta kuin ruveta kasvissyöjäksi tai luopua muovipussien käytöstä. Periaatteessa jokainen lapsi on myös uusi kuluttaja seuraavan 70-80 vuoden ajaksi.
Samoin sitten sinkut ja lapsettomat voitaisiin periaatteessa velvoittaa eutanasiaan. Koska väärin vaatia, että joku muu tekee jälkeläisiä huolehtimaan heidän vanhuudestaan.
Joo, en tiedä mistä nämä kuvittelevat että otetaan raha siihen että mammivat 20-30 vuotta eläkkeellä ja ketään ei ole tekemässä mitään.
Empatian puutetta kenties? On olemassa ihmisiä, jotka eivät kykene samaistumaan eri tavalla ajattelevien näkökantaan ja olettavat, että heidän tapansa ja mielipiteensä ovat ainoita ja oikeita, vaikka muiden valinnat olisivat heidän itsensä kannalta täysin merkityksettömiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ihmettelen sitä että kun nyt teen ekoteon, eli olen hankkimatta lapsia, minua syytetään kaikesta mahdollisesta aina ”suomen tuhoamisesta” titanicin uppoamiseen. Sitten kun yksityisautoilen niin olenkin ympäristön tappaja joka ei ajattele yhtään tulevaisuutta. VAIKKA JUURI OLEN TEHNYT SUURIMMAN YMPÄRISTÖTEON MITÄ YKSITTÄINEN IHMINEN VOI TEHDÄ!
Mä en lentele lentokoneella tai käy ruotsin laivalla. Meillä on komposti ja ekokäymälä ja ollaan luihin ja ytimiin vihreitä. Kaasuautokin löytyy. Saadaanko sulta synninpäästö lapsista?.. Niitä muuten viisi, et on tehty sinunkin puolesta.
Liikakansoittaminen on suurin uhka maapallolle. Siinä jää lentäminenkin heittämällä kakkoseksi. Ihan hyvä että Suomessa syntyvyys on laskussa, tehdäänpähän ainakin osamme asian eteen.
Laitapa Googleen afrikan väkiluku ja tiiraa vähän. Ja sinä suomalainen pelastat maapallon kun et tee lapsia, vaan annat meidän luonnonvarat noiden hulttioiden käsiin, jotka ei paskaakaan välitä mistään mitään.
Tähänväliin sanon vaan että kaiken avun vieminen afrikkaan pitäisi lopettaa. Jos kykenevät selviytymään niin hyvä, sitten ansaitsevat sen. Nyt vain tahallisesti ruokitaan liikakansoitusta, ja siinä ei ole mitään järkeä.
Kuka s**tana alapeukuttaa tätä? Kun on jo tieteellisesti todettu, että kehitysapu tekee pahaa kehitysmaiden ihmisten aktiivisuudelle huolehtia itsestään.
Se on ilmeisen vaikeaa tajuta, ettei niille kannata antaa puuroa kun tekevät heti lapsen.
Meillä hoidetaan anorektikkoja jotta kuukautiset ja lisääntymiskyky palautuu.. Millä perk ne pystyy tekemään lapsia nälkäkuolemassa?!??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rasmus
Vierailija kirjoitti:
Biologian kannalta kai ihmiseläimen tarkoitus on lisääntyä?
Ja ainakin minulle lisääntyneelle tuottaa iloa aika moni muukin asia kuin lapset.
Mutta miksi ne asiat eivät voisi tuottaa iloa myös lapsettomille?
Vierailija kirjoitti:
Empatian puutetta kenties? On olemassa ihmisiä, jotka eivät kykene samaistumaan eri tavalla ajattelevien näkökantaan ja olettavat, että heidän tapansa ja mielipiteensä ovat ainoita ja oikeita, vaikka muiden valinnat olisivat heidän itsensä kannalta täysin merkityksettömiä.
Miten sä ajattelit kustantaa oman vanhuutesi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ainakin minulle lisääntyneelle tuottaa iloa aika moni muukin asia kuin lapset.Mutta miksi ne asiat eivät voisi tuottaa iloa myös lapsettomille?
Joo mutta lapsellisilla sitä iloa tuottaa myös lapset.. Ja ne muut asiat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sä ajattelit kustantaa oman vanhuutesi?
En halua miettiä asioita vielä tässä vaiheessa niin pitkälle. Kuka tietää, elänkö edes niin vanhaksi. Mielestäni kaikkea ei tarvitse suunnitella liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ainakin minulle lisääntyneelle tuottaa iloa aika moni muukin asia kuin lapset.Mutta miksi ne asiat eivät voisi tuottaa iloa myös lapsettomille?
Onko sinun vaikea ymmärtää, että ihmiset ovat erilaisia ja eri ihmisille voivat tuottaa iloa eri asiat? Onko sinulle ihan vieras ajatus, että jotkin voivat olla vapaaehtoisesti lapsettomia, koska heille lapset eivät tuota iloa, vaan he kokevat ne rasittaviksi ja riippakiviksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sinun vaikea ymmärtää, että ihmiset ovat erilaisia ja eri ihmisille voivat tuottaa iloa eri asiat? Onko sinulle ihan vieras ajatus, että jotkin voivat olla vapaaehtoisesti lapsettomia, koska heille lapset eivät tuota iloa, vaan he kokevat ne rasittaviksi ja riippakiviksi?
Ja sulle on vaikeaa ymmärtää että elämässä voi olla ne lapset ja muutkin asiat tuottaa iloa, ihan kuten sinullekin.
Mites ne lapset sun elämää rajoittaisivat?
En minäkään ymmärrä tuota ajatusmaailmaa, että kaikkien pitäisi hankkia lapsia. Mielestäni jokainen saa valita ihan vapaasti itse, haluaako lisääntyä vai ei.
Mä en ajattele, hankin lapsia silti itse. Mutta havaitsinkin, ettei ois pitänyt :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sulle on vaikeaa ymmärtää että elämässä voi olla ne lapset ja muutkin asiat tuottaa iloa, ihan kuten sinullekin.
Mites ne lapset sun elämää rajoittaisivat?
No en vain halua lapsia. En halua väitellä tästä asiasta enempää. Mielestäni en ole tilivelvollinen muille ihmisille tällaisista henkilökohtaisista asioistani. Enkä ole mielestäni väittänyt missään vaiheessa, etteivätkö lapset voisi tuottaa joillekin iloa. Olen vain kyseenalaistanut sen, että niin pitäisi olla KAIKKIEN kohdalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin no tajusitko, että jos se joka ei halua lasta sellaisen pyöräyttäisi niin tuskin se kamalasti iloa toisi. Luultavasti vain ketutusta ja ahdistusta.
Omat lapset ja toisten lapset ovat ihan eri asia. Niin se vain valitettavasti on. En minäkään toisten lapsista koskaan niin välittänyt, omat olivat ihania heti ja edelleen. Moni vauva on ihan rumakin, oma niin kaunis ja rakas heti. Ihminen on eläin. Ja toisten ihmisten perhe-elämä on erilaista kuin oma. Osa ihmisistä on täysin kykenemättömiä pitämään mitää rutiineja ja järjestystä. Heille kaaos on normitila, ja he jopa viihtyvät siinä.
Se on illuusio jo nyt, että Suomi olisi niin homogeeninen joukko ihmisiä, että sen pelastamisella olisi jotain erityisarvoa. Mulle riittää, että rahayksikkö ei ole rupla, muuten sillä ei ole juuri väliä, kuka maata johtaa.
Samoin sitten sinkut ja lapsettomat voitaisiin periaatteessa velvoittaa eutanasiaan. Koska väärin vaatia, että joku muu tekee jälkeläisiä huolehtimaan heidän vanhuudestaan.