Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi moni ajattelee, että kaikkien tulisi haluta/hankkia lapsia?

Vierailija
09.04.2018 |

En ole ikinä ymmärtänyt tätä, että moni puhuu hieman siihen sävyyn, että lasten hankkiminen on velvollisuus, joka vain kuuluu tehdä. Voisiko joku perustella ihan järkevästi, miksi elämän tarkoitus tulisi olla kaikkien kohdalla lisääntyminen? Miksi muut asiat eivät voi tuottaa iloa?

Kommentit (96)

Vierailija
81/96 |
10.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No älä tee, oma asiasi. Mutta minä teen, eikä sekään kuulu sinulle.

Kyllä muuten kuuluu ja näkyy. Sinun kersasi mesoaa julkisella paikalla ja saa tukia myös lapsettomien veroista sekä syö yhteisistä varoista ja resursseista muutenkin, joten kyllä se vähän niin kun kuuluu muillekin. Vai elätätkö ipanasi täysin omavaraisesti? Sen lauluja laulat jonka leipää syöt.

Meidän Perhe maksoi veroja viime vuonna 50 000 euroa, autoveroja 1000 ja kiinteistöveroja 600. Bensaa ostettiin noin 5000 eurolla josta 80% veroa.. Ruokaa 13 000 josta veroihin siitäkin reilusti. Työttömänä ei olla oltu koskaan.

Mitäs sinä makselet?

Sä saat noita veroja takasin lapsilisien ja julkisen päivähoidon muodossa. Mitäs minä saan?

Vierailija
82/96 |
10.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Biologian kannalta kai ihmiseläimen tarkoitus on lisääntyä?

Ja ainakin minulle lisääntyneelle tuottaa iloa aika moni muukin asia kuin lapset.

Mutta miksi ne asiat eivät voisi tuottaa iloa myös lapsettomille?

Joo mutta lapsellisilla sitä iloa tuottaa myös lapset.. Ja ne muut asiat.

Onko sinun vaikea ymmärtää, että ihmiset ovat erilaisia ja eri ihmisille voivat tuottaa iloa eri asiat? Onko sinulle ihan vieras ajatus, että jotkin voivat olla vapaaehtoisesti lapsettomia, koska heille lapset eivät tuota iloa, vaan he kokevat ne rasittaviksi ja riippakiviksi?

Ja sulle on vaikeaa ymmärtää että elämässä voi olla ne lapset ja muutkin asiat tuottaa iloa, ihan kuten sinullekin.

Mites ne lapset sun elämää rajoittaisivat?

Ihan vaan olemalla olemassa. Mä en ole ihminen, joka jaksaa olla jatkuvasti toiselle läsnä. Se on oikasti ihan hemmetin uuvuttavaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/96 |
10.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muita kiinnosta teidän päätös olla hankkimatta lapsia, vaikka kuinka haluatte niin uskoa!

Vierailija
84/96 |
10.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

m30 kirjoitti:

Ehdoton lapsettomuus on aina itsekäs ratkaisu, oli syy mikä tahansa. Se kuuluu nykyisin ihmisen perusoikeuksiin mutta pitäisi myös ymmärtää että se on erittäin itsekäs vaihtoehto. Perinteisiä syitähän ovat esim. vapauden menetys, urakeskeisyys, talous, joku ekologinen hölynpöly tai ei vain "pidä lapsista" (eli = kaikki nuot syyt naamioita yhdeksi).

Kerrotko millä tavalla lasten hankinta on pyyteetöntä? se, että haluat tehdä itsellesi ihmisen, perheen? Voin kertoa, että se on niin miljoona kertaa enemmän itsekästä kuin lapsettomuus. Ainut epäitsekäs tapa perheellistyä on adoptoida. Maailma on täynnä kärsiviä lapsia, mutta sinun on pakko tehdä itsellesi oma. Miksi? Suomessakin voi ryhtyä perhehoitajaksi jos adoptio on liian vaikeaa, paljon on huostaanotettuja lapsia.

Vierailija
85/96 |
10.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä muuten kuuluu ja näkyy. Sinun kersasi mesoaa julkisella paikalla ja saa tukia myös lapsettomien veroista sekä syö yhteisistä varoista ja resursseista muutenkin, joten kyllä se vähän niin kun kuuluu muillekin. Vai elätätkö ipanasi täysin omavaraisesti? Sen lauluja laulat jonka leipää syöt.

Meidän Perhe maksoi veroja viime vuonna 50 000 euroa, autoveroja 1000 ja kiinteistöveroja 600. Bensaa ostettiin noin 5000 eurolla josta 80% veroa.. Ruokaa 13 000 josta veroihin siitäkin reilusti. Työttömänä ei olla oltu koskaan.

Mitäs sinä makselet?

Sä saat noita veroja takasin lapsilisien ja julkisen päivähoidon muodossa. Mitäs minä saan?

Kysyin että mitäs sinä maksat?

Suurin osa näistä elämäntapa uikuttajista on vielä kaiken lisäksi työttömänä..

Ja sen ikäpolven keskitulot vuodessa, johon sinäkin kuulut eli 90-luvulla syntyneet, on n. 20 000 vuosi. Ei siitä paljon maksella.

Vierailija
86/96 |
10.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Biologian kannalta kai ihmiseläimen tarkoitus on lisääntyä?

Ja ainakin minulle lisääntyneelle tuottaa iloa aika moni muukin asia kuin lapset.

Mutta miksi ne asiat eivät voisi tuottaa iloa myös lapsettomille?

Joo mutta lapsellisilla sitä iloa tuottaa myös lapset.. Ja ne muut asiat.

Onko sinun vaikea ymmärtää, että ihmiset ovat erilaisia ja eri ihmisille voivat tuottaa iloa eri asiat? Onko sinulle ihan vieras ajatus, että jotkin voivat olla vapaaehtoisesti lapsettomia, koska heille lapset eivät tuota iloa, vaan he kokevat ne rasittaviksi ja riippakiviksi?

Ja sulle on vaikeaa ymmärtää että elämässä voi olla ne lapset ja muutkin asiat tuottaa iloa, ihan kuten sinullekin.

Mites ne lapset sun elämää rajoittaisivat?

Jos on vastuullinen isä tai äiti, niin lapset rajoittavat väistämättä omaa elämää. Sinkkuna voi keskittyä huoletta omiin harrastuksiinsa kuten kirjan lukemiseen, elokuvien katseluun,  musiikin kuunteluun tai nettifoorumien keskusteluihin ilman että kukaan sivullinen siitä kärsisi. Kun sinkku käy ruokakaupassa, hän voi suunnitella kerralla useamman päivän ruuat ja ostaa juuri sitä parasta leikkelettä lihaa säästämättä ja laadusta tinkimättä. Jos ei ole lapsia, niin ystävä- ja tuttavapiirillä on voi olla suhteellisesti suurempi merkitys kun elämä ei pyöri oman perheen ympärillä ja jää energiaa seurata erilaisia ajankohtaisia asioita.

Ja tämän ihanan sinkkuelämän ehdoton huipennus on roikkuminen Vauva-lehden keskustelupalstalla. Onnittelut, sulla on aivan tosi jännä ja ihku elämä.  Ihan erilainen kuin äideillä.

Ja sun mielestä sun elämä on sitten parempi. Parempi kenelle? Sulle? Vai meinaatko, että tuo kirjoittaja olisi onnellisempi, jos hän eläisi sinun elämää?

Vierailija
87/96 |
10.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ihmettelen sitä että kun nyt teen ekoteon, eli olen hankkimatta lapsia, minua syytetään kaikesta mahdollisesta aina ”suomen tuhoamisesta” titanicin uppoamiseen. Sitten kun yksityisautoilen niin olenkin ympäristön tappaja joka ei ajattele yhtään tulevaisuutta. VAIKKA JUURI OLEN TEHNYT SUURIMMAN YMPÄRISTÖTEON MITÄ YKSITTÄINEN IHMINEN VOI TEHDÄ!

Mä en lentele lentokoneella tai käy ruotsin laivalla. Meillä on komposti ja ekokäymälä ja ollaan luihin ja ytimiin vihreitä. Kaasuautokin löytyy. Saadaanko sulta synninpäästö lapsista?.. Niitä muuten viisi, et on tehty sinunkin puolesta.

Liikakansoittaminen on suurin uhka maapallolle. Siinä jää lentäminenkin heittämällä kakkoseksi. Ihan hyvä että Suomessa syntyvyys on laskussa, tehdäänpähän ainakin osamme asian eteen.

Höpö höpö. Typerin syy olla hankkimatta lapsia  tuokin"ekoteko -syy"! Maapallon liikakansoitus on myytti, ja suuri väärinkäsitys väestötieteitä ymmärtämättömien hysteerikkojen keskuudessa . Väestönkasvu on hidastumassa koko ajan, ja saavuttaa pian lakipisteensä, jonka jälkeen tasoittuu. Se että olet tekemättä lapsia Suomessa on yhtä suuri ympäristöteko kuin havunneulasen heittäminen kompostiin. Siinähän lastenvihaajat voitte hymistellä näennäisen tyytyväisinä itseenne, ja leikkiä olevanne suuria maailmanpelastajia, mutta totuus on aika kaukana kuvitelmistanne. :)

https://www.sciencealert.com/watch-will-overpopulation-lead-to-the-down…

Väestökasvu hidastuu siksi, että ihmiset tekevät VÄHEMMÄN lapsia tai jättävät ne tekemättä kokonaan. Ja se on hyvä juttu.

Vierailija
88/96 |
10.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

m30 kirjoitti:

Ehdoton lapsettomuus on aina itsekäs ratkaisu, oli syy mikä tahansa. Se kuuluu nykyisin ihmisen perusoikeuksiin mutta pitäisi myös ymmärtää että se on erittäin itsekäs vaihtoehto. Perinteisiä syitähän ovat esim. vapauden menetys, urakeskeisyys, talous, joku ekologinen hölynpöly tai ei vain "pidä lapsista" (eli = kaikki nuot syyt naamioita yhdeksi).

Lapsen hankkiminen siksi että haluaa saada lapsen on aina itsekäs ratkaisu. Epäitsekästä on hankkia yhteiskunnalle tuleva veronmaksaja vaikka itse olisikin mieluummin lapseton. Ja kuinkas moni onkaan valinnut vaihtoehdon B?

Vierailija
89/96 |
10.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs sinä makselet?

Kysyin että mitäs sinä maksat?

Suurin osa näistä elämäntapa uikuttajista on vielä kaiken lisäksi työttömänä..

Ja sen ikäpolven keskitulot vuodessa, johon sinäkin kuulut eli 90-luvulla syntyneet, on n. 20 000 vuosi. Ei siitä paljon maksella.

En ole syntynyt 90-luvulla. Ja tuloni ovat noin 43000 e/vuodessa. Maksan oman osuuteni veroista, enkä saa rahaa takaisin lapsilisinä tai perheille tarkoitettuina yhteiskunnan palveluina. Tosin maksan niistä. Mikä on mielestäni ihan ok. Mutta siltikin pidän itselläni oikeuden olla tekemättä lapsia niin halutessani.

Vierailija
90/96 |
10.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

m30 kirjoitti:

Kerrotko millä tavalla lasten hankinta on pyyteetöntä? se, että haluat tehdä itsellesi ihmisen, perheen? Voin kertoa, että se on niin miljoona kertaa enemmän itsekästä kuin lapsettomuus. Ainut epäitsekäs tapa perheellistyä on adoptoida. Maailma on täynnä kärsiviä lapsia, mutta sinun on pakko tehdä itsellesi oma. Miksi? Suomessakin voi ryhtyä perhehoitajaksi jos adoptio on liian vaikeaa, paljon on huostaanotettuja lapsia.

Ihmisen, kuten jokaisen eliön, biologinen elämänkoodi ja -tavoite on turvata omien geenien säilyminen eli lisääntyä. Se ei ole mielipide kysymys vaan fakta.

Toki lapsettomuudessa voi olla hyviäkin ja epäitsekkäitä perusteluita mutta ne ovat äärimmäisen harvinaisia (esim. sairaus). Yleisimmät syyt ovat erittäin itsekkäitä tai jotain pseudo-hippeily hölyn pölyä. Eikä siinä mitään pahaa ole, kuten sanoin se on perusoikeus päättää olla lapseton. Täytyy vain pystyä myös myöntämään että biologisessa mielessä se on itsekäs vaihtoehto. Ei siitä tarvitse suuttua.

Vierailija
91/96 |
10.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat olla tekemättä lapsia ap.  Kukaan ei pakota.

Minä olen tehnyt 3 lasta. He ovat elämäni suurin merkitys ja valo. Mikään työ tai harrastus, kuten koira, matkustelu, urheilulaji tms ei voi tuoda minulle yhtä suurta tunnetta siitä, että olen aikaan saanut jotain ihanaa ja tärkeää (=lapseni).

Olen laittanut lapseni urani edelle. Olen matkustellut maailman ääriin ja opiskellut korkealle. Harrastanut ja riekkunut baareissa. Ihan joka hetkestä en ole lasten kanssa nautinut, koska joskus lasten kanssa on vaikeata. Mutta siltikin valitsisin juuri näin jos voisin valinnan uudelleen tehdä.

Usein ihmettelen ihmisiä (useimmiten miehiä), jotka ovat niin uraorientuneita, että näkevät lapsiaan tämän takia vähän. Olen tullut tulokseen, että useimmiten näillä ihmisillä ei ole suurta tarvetta olla lastensa kanssa. Puheissa tätä asiaa kuitenkin yritetään yleensä peittää. Koska jos olisi, ei nämä matkatyöt montaa vuotta silloin kestäisi: ihminen hakeutuisi erilaiseen tehtävänkuvaan. Meitä ihmisiä näyttää olevan moneen junaan.

Vierailija
92/96 |
10.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä tällaisiin ihmisiin oikeasti törmää? Musta alkaa tuntua et tällä palstalla elää joku sitkeä myytti, että on olemassa hirveästi ihmisiä, joita kiinnostaa näin paljon muiden asiat. Tunnen todella paljon ihmisiä ja itse en ole yhteenkään törmännyt, jonka mielestä kaikilla olisi joku velvollisuus oikeasti hankkia lapsia.

Niinpä, ja koskaan ei saa vastausta että missä näitä ihmisiä oikein on, korkeintaan sanotaan että kun mun äiti kysyi että miksi me ei tehdä lapsia kun se haluis lapsenlapsia... 

Vai onko niillä joku ihme tarve nostaa itseensä esille sillä että he ovat nyt jotenkin kauhean erikoisia ja kaikki vaan on kiinnostunut siitä että tekeekö ne nyt lapsia vai ei...

Vierailija
93/96 |
10.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En myös ymmärrä tätä että koko ajan tämä aihe on esillä. Itse olin 28-vuotiaaksi varma etten halunnut lapsia. Kukaan ei kysellyt tai kyseenalaistanut. Sitten yhtäkkiä mieli muuttui ja puolen vuoden päästä olin raskaana. Enemmän se nolotti mennä kertomaan kavereille että olen raskaana, osaksi varmaan siksi koska olin niin ehdottomasti ollut sitä mieltä etten koskaan tahdo ja moni ystävä oli samaa mieltä.

Toki ystävät ja ihmiset onnittelivat. Mutta oikeasti kukaan ei ollut niin kiinnostunut suuntaan tai toiseen, että he olisivat mitenkään ilmaisseet kummankaan ratkaisun olevan väärä missään kohti.

Eiköhän ihmisiä se oma elämä kiinnosta enemmän kun muiden...

Vierailija
94/96 |
10.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saat olla tekemättä lapsia ap.  Kukaan ei pakota.

Minä olen tehnyt 3 lasta. He ovat elämäni suurin merkitys ja valo. Mikään työ tai harrastus, kuten koira, matkustelu, urheilulaji tms ei voi tuoda minulle yhtä suurta tunnetta siitä, että olen aikaan saanut jotain ihanaa ja tärkeää (=lapseni).

Olen laittanut lapseni urani edelle. Olen matkustellut maailman ääriin ja opiskellut korkealle. Harrastanut ja riekkunut baareissa. Ihan joka hetkestä en ole lasten kanssa nautinut, koska joskus lasten kanssa on vaikeata. Mutta siltikin valitsisin juuri näin jos voisin valinnan uudelleen tehdä.

Usein ihmettelen ihmisiä (useimmiten miehiä), jotka ovat niin uraorientuneita, että näkevät lapsiaan tämän takia vähän. Olen tullut tulokseen, että useimmiten näillä ihmisillä ei ole suurta tarvetta olla lastensa kanssa. Puheissa tätä asiaa kuitenkin yritetään yleensä peittää. Koska jos olisi, ei nämä matkatyöt montaa vuotta silloin kestäisi: ihminen hakeutuisi erilaiseen tehtävänkuvaan. Meitä ihmisiä näyttää olevan moneen junaan.

Kyllä, sinulle se on paras asia elämässä, koska halusit lapsia. Sellaiselle joka ei niitä halua, se on taakka/kirous. Näin se vain on. Tässäkin asiassa tulee esiin erilaiset näkemyserot, jokainen pitää omaa valintaansa parhaimpana ja oikeimpana.

Vierailija
95/96 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko tämä keskustelu ihmetyttää. Maapallon pelastamiseen tarvitaan ihan muita keinoja kuin perheettömäksi jättäytyminen. Itse olen saanut siirtyä suurin piirtein suoraan synnytystalkoista ympäristötalkoisiin, hyvä että ehdin palautua hurjasta synnytyksestä, kun jo alettiin parjata. Monien tutkimusten mukaan nimenomaan lapsettomat länsimaalaiset kuluttavat eniten, sillä heillä on varaa kuluttaa - palkkoja kun ei makseta lapsiluvun vaan ammatin mukaan. Kuinka monta suurperhettä olet nähnyt Thaimaanlennolla? Perheellisen on pakko elää säästeliäästi, saman katon alla muiden kanssa, tavaroita lainaten ja perien. Lapseton voi syödä hummeria ja ulkomaanhedelmää melko lailla useammin kuin monihenkinen perhe. Sitten on vielä tämä meidän Suomi. Jos meille ei synny lisää suomalaisia niin voidaan kohta laittaa putiikki kiinni ja ruveta muunkielisiksi. Vai luuletteko, että maailmalta löytyy monia, jotka ryhtyisivät vaapaehtoisesti suomalaisiksi ja opettelisivat tämän maailman vaikeimmaksikin kutsutun kielemme? Vaikka ei sillä, niin kuin ei näköjään ihmiselämälläkään, ole enää paljon arvoa. Jos oikein kiikastaa tämä ylikansoittaminen, niin voisihan sitä vaikka tehdä oikein hyperekoteon ja riistää itseltään hengen. Eikö se olisi lopulta se hienoin "ekoteko" - että päästettäisiin maailma meistä kaikista oikein kertaheitolla? Tai sitten voisi istahtaa kiireemmäksi aikaa ja miettiä hetken ennen kuin päästää kaikenmaailman sammakoita suustaan.

Vierailija
96/96 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ihmettelen sitä että kun nyt teen ekoteon, eli olen hankkimatta lapsia, minua syytetään kaikesta mahdollisesta aina ”suomen tuhoamisesta” titanicin uppoamiseen. Sitten kun yksityisautoilen niin olenkin ympäristön tappaja joka ei ajattele yhtään tulevaisuutta. VAIKKA JUURI OLEN TEHNYT SUURIMMAN YMPÄRISTÖTEON MITÄ YKSITTÄINEN IHMINEN VOI TEHDÄ!

Mä en lentele lentokoneella tai käy ruotsin laivalla. Meillä on komposti ja ekokäymälä ja ollaan luihin ja ytimiin vihreitä. Kaasuautokin löytyy. Saadaanko sulta synninpäästö lapsista?.. Niitä muuten viisi, et on tehty sinunkin puolesta.

Valitettavasi kaikki nuo mainitsemasi ilmastoteot ovat kuin "heittäisi panssarivaunua pikkukivillä" verrattuna siihen, kuinka paljon lapset aiheuttavat ilmastojalanjälkeä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi yhdeksän