Miksi moni ajattelee, että kaikkien tulisi haluta/hankkia lapsia?
En ole ikinä ymmärtänyt tätä, että moni puhuu hieman siihen sävyyn, että lasten hankkiminen on velvollisuus, joka vain kuuluu tehdä. Voisiko joku perustella ihan järkevästi, miksi elämän tarkoitus tulisi olla kaikkien kohdalla lisääntyminen? Miksi muut asiat eivät voi tuottaa iloa?
Kommentit (96)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Biologian kannalta kai ihmiseläimen tarkoitus on lisääntyä?
Ja ainakin minulle lisääntyneelle tuottaa iloa aika moni muukin asia kuin lapset.Mutta miksi ne asiat eivät voisi tuottaa iloa myös lapsettomille?
Joo mutta lapsellisilla sitä iloa tuottaa myös lapset.. Ja ne muut asiat.
Onko sinun vaikea ymmärtää, että ihmiset ovat erilaisia ja eri ihmisille voivat tuottaa iloa eri asiat? Onko sinulle ihan vieras ajatus, että jotkin voivat olla vapaaehtoisesti lapsettomia, koska heille lapset eivät tuota iloa, vaan he kokevat ne rasittaviksi ja riippakiviksi?
Ja sulle on vaikeaa ymmärtää että elämässä voi olla ne lapset ja muutkin asiat tuottaa iloa, ihan kuten sinullekin.
Mites ne lapset sun elämää rajoittaisivat?No en vain halua lapsia. En halua väitellä tästä asiasta enempää. Mielestäni en ole tilivelvollinen muille ihmisille tällaisista henkilökohtaisista asioistani. Enkä ole mielestäni väittänyt missään vaiheessa, etteivätkö lapset voisi tuottaa joillekin iloa. Olen vain kyseenalaistanut sen, että niin pitäisi olla KAIKKIEN kohdalla.
No alunperin kysymys oli siitä että elämässä täytyy olla jotain suurellisia ilon aiheita jos ei ole lapsia. Ihan kuin muu elämä katoaisi kun tulee lapsia.
Enkä mä tiä mitä niin ihmeellistä teillä on elämässä, että sitä pitää varjella..
Mitä tein ennen lapsia..? Menin töihin, tulin töistä, siivoilin, tein ruokaa, kävin lenkillä, remontoitiin taloa, käytiin syömässä välillä, kunnostin huonekaluja.. Plaa plaa plaa.. Ei tullut kukaan taputtamaan viereen että onpa sulla hieno elämä. Eikä tuu nytkään. Lapset vaan antaa sisältöä elämään. Ja on joku syy miksi tehdä.
Ihmiset ovat erilaisia. Toiset tarvitsevat enemmän suureellisia ilon aiheita, toisille riittää vähempi. Joillekin riittää elämän sisällöksi muut asiat kuin lapset.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisten hiilijalanjälki on niin iso että lastenteon väliin jättäminen on paljon vaikuttavampaa kuin jos joku kehitysmaan asukki jättäytyisi lapsettomaksi.
En ymmärrä tätä vouhotusta lastenteon tarpeellisuudesta. Ensin ylpeiltiin kun oltiin niin edistyksellisiä että saatiin valinnanvapaus ihmisillä, nyt ulvotaan jos jopa melkein jopa kymmenes päättää jättäytyä lapsettomaksi. Asiaan kuuluu että syyllistetään nuoret naiset, ei miehiä. Lapsethan on naisten juttu siinä määrin että nuoria lapsettomia naisia kannattaa varmuuden vuoksi syrjiä työelämässä. Sitten jos joku erehtyy tekemään lapsen vaikka taloudellinen tai parisuhdetilanne ei ole vakaa, sekin on vastuutonta.
Maailmassa on jo liikaa ihmisiä. Yhteiskunnalle tulee paljon halvemmaksi tarvittaessa kotouttaa mamu kymmenessä vuodessa kuin kasvattaa lapsi kahdessakymmenessä. Suomalainen kulttuurikaan ei synnytyslaitoksella siirry vaan vaatii sitä että suomalaiset ovat kiinnostuneita kulttuurin harrastamisesta ja kehittämisestä.
Se vielä puuttuisi, jos syyllistettäisiin miehiä. Miehenä kun et hirveästi päätä saatko lapsia vai et.
Se tuntuu itsestään selvältä sellaiselle, jolla itsellä on joskus tullut halu saada lapsia. Tietysti silloin uskoo kaikilla muillakin olevan sellaisen halun, koska ei vain osaa kuvitella tilannetta, että sellaista ei olisi. Vähän kuin seksuaalisesti vireän ihmisen on täysin mahdotonta kuvitella, että jollakulla ei koskaan tulisi mieleenkään haluta yhdyntää kenenkään kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Yksi asiakkaani kysyi kerran minulta (olin silloin 28-vuotias), että onko minulla lapsia, vastasin että ei. Hän sanoi, että ihminen tulee itsekkääksi, jos ei tee lapsia. Mieleni olisi tehnyt kysyä, että millä tavalla itsekkääksi?! Jos en olisi tarvinnut hänen rahojaan, niin olisin varmaan sanonut suorat sanat. On tosi loukkaavaa edes olettaa, että kaikki saavat lapsia tai että se on taloudellisesti mahdollista ym.
Hieman itsekkyyttä ilmassa. "Jos en olisi tarvinnut hänen rahojaan...." Iloisia aikoja vauvapalstalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ainakin minulle lisääntyneelle tuottaa iloa aika moni muukin asia kuin lapset.Mutta miksi ne asiat eivät voisi tuottaa iloa myös lapsettomille?
Onko sinun vaikea ymmärtää, että ihmiset ovat erilaisia ja eri ihmisille voivat tuottaa iloa eri asiat? Onko sinulle ihan vieras ajatus, että jotkin voivat olla vapaaehtoisesti lapsettomia, koska heille lapset eivät tuota iloa, vaan he kokevat ne rasittaviksi ja riippakiviksi?
Ja sulle on vaikeaa ymmärtää että elämässä voi olla ne lapset ja muutkin asiat tuottaa iloa, ihan kuten sinullekin.
Mites ne lapset sun elämää rajoittaisivat?
Jos on vastuullinen isä tai äiti, niin lapset rajoittavat väistämättä omaa elämää. Sinkkuna voi keskittyä huoletta omiin harrastuksiinsa kuten kirjan lukemiseen, elokuvien katseluun, musiikin kuunteluun tai nettifoorumien keskusteluihin ilman että kukaan sivullinen siitä kärsisi. Kun sinkku käy ruokakaupassa, hän voi suunnitella kerralla useamman päivän ruuat ja ostaa juuri sitä parasta leikkelettä lihaa säästämättä ja laadusta tinkimättä. Jos ei ole lapsia, niin ystävä- ja tuttavapiirillä on voi olla suhteellisesti suurempi merkitys kun elämä ei pyöri oman perheen ympärillä ja jää energiaa seurata erilaisia ajankohtaisia asioita.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa, että lapsettomuus tekee itsekkääksi voi kyllä olla jotain perää. Olen keikkatyössä tiimissä, jossa minä olen siis nuorin ja vielä lapseton. Muita naisia siellä on kymmenkunta, oudosti niin, että osalla on 3 lasta ja osalla ei ollenkaan lapsia. Ikähaitari heillä n. 37-55.
Lapsettomia laskujeni mukaan 5. Yksi on aika OK, hän on toisaalta ainakin yhden lapsen äitipuoli, mies siis ollut ennen naimisissa. Yksi todella, todella hankala. Aina sairaana milloin mistäkin syystä, kiukuttelee ja haukkuu kaikkia, tekee kaikista omista vaivoistaan suuren numeron, pieni yskäkin on influenssaa. Ei tunne mitään sääliä tai myötätuntoa ketään kohtaan, jonkinasteinen narsisti. Kolme muuta lapsetonta jotain tältä väliltä, usein puheenaiheet vain minä-itseä, minä sitä ja minä tätä. Vaivoja ja sairauksia tonneittain, ja kaikista valitetaan äänekkäästi.
Lapselliset minusta helpompia ihmisiä ja mukavampia, sosiaalisempia ja kivempia nuorelle työntekijälle. Yksi ehkä vähän hössö, voin kuvitella, että kotona on vähän sekaista ja sotkuista. Kolme superihmistä, hyväkuntoisia ja reippaita, tekevät paljon työtä ilman mitään meuhkaamista, hiljaisia puurtajia, Yksi jo vanhempi, lapset aikuisia, reipas mummeli.
Itse en ole vielä miettinyt, tuleeko minusta äiti vai ei, mutta toisaalta noiden päälle 40-vuotiaiden lapsettomien elämä ei näytä kovin kehuttavalta. Osa on täysin yksin, pitävät lomansa viikon pätkissä, kun ei ole kivaa olla yksin. Yrittävät ängetä tuttavapariskuntien mukaan lomamatkalle tms. Ja jos ulkonäköä ajattelee, niin ainoat lihavat ovat kaksi lapsetonta naista. Kun siis itse mietin, missä haluaisin olla n. 15 vuoden päästä, niin kiitos, ehdottomasti mieluummin äiti. Tuntuu aika kivalta kuunnella äitien juttuja lasten harrastuksista ja koulujutuista. Ehkä minussa asuu kuitenkin tuleva äiti :)
Tässä oli jo vähän yritystä. Melko taitavasti mutta hienovaraisesti annettiin ymmärtää että lapsettomat ovat huonompia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites ne lapset sun elämää rajoittaisivat?No en vain halua lapsia. En halua väitellä tästä asiasta enempää. Mielestäni en ole tilivelvollinen muille ihmisille tällaisista henkilökohtaisista asioistani. Enkä ole mielestäni väittänyt missään vaiheessa, etteivätkö lapset voisi tuottaa joillekin iloa. Olen vain kyseenalaistanut sen, että niin pitäisi olla KAIKKIEN kohdalla.
No alunperin kysymys oli siitä että elämässä täytyy olla jotain suurellisia ilon aiheita jos ei ole lapsia. Ihan kuin muu elämä katoaisi kun tulee lapsia.
Enkä mä tiä mitä niin ihmeellistä teillä on elämässä, että sitä pitää varjella..
Mitä tein ennen lapsia..? Menin töihin, tulin töistä, siivoilin, tein ruokaa, kävin lenkillä, remontoitiin taloa, käytiin syömässä välillä, kunnostin huonekaluja.. Plaa plaa plaa.. Ei tullut kukaan taputtamaan viereen että onpa sulla hieno elämä. Eikä tuu nytkään. Lapset vaan antaa sisältöä elämään. Ja on joku syy miksi tehdä.Ihmiset ovat erilaisia. Toiset tarvitsevat enemmän suureellisia ilon aiheita, toisille riittää vähempi. Joillekin riittää elämän sisällöksi muut asiat kuin lapset.
No sitten riittää.. Mutta turha siitä on mitään kruunua kutreilleen odottaa. Kuitenkin ihan yhteiskunnallisiakin ongelmia teet, kun ajattelet että sun oma oleminen on niin uniikkia että sinä ja sun oma henk koht panos riittää.. Ei riitä.
Lapsien synnyttäminen on jokaisen naisen velvollisuus, koska ihmiset maapallolla ovat kuolemassa sukupuuttoon..... Eiku, hetkinen vai olikse sittenkin niin, että kaikki muut lajit ovat kuolemassa sukupuuttoon ihmisen takia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin mutta kyllähän kaikkien tulee nauttia moottoripyöräilystä, lavatansseista, ratsastamisesta ja joogasta. Kaikkien tulee myös nauttia lapsista. Makes perfect sense?
En usko että koskaan on ollut yhtä "sosiaalisesti hyväksyttävää" olla lapseton kuin nykypäivänä. Itse huomannut lähinnä semmoisen trendin että perheellisiä pidetään maailman tuhoajina kun tuovat lisää ihmisiä jo valmiiksi ylikansoittuvaan maapalloon. Kasvava individualismi ja ns. itsensä toteuttaminen on syrjäyttämässä perhekeskeisen elämän monissa maissa. Kysymyksen ymmärtäisin jos elettäisiin vielä 50-luvulla. Nykyään lapsettomuutta pidetään täysin normaalina jos ei suotavana.
Vierailija kirjoitti:
Se vielä puuttuisi, jos syyllistettäisiin miehiä. Miehenä kun et hirveästi päätä saatko lapsia vai et.
Et siis osaa käyttää kondomia, et uskalla hakea sterilisaatiota etkä malta olla harrastamatta vaginaalista yhdyntää? Jos mies ei halua isäksi hän voi ottaa vastuun ehkäisystään. Mies joka ei viitsi tehdä näin koska ajattelee ehkäisyn olevan naisen vastuulla, luovuttaa päätösvallan naiselle ihan itse.
Jos mies haluaa lapsia, varmin keino on pariutua lisääntymishaluisen naisen kanssa. Myönnän: tämä on myös tuurista kiinni, mutta useimmilta halukkailta se onnistuu.
Aloittajan kysymykseen on monta vastausta.
-Jotkut eivät vaan jotenkin oikeasti pysty/osaa ymmärtää että joku toinen ihminen haluaa elää eri tavalla kuin hän
-Jotkut kuvittelevat että vain lapsia hankkimalla ihminen kasvaa ja kypsyy henkisesti, mutta eivät ymmärrä että heidän oma henkinen kasvunsa olisi tapahtunut joka tapauksessa, ei pelkästään lasten myötä
-Jotkut kokevat sen loukkaavana, että joku muu ei arvosta ja tavoittele samoja asioita mitä heillä jo on, ja saattavat vähintäänkin alitajuisesti kokea epävarmuutta omista valinnoistaan tai tuntea ristiriitaa omista valinnoistaan
Ja lisäksi varmasti vielä monia monia muita syitä. Onneksi kuitenkin mielestäni suurin osa ihmisistä on ihan järkityyppejä ja ymmärtävät että ei ole mikään erikoinen juttu, toinen haluaa lapsia ja toinen ei, eikä siinä sen kummempaa :)
Komppaan 51:stä. Kauas ollaan tultu siitä kun vielä 70-luvulla jouduit maksamaan vanhanpiian tai -pojan veroa 24-vuotiaasta eteenpäin jos olit naimaton ja lapseton..
Ainakin minusta jokainen saa valita aivan vapaasti itse, haluaako hän lapsia vai ei. Tärkeintä on, että elämässä on mielekkyyttä ja että on tyytyväinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa, että lapsettomuus tekee itsekkääksi voi kyllä olla jotain perää. Olen keikkatyössä tiimissä, jossa minä olen siis nuorin ja vielä lapseton. Muita naisia siellä on kymmenkunta, oudosti niin, että osalla on 3 lasta ja osalla ei ollenkaan lapsia. Ikähaitari heillä n. 37-55.
Lapsettomia laskujeni mukaan 5. Yksi on aika OK, hän on toisaalta ainakin yhden lapsen äitipuoli, mies siis ollut ennen naimisissa. Yksi todella, todella hankala. Aina sairaana milloin mistäkin syystä, kiukuttelee ja haukkuu kaikkia, tekee kaikista omista vaivoistaan suuren numeron, pieni yskäkin on influenssaa. Ei tunne mitään sääliä tai myötätuntoa ketään kohtaan, jonkinasteinen narsisti. Kolme muuta lapsetonta jotain tältä väliltä, usein puheenaiheet vain minä-itseä, minä sitä ja minä tätä. Vaivoja ja sairauksia tonneittain, ja kaikista valitetaan äänekkäästi.
Lapselliset minusta helpompia ihmisiä ja mukavampia, sosiaalisempia ja kivempia nuorelle työntekijälle. Yksi ehkä vähän hössö, voin kuvitella, että kotona on vähän sekaista ja sotkuista. Kolme superihmistä, hyväkuntoisia ja reippaita, tekevät paljon työtä ilman mitään meuhkaamista, hiljaisia puurtajia, Yksi jo vanhempi, lapset aikuisia, reipas mummeli.
Itse en ole vielä miettinyt, tuleeko minusta äiti vai ei, mutta toisaalta noiden päälle 40-vuotiaiden lapsettomien elämä ei näytä kovin kehuttavalta. Osa on täysin yksin, pitävät lomansa viikon pätkissä, kun ei ole kivaa olla yksin. Yrittävät ängetä tuttavapariskuntien mukaan lomamatkalle tms. Ja jos ulkonäköä ajattelee, niin ainoat lihavat ovat kaksi lapsetonta naista. Kun siis itse mietin, missä haluaisin olla n. 15 vuoden päästä, niin kiitos, ehdottomasti mieluummin äiti. Tuntuu aika kivalta kuunnella äitien juttuja lasten harrastuksista ja koulujutuista. Ehkä minussa asuu kuitenkin tuleva äiti :)
Tässä oli jo vähän yritystä. Melko taitavasti mutta hienovaraisesti annettiin ymmärtää että lapsettomat ovat huonompia.
Ehkäpä noilla naisilla se lapsettomuus ei ole oma vaan ikään kuin luonnon valinta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites ne lapset sun elämää rajoittaisivat?Jos on vastuullinen isä tai äiti, niin lapset rajoittavat väistämättä omaa elämää. Sinkkuna voi keskittyä huoletta omiin harrastuksiinsa kuten kirjan lukemiseen, elokuvien katseluun, musiikin kuunteluun tai nettifoorumien keskusteluihin ilman että kukaan sivullinen siitä kärsisi. Kun sinkku käy ruokakaupassa, hän voi suunnitella kerralla useamman päivän ruuat ja ostaa juuri sitä parasta leikkelettä lihaa säästämättä ja laadusta tinkimättä. Jos ei ole lapsia, niin ystävä- ja tuttavapiirillä on voi olla suhteellisesti suurempi merkitys kun elämä ei pyöri oman perheen ympärillä ja jää energiaa seurata erilaisia ajankohtaisia asioita.
Ja tämän ihanan sinkkuelämän ehdoton huipennus on roikkuminen Vauva-lehden keskustelupalstalla. Onnittelut, sulla on aivan tosi jännä ja ihku elämä. Ihan erilainen kuin äideillä.
Teen jo oman osani luovuttamalla munasolujani haluaville. Voisin harkita sijaissynnyttäjäksi ryhtymistä, jos se olisi laillista Suomessa.
Tosin en voi kovin kauaa luovutella kun tähänkin on asetettu rajoituksia. En aio tämän enempää osallistua talkoisiin ;)
Jaa-a. Mahdollisia syitä ovat ainakin kapeakatseisuus, sosiaalinen paine, kykenemättömyys ymmärtää ihmisten erilaisuutta sekä vaikeus asettua toisen asemaan.
Vierailija kirjoitti:
Missä ihmeessä te oikein asutte ja missä piireissä oikein pyöritte, kun säännöllisesti tähän ajatusmaailmaan törmäätte? Kukaan ei ole minulta lapsen hankkimista puheissaan olettanut, lukuunottamatta paria vanhusta, mutta heille annettakoon anteeksi.
Juuri tämä. Minä en ole koskaan eläissäni, ja olen jo yli neljänkymmenen, törmännyt sellaiseen että joku tekisi lapsia koska niin kuuluu tehdä, tai että kukaan edes olisi sitä mieltä että pitäisi. Ne tekee lapsia jotka oikeasti haluaa niitä ja ne ei tee jotka ei halua, ja jotkut ei saa vaikka haluaisivat saada. Mistä ihmeestä tuo aloituksen juttu oikein tulee? Onko se jollain yhdellä paikkakunnalla liikkuva juttu? Todella outoa.
Mitä tein ennen lapsia..? Menin töihin, tulin töistä, siivoilin, tein ruokaa, kävin lenkillä, remontoitiin taloa, käytiin syömässä välillä, kunnostin huonekaluja.. Plaa plaa plaa.. Ei tullut kukaan taputtamaan viereen että onpa sulla hieno elämä. Eikä tuu nytkään. Lapset vaan antaa sisältöä elämään. Ja on joku syy miksi tehdä.