Espoolaisäidin syytä, että peruskoulumme ei enää järkkää retkiä!
Että kiitosta vain. Tuonkaltaisten tiukkapipojen takia lapset ei pääse mihinkään opetussuunnitelman ulkopuolisille retkille. Opetushallitus on nyt antanut aivan järjettömät ohjeet, että kaikkien pitää päästä retkille, vaikkei itse laittaisi tikkua ristiin retken eteen! Sillä lailla sitä opetetaan lapsille, että toisten siivellä eläminen eli ns. sluibailu on sallittua ja hyväksyttyä. Ei näistä siipeilijöistä taida tulla kummoista elämässään.
Kommentit (45)
Muutaman yleisin merkityshän on jotain kolmen ja viiden tietämillä. Eli äidin olisi pitänyt varautua tuollaiseen summaan.
Että jos olette ennen rikkoneet lakia, eikö olisi syytä alkaa nyt noudattamaan sitä. Sitäpaitsi opettajana tiedän, että (ja mitä lukuisten kollegojen kanssa on puhuttu) tähän asti kouluissa on menty ko ohjeen mukaan jo muutenkin. Mikään ei muutu!
Toisaalta espoolaisäidin haloon ymmärrän täysin. Täällä homma on mennyt överiksi joissakin kouluissa. Espoossa, jossa itsekin suurta perhettäni kasvatan, on paljon varakkaita vanhempia ja joissakin kouluissa on normaalia koulunkäyntiä se, että parikymppisiä menee säännöllisesti kaikenlaisiin kursseihin ja ekskursioihin. Niihin eivät maksamattomat lapset pääse mukaan. Rahaa ei kerätä yhdessä, eikä kyse ole mistään parista eurosta silloin tällöin vaan todellakin lukuvuoden aluksi 20-40 euroa, sitten yhteen jos toiseen yksittäiseen tapaukseen saman verran ja eräällä luokalla jokaisen piti maksaa lähemmäs toistasataa euroa luokkaretkeä varten siis noin kerta maksuna. Minusta nämä ovat liikaa.
on valitettavaa ja surullista, jos rikkaiden ja urasidonnaisten lapsia ei kuljeteta enää kivoille retkille, joiden vanhemmilla ei ole aikaa itse olla lastensa kanssa. Kuntien ja valtion pitää kustantaa aamupäivähoito, koulu, iltapäivähoito jne. Kyllä tässä painaa myös opettajien sana ja kokemus. Lapset eivät nykyään ole niin ihanan kilttejä, jotka tottelisivat opettajaa näillä retkillään. Päinvastoin teidän kullannuppunne (jopa tokaluokkalaisen olen kuullut) haistattelevat opettajalle ja muutoinkin eivät tottele opettajan sanaa. Ja näin on erittäin usein. Vanhemmilla on myös monesti harhakuvitelmia siitä, että elämän pitää olla lapselle kivaa. Kuinka lapset oppivat olemaan työelämässä, kun siellä ei olekaan jatkuvasti niitä kivoja retkiä.
Minä olen täsmälleen samaa mieltä lain kanssa. Eriarvoisuutta EI saa tehdä koulussa. On paljon työttömiä, jotka eivät pysty kustantamaan retkiä(kuten koulussamme lasketteluretki 30¿) ja nämä lapset joutuvat jäämään aina pois retkiltä. On myös vanhempia, jotka eivät ole kiinnostuneet rahankeräyksistä, joilla on elämässä jotakin sellaista, etteivät kykene, vaikka haluaisivatkin.
Oppikaa jo elämä vaan ei aina ole itsestään selvää, eikä itsestä kiinni.
Voin tunnustaa, että myös minä olen tehnyt asiasta kyselyn opetusministeriöön. Ja minulle vastattiin sieltä sähköpostitse. Ja tiedän, etten ole suinkaan ainoa äiti. Eikä tämä espoolainenkaan, mutta se on nyt vaan nostettu esiin..
Onko pienipalkkainen mielestäsi luuseri? No, ihan hyvä tietää, että salaa ihmiset ajattelevat noinkin.
Olet kuitenkin oikeassa siinä, että jos vanhemmilla on varaa, he voivat kustantaa lapsilleen minkälaisia retkiä tahansa - mutta eivät koulun järjestäminä. Siis toki käyttäkää oikeuksianne.
Retkeilemme mielummin perheen kanssa kuin että panostaisimme koulun keräyksiin ja talkoisiin. Vanhimman tyttömme kohdalla teimme päätöksen että, emme lähde näihin talkoisiin mukaan. Käytämme sen ajan todellakin omalle perheelle. Annamme rahan jonka leirikoulu esim. tarvitsee mutta, lapsi saa sen käyttää mihin haluaa (yleensä on hankkinut sillä jotain isompaa itselleen). Ei kukaan meidän lapsista ole lähtenyt leirikouluun. Emme ole luusereita, meillä on vaan erinlaiset arvot kuin niillä jotka haluaa seurustella lastensa luokkakavereiden vanhempien kanssa.
Kyllä peruskoulun tehtävä on aivan jossain muualla kuin retkien järjestämisessä. Meilläkin homma on karannut täysin käsistä. Ensin myydään useamman kerran vuodessa pipareita, kynttilöitä, postikortteja jne tai jopa kaikkia. Vanhempaintoimikunta järjestää myyjäisiä jonne ensin täytyy leipoa tai toimittaa jotain muuta ja sitten vielä olla ostamassa. Silti leirikoulusta joutui vielä maksamaan lähes 200 e/ lapsi. Tämä kun ei sitten vielä edes riitä, useamman kerran vuoden aikana tarvitaan " pari kymppiä" milloin laskettelureissuun, milloin teatteriin jne. Ekan lapsen kohdalla parina ekana vuonna tuo vielä toimi ja jaksoi, mutta nyt on kouluikäisiä kolme ja jossain kissanristiäisssä pitäisi olla lähes joka viikko! Kyllä minulla on aikaa, energiaa ja varaa järjestää noita juttuja lapsilleni muutenkin, en minä siihen koulua tarvitse. Perustakaa tosiaan oma yhdistys ja kerätkää siinä rahaa reissuun jos ei perheellä ole varaa tai kiinnostusta tehdä noita juttuja ihan omineenkin.
Mahdollisuus on annettu kerätä rahaa esim. leipomalla tai osallistumalla esim. valvomaan jotain tapahtumaa tms. Mä en ymmärrä sitä et jotkut ei viitsi paria tuntia kahdessa kuukaudessa käyttää siihen että lapsensa pääsisi muiden luokkatovereiden mukana retkelle tms.
Se on musta ihan oikein et jos koulun kautta järjestetään esim. teatteriretki, pitäisi siihen olla jokaisella mahdollisuus eikä sellaiset saisi jäädä vanhempien kustannettavaksi.
Mutta katsoin eilen Kuningaskuluttajasta tästä aiheesta uutisen. Tuntui lasten puolesta pahalta. Mä ainakin lapsena nautin niistä retkistä ja hetkistä. Tuntui myös jotenkin hölmöltä, että jotkut lapset pääsevät siivellä sitten näille retkille. Elikäs kaikkien ei tarvitse osallistua myyjäisiin tms ja silti lapset ovat tasa-arvoisia, että kaikki pääsee, vaikkei olis mitään asiaan eteen tehnyt :(
Jos jollain ei ole varaa maksaa lastensa retkistä, niin olkoon kaikki muutkin menemättä. Vittu mikä ajattelutapa. Näin suomalainen yhteiskunta jälleen kerran tukee luusereita!
Kohta varmaan on koulun myyjäisissä kontrolli ovella että miten paljon kukakin tuo myytäväksi ja kuinka paljon ostaa. Samaten aletaan pitämään kirjaa että jokainen perhe varmasti on myynyt yhtä monta purkkia pipareita. TAIVAS MITÄ KATEUTTA! Minua ei ikinä ole kiinnostanut kuinka paljon joku toinen osallistuu rahankeruuseen, itse teen sen minkä ehdin ja voin. Ennen joulua myytiin 48 laatikkoa pipareita, pitänee alkaa varmistamaan että kaikki varmasti myi yhtä paljon, ei vaan pääse minkään luuserin lapsi siivellä mukaan, tiedä vaikka olisi myynyt vain 47 laatikkoa tai hui, jopa ei yhtään. En olisi uskonut että näinkin moni aikuinen noin ajattelee mutta tosin kun seuraa tämän palstan tasoa niin ei mikään ihmekkään tällä otannalla.
ja kaikenmaailman retkeilyhöösään voida pakottaa, onneksi viranomaiset puuttuivat asiaan, vihdoinkin
" Eihän tuo opetushallituksen ohjeistus koske opetussuunnitelmaan kuuluvia retkiä, jotka ovat kaikille ilmaisia, vaan opetussuunnitelman ULKOPUOLISIA retkiä, jotka eivät siis kuulu perusopetuksen piiriin. Kaiken maailman siipeilijät pääsevät nyt mukaan, muut tekevät duunin. Ei ole minusta oikein, että muut lapset niska limassa raatavat rahojen eteen ja sitten joku sluibailee vain mukaan."
Ei ole olemassa sellaisia retkiä, jotka kuulumalla opetussuunnitelmaan olisivat ilmaisia. (Tai edes maksuttomia, mikä lienee oikea termi, sillä kyllähän koulu tai joku muu taho joutuu yleensä maksamaan, vaikka vanhemmilta ei rahaa kerättäisi. Tai ainakin harvassa ovat ne kunnat ja kaupungit, joissa näin on.) Ja KAIKEN niin koulussa tapahtuvan kuin koulun ulkopuolisenkin toiminnan PITÄÄ OLLA OPETUSSUUNNITELMAAN KUULUVAA!
t: ope myös
en mä ainakaan sitä noinkaan ajatellut. vaan, että kuinkahan moni sitten tulevaisuudessa jättää sen vuoksi osallistumatta myyjäisiin tms, kun ajattelee, että pääsee se muksu vaikkei asian eteen mitään tee.
ennen kun jokainen on tuonut esim sen rahan. mikä mun mielestä on ollut ihan ok. jos lapsia on hankkinut ja jokainen kai tietää, että lapsi tulee maksamaan. eikä ne teatteriretket ja leirikoulutkaan ihan joka koulupäivä kuitenkaan ole. ja joka päivä voi laittaa säästöön vaikka 0,50e mahdollisia retkiä varten.
ja kirjoitustyyli
Lainaan seuraavassa tekstiäsi:
" Mä en kans ymmärrä, että mikä ongelma tässä on
vanhemmat, jotka haluavat järjestää itse toimintaa lapsilleen ja niiden kavereille voivat ihan vapaasti edelleen tehdä niin. Vai ettekö osaa, jos ei ole koulu ja opettajien tuki takana? On paljon erilaisia yhdistyksiä ja aina voitte perustaa ihan omanne. Minua ei kiinnosta pätkääkään koulun retket, olemme varsin maksukykyisiä ja harrastamme retkeilyjä ym. ihan omilla tahoillamme."
LUUSERIPERHE? Se että on rikas ei tee kenestäkään parempaa tai erikoisempaa ihmistä kun muut!
Vierailija:
Jos jollain ei ole varaa maksaa lastensa retkistä, niin olkoon kaikki muutkin menemättä. Vittu mikä ajattelutapa. Näin suomalainen yhteiskunta jälleen kerran tukee luusereita!
Ovat yleensä alkoholisteja tms. syistä johtuvia " saamattomia" ihmisiä, eivät yleensä muutenkaan ole kiinnostuneita lapsen koulunkäynnistä, koulumenestyksestä tms. TAI sitten he ovat huomattavasti parempiosaisia joita ei myöskään voisi vähempää kiinnostaa osallistua mihinkään ylimääräiseen ja PERIAATTEESTAhan he eivät maksa kun se ei hyvinvointivaltiossa voi olla mahdollista. Itse uskon siihen että " tavikset" eli nämä ei-niin-paljon-tienaavat vanhemmat jotka kuitenkin ovat paljon lapsensa elämässä mukana ihan omasta halustaan tekevät sitten noita muita hommia saadakseen rahat kasaan tai säästävät sitten ajan kanssa.
Itse suljen nyt omalta osaltani keskustelusta ne retket jotka oikeesti ovat kalliita, siis kuten jossain oli mainittu 200¿ maksu, sellaisen pyytäminen vanehmmilta käteisenä on kohtuutonta. Senkin summan pystyy kyllä keräämään kasaan jos on useampi vuosi aikaa tehden just näitä pipari- suklaa ym. myyntejä tai osallistumalla vaikka jossain tapahtumassa makkaran paistoon.
Itse en ala-asteella päässyt Särkänniemeen, kun yh-äidilläni ei ollut varaa maksaa kallista bussimatkaa ja ranneketta. Tuntui tosi pahalta, kun toiset lähtivät. Vieläkin muistan sen enkä soisi kenenkään pienen lapsen kokevan sellaista tarpeetonta ulkopuolisuutta. Ja nöyryytystä siitä, että kaikille muillekin selvisi, ettei meillä ole varaa.
Tämä äippä taitaa vain olla niitä ämmiä, joiden pitää KOKO AJAN valittaa jostain.