Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitäisikö huolestua kun 14-v tyttö on melkein aina vaan

Vierailija
08.04.2018 |

kotona? Ei juuri käy kavereillaan eikä ollenkaan "liesussa". On yksi parempi kaveri, joka on sitten sellainen yberharrastaja, joka ilta jotain ja vkonloppuna ehkä kahdetkin reenit päivässä. Yhteistä aikaa ei siis kaveruksille jää edes joka viikko. Muiden tyttöjen kanssa käy harvakseltaan jossain. Koulu menee hyvin ja kieltää että mitäin kiusausongelmaa olisi. Aktiiviliikkujana mua huolestuttaa kun viikonloppu saattaa mennä ihan vaan sängyssä, ei edes käy ulkona. Ja eniten huolestuttaa selkeä haluttomuus tavata edes puolituttuja, vieraat ihmiset ovat ihan kauhistus.. Tyttö on ujo ja arka ja nyt murrosiän myötä vähän sulkeutunutkin? Eikö eksteovertti äiti vaan ymmärrä lastaan, murrosiän angstia vai jotain muuta?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä joku haluaisi tavata puolituttuja? En minäkään halua

Vierailija
2/16 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hätää, kun jätätte sen viikonloppuna yksin kotiin niin pitää kotibileet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ääh..

Ja kyllä mä teininä halusin olla kavereiden kans vaikka osa olikin "kavereita"

Vierailija
4/16 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla potentiaalisesti tosi vakavaakin. Hyvä että puutut asiaan. Ehkä se, mitä lähtisin miettimään, on että kaipaako tyttö seuraa ja onko masentunut. Jos oikein huonosti on asiat, niin voi olla, ettei myönnä kaipaavansa kavereita, vaikka oikeasti haluaisikin.

Vierailija
5/16 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu varmaan henkilöstä.Itse olin tuollainen ja myöhemmin on diagnosoitu vaikka mitä mt-ongelmia, jotka tietämättäni aiheutti sairaalloisen ujouden ja sos ahdistuksen, vaikka yksi kaveri oli.

Vierailija
6/16 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä rouva sanoo että tyttö on kuin isänsä - työ ainoa asia mikä kiinnostaa eikä mikään muu. Itse taas sanon ettäjos ei nappaa luuhailu kylillä, sitten ei nappaa ja lukee senkin ajan vaikkapa (kuten tekeekin).

Mikä helvetti siinä on että pitäisi olla sosiaalisesti aktiivinen ja käydä kaikenlaisissa kissanristiäisissä?

Vierailija
7/16 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh, voi olla vakavaa tai sitten ei. Itte olin tuollainen teininä, vasta lukio aikoina löysin isomman kaveriporukan, jonka kanssa aloin enempi viettämään aikaa. Ihan suht normaali musta on kuitenkin tullut.

Vierailija
8/16 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin tuollainen teini ja ihan normaali omasta mielestäni, mulla on 2 kaveria joita näin välillä, mutta muuten olin kotona viihtyvää tyyppiä ja aina olen viihtynyt hyvin omassa seurassani. Toiset ihmiset on sellaisia että jatkuva muiden ihmisten seura ahdistaa.

Sinä varmaat tunnet lapsesi sen verran hyvin että tiedät onko enemmän vai vähemmän sosiaalinen ihminen? Oliko nuorempana paljon enemmän kaverien seurassa?

Vierailija
9/16 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, meilläkin kyllä isoveli on hoitanut riekkumisen ihan nuoremmankin edestä. Eli ei paineita sen suuntaan. Mutta kun yksinkertaisinkin vuorovaikutus (vaikka ihan vaan kaupassa) selvästi jännittää. Koulussa joutui kuulemma ihan tsemppaamaan että uskalsi(!!) viitata. Äiti ollut ehkä sitten enemmän sen isoveikan kaltainen, mietityttää missä menee "normaalin" ujouden raja ja milloin pitäisi puuttua syrjäänvetäytymiseen

-ap

Vierailija
10/16 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin vielä, tilanne muuttui selvästi kun murrosikä ja yläkoulu alkoi. Pienempänä oli todella suosittu kaverina, oikein uuvutti se sihteerin homma kun piti eri kavereita sovitella ties mihinkin väliin. Voi olla ettei sen takia ole oppinut oma-aloitteista ystävystymistä. Ja ihan pienenä meni sen villin isoveljen kanssa mihin vaan..

Vierailija
11/16 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä teinit viihtyvät kotona, myös viikonloppuisin ja näin on myös omassa tuttavapiirissä, mitä olen jutellut heidän kanssaan.

Meille on kasvamassa sukupolvi, jota bilettäminen ei voisi vähempää kiinnostaa ja arvot ovat pikemminkin konservatiiviset, eikä alkoholi ja tupakka enää kiinnosta, toisin kuin edellisellä sukupolvella.

Tästähän tehtiin laajatutkimus, oliko Tampereen vai Turun yliopistossa ja professorit oli huolissaan kuinka pahamaineiset hulttionuoret ovat kuolemassa sukupuuttoon ja pian tutkijatkin ovat työttömiä.

Vierailija
12/16 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä teinit viihtyvät kotona, myös viikonloppuisin ja näin on myös omassa tuttavapiirissä, mitä olen jutellut heidän kanssaan.

Meille on kasvamassa sukupolvi, jota bilettäminen ei voisi vähempää kiinnostaa ja arvot ovat pikemminkin konservatiiviset, eikä alkoholi ja tupakka enää kiinnosta, toisin kuin edellisellä sukupolvella.

Tästähän tehtiin laajatutkimus, oliko Tampereen vai Turun yliopistossa ja professorit oli huolissaan kuinka pahamaineiset hulttionuoret ovat kuolemassa sukupuuttoon ja pian tutkijatkin ovat työttömiä.

Minä olin tuollainen jo 20 v sitten. Nykyään minulla ei ole yhtään loppuuntehtyä tutkintoa lukion jälkeen, en ole koskaan ollut "oikeissa töissä", ei ole miestä eikä lapsia. Ei se tupakoimattomuus, juomattomuus ja kotona kirjojen lukeminen tarkoita aina mitään positiivista. nro 5

Vierailija
13/16 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin vielä, tilanne muuttui selvästi kun murrosikä ja yläkoulu alkoi. Pienempänä oli todella suosittu kaverina, oikein uuvutti se sihteerin homma kun piti eri kavereita sovitella ties mihinkin väliin. Voi olla ettei sen takia ole oppinut oma-aloitteista ystävystymistä. Ja ihan pienenä meni sen villin isoveljen kanssa mihin vaan..

Sama meillä 13 v tytön kans. Ei uskalla edes viitata ja kärsii sos.tilanteiden pelosta. Kuraattorille ei puhu ja apua ei halua. Minkäs teet

Vierailija
14/16 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko teidän perheessänne kolme neuro-epätyypillistä? Sinä ja poikasi olette ylivilkkaita ADHD:ita ja tyttäresi syrjäänvetäytyvä Asperger? 

P.S. Tunnistin itseni tyttärestäsi. Olin (ja olen yhä) samanlainen. Asperger-diagnoosin lisäksi minulla on myös masennusdiagnoosi.  

Vierailija
15/16 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko teidän perheessänne kolme neuro-epätyypillistä? Sinä ja poikasi olette ylivilkkaita ADHD:ita ja tyttäresi syrjäänvetäytyvä Asperger? 

P.S. Tunnistin itseni tyttärestäsi. Olin (ja olen yhä) samanlainen. Asperger-diagnoosin lisäksi minulla on myös masennusdiagnoosi.  

Tai tytöille ADHD:ta tyypillisempi ADD? Poikani oli nuorena hyvin sosiaalinen ja jopa ylivilkas, mutta murrosiässä kääntyi hiljaiseksi ja on vain kotona. Häntä tutkittiin ja todettiin add. Nuorempana oli varmaankin adhd.

Ongelma tytöllä on vain jos hän kokee sen ongelmaksi. Minun pitänyt voida olla rauhassa vapaa-aika, kun sosiaalinen kiintiö on tullut täyteen koulussa/töissä. Olen lukenut ja kuunnellut musiikkia jne.

Vierailija
16/16 |
09.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Njaah, aika nopea diagnoosi noin niin kuin kahden viestin perusteella. Ei, meillä ei ole kolmea neuro-epätyypllistä. :) Ei edes yhtä vaikka isoveli vilkas onkin. Jos jollain olisi neuvoja miten lievittää teinin sosiaalisten tilanteiden pelkoa, niin kuulisin mielelläni

-ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yksi