Krooninen väsymysoireyhtymä, uupumus vai mitä?
Mikä minua vaivaa? Olen jatkuvasti väsynyt. Jaksan käydä töissä, mutta matkat töihin ja takaisin väsyttävät, perhe-elämä väsyttää, kotityöt väsyttävät. En jaksa harrastaa mitään enkä lukea kirjoja. Jokunen vuosi sitten luin noin 100 kirjaa vuodessa. En jaksa seurata elokuvia tai tv-ohjelmia enkä muista jälkikäteen, mitä olen katsonut. Nyt olen ollut kohta 3 viikkoa lomalla ja olen vain nukkunut niin paljon kuin lasten kanssa voi. Silti olen ihan poikki ja keskittymiskyky on nollassa. Työni ei ole mitenkään erityisen kuormittavaa eikä minun tarvitse tehdä ylitöitä. En katso enää työjuttuja kotiin päästyäni, eli työllä ja vapaa-ajalla on selkeät rajat.
Kommentit (16)
Kunpa tietäisin vastauksen, kärsin aivan samasta. Tolkuton väsymys päällä jatkuvasti. Ei auta lepo, nukkuminen, liikunta, mikään. Tunnen että aivotkaan eivät toimi kunnolla, ajatukset ovat yhtä mössöä.
Montqko kierrosta koronaa sairastettuna?
Ennenvanhaan ihmiset jaksoivat. Nykyään meidän halutaankin olevan sairaita.
Onko varastorauta, kilpparit ja diabetes tutkittu?
Korona voi jättää jälkeensä pitkäksi aikaa tuollaisen väsymyksen.
Kuinkahan kauan kestää, että joku tulee ehdottamaan, että koronarokotteista kaikki johtuu. Tämä koskee kaikkia mahdollisia sairauksia.
Mua väsytti pitkään kilpirauhasen vajaatoiminta. 2019 keväällä taas raudanpuuteanemia. Stressaantuneena myös nukun huonosti ja päivät ovat takkuisia.
Sama. Taustalla pari vuotta etätöitä ja sairastettu korona. Liikunta loppui kokonaan. Harrastukset rajoittuu nykyisin helppoihin juttuihin. Muutos on ollut sen verran iso että jotain on vialla.
Olen ollut havaitsevinani samoja oireita monella. Työt tehdään hädin tuskin, ei juuri muuta. Pahaa pelkään että joko virus tai rokote tai joku muu tuntematon tekijä.
Vierailija kirjoitti:
Työuupumus?
Mistä tiedät onko työuupumus vai long covid?
Ferritiinin puute.
Masennus.
Ahdistus.
Uupumus.
Väsymys.
Uniapnea.
En halua pelotella, mutta epämääräinen väsymys voi olla myös syöpäoire. Kannattaa käydä varmuuden vuoksi mammografiassa/ultrassa tutkituttamassa rinnat.
Postcovid eli koronan jälkitauti vie minutkin sänkyyn aikaiseen .Töistä tulleena eileen (yövuoro) nukuin 14 tuntia.
Yksi nettipalstadiagnostiikassa harvemmin esiintyvä sairaus, joka voi aiheuttaa mm. väsymystä ja muita epämääräisiä oireita, on lisäkilpirauhasen liikatoiminta. En ollut itsekään tästä kuullut ennen kuin puolisoltani löytyi. Näkyy verikokeissa korkeana kalsiumarvona, jos joku älyää sellaisen mitata.
Vierailija kirjoitti:
Huono kunto ja lihavuus sua vaivaa.
Ja täällä yksi hoikka/normaalipainoinen jolla on aika hyvä kunto. Järjetön väsymys silti.
Huono kunto ja lihavuus sua vaivaa.