Miten opettajilla on näin hyvät lisät kuukausipalkan päälle?
https://www.kt.fi/tilastot-ja-julkaisut/palkkatilastot
Tehtäväkohtainen palkka / kokonaisansio
Lastentarhaopettaja 2361/2612
Tuntiopettaja 2786/3514
Luokanopettaja 2710/3530
Lehtori 2928/3963
Merkille pantavaa että opettajilla näyttäisi olevan lisät kohdillaan, koska kokonaisansion ja kuukausipalkan ero on noin merkittävä. Ja kuitenkin kaikki opettajat aina valittaa miten tekevät töitä ilmaiseksi.
Vertailun vuoksi sairaanhoitaja, joilla kokonaispalkan ja kuukausipalkan eroa selittää vuorotyöstä tulevat lisät
2441/3124
Eli mistä opettajien suuret kokonaisansiot koostuu, kun tulee jopa yli tonni tehtäväkohtaisen palkan päälle?
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Opettajien palkat eivät noissa tilastoissa pidä paikkaansa. Kunta-alan palkat kootaan LOKAKUUSSA, jolloin opettajille maksetaan jotkin koko vuoden lisät virkasuhteessa. Näin sanoi ystäväni, erityisluokanopettaja.
Lokakuun palkassa tulevat myös elokuun ja syyskuun lisät. Itselläni on tehtäväkohtainen palkka 2605 ja 3 ylitunnilla ylituntipalkkio 265. Elo ja syyskuussa sain siis vain tuon 2605 ja lokakuussa sitten kerralla 3 kk:n ylituntipalkkiot, yhteensä 3400 €. Ja joo, tuo 3400 on tilastollisesti minun palkkani, vaikka oikeasti se on 2870.
En kyllä tiedä mistä tuollaisia summia tulee. Itselläni on vain se 24 tuntia opetusta (+n. 14 tuntia työnkuvaan kuuluvia muita töitä) viikossa, ja ensimmäisen kokemuslisän jälkeen bruttopalkkani on 2680€.
On hyvä muistaa, että opettajien palkkaus perustuu pidettyyn kurssimäärään (oppituntimäärään), eikä tehtyyn työmäärään. Lisäksi eri aineiden opettajilla on erilainen opetusvelvollisuus. Omani on 21 opetustuntia viikossa.
Jokaisen tunnin valmistelu- ja kirjaamistöihin menee yhteensä noin tunti, joten ollaan 42 työtunnissa. Tämän PÄÄLLE tulee arviointia, projektiteja, opiskelijahuoltoa ja kokouksia -ja yhä enemmän iltoihin valuvat Wilma-viestit ja sähköpostit.
Jos on kovin aktiivinen ja tunnollinen ope, työviikko on usein todellisuudessa 50-60 tuntia. Ottaisin mielelläni lyhyemmän kesäloman ja kokeettomat illat ja viikonloput! :)
Yritän olla koko ajan nopeampi. Koeviikolla (400-900 sanan) esseitä on jaksosta riippuen iltahupina noin 100-200 kpl. Tunnissa ehtii arvioida noin 6, jos ei väsytä.
Omassa koulussani ei ylitunteja oikein sallita, vaan ne jaetaan mahdollisimman tasan tuntiopettajille. Jos kollegalla on isompi palkka, hänellä on enemmän ns. ikälisiä.
Alakoulun opettajana voin sanoa, että en tiedä, mistä näitä keskimääräisiä palkkalukemia oikein revitään. Kenties virassa olevilla on hyvät ikälisät? Itse olen koulutukseltani luokanopettaja ja aineenopettaja, mutta minulle jää kuussa käteen n. 2100 euroa tehdystä työstä. Olen töissä yleensä päivittäin klo 8-16 ja iltaisin teen vielä suunnittelutyötä sekä kokeiden korjaamista. Opetusta minulla on 25 h/vko. Jälki-istuntojen valvomisesta, palavereista, kotien kanssa tehtävästä yhteistyöstä tms. ei minulle makseta erikseen, vaan ne kuuluvat opetuksen ohella työtehtäviini. Tukiopetustunneista maksetaan erikseen, mutta riippuu kunnasta, miten paljon niitä saa pitää. Itse pystyn järjestämään vain yhden tukiopetustunnin viikoittain, vaikka oppilaillani olisi tarvetta suurempaankin määrään. Lomista huutelijoille tiedoksi, että moni opettaja on kesät työttömänä, sillä kunnat palkkaavat suurimman osan määräaikaisesessa työsuhteessa olevista opettajistaan vain lukuvuoden alkamispäivästä sen päättymispäivään. Silti he tekevät virassa olevien kanssa täsmälleen saman määrän töitä.
Vierailija kirjoitti:
Alakoulun opettajana voin sanoa, että en tiedä, mistä näitä keskimääräisiä palkkalukemia oikein revitään. Kenties virassa olevilla on hyvät ikälisät? Itse olen koulutukseltani luokanopettaja ja aineenopettaja, mutta minulle jää kuussa käteen n. 2100 euroa tehdystä työstä. Olen töissä yleensä päivittäin klo 8-16 ja iltaisin teen vielä suunnittelutyötä sekä kokeiden korjaamista. Opetusta minulla on 25 h/vko. Jälki-istuntojen valvomisesta, palavereista, kotien kanssa tehtävästä yhteistyöstä tms. ei minulle makseta erikseen, vaan ne kuuluvat opetuksen ohella työtehtäviini. Tukiopetustunneista maksetaan erikseen, mutta riippuu kunnasta, miten paljon niitä saa pitää. Itse pystyn järjestämään vain yhden tukiopetustunnin viikoittain, vaikka oppilaillani olisi tarvetta suurempaankin määrään. Lomista huutelijoille tiedoksi, että moni opettaja on kesät työttömänä, sillä kunnat palkkaavat suurimman osan määräaikaisesessa työsuhteessa olevista opettajistaan vain lukuvuoden alkamispäivästä sen päättymispäivään. Silti he tekevät virassa olevien kanssa täsmälleen saman määrän töitä.
Ei noo luvut pidäkään paikkansa. Koulusihteerinä tiedän kaikkien kouluni 28 luokanopettajan palkan ja vain 4 saa enemmän kuin noiden tilastojen keskiarvo. Keskimäärin meidän koulussa tienataan 3250 euroa, tosin meillä on 5 melko tuoretta opettajaa vailla vuosilisiä.
Oma peruspalkkani n. 2970. Määrävuosikorotuksista (15v) tulee n. 700. Ylitunteja on 2. Kerroinlisästä tulee lisäksi 2. Näistä tulee yhteensä n. 500. Lisäksi lukioresurssista tulee paljon, mm. koska opetan pakollista ainetta, jossa ryhmät on aina isot ja yo-korjattavaa paljon. Meillä myös resurssi käytetään näihin kokonaan, eli sitä ei käytetä kurssitarjottimeen ollenkaan. Itse saan resurssista n. 1100€ kuussa. Vuosiansioni ovat n. 65 000€. Kuukausiansiot siis keskimäärin n. 5270, resurssi tosin maksetaan könttänä kesällä koko lukuvuoden osalta. Käteen jää keskimäärin 3100 euroa kuussa.
Ynmärrettävästi jos jotkut ovat keskiarvon alapuolella, jonkun täytyy olla yläpuolellakin...
Yökoulusta jotakin lisäliksaa? Ei meidän kunnassa. Kyllä sen pitää luokanopettaja ihan hyvää hyvyyttään.
Vierailija kirjoitti:
Muutamilla harvoilla voi olla, mutta kyllä suurinosa meistä sinnittelee pätkätöissä tuntiopettajana, jolloin palkan saa tuntipalkkana opetetuista tunneista. Mahdollisuutta vaikuttaa tuntimääriin ei ole, koska opetettavia tunteja ei yksinkertaisesti voi lisätä. Samalla potentiaalisia työpaikkoja katoaa, kun ryhmäkokoja kasvatetaan ja tehtäviä jaetaan opettajille, joilla tekemistä riittää jo omastakin takaa.
Ja koska tämähän on alanvalintakysymys, niin itse olen juuri hakenut toiselle alalle. Olen hyvä opettaja, mutta en jaksa työn epävarmuutta enää. Opettamisesta tykkään, mutta en alan muista kommervenkeistä. Kunnat osaavat myös sutkata.
Täällä toinen alanvaihtoa miettivä opettaja kyselee, että mille alalle olet vaihtanut? ☺️
Vierailija kirjoitti:
Lainaus: Yövuoroista tulee hyvä potti kun pitää yökoulua!
Kaksinkertainen palkka ylityöstä kun järjestää tuhmia oppilaita jälki-istuntoon ja pitää vanhempien palavereja.Mitä? Missä maassa opettaja saa yökouluista ja jälki-istunnoista lisiä? Ei ainakaan Suomessa. Ottakaa, hyvät ihmiset, ensin asioista selvää, ennenkuin huutelette "vieraisiin pöytiin" kaikenlaista soopaa. Antaa vain tyhmän kuvan.
Naura vaan vielä kun voit. Nyt kun opettajia on kortistossa suurin määrin, on aika mitä parhain etujen heikentämiselle. Täysi palkka opetuksettomalta ajalta on pian kaunis muisto vain.
Vierailija kirjoitti:
Joo joo, mutta paljonko sun brutto siis on? Bruttopalkoistahan noissa vertailuissa puhutaan.
Vierailija kirjoitti:
Oma peruspalkkani n. 2970. Määrävuosikorotuksista (15v) tulee n. 700. Ylitunteja on 2. Kerroinlisästä tulee lisäksi 2. Näistä tulee yhteensä n. 500. Lisäksi lukioresurssista tulee paljon, mm. koska opetan pakollista ainetta, jossa ryhmät on aina isot ja yo-korjattavaa paljon. Meillä myös resurssi käytetään näihin kokonaan, eli sitä ei käytetä kurssitarjottimeen ollenkaan. Itse saan resurssista n. 1100€ kuussa. Vuosiansioni ovat n. 65 000€. Kuukausiansiot siis keskimäärin n. 5270, resurssi tosin maksetaan könttänä kesällä koko lukuvuoden osalta. Käteen jää keskimäärin 3100 euroa kuussa.
Ynmärrettävästi jos jotkut ovat keskiarvon alapuolella, jonkun täytyy olla yläpuolellakin...
Tienaan lääkärinä näköjään vähemmän kuin opettaja. Ja lomissakin häviän melkoisesti. Pitäisiköhän vaihtaa alaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tienaan lääkärinä näköjään vähemmän kuin opettaja. Ja lomissakin häviän melkoisesti. Pitäisiköhän vaihtaa alaa?
No, opettajana mä olen varmasti palkan suhteen urani huipulla. Voitko lääkärinä sanoa samaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä lukion opettaja on usein opiskellut aika paljonkin palkkansa eteen. Monella on jatkotutkintoja, ja hyvin harvalla on mitään minimikokoista maisterintutkintoa. Joten miksi lukion opettajalle pitäisi maksaa vähemmän kuin sinulle?
Se tonni saattaa tulla melkein jo määrävuosikorotuksista, riittävän pitkään kun on jaksanut pilttejä paimentaa. Pari ylituntia (joista maksetaan vähemmän kuin peruspalkkaan kuuluvista tunneista) ja ehkä luokanvalvojuus tai muu palkattu lisätehtävä (vaikkapa nyt koulun kirjaston hoitaminen) niin siitäpä se tulee.