Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä puhelin teidän 1-3 luokkalaisilla? Paljonko maksoi?

Vierailija
08.04.2018 |

Onko satanen liikaa sijoittaa kolmosluokkalaisen puhelimeen?

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

IPhone 5S. Miehen vanha, sai sen kun mies osti uuden. Vaihdettiin tuossa vaiheessa akku siihen, maksoi 49e.

Vierailija
22/48 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Satanen on liian vähän. Turvallisen puhelimen saa 149 eurolla: https://www.gigantti.fi/product/puhelimet-ja-gps/matkapuhelimet/NOK3WH/…

Sitä päivitetään ainakin 2-vuoden ajan eli käyttö ei muutu tietoturvattomaksi niin äkkiä.

Itellä oman kännyn lähtöhinta 279€ muuttui muutamassa kuukaudessa 129€. Kaikki sovellukset pyörii kuin unelma, sormenjälkilukija löytyy, näyttö 1080 x 1920, päivitykset edelleen. Jos tämän nyt myisin niin tuskin enempää viittäkymppiä saisin.

Ei lapsella ihan oikeasti ole mitään tarvetta paljoa yli satasen puhelimeen, kaikki muu on vain hifistelyä ja muille näyttelyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Satanen on liian vähän. Turvallisen puhelimen saa 149 eurolla: https://www.gigantti.fi/product/puhelimet-ja-gps/matkapuhelimet/NOK3WH/…

Sitä päivitetään ainakin 2-vuoden ajan eli käyttö ei muutu tietoturvattomaksi niin äkkiä.

Mitähän ihmettä tietoturvalla on merkitystä pikkulapsen kohdalla? Tämä tietoturvahössötys on mennyt aivan överiksi. 

Jos on poliitikko tai muuten arkaluontoisia tietoja välittävä ihminen, niin sitten toki. 

Yksinkertaista. Tietoturva-ongelmat voi kaapata lapsen tilit ja muut tiedot laitteesta kenenkään huomaamatta ja jopa aiheuttaa vahinkoja sadoille tuhansille ihmisille ympäri maailmaa laitteen omistajan tietämättä.

Miten käytännössä tapahtuu. 

Oletetaan, että Nooa Lampisen 7v. tilit on kaapattu. Mitä sitten tapahtuu, missä ja miten?

Eli vaikka nyt google-tili, tuon ikäisellä ei varmasti kauheasti ole vielä eri tilejä. 

Kaappaja ottaa tilin haltuun ja alkaa tutkimaan sen tietoja ja koittaa hyödyntää niitä. Esimerkiksi jos sinne on jätetty maksukortit niin voi äkkiä lähteä rahaa tililtä. Tosin lapsi voi tehdä tämän myös itsekin tietämättään onhan näitä ollut uutisissa kun vanhemmat parkuu omaa tyhmyyttään.

Ja nämä tilit kulkevat monesti koko ihmisen eliniän ajan mikäli palvelu on käytössä. Mulla on lapsena luotu Gmail vieläkin päivittäisessä käytössä eli jos sinne olisi jäänyt "takaportti" niin aikamoista vahinkoa olisi sattunut.

Vierailija
24/48 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itellä oman kännyn lähtöhinta 279€ muuttui muutamassa kuukaudessa 129€. Kaikki sovellukset pyörii kuin unelma, sormenjälkilukija löytyy, näyttö 1080 x 1920, päivitykset edelleen. Jos tämän nyt myisin niin tuskin enempää viittäkymppiä saisin.

Ei lapsella ihan oikeasti ole mitään tarvetta paljoa yli satasen puhelimeen, kaikki muu on vain hifistelyä ja muille näyttelyä.

Päivityksiä tuskin tulee ellei jokin noista Nokialaisista käytössä ja tarkoitan järjestelmäpäivityksiä enkä Google Playsta tulleita sovelluspäivityksiä. Nämä ovat kaksi eri asiaa ja molempien tulisi olla kunnossa hyvän tietoturvan tavoittelemiseksi.

Vierailija
25/48 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekaluokkalaisella mun vanha Lumia, jonka ostohinta oli n. 600 €.

Vierailija
26/48 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en vieläkään ymmärrä miksi noin pienellä pitäisi olla puhelin. Miten me ollaan koskaan pärjätty ilman lapsina, jos se on välttämätön nyt.

Eikö vanhemmat luota nykyään lapsiin? Eka luokkalaiset menee kouluun ja iltapäiväkerhoon kunnes vanhemmat ovat kotona. Missä kohtaa puhelin on oleellinen?

Olen pyörittänyt tätä edes sun takas enkä tajua...

No, ei ollut lapsena puhelinta minullakaan.

Mistään kännyköistä ei 70-luvulla oltu edes kuultu, mutta sitä on minusta kyllä ihan turha verrata nykyaikaan, koska maailma on muuttunut monelta muultakin osin kuin puhelimien.

Oli aivan eri olla pikkukaupungissa pikku koululaisena 1970-luvulla kuin Helsingissä 2010-luvulla.

Etäisyydet olivat toista luokkaa pikkukaupungissa, jossa äitini oli esim. töissä samassa rakennuksessa, missä asuimme.

Minä taas olen töissä toisella puolella pääkaupunkiseutua melkein tunnin matkan päässä ja haluan tietää, missä lapseni on, minne menee, mitä tekee.

Ei ole kyse luottamuksen puutteesta vaan turvallisuudesta: hän saa minuun yhteyden, jos jotakin sattuu.

Minulla on turvallinen olo, kun saan yhteyden lapseeni.

Luojan kiitos on kännykkä keksitty!

Ihan yhtä lailla 70-luvun Helsingissä oli lapsi minä muiden muassa. Ei kukaan osannut kaivata jatkuvaa yhteydenpitoa lapsiin, kun siihen ei ollut mitään mahdollisuuttakaan. 

Ratikalla kolisteltiin ympäri kaupunkia ja etäisyydet eivät juuri sen lyhyempiä olleet kuin nykyäänkään. Kyse on mittavasta kulttuurimuutoksesta kännyjen myötä ja yleisen turvallisuuden kokemuksesta. 

Kännykät eivät ole tuoneet lasten liikkumiseen vapautta -- päinvastoin -- lasten liikkumista rajoitetaan entistä enemmän. On tutkimuksia aiheesta, jos haluaa paremmin tutustua. 

Vierailija
27/48 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en vieläkään ymmärrä miksi noin pienellä pitäisi olla puhelin. Miten me ollaan koskaan pärjätty ilman lapsina, jos se on välttämätön nyt.

Eikö vanhemmat luota nykyään lapsiin? Eka luokkalaiset menee kouluun ja iltapäiväkerhoon kunnes vanhemmat ovat kotona. Missä kohtaa puhelin on oleellinen?

Olen pyörittänyt tätä edes sun takas enkä tajua...

Alapeukuttajat voisivat perustella.

Kertokaa tyhmälle miksi ekaluokkalaisella pitää olla puhelin? Kysyn ihan aidosti.

Meillä nyt ekalla oleva tuli jo eskarista taksilla tyhjään kotiin. Siksi.

Vierailija
28/48 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1-2 lk ei kuljettanut puhelinta mukanaan. Nokia 501.

3 lk mun vanha Nokia Lumia 635, arvoltaan pari sataa.

Olisin 4.lk ostanut jouluna jonkun 200-350 euron Androidin, mutta ei halunnut vaihtaa.

Itellä mikrosoftin lumia, ei vielä valittamista. Haluttais kokeilla niitä uusia Nokioita.

Mulla Nokia8 ja olen Ylen tyytyväinen. Toki android aika ajoin vituttaa, mutta muuten.

Vierailija
29/48 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ekaluokkalaisella mun vanha Lumia, jonka ostohinta oli n. 600 €.

Niissä on vaan se ongelma ettei niihin saa hyviä pelejä/sovelluksia. Saattaa lasta harmittaa kun kaverit suosittelee pelejä joita ei saa omaan kännyyn. Siksi Android on paras alusta koska saa halvalla luureja ja pelit toimii käytännössä kaikissa.

Vierailija
30/48 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitähän ihmettä tietoturvalla on merkitystä pikkulapsen kohdalla? Tämä tietoturvahössötys on mennyt aivan överiksi. 

Jos on poliitikko tai muuten arkaluontoisia tietoja välittävä ihminen, niin sitten toki. 

Yksinkertaista. Tietoturva-ongelmat voi kaapata lapsen tilit ja muut tiedot laitteesta kenenkään huomaamatta ja jopa aiheuttaa vahinkoja sadoille tuhansille ihmisille ympäri maailmaa laitteen omistajan tietämättä.

Oletetaan, että Nooa Lampisen 7v. tilit on kaapattu. Mitä sitten tapahtuu, missä ja miten?

Eli vaikka nyt google-tili, tuon ikäisellä ei varmasti kauheasti ole vielä eri tilejä. 

Kaappaja ottaa tilin haltuun ja alkaa tutkimaan sen tietoja ja koittaa hyödyntää niitä. Esimerkiksi jos sinne on jätetty maksukortit niin voi äkkiä lähteä rahaa tililtä. Tosin lapsi voi tehdä tämän myös itsekin tietämättään onhan näitä ollut uutisissa kun vanhemmat parkuu omaa tyhmyyttään.

Ja nämä tilit kulkevat monesti koko ihmisen eliniän ajan mikäli palvelu on käytössä. Mulla on lapsena luotu Gmail vieläkin päivittäisessä käytössä eli jos sinne olisi jäänyt "takaportti" niin aikamoista vahinkoa olisi sattunut.

En vieläkään tajua. 

Eihän pikkulapsilla mitään maksukortteja ole ja miten tavallisen tallaajan gmail-tilillä mitään tekee? 

Mun täytyy perhetyä asiaan. Ymmärrän, jos et jaksa selittää. 

Jos jaksat, niin linkkaa jokin sivu, missä tämä selitetään perin pohjin. Olen nimittäin aina ihmetellyt asiaa. 

Vierailija
31/48 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmi kun Microsoftin käyttikseen ei tahdo saada enää sovelluksia mitä nuoret käyttää. On kyllä ylivertaisen turvallinen, hienompi ja helpompi käyttääkin verrattuna Androidiin.

Vierailija
32/48 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa vuosittain minun vanha iphoneni, kun uuden mallin tullessa hankin sen itselleni.

Vierailija
33/48 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Satasella saa hyvän puhelimen. Joululahjaksi lapselle ostettiin Huawei P9 mini lite, maksoi muistaakseni 99 euroa. Suojakuoren tilasin kiinasta ja maksoi pari euroa.

Huuweit ovat niin hitaita ja tokkuraisia ettei niitä kannata ostaa.. Halvalla ei saa edes riittävän hyvää kuuluu sanonta.

Höpöhöpö. Itelläkin Huawei eikä mitään ongelmia. Terv. liki 24/7 puhelin kourassa, erilaisten sovellusten aktiivikäyttäjä.

Vierailija
34/48 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Satasella saa hyvän puhelimen. Joululahjaksi lapselle ostettiin Huawei P9 mini lite, maksoi muistaakseni 99 euroa. Suojakuoren tilasin kiinasta ja maksoi pari euroa.

Huuweit ovat niin hitaita ja tokkuraisia ettei niitä kannata ostaa.. Halvalla ei saa edes riittävän hyvää kuuluu sanonta.

Höpöhöpö. Itelläkin Huawei eikä mitään ongelmia. Terv. liki 24/7 puhelin kourassa, erilaisten sovellusten aktiivikäyttäjä.

Silloin sulla on ylihintainen versio joita ei missään nimessä pidä ostaa vaikka rahaa onkin!

Vierailija
35/48 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saa vuosittain minun vanha iphoneni, kun uuden mallin tullessa hankin sen itselleni.

Toivottavasti lapsesta ei tule yhtä idiootti rahantuhlaaja kuin vanhemmastaan.

Vierailija
36/48 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En vieläkään tajua. 

Eihän pikkulapsilla mitään maksukortteja ole ja miten tavallisen tallaajan gmail-tilillä mitään tekee? 

Mun täytyy perhetyä asiaan. Ymmärrän, jos et jaksa selittää. 

Jos jaksat, niin linkkaa jokin sivu, missä tämä selitetään perin pohjin. Olen nimittäin aina ihmetellyt asiaa. 

Miten niin ei lapsilla ole maksukortteja?

Kyllä mun 8-vuotiaalla on Visa Electron eikä ole lainkaan outoa. Ainut huono puoli katoamistilanteissa  on se lähimaksu, mutten pidä lapsen tilillä 10 € enempää, joten ei sekään ole ongelma.

Vierailija
37/48 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silloin sulla on ylihintainen versio joita ei missään nimessä pidä ostaa vaikka rahaa onkin!

Niin, olen se kommentoija jonka puhelin maksoi 129€☺

Vierailija
38/48 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö on ekalla ja Samsung Galaxy y5 II, ei tainnut maksaa paljoa, mies osti.. ihan hyvä on ollut. Ja joku kysyi miksi noin pienellä pitää olla puhelin, niin ihan kuule siksi että voi soittaa jos tulee jotain ja voin paikantaa hänet.

Ennen oli ennen, nykyään on nykyään.

Vierailija
39/48 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanha iPhone 6. En todellakaan osta lapselle uutta puhelinta, jos kotona lojuu yksi turhan panttina.

Lapsi tarvitsee puhelinta, koska tulee bussilla yksin kotiin tyhjään taloon. Turvallisuustekijä.

Vierailija
40/48 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

4 vuotias 1 luokkalainen ja 3 luokkalainen. Kaikilla honor 7 lite. Hinta jotain 100€ kaikki ollut tyytyväisiä kun jokaisella samanlainen. Varmaan sit kun yhelle vaihtuu, vaihtuu kaikilla.