Pitääkö tässä tilanteessa soittaa hätäkeskukseen
Miehen mielestä ei, mun mielestä tottakai.
Eli joku tuntematon oli hiippaillut terassillamme. Tottakai varastettavaa etsimässä, mutta ei siellä mitään ole näin talvella, ainakaan mitään arvokasta. Eikä kesälläkään oikeastaan kuin puutarhakalusteet ja ehkä grilli sitten. Asutaan luhtitalon alimmaisessa rauhallisella alueella.
Mä sanoin miehelle, että tottakai, pitää, koska se etsii varastettavaa ja varmasti menee jonnekin muualle, niin pitää ilmoittaa että poliisi käy katsastamassa alueen ja siksikin, että edes häipyy jos näkee poliisin vaikkei kiinni saataisikaan itseteossa. Mies sanoi, että kun ei vienyt mitään eikä meillä ole mitään vietävää.
Alanuoli jos olet miehen kanssa samaa mieltä, ylänuoli jos olet mun kanssa samaa mieltä.
Kommentit (28)
Varmaan voi ilmoittaa poliisille netissä, mutta kyseessä siis aamuyö ja varmaan tyyppi olisi hyvä saada kiinni rysän päältä? Meidän terassi on aidattu, joten sinne ei pääse vahingossa.
Ai meinaat että poliisi tuhlaa resurssejaan tulemalla paikalle katsomaan jalanjälkiä lumessa, kun mitään rikollista ei ole tapahtunut? Olisiko noilla muutakin tekemistä.
Idiootti soittaa turhaan hätäkeskukseen. Tilaat varmaan taksinkin sieltä.
Se ei ole paikka kiireettömille rikosilmoituksille.
En minä sitä toki tarkoittanutkaan, että olisi meille pitänyt tulla mitään tutkimuksia tekemään, vaan katsastelemaan alueelle, että liikkuuko siellä joku hämäräperäinen tyyppi ihmisten terasseilla. Poliisille ei ole nykyään enää omaa numeroa. Tiedän tapauksen, että vastaavassa tilanteessa on saatu autovarkaan rysän päältä kiinni (meidän entisessä asuinkaupungissa naapurista).
Ap
Eli siis tyypin pitää antaa jatkaa etsiä varastettavaa ihmisten pihoilta ja terasseilta? ok. En soita sitten, jos tapahtuu uudestaan. Siinäpähän varastaa mujilta, kun meillä ei ole mitään varastettavaa. Eipä se minua oikeastaan kiinnostakaan, mitä tuosta muista välittämään.
Ilmoitat poliisille tottakai. Nykyäänhän ne menevät hälytyskeskuksen kautta. Kerrot vaan heti että poliisille asia niin osaavat yhdistää. Poliisille on tärkeä tueto että alueella liikkuu mahd. rikollisjengi. Usein nuo tosiaan katsastavat useamman paikan.
No mä kysyn huomenna asiaa poliisilta itseltään. Ne tietää paremmin. Joka tapauksessa ne ajelee öisin ympäriinsä päivystämässä ainakin Poliiseissa.
Kukaan ei oikein tajunnut, että en minä meille sitä poliisia ollut soittamassa. Jos poliisille olisi nykyään oma numero vielä, niin sitten varmaan oltaisiin eri mieltä. Mä olen kyllä edelleen sitä mieltä, että hämäräperäiset tyypit ihmisten terasseilla on syy siihen, että poliisit käyvät ajamassa kiekan alueella.
Aamuyöllä tapahtunut ja nyt olisit soittamassa hätäkeskukseen?
Ei todellakaan ole hätäkeskuksen asioiden piirissä tämä.
Ei kyllä minkään rikosilmoituksenkaan, jos ei kerran mitään viety. Onhan se lievää kotirauhan rikkomista käydä toisten terassilla, mutta niin lievää, ettei se mihinkään toimenpiteisiin johda.
Kyllä minä olisin ilmoittanut, juurikin tuosta syystä että joa siellä joku systemaattisesti etsii pihoilta varastettavaa. Häkessä ne sitten päättävät onko juuri nyt joku partio sillä tavoin vapaa, että ehtii paikat tsekkaamaan.
Kannattaa ilman muuta ilmoittaa, jos näkee henkilön kuvaamassasi tilanteessa. Jos pelkät jäljet, niin silloin minusta ei.
Häke ja poliisi tietävät, miten toimia. Jos on vaikka pahoinpitely ilmoitettu lähellä niin voi olla tekijä karussa, murtomies, känninen kuski jne.
Tai toinen tyyppi muistisairaat ja vastaavat.
Onneksi asun neljännessä kerroksessa ja parvekkeeni on lasitettu!
Vierailija kirjoitti:
Aamuyöllä tapahtunut ja nyt olisit soittamassa hätäkeskukseen?
Ei todellakaan ole hätäkeskuksen asioiden piirissä tämä.
Ei kyllä minkään rikosilmoituksenkaan, jos ei kerran mitään viety. Onhan se lievää kotirauhan rikkomista käydä toisten terassilla, mutta niin lievää, ettei se mihinkään toimenpiteisiin johda.
En sanonut missään kohti, että olisin nyt soittamassa mihinkään. Vaan mies oli hereillä ja havainnut tyypin, muttei ollut unenpöpperässä välittänyt. Kyse on siitä, että jos yleensä havaitsee tyyppejä liikkeellä yöllä aidatun terassin sisäpuolella, niin soittaako polisiille? Mies vähätteli asiaa, mutta minä sanoin, että pitäisi soittaa, koska varmasti etsii niin kauan kuin löytää jotain varastettavaa ja poliisin paikallakäyntikin yleensä vähän pelottaa pikkurikollisia. Isoja ei pelota sekään.
Vierailija kirjoitti:
Ai meinaat että poliisi tuhlaa resurssejaan tulemalla paikalle katsomaan jalanjälkiä lumessa, kun mitään rikollista ei ole tapahtunut? Olisiko noilla muutakin tekemistä.
Ai en meinaa tuota todellakaan. Ap
Hysteeriset mammat taas vaudissa...
Entä jos mä olisin sun naapuri ja sun pihaltasi olisi viety tavaroita, toimisinko oikein jos en ilmoita mitään kellekään kun näen hiippailijoita omalla terassilla?
En usko, että tätä tapahtuu kovin usein näillä seuduin, mutta kysyn naapureilta onko heiltä viety mitään kunhan heitä näen.
Ap
Vähän kaukaa haettua, että joku koluisi terasseja varastamisen toivossa. Eihän niissä käytännössä mitään rahanarvoista ole. Pikemminkin oli tutustumassa murtomahdollisuuksiin.
Kysy naapureilta havainnoista. Kyllä sinänsä on aivan asiallista ilmoittaa epämääräisestä hiipparista asuinalueella.
Taisi muuten unohtua mainita, ettei tämä tapahtunut edes viime yönä, vaan tästä on jo aikaa muutama päivä. Tämä ei ollut kysymys siitä, että pitäisikö nyt soittaa, vaan yleensä jos havaitsee. Aika olennainen asia jäi aloituksesta pois, mutta unohdin taas että täällä on omatulkinta-tapa.
PS Itse en ollut edes kotona, kun olin lomalla papan ja mummon luona vähän auttelemassa.
Ei ole hätäkeskusasia, ellei tyyppi ole just pyrkimässä sisään sieltä terassin ovesta. Tee ilmoitus netin kautta.
Poliisille voi kait ilmoittaa netissäkin?