Tavoitteena lääkis
Masentaa kun pinnustelee kovasti haluamansa asian eteen ja tuntuu, että kaikki on ollut turhaa. Tiedätkö tunteen?
Olen lukenut lääkiksen pääsykokeisiin nyt kolmatta kertaa ja harkkakokeesta jäisin taas puille paljaille eli pisteet ei riittäisi sisäänpääsyyn. Itken kohta oikeasti. Miten olen näin huono, etten vaan saa tarvittavia pisteitä kasaan? Sisäänpääsyyn riittää usein 60% pisteistä.
Miten nousta? Olen ihan lamaantunut tämän pistetiedon jälkeen.
Kommentit (27)
Lääkisen pääsykoe on siitä hyvä että se karsii pois ne keistä ei ole lääkäriksi.
Kumpi nyt sitten on pahempi..sinun tilanne vai esim tyttäreni, joka kolmatta kertaa yrittää. Täyden kympin tyttö, harkkakokeilla heittämällä läpi. Kaikki preppaukurssin kokeet ovat olleet loistavia täysin pistein. Mutta pääsykokeessa on jäänyt siihen alle pisteen päähän läpimenosta. Siinä joukossa on kuulemma aika hirvittävän paljonkin vielä niitä hakijoita.
Hae Ruotsiin tai Tarttoon. Ruotsiin haet pääasiassa lukiopapareilla ja Tarttoon SAT-testillä (yleinen Jenkkiläisiin yliopistoihin haettaessa.) Tartto on kaunis ja eloisa kaupunki. Kaukana siitä mielikuvasta mikä monella on kys. maasta. Opinnot käytännönläheisiä ja työnantajat yleisesti ottaen tyytyväisiä Tarttosta valmistuneisiin. Tenttejä on paljon ja jos sössit liikaa niin lennät pihalle. Plussaa englanninkielinen tutkinto ja yllä mainittu käytännönläheisyys sekä ihana ympäristö ja suuri määrä suomalaisopiskelijoita (muitakin eurooppalaisia.) Ihan hyvä yliopisto rankingienkin perusteella. Viimeksi tänään mietin kuinka onnellinen ja kiitollinen olenkaan siitä että päädyin lopulta tänne. En enää vaihtaisi Helsinkiin vaikka maksettaisiin.
Ulkomaille vaan. Riika, Tartto jne. Jos siis vain jotenkin taloudellisesti mahdollista. Luultavasti on, jos kerran pääsykoevalmennukseenkin rahaa löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Hae Ruotsiin tai Tarttoon. Ruotsiin haet pääasiassa lukiopapareilla ja Tarttoon SAT-testillä (yleinen Jenkkiläisiin yliopistoihin haettaessa.) Tartto on kaunis ja eloisa kaupunki. Kaukana siitä mielikuvasta mikä monella on kys. maasta. Opinnot käytännönläheisiä ja työnantajat yleisesti ottaen tyytyväisiä Tarttosta valmistuneisiin. Tenttejä on paljon ja jos sössit liikaa niin lennät pihalle. Plussaa englanninkielinen tutkinto ja yllä mainittu käytännönläheisyys sekä ihana ympäristö ja suuri määrä suomalaisopiskelijoita (muitakin eurooppalaisia.) Ihan hyvä yliopisto rankingienkin perusteella. Viimeksi tänään mietin kuinka onnellinen ja kiitollinen olenkaan siitä että päädyin lopulta tänne. En enää vaihtaisi Helsinkiin vaikka maksettaisiin.
Olen harkinnut Tarttoa, mutta olen huono englannissa... En tiedä miten pärjäisin siellä enkulla opiskellessa. Mitä luulet, kannattaako harkita? Englanti oli b ylppäreissä.
Vierailija kirjoitti:
Kumpi nyt sitten on pahempi..sinun tilanne vai esim tyttäreni, joka kolmatta kertaa yrittää. Täyden kympin tyttö, harkkakokeilla heittämällä läpi. Kaikki preppaukurssin kokeet ovat olleet loistavia täysin pistein. Mutta pääsykokeessa on jäänyt siihen alle pisteen päähän läpimenosta. Siinä joukossa on kuulemma aika hirvittävän paljonkin vielä niitä hakijoita.
Kurja juttu. Toivottavasti tänä vuonna pääsisi, jos on noin hyvä. Jos ei tänä vuonna niin ensi vuonna.
Ap
Linda kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen harkinnut Tarttoa, mutta olen huono englannissa... En tiedä miten pärjäisin siellä enkulla opiskellessa. Mitä luulet, kannattaako harkita? Englanti oli b ylppäreissä.
Jos englannin kielen opetteleminen on liian iso rasti, niin mahtaakohan susta ihan oikeasti olla lääkikseen? En ole koskaan kuullutkaan kenestäkään lääkikseen pyrkivästä, joka olisi ajatellut sen olevan esteenä. Siinähän se opintojen aikana karttuu, vaikka ei täydellistä alkuun olisikaan.
Tässä muuten huomaa kuinka ihmiset ovat vähän ilkeitä. Jos epäilet itseäsi niin muutkin. Aloittaja kaipasi neuvoja nousuun, mutta häntä epäillään lainkaan tuntematta onko hän sopiva lääkikseen. Koe jättää sopimattomat, onko englanti liian iso este tai onko sulla kuitenki parempi sillä mun tytär jää sentään pisteen päähän :D
Aloittajalle : hakijoista vain pieni osa pääsee ja taso on kova. Moni hakee monta vuotta. Et ole ainoa. Jatka yrittämistä ja jätä nämä epäilijät ja ilkeilijät omaan arvoonsa. Tsemppiä!!
Vierailija kirjoitti:
Tässä muuten huomaa kuinka ihmiset ovat vähän ilkeitä. Jos epäilet itseäsi niin muutkin. Aloittaja kaipasi neuvoja nousuun, mutta häntä epäillään lainkaan tuntematta onko hän sopiva lääkikseen. Koe jättää sopimattomat, onko englanti liian iso este tai onko sulla kuitenki parempi sillä mun tytär jää sentään pisteen päähän :D
Aloittajalle : hakijoista vain pieni osa pääsee ja taso on kova. Moni hakee monta vuotta. Et ole ainoa. Jatka yrittämistä ja jätä nämä epäilijät ja ilkeilijät omaan arvoonsa. Tsemppiä!!
Kiitos. Kieltämättä ajattelin samaa itsekin
Vierailija kirjoitti:
Selvästi tyttäresi ei pysty parhaaseen suoritukseen paineen alla. Ja lääkärin nimen omaan pitäisi pystyä. Ehkä se lääkis ei olekaan tyttärellesi oikea paikka?
Englanninkielen opetteleminen lienee yksi pienimmistä haasteistasi. Kuuntele englanninkielisiä radiokanavia päivittäin, kirjoita, lue, opiskele sanastoa, lue SAT-kirjoja (käytä luonnollisesti muitakin lähteitä) niin että muistat ja osaat asiat pääsääntöisesti ulkoa. Kyllä se alkaa väkisinkin sujumaan kunhan jaksaa nähdä vaivaa ja tehdä asiat oikealla tavalla. Suosittelen tekemään SAT-testin jo hyvissä ajoin ennen hakua (voi tehdä 5krt/vuosi ja lähettää parhaan tuloksen yliopistolle.) Testit poikkeavat melkoisesti lukioaikana tehdyistä kokeista ja aikaa ei ole paljoa per kysymys.
Linda kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohis. En ole lääkikseen pyrkimässä, mutta en usko tuon olevan ongelma. Yl. Huonosti äännetystä englannin kielestä on helpompi saada selvää, jos ei ole kielipäätä. Ja siellä Tartossa ei varmaan natiiveja ole juurikaan opettajissa. Opiskelu ulkomailla on kuin Intensiivinen kielikurssi.
Päätä, että menet Tartoon, jollet pääse lääkikseen sisään. Se varmasti helpottaa stressiäkin.
Täällä vanha lääkäri, joka pääsi eka kerralla Turkuun n 1980.
Sen jälkeen on tullut koulutettua lääkäreitä ja nähtyä tietty heitä iso joukko.
Jos Suomen ovet eivät aukea Tarton yliopisto on hyvä vaihtoehto. Jos sinne ei viitsi tai osaa mennä, kannattaa unohtaa lääkärin homma. Kympin tyttö - ideologia kannattaa unohtaa heti. Tämä on roisia hommaa ja joka iikalla Suomeen opiskelemaan päässeellä on ollut rutosti niitä kymppejä.
Jos englannissa on b, tekisi mieli sanoa, että on niitä muitakin kivoja hommia. Kellään meillä ei ole ollut englannista b.
En rohkaise. Lääkäriä ei kukaan rohkaise. Lääkäri rohkaisee muita ja on usein yksin. Vaativa homma. Itse rakastan tätä mutta on niitä muitakin kivoja hommia!
Sis el, Turusta valmistunut
Niin ja itse en olisi koskaan päässyt esim Teatterikorkeakouluun. Ei sitä vain tässä maailmassa joka paikkaan pääse.
Tykkäisitkö hoitajan hommista? Vaativaa hyvää hommaa.
Olen sairaanhoitaja, mutta haluan enemmän ja lääketiede on ainoa joka kiinnostaa. Jos ovet eivät tänä keväänä avaudu niin haen vielä ensi vuonna, ja varalla myös Tartoon. En ole käynyt valmennuskurssia, ehkä sen kortin voisi vielä kääntää.
Valmennuskurssia suosittelen. Itse kävin.
Vierailija kirjoitti:
ei oo kyse sopivuudesta vaan fykebi. Pitkän matematiikan osaamisesta ei Ole haittaa.
Eikös hakuun tule 2v sisällä muutos eli lääkikseen, esim, haetaan lukion päästötodistuksella..!
Ei tule. On niin haluttu ja niitä kympin oppilaita on liikaa siihen nähden.
Sinne kokemukseni perusteella pääsee pitkän matikan lukija, joka on monipuolisesti hyvä, kestää kokeen paineen, ei välitä mistään esteistä ( itse en ollut illalla juhlimassa ylioppilaslakkia, vaan pänttäsin), hiivatan ahkera, preppauskurssin käynyt, ei muistele lukion numeroita enää, vaan keskittyy kokeeseen. Ilman pitkää matikkaa tai vastaavia tietoja oli kyllä vaikea päästä,kun itse pyrin ja niinä vuosina kun opetin ja jouduin valvomaan niitä kokeita. Pyrkijöitä oli niin paljon, että jokainen kynnelle kykenevä opettaja tai sihteeri yms pistettiin valvomaan. Valvoin Turussa vuosina 2010-2012 tai jotain.
Itsellä oli huonot lähtöpisteet eli ei täydet ja puskin silti sisään.
On niitä muitakin ammatteja. Surettaa, kun joku jää roikkumaan lääkiksen korville, vaikka se nyt vain ei ole häntä varten.
Meillä ei aikoinaan ollut Viron mahdollisuutta. Käyttäkää sitä.
En ymmärtänyt.