Miehen kommentti "etkö sä nyt naisihmisenä osaa yhtä saumaa ommella"
Kun en töiltäni ehtinyt ommella miehen takista ratkennutta saumaa. Kyllähän nyt kuulemma kaikki ajat osaavat ommella. Näin taas tänään...
Kommentit (126)
Kerta sauman ompelu on niin helppoa niin miksei miehesi tee sitä itse? Voit näyttää kädestä pitäen niin osaa ensi kerralla.
Vierailija kirjoitti:
Mitenhän siihen ompeluun naisten sukupuolielimiä tarvitsee? Käsillä kai se neulonta tapahtuu eikä alapäällä.
Ei täällä ennen sinua mistään sukupuolielimistä puhuttu. Ajatteletko alapäälläsi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki miehet osaavat korjata auton vaihelaatikon, eikö osaakin? Ei tulisi mieleenkään ottaa sellaista miestä, joka ei osaisi noita tavallisia miestentöitä.
Ap:n osaamattomuus ja avuttomuus ei ole tässä olennaista vaan se, mitä ns. miestentyötä ap:n mies teki ap:lle sillä aikaa, kun hänen olisi pitänyt ommella.
Perinteisen työnjaon perustana on se, että kumpikin puoliso tekee niitä töitä joita parhaiten osaa ja jaksaa. Mies kengitti hevosen, haki sillä puukuorman metsästä ja pilkkoi ne polttopuiksi sillä aikaa, kun vaimo piti kotilieden lämpimänä. Vaan mitä mies tekee nyt sillä aikaa, kun vaimo jatkaa tavanomaisia naistentöitä?
Mies kiinnittää taulun seinälle, pudottaa lumet katolta, kytkee kotiteatterin piuhat, vaihtaa kohta kesärenkaat autoon, vaihtaa auton puhjenneen renkaan tien päällä, putsaa lattiakaivon jne.
Oletteko muuten koskaan nähneet naista vaihtamassa puhjennutta rengasta tien varrella? Yleensä se tapahtuu niin että nainen seisoo kädet puuskassa ja katsoo vierestä kun mies (joko naisen oma tai joku ystävällinen, paikalla auttamaan pysähtänyt) vaihtaa renkaan :D
Meillä ex pudotti lumet katolta, koska minulla on korkean paikan kammo. Nuo muut hommat tein minä, koska osaan. Ja tein myös ne naisten työt, kun mies ei "osannut". Miksiköhän on ex?
Nalkutuksesi vuoksi.
HAHA :D Se kuuntelisi jopa nalkutusta kunhan ei tarvinnut tehdä mitään. Minä en alennu nalkuttamaan joten läksin.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelisin suuresti, jos joku nainen ei olisi peruskoulun tekstiilityössä oppinut saumaa ompelemaan. Olen minäkin teknisessä työssä oppinut perusremppataidot ja pienet korjaukset teen itse. Ap taitaa olla uusavuton.
Mitä "perusremppataitoja" oppii peruskoulun puukässässä? 😂😂😂 Ehkä naulan iskemään seinn, mutta en kyllä tuota lukisi remppaamiseksi. Luulisihan sen miehenkun oppineen yhden sauman paikkaamaan rättikössässä, sitä kun oli ne pakolliset tunnit kaikilla.
Vierailija kirjoitti:
Nyt kyllä olen sun miehesi kanssa samoilla linjoilla. Sen verran jokaisen naisen on osattava ommella ja annettava aikaansa.
Kerrotko miksi naisen muka pitäis osata ommella tai antaa aikaansa? Myös pojilla on koulussa pakollinen kurssi tekstiilikäsityötä joten jokaisen miehen pitäisi osata ommella. Miehen vaatteiden parsiminen ei kuulu naiselle mitenkään.
Sun argumentointisi ei ole poliittisesti korrektia eikä tätä päivää.
Vierailija kirjoitti:
Aikoinaan vain naimisiin mentäessä piti kädentaidot osata kun katsottiin puolison kelvollisuus miehelleen ja mitä paremmat taidot sen parempiin naimisiin.
Joo mutta se ei enää päde vuonna 2018.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelisin suuresti, jos joku nainen ei olisi peruskoulun tekstiilityössä oppinut saumaa ompelemaan. Olen minäkin teknisessä työssä oppinut perusremppataidot ja pienet korjaukset teen itse. Ap taitaa olla uusavuton.
Pointti kuitenkin on se ettei mies voi olettaa että vaimo (sukupuolensa perusteella) korjaa hänen vaatteensa.Ei enää olla 1950-luvulla jolloin mies oli elättäjä ja nainen kotiäiti jonka velvollisuus tuollainen oli. Noita velvollisuuksia ei enää ole naisella joka tuo rahaa kotiin. Mies ommelkoon ihan itse peruskoulussa oppimillaan taidoilla.
Äkkiäkös sen sauman kursii kasaan, eihän mies sanonut mitään työn jäljestä. Jos takin kangas on paksua, ei sillä tavallisella neulalla saa edes kankaan läpi. Siisti korjaus on taas ihan eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Entäs sitten kun mies jättää ne renkaat autoon vaihtamatta, alkaisi varmaan kummallisesti kuulumaan "etkö nyt miehenä saa yksiä renkaita vaihdettua 'tana" :D
Kuule, sen renkaanvaihdon voi ulkoistaa. 25 euroa ei ole iso hinta ja taatusti renkaat kiristetään kunnolla. Ei tuohonkaan voi enää vedota.
Onko täällä kaikki jotain kansakoulun käyneitä jos oletuksena on että kaikki naiset osaa ommella? Mä en ole koskaan koskenut ompelukoneeseen, koulussa mulla oli tekniset työt.
Nainen 43 v.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin täällä rättikässää yksi kurssi oli pakollinen myös pojille. Ompelivat hupparin, repun ja virkkasivat pannulapun. Esim mun tyttärellä oli tämä tasan yksi kurssi tekstiilityötä. Jo ala-asteella hän valitsi tekniset työt elikkä metallityö-ja puutyökursseja sekä elektroniikkaa ja remppakurssin. Eikä ollut ainoa tyttö näissä ryhmissä. Elääkö täällä porukat vielä keskiaikaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs sitten kun mies jättää ne renkaat autoon vaihtamatta, alkaisi varmaan kummallisesti kuulumaan "etkö nyt miehenä saa yksiä renkaita vaihdettua 'tana" :D
Kuule, sen renkaanvaihdon voi ulkoistaa. 25 euroa ei ole iso hinta ja taatusti renkaat kiristetään kunnolla. Ei tuohonkaan voi enää vedota.
Niin, tai sitten kinuaa sukulaismiehiä tekemään kuten vahvoilla miehiä kaipaamattomilla sinkkunaisilla näyttää olevan tapana kaikissa autoasioissa :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki miehet osaavat korjata auton vaihelaatikon, eikö osaakin? Ei tulisi mieleenkään ottaa sellaista miestä, joka ei osaisi noita tavallisia miestentöitä.
Ap:n osaamattomuus ja avuttomuus ei ole tässä olennaista vaan se, mitä ns. miestentyötä ap:n mies teki ap:lle sillä aikaa, kun hänen olisi pitänyt ommella.
Perinteisen työnjaon perustana on se, että kumpikin puoliso tekee niitä töitä joita parhaiten osaa ja jaksaa. Mies kengitti hevosen, haki sillä puukuorman metsästä ja pilkkoi ne polttopuiksi sillä aikaa, kun vaimo piti kotilieden lämpimänä. Vaan mitä mies tekee nyt sillä aikaa, kun vaimo jatkaa tavanomaisia naistentöitä?
Mies kiinnittää taulun seinälle, pudottaa lumet katolta, kytkee kotiteatterin piuhat, vaihtaa kohta kesärenkaat autoon, vaihtaa auton puhjenneen renkaan tien päällä, putsaa lattiakaivon jne.
Oletteko muuten koskaan nähneet naista vaihtamassa puhjennutta rengasta tien varrella? Yleensä se tapahtuu niin että nainen seisoo kädet puuskassa ja katsoo vierestä kun mies (joko naisen oma tai joku ystävällinen, paikalla auttamaan pysähtänyt) vaihtaa renkaan :D
Hmm.
-taulu seinälle? Onnistuu ilman miestä, löytyy porat ja rensselit sekä pari työkaluboksia
-lumi katolta? Sen hoitaa aurinko tai huoltoyhtiö, ei tarvitse miestä siihenkään.
-kotiteatterin piuhat? Ei validi koska kotiteatteri on yleensä miehen oma harrastus, jota ilmankin pärjäisi joten piuhojen laittamisesta ei tule irtopisteitä-nekin osaisin laittaa itse.
-puhjennut rengas? Paikka-ainetta renkaaseen ja auto huoltoon, ei tarvitse miestä.Huollotkin hoitaa tuttu autohuolto.
-putsaa lattiakaivon( ja hajulukon) osaan ja teen itse, ei tarvita miestä
Oliko sulla vielä muuta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Takin ratkenneen sauman ompeleminen vertautuu siihen, että nainen pyytäisi miestä kiinnittämään hyllyn seinään. Monoa perseelle, jos ei sauman ompelu tai yhden rei'än seinään poraaminen ja hyllyn kiinnittäminen onnistu!
Riippuu ihan siitä mistä se on revennyt. Minä just purin mieheni takin osiin, että sain siististi ommeltua revenneen sauman. Toki oisin voinut ommella sen myös huonosti siitä päältä, mutta sitten se olis näkynyt ja vuori olisi ollut kiinni samassa saumassa. Piti irrottaa vuori ja päälikangas toisistaan ja veroketju toiselta puolelta irti myös ja kasata takki uusiksi.
T. Ammattiompelija
Miten on, luuletko että hyllyn kiinnittäminen seinälle on aina helppoa ja tehdään samalla tavalla riippumatta esim. siitä, mitä materiaalia seinä on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä nähnyt ketään vaihtamassa puhjennutta rengasta. Meillä ei edes ole autossa vararengasta, vaan tilanteen sattuessa soitettaisiin apua paikalle.
Minulta on puhjennut autosta kaksi kertaa rengas. Ajan aika paljon metsäteillä, pihoissa maalla yms. Ei-asfaltti olosuhteissa. Kyllä mulla on autossa vararengas ja tunkki aina mukana. Eikä mitään ongelmaa niitä käyttää. Itse vaihdan muutenkin renkaat sekä pesen ja vien varastoon itse ne. N53
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä nähnyt ketään vaihtamassa puhjennutta rengasta. Meillä ei edes ole autossa vararengasta, vaan tilanteen sattuessa soitettaisiin apua paikalle.
Uusavuttomat ovat hyvä bisnes.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan pojillakin tekstiilikässä vähintään vuoden verran. Tyhmiäkö ne ovat jos ei siinä ajassa opi yhtä saumaa ompelemaan?
Eihän tässä ollut kyse osaamisesta, vaan työnjaosta. Ap:n ehdottama työnjako on, että mies tekee kaiken ja ap tekee jotain, jos sattuu huvittamaan. Ap:n miehen ehdottama työnjako on, että kumpikin erikoistuu tiettyihin tehtäviin, mikä tehostaa toimintaa, kun kumpikin kehittyy nopeammaksi ja paremmaksi omissa tehtävissään.
Siis ap:n mies ei vaan halua ommella ja koittaa sysätä vastuun naiselle ihan vaan sillä olettamuksella että ap osaa paremmin. Ei ole tätä päivää tuo asenne.Eikä ompelu ole todellakaan mikään pelkästään naiselle kuuluva juttu.Sun argumentointi on viime vuosituhannelta ja kertoo vanhanaikaisista luutuneista asenteista.Yök.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, tai sitten kinuaa sukulaismiehiä tekemään kuten vahvoilla miehiä kaipaamattomilla sinkkunaisilla näyttää olevan tapana kaikissa autoasioissa :D
Oikeasti? Ovatko ne naiset nniin pihejä, että eivät raski maksaa muutamaa kymppiä renkaiden vaihdosta? Vai tehdäänkö sukulaisten parissa palveluksia puolin ja toisin? Jos tehdään, niin turha sitten on nillittää, kun toinen pyytää vastapalveluksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksat 25€ siitä että joku rengasliikkeen Pena sanoo että hän osaa kiristää ne "kunnolla"?
Minä olen aina vaihtanut renkaani itse ja kertaakaan ei ole rengas matkasta pudonnut, vaikka ei olekaan ollut liikkeessä kiristettävänä "kunnolla". Kerran oli juuri ostamassani autossa liikkeessä vaihdetut renkaat ja oli totisesti kunnolla kiristetty kun oli pultit niin helvetin piukassa ettei meinannut millään aueta.
Tuo jos mikä on sitä paljonpuhuttua uusavuttomuutta.