Miksi autoilijoille on niin vaikeaa päästää jalankulkijat suojatien yli?
Ettekö kiirehtijät ymmärrä, että se suojatie on jalankulkijan ainoa tienylityspaikka. Kaupunkiliikenteessä jalankulkija ei ole se odottaja! Jos suojatietä ennen on kolmio, myös pyöräilijöitä pitää väistää. Jalankulkijana suojateillä tulee aina ihmeellisiä tilanteita, että ajetaan kohti, ikään kuin minun pitäisi jäädä odottamaan heidän yli menemistään. Jotkut mielenosoituksellisesti äkkijarruttavat ja kaasuttavat kovaa kun pääsevät menemään. Jotkut jopa tööttäävät.
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Olen sekä jalankulkija että autoilija. Auton ratissa ylivoimaisesti ärsyttävimpiä nämä jotka odottaa minun pysähtyvän kokonaan, eikä riitä että hidastan niin että tämä ehtisi kipittää suojatien yli ees taas vaikka muutamankin kerran. Jalankulkijana katson aina ensin, millaisella vauhdilla auto tulee ja jos ei näytä hidastuksen merkkejä, niin en mene yli. Mutten jää tupeksimaan siihen, jos auto selkeästi hidastaa vaan menen yli.
Itsesuojeluvaisto. Kohtaan vastaavia tilanteita päivittäin ja pakko sanoa, että kannattaa ehkä vaihtaa joukkoliikenteeseen, jos tuollainen ärsyttää sua noin kovasti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö ei ole yhtään vaikeaa. Mutta vittu kun te jäätte odottelemaan jotain käsimerkkejä. Kohta pitää varmaan pitää ajaa auto parkkiin ja tulla rullaamaan punainen matto ja taluttaa teidät.
Kävelkää perkele, sitä se auto siinä odottaa.
Alapeukuttaja ei tykkää, etten aja autoa parkkiin, sulje koko kaistaa ihmiskelpenä olemalla ja tule sen jälkeen nuolemaan hänen persettään. Vai?
Liian moni autoilija on itsekäs, siksihän yksityisautoilulla pilaavat maapallon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päästän yli aina jos kävelijä on lähellä suojatietä sen näköisenä että on menossa yli. Se ärsyttää että valtaosa laahustaa tien yli eikä voi kävellä nopeasti ja hyvin harva kiittää. Ei olisi iso juttu nostaa kättä niin jäisi hyvä mieli.
Olen huomannut että koiralenkillä ja juoksulenkillä autoilijat päästävät minut tien yli käytännössä aina. Aina rivakasti tien yli ja moikkaus perään :)
Miksi jalankulkijan pitäisi nöyrästi kiittää jos autolija päästää hänet elävänä kipittämään suojatietä pitkin tien yli? Kiitätkö itse autoillessasi kolmion takana odottavia kanssa-autoilijoita kun nämä suostuivat odottamaan eivätkä ajaneet kylkeen?
Tai valoissa, pitäisikö siitäkin palkita ettei joku aja punaisia päin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö ei ole yhtään vaikeaa. Mutta vittu kun te jäätte odottelemaan jotain käsimerkkejä. Kohta pitää varmaan pitää ajaa auto parkkiin ja tulla rullaamaan punainen matto ja taluttaa teidät.
Alapeukuttaja ei tykkää, etten aja autoa parkkiin, sulje koko kaistaa ihmiskelpenä olemalla ja tule sen jälkeen nuolemaan hänen persettään. Vai?
Liian moni autoilija on itsekäs, siksihän yksityisautoilulla pilaavat maapallon.
On itsekästä olla nuolematta jalankulkijan persettä (siis kirjaimellisesti). Ylipäästäminen ja muukin liikennesääntöjen noudattaminen ei riitä? Siinä tapauksessa olen mielelläni itsekäs. Ja jalankulkijoidenkin todellinen ongelma alkaa hahmottua: Olette vain niin paljon parempia ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Minä osoitan selkeästi, että olen menossa yli. Eli menen yli. Käsimerkkejä en odota/katso enkä myöskään anna. Vain kerran olen ollut pienessä vaaratilanteessa. En ymmärrä, miten tämä on joillekin niin vaikeaa?
Kannattaa se jalankulkijankin vähän jotain silti katsoa, vaikka autoilijalla on väistämisvelvollisuus.
Kerran näin tilanteen, jossa auto ja traktori olivat ohittamassa toisiaan heti siinäkohdin kun traktori oli just mennyt suojatien yli ja jamppa heti sieltä traktorin takaa päätti lähteä astelemaan suojatien yli, hyvä ettei sen vastasuunnasta tulleen auton alle jäänyt joka ei jamppaa nähnyt traktorin takaa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on siis se juttu, ei se ettei pääsisi suojatien yli :D Kuule, vaikka välillä yksityisautoilen (olen myös jalankulkija), en ole lentänyt koskaan lentokoneella ja olen vegaani. Koska sinä lennät seuraavan kerran johonkin hipsteri-paikkaan leikkimään parempaa ihmistä?
Sama ajatus, kävliät pitää päästää ensin. Toki on kiireitä, mutta kun kaikilla ei voi olla niin kiire että esim, ruuhkassa ei voisi päästää käveliöitä ensin. Ihan idiootteja ku eivät ajattele, että kävelijät sentään kävelee, he kun taas istuvat autossa. Mikä on nopeampaa ku, se eli kävelyy siis tarkotan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen sekä jalankulkija että autoilija. Auton ratissa ylivoimaisesti ärsyttävimpiä nämä jotka odottaa minun pysähtyvän kokonaan, eikä riitä että hidastan niin että tämä ehtisi kipittää suojatien yli ees taas vaikka muutamankin kerran. Jalankulkijana katson aina ensin, millaisella vauhdilla auto tulee ja jos ei näytä hidastuksen merkkejä, niin en mene yli. Mutten jää tupeksimaan siihen, jos auto selkeästi hidastaa vaan menen yli.
Itsesuojeluvaisto. Kohtaan vastaavia tilanteita päivittäin ja pakko sanoa, että kannattaa ehkä vaihtaa joukkoliikenteeseen, jos tuollainen ärsyttää sua noin kovasti
Ketä nyt ei ärsyttäisi, jos liikenne ei solju sujuvasti vaan muodostuu tulppia ja ruuhkia kuppaajien takia?
Pahimpia suojatienylityspaikkoja on sellaiset kadut, joissa sivukaduilla on kolmiot, jolloin "päätietä" paahtavat autot ajavat todella kovaa. Vaikka en tasa-arvoisista risteyksistä välitäkään, ne kuitenkin pakottavat vähän hidastamaan vauhtia.
Alle olen meinannut jäädä sellaisella suojatiellä, jonka jälkeen parinsadan metrin päässä siintää liikennevalot. Suuri osa kuskeista tuijottaa niitä valoja ja yrittää ehtiä vihreisiin. Ei auta, vaikka odotan valojen olevan punaiset, silti joku yrittää aina ajaa yli.
Autoillessa arvostan sitä, että jalankulkija ylittää tien reippasti ja seuraa muuta liikennettä. En odota tai vaadi kädenheilautusta, mutta onhan se kiva ele. Suojatiellä turvallisesti käveleminen pitäisi olla itsestäänselvyys, mutta se on ikävä kyllä kaukana siitä.
Ap:n kysymykseen: Väittäisin, että syitä ovat kiire ja itsekkyys, merkittävämpänä syynä viimeksi mainittu.
Vierailija kirjoitti:
Ap:n kysymykseen: Väittäisin, että syitä ovat kiire ja itsekkyys, merkittävämpänä syynä viimeksi mainittu.
Kyllä, koska kaikki yksityisautoilevat ovat itsekkäitä ja kaikki jalankulkijat pyhimyksiä. Näin se vain on, turha keskustella enempää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, koska kaikki yksityisautoilevat ovat itsekkäitä ja kaikki jalankulkijat pyhimyksiä. Näin se vain on, turha keskustella enempää.
No jos parhaimpia teitä ja reittejä käyttävä ei voi noudattaa liikennesääntöjä, kyllä itsekkääksi sanominen on paikallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on siis se juttu, ei se ettei pääsisi suojatien yli :D Kuule, vaikka välillä yksityisautoilen (olen myös jalankulkija), en ole lentänyt koskaan lentokoneella ja olen vegaani. Koska sinä lennät seuraavan kerran johonkin hipsteri-paikkaan leikkimään parempaa ihmistä?
Ikävä tuottaa pettymys: en ole koskaan lentomatkustanut, en yksityisautoile ja lihaakin syön vain 15% keskivertosuomalaisen edestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos parhaimpia teitä ja reittejä käyttävä ei voi noudattaa liikennesääntöjä, kyllä itsekkääksi sanominen on paikallaan.
Liikennesääntöjen noudattaminen väistämisvelvolisuuksineen ei kuulemma riitä. Lue sivu 2. Autoilija on aina itsekäs.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On itsekästä olla nuolematta jalankulkijan persettä (siis kirjaimellisesti). Ylipäästäminen ja muukin liikennesääntöjen noudattaminen ei riitä? Siinä tapauksessa olen mielelläni itsekäs. Ja jalankulkijoidenkin todellinen ongelma alkaa hahmottua: Olette vain niin paljon parempia ihmisiä.
Muistakaa yhdysvaltalaisten viisaus:
"jalankulkijakin saattaa olla vain autoilija joka on onnistunut löytämään autolleen parkkipaikan"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
lihaakin syön vain 15% keskivertosuomalaisen edestä.
Miten kukaan eettinen ihminen voi syödä lihaa (tai mitään eläinperäisiä tuotteita)? Ikävä tuottaa pettymys, mutta olet murhaaja ja pilaat merkittävästi ilmastoa :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten kukaan eettinen ihminen voi syödä lihaa (tai mitään eläinperäisiä tuotteita)? Ikävä tuottaa pettymys, mutta olet murhaaja ja pilaat merkittävästi ilmastoa :(
En ihmetteli, vaikka taustallasi olisi jotain väkiviltarikoksia ihmisiäkin kohtaan. Syyllisyyden projisoit kaikkiin autoilijoihin, jotka mielestäsi uhkaavat jalankulkijoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene ensin lopettamaan ne jotka syövät 6-7 päivänä lihaa ja autoilevat.
Sitten vasta voit tulla hoitelemaan minutkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikennesääntöjen noudattaminen väistämisvelvolisuuksineen ei kuulemma riitä. Lue sivu 2. Autoilija on aina itsekäs.
Lue viesti 16.
Tieliikennelain mukaan tien saa ylittää muualtakin, kuin suojatieltä. Kunhan sen tekee turvallisesti ja häiritsemättä liikennettä.
Loppuviestiäsi en viitsinyt edes lukea, kun heti lähdössä menit vikaan..
Jäin itse kerran suojatiellä auton alle, ei onneksi pahasti käynyt, mutta sen jälkeen on ollut vaikea vain mennä.