Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Repeäminen synnytyksessä? Seksi?

Kaisa90
05.04.2018 |

Pelkään yli kaiken, että repeän synnytyksessä ja koloni olisikin synnytyksen jälkeen vain iso luola, jossa penis ei tunnu enää miltään eikä jumppakaan auta. Kertokaa kaikki synnytysrepeämisistä ja niiden vaikutuksista seksielämäänne? Asiallisesti kiitos!

Kommentit (74)

Vierailija
21/74 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

neljä vuotta sitten tuli toisen asteen repeämät ja aika monta tikkiä useammassa kerroksessa, ei vaikutusta, kuulemma tuntuu hyvältä.

Vierailija
22/74 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuo värkki enää ole kuin nuorella neidolla mutta mies siitä on nauttinut enemmän kun aikaisemmin kun ei ole niin tuhottoman tiukka. Kestää pidempään. Ekat pari viikkoa vessassa käynti oli helvettiä. Kauhea polttelu ja kirvely ja sama myös alapäätä pestessä. Mulla repeämät tuli semmoisiin paikkoihin ettei kauheasti haitannut esim istumista. Seksiä oli pari viikkoa synnytyksen jälkeen vaikka tikit oli vielä paikallaan.

Arpikudosta voi hieroa öljyllä joka päivä ja tämä palauttaa kimmoisuutta ja myös aika tekee niistä joustavammat. Kannattaa antaa itselleen aikaa parantua. Ei auta panikoida edes pari kk synnytyksen jälkeen. Keholla menee vuosi palautua

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/74 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni tuli 2. Asteen repeämät. Tikattiin ja pystyin istumaan jo ennen sairaalasta lähtöä. Parani nopeasti. Kokeiltiin seksiä ehkä pari kk synnytyksestä. Seksi tuntuu nykyään jostain syystä paremmalle kuin ennen. Muita ongelmia ei jäänyt mutta pieruja vähän vaikeampi pidätellä ja alapään ulkonäkö muuttui vähän, mutta esim. Mies ei ole tätä huomannut.

Vierailija
24/74 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua miksi pitää alsteitse synnyttää. Lapsi saa immuniteettia joo, mutta eiköhän sitä voi saada myöhemminkin.. Kiva että äidin elämä voi mennä pilalle ja alapää, kun pakko tyyliin synnyttää alateitse :( Kyllä äidillä pitäis olla täysi oikeus päättää synnytystapa. Ootteko samaa vai eri mieltä? Kumman tavan te valkkaisitte? Leikkaus vai luomu?

Vierailija
25/74 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahempien tarinoiden vastapainoksi kerron, että pari tikkiä tuli, toivuin nopeasti ja paikat palautuivat about entiselleen. Pari kertaa isommalla asialla tuntui tukalalta. Suosittelen jotain kuitulisää/lääkettä vatsan toimintaan.

Edelliselle kommentoijalle: olen ollut vatsan alueen leikkauksessa. Toipuminen oli paljon hitaampaa ja kivuliaampaa kuin alatiesynnytyksestä. Tästä syystä en olisi lähtenyt sektioon vapaaehtoisesti.

Vierailija
26/74 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi vaihtoehto on suunniteltu sektio. Ei tuu alapääongelmia ja ite olin ainakin kivuton kolmantena päivänä toimenpiteestä :) pelkoperustein saa nykyään sektion.

Vierailija
27/74 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mnjaaa. En tie paljon tikkejä tuli, ihan tarpeeksi. Vessassa käynti ei tuntunut sen kummemmalta kuin yleensä. Seksiä harrastettiin ekan kerran viikko synnytyksestä, ei siinäkään ongelmaa.

Yäk, kuka harrastaa seksiä jälkivuodon aikaan? Terveysriskikin on.

Jälkivuoto kestää minulla lähes kaksi kuukautta, en todellakaan ole sitä aikaa ilman. Tulehdusriski on kondomin kanssa ja normaalihygienialla varsin vähäinen, neuvolan ohjekin on, että seksiä saa alkaa harrastaa heti kun siltä tuntuu. Ja minulla on alle viikon sisään synnytyksen jälkeen siltä tuntunut. (Tikkejä ei kyllä ole ollut kertaakaan, en osaa sanoa olisinko niiden kanssa tarvinnut pidemmän toipumisajan)

Vierailija
28/74 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi vaihtoehto on suunniteltu sektio. Ei tuu alapääongelmia ja ite olin ainakin kivuton kolmantena päivänä toimenpiteestä :) pelkoperustein saa nykyään sektion.

Sektio on iso leikkaus ja suurimmalla osalla sektion saaneista jotka tunnen on ollut ongelmia sen kanssa. Useaan päivään eivät ole voineet nousta helposti sängystä ja todella oitkään kipeänä ja eivät ole voineet nostaa lasta. Arvet on osalla repeilleet ja repsottaa rumasti nyt parantuneena ja osalle se on jättänyt kengurupussin arven päälle. Lisäksi valittavat tunnottomuutta ja arkuutta arven alueella. Vaikka itselläni alapään näkö ja tuntu muuttui se on silti vähemmän kun mitä monella kaverilla sektiosta. Varsinkin kun se alapää muuttuu ihan iänkin myötä.

Vierailija
29/74 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sektio ei ei estä laskeumia tapahtumasta

Vierailija
30/74 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaisa90 kirjoitti:

En tajua miksi pitää alsteitse synnyttää. Lapsi saa immuniteettia joo, mutta eiköhän sitä voi saada myöhemminkin.. Kiva että äidin elämä voi mennä pilalle ja alapää, kun pakko tyyliin synnyttää alateitse :( Kyllä äidillä pitäis olla täysi oikeus päättää synnytystapa. Ootteko samaa vai eri mieltä? Kumman tavan te valkkaisitte? Leikkaus vai luomu?

Luomu. Minusta on hyvä ettei saa sektiota tuosta noin vain. Se on iso leikkaus ja kallis veronmaksajille. Pienet repeämät jotka paranee hyvin on tavallisia ja ne isoimmat joista kuulee koko ajan on harvinaisempia. Niistä vain kuulee koska suurin osa joilla tuli vain pieniä repeämiä ei valita niistä.

Vierailija
31/74 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisen asteen repeämät tuli ekassa synnytyksessä (ratsastusta harrastaneena oli melko tiukat lihakset alakerrassa...). Ilman ongelmia pystyin heti istumaan enkä muista että olisi vessassa käyntikään sattunut. Toisessa synnytyksessä en ihan yhtä pahasti revennyt mutta jonkun verran siinäkin.

Seksi sujuu samoin kuin ennenkin, ja onpa joku ihanaksikin 'pimppiä' kehunut yli 12 vuotta viimeisimmän synnytyksen jälkeen.

Vierailija
32/74 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sektio on iso leikkaus ja suurimmalla osalla sektion saaneista jotka tunnen on ollut ongelmia sen kanssa. Useaan päivään eivät ole voineet nousta helposti sängystä ja todella oitkään kipeänä ja eivät ole voineet nostaa lasta. Arvet on osalla repeilleet ja repsottaa rumasti nyt parantuneena ja osalle se on jättänyt kengurupussin arven päälle. Lisäksi valittavat tunnottomuutta ja arkuutta arven alueella. Vaikka itselläni alapään näkö ja tuntu muuttui se on silti vähemmän kun mitä monella kaverilla sektiosta. Varsinkin kun se alapää muuttuu ihan iänkin myötä.

No esitin vain vaihtoehdon alatiesynnytykselle. Itellä meni oppikirjojen mukaan. Toki se nouseminen oli ekana päivänä tuskaisaa, mutta kyllä siinä sai vauvaa nostella ja pidellä. Itellä oli aivan loistava lääkäri suorittamassa sektion. Kätilötkin kehuivat, kuinka nätti haava on. Tällä hetkellä koko arpea ei melkinpä näy, pian 2v synnytyksestä. Oikeestaan ainut, mistä huomaa et olen synnyttänyt on se, että on tuo tenava :) En ikimaailmassa mistään hinnasta synnyttäisi alakautta; mutta tää on tosiaan vaan minun näkemys asiasta. Jokasella vapaus valita, kuinka haluaa tehdä :) Mulle tää oli paras asia/vaihtoehto, mitä oon koskaan vaatinut itselleni ja olen todella tyytyväinen.

Vierailija
33/74 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole synnyttänyt mutta olisiko kyse myös kudostyypistä? Esim.itselläni tullut helposti peräpukamia, voisin olettaa että minulle voi tulla laskeumaa vaikken ole synnyttänyt niin vanhemmiten. Kudostyyppi siis sellainen että löystyy helposti? Voin olla täysin väärässä. Toisilla kudos palautuu paremmin eikä niin löysty.

Vierailija
34/74 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisen asteen repeämät tuli ekassa synnytyksessä (ratsastusta harrastaneena oli melko tiukat lihakset alakerrassa...). Ilman ongelmia pystyin heti istumaan enkä muista että olisi vessassa käyntikään sattunut. Toisessa synnytyksessä en ihan yhtä pahasti revennyt mutta jonkun verran siinäkin.

Seksi sujuu samoin kuin ennenkin, ja onpa joku ihanaksikin 'pimppiä' kehunut yli 12 vuotta viimeisimmän synnytyksen jälkeen.

Tiukat lihakset saattaa hidastaa synnytystä koska ahtaammat paikat mutta repeämiin ne ei vaikuta. Kudostyyppi on se mistä se on kiinni.

Vierailija
35/74 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen n50v ..alapää samanlainen kuin nuorena, pinkki ja kostea.

Ja en ole synnyttänyt...vanha alapää on varmaan sit 70v

Enkä käytä hormoniliukkareita

Vierailija
36/74 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

voiskoolla kirjoitti:

En ole synnyttänyt mutta olisiko kyse myös kudostyypistä? Esim.itselläni tullut helposti peräpukamia, voisin olettaa että minulle voi tulla laskeumaa vaikken ole synnyttänyt niin vanhemmiten. Kudostyyppi siis sellainen että löystyy helposti? Voin olla täysin väärässä. Toisilla kudos palautuu paremmin eikä niin löysty.

huutonaurua..sulla tulee koko suoli ulos kun ponnistat

Vierailija
37/74 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä on äärimmäisen vammasta ensin ehdointahdoin synnyttää alateitse ja sitten ulista niistä repeämistä tms. vaivoista jälkikäteen, kun se sektio on tosiaan mahdollista saada. Pitäs kieltää valitusoikeus näiltä alapään kautta synnyttäneiltä, joille on tullu vammoja siitä. Itse ovat riskin ottaneet.

Vierailija
38/74 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se sektiokaan nyt mikään aukottoman helppo ja yksinkertainen juttu ole. Aika iso haava siinä tehdään ja mennään veitsellä monen kudoksen läpi ja sitten kursitaan ne kudokset takaisin yhteen. Arpikudostahan sinne muodostuu väkisinkin, toisilla enemmän ja toisilla vähemmän, se voi aiheuttaa aika pitkäaikaistakin epämukavuutta ja kipua. Haava ei välttämättä parane ongelmattomasti ja osalle jää sellainen röllykkä sektiohaavan päälle. Kumpi sitten on nätimpi, röllykkä vai runnottu alapää, jokaisella varmasti eri mielipide. Suurinosa sektioista sujuu ihan hyvin, mutta se on silti iso ja varsin riski operaatio. 

Vierailija
39/74 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä on äärimmäisen vammasta ensin ehdointahdoin synnyttää alateitse ja sitten ulista niistä repeämistä tms. vaivoista jälkikäteen, kun se sektio on tosiaan mahdollista saada. Pitäs kieltää valitusoikeus näiltä alapään kautta synnyttäneiltä, joille on tullu vammoja siitä. Itse ovat riskin ottaneet.

Alateitse synnyttäminen on se luonnollinen tapa. Jokainen joka synnyttää sektiolla poislukien hätäsektiot pitäis maksaa sektionsa 100% itse ja olla suu supussa jos siitä tulee jotain.

Vierailija
40/74 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiukat lihakset saattaa hidastaa synnytystä koska ahtaammat paikat mutta repeämiin ne ei vaikuta. Kudostyyppi on se mistä se on kiinni.

Luultavasti vaikuttaa kyllä tiukkuus repeämiin, mietipä vähän, paremminhan se vauva pääsisi tulemaan jos paikat olisi löysät...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän yhdeksän