Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tulin juuri kahden viikon lomalta Amerikan-serkuiltani. En enää ihmettele YHTÄÄN, miksi siellä kaikki olivat sairaalloisen lihavia.

Vierailija
05.04.2018 |

Kaupunki oli tosi pieni (jääköön nyt tunnistettavuussyistä paljastamatta). Koko kaupungissa ei ollut AINUTTAKAAN jalkakäytävää. Siis oikeasti, ainuttakaan. Kotoa lähtiessä oli drive way, muuten oli pelkkää autotietä koko kaupunki. Kotoa lähdettiin autolla joka paikkaan - töihin, päiväkotiin, kouluun, kauppaan, harrastuksiin. Perheessä oli kolme autoa (isä, äiti ja 17v).

Kaupungissa oli paljon ravintoloita, mutta kaikki olivat sellaisia roskaruokapaikkoja (McDonald's, Applebee's, Pizza Hut, Whataburger, Starbucks, Taco Bell ja muita erilaisia pizza- ja hampurilaispaikkoja).

Olisin halunnut lähteä kävelylle, ihan mihin tahansa, mutta se ei onnistunut. Tätini sanoi, ettei koko kaupungissa ole mitään paikkaa, jossa vain kävellä. On puistoja, mutta ne ovat pieniä, meikäläisten lasten leikkipuistojen kokoisia. Ei niissä kävellä, vaan istutaan piknikillä. Ja niihinkin mennään autolla parkkipaikalle. Jos et omista autoa tai joku ei voi kyyditä sinua, et pääse mitenkään pois kotoa! Autoteiden reunoilla ei voi kävellä. Se on sama kuin menisi moottoritielle kävelemään.

New York ja muut erikseen, mutta tätini mukaan suurin osa pikkukaupungeista on samanlaisia autokaupunkeja, joissa kukaan ei kävele.

Olin niin ahdistunut tuosta liikkumattomuudesta (vaikka Suomessa olen varsinainen sohvaperuna!), että kävelin tänään 7km töihin.

Kommentit (645)

Vierailija
181/645 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä nämä ovat valitettavasti totta. New Yorkissa pääsee joka paikkaan kävellen, mutta esim. Orlandossa tosi haastavaa. Ei juuri ollenkaan kävely- tai suojateitä ja kukaan ei tosiaan kävele.

Orlandossakin olen ollut, ja kyllä, koiran käyttäminen onnistui helposti kulkemalla kävelyteitä pitkin, joita löytyi paljon. Ainoa, mikä pelotti, oli joka suunnasta vastaan tulevat pienet lammet, joista pelkäsin alligaattorin tulevan ja nappaavan koiran :)

Vierailija
182/645 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei liikunnalla ja lihavuudella ole käytännössä mitään tekemistä toistensa kanssa. Liiku niin laihdut on valetta ja propagandaa.

Pohdin tässä vaan että mille propagandalle sä oot altistunut kun oot tuota mieltä :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/645 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kouluruoka oli kuulemma kamalaa, epäterveellistä, mm. pizzaa oli usein. Omat eväät monella, ainakin hedelmiä.

Eihän sitä kouluruokaa syö kuin köyhät, jotka ostavat sen ruokakupongeilla. Miksi se ei saa maksaa mitään, miksi se on huonolaatuista, miksi sitä ostavat vain köyhät. Kehä on valmis.

Kaikki tuntemani ns. järkevät perheet varustavat eväspussit lapsilleen.

Näin se on. Meidänkin lapsilla on aina eväät. Kouluruokaa syödään vain jos on esim poikkeusaamu, enkä ehdi lämmittämään ruokaa. Usassa on myynnissä koululaisille kivoja pikkutermareita, joissa lämpimän ruuan voi kuljettaa kouluun. Joten lapset voivat syödä vaikka kalakeittoa lounaaksi.

Vierailija
184/645 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos jossain lähiöissä yleisesti ottaen näkyy kävelykatu, niin näyttää olevan sellainen parin laatan levyinen väylä.

Losissa ajellimme kerran Sunset boulevardia edes takaisin. Heti keskustan jälkeen jalkakäytävät loppuivat ja vaihtuivat nurtsiksi, jossa jalkakäytävä jatkui yksittäisenä laattarivinä. Laatat askelen välein.

Länsirannikon eteläosissa puolet porukasta oli hoikkia ja liikunnallisia, toinen puoli ihan sairaan lihavia. Eikä ihme, esim aamupala näytti olevan monille työmatkoilla juotu jättimuki lattea tai cokista ja ihan valtava lautasen kokoinen suklaa muffins. Ihan keskustassa San Diegossa, jossa olin töissä, pystyi kävelemään, syrjemmällä

piti kävellä kadulla. Lähes kaikki kävelijät kulkivat kokismuki ja jpku pikaruoka käsissä. Autolla siellä oli pakko liikkua, ja autoilu oli tehty helpoksi.

Vierailija
185/645 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihomaan pääsee Euroopassakin.

Olin 80-l. Lontoossa au pairina 3 kk. Ensimmäisenä iltana sanoin lähteväni lenkille. Mua katsottiin silmät pystyssä. Mitä varten, ihmeteltiin. Lähdin silti. Se oli Pohjois-Lontoota, omakotitaloaluetta. Oli kivoja katuja, valtavia nurmivoittoisia puistoja. Mutta missään ei liikkunut ihmisiä. Ei kauniilla ilmallakaan, ei pyöräilijöitä, ei kävelijöitä, ei leikkiviä lapsia.

13-14-v. lapset vietiin autolla lähikouluun ja haettiin sieltä. Jos he tapasivat kavereita, taas kuskattiin. Ruoka oli tuttua brittihöttöä.

Lapset vei eväät kouluun: suklaapatukoita, mehua ja sipsejä. Vaikea olisi uskoa, jollei olisi nähnyt.

Lihoin 3 kk.ssa 7,5 kiloa.

Kun palasin kotiin, laihduin muutamassa viikossa 5 kiloa yrittämättä.

Ei ikinä enää paahtoleipää ja marmeladia!

Vierailija
186/645 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama homma Meksikossa (ja muissakin lattarimaissa.) Kokista juodaan joka ruuan kanssa, mikä itsessään on jo sellainen sokeripommi ettei muuta oikeastaan enää tarvitsisi.. ihmiset syö vain 3 krt päivässä joten siksi annokset on isoja ja rasvaisia yms. Aamiaiseksi munakasta makkaralla tms., tacoja, yms. raskasta, lounas samalla lailla todella raskas ja pelkkää lihaa ja tortilloja/tacoja, riisiä/spagettia vielä lisänä, illallinen kaikista pahin. Ei lainkaan vihanneksia tai kasviksia. Yhh. Kaikkialle mennään autolla samoin, vaikka matkaa olisi vain parisataa metriä. Kuntosalit ja "nutriologit" takovat täällä rautaa ihmisten tyhmyydellä ja välinpitämättömyydellä. Itse syön normaalisti, ihan kuin Suomessa, ja ihmetellään miten olen niin hoikka.

Ei kellään töissäkäyvällä perheellisellä paitsi jossakin julkisensektorin suojatyöpaikassa ole aikaa kuluttaa ylimääräistä aikaa työmatkoihin kävellen tai pyöräillen kun saman matkan taittaa autolla hetkessä. Eikä todellakaan mielenkiintoa pyöräillä pimeässä hiki päässä puolipimeitä teitä. Siinähän raahaatte neljää ostoskassia lumihanssa polkien pyörän tarakalla kotiin. Herätkää välillä arkitodellisuuteen noista ylikikäisen vihreän luonnonlapsen päiväunistanne.

Itsekin siis asun Meksikossa, joten ihan yhtä lailla joudun autoilemaan töihin kuin muutkin, kun se on ainoa vaihtoehto. Erona vain se, että suomalainen ruokavalio on hyvin terveellinen ja ei-lihottava paikalliseen verrattuna. Jos puhutaan siis ihan ns. kotiruuasta, mikä kattaa aamiaisen, lounaan ja illallisen ja myös välipalat, jos sellaisia haluaa. Itse syön aina kotona aamiaisen ja lounaan vien mukaan töihin kotoa. Illalla joskus miehen kanssa syödään ulkona "roskaruokaa", mutta kun muut puitteet on kunnossa, niin se tai autoilu ei automaattisesti lihota. Sen sijaan jos vetäisi ruokajuomana kokista joka aterialla ja söisi rasvaisia ruokia päivittäin suurina annoksina, niin tilanne olisi varmasti toinen. Suomessa asuessa ei edes tajunnut, miten terveellisesti siellä eletään ja syödään, vaikka välillä söisikin suklaata, makkaraa tai ottaisi saunakaljan. Toki siihen vaikuttaa myös se, että suomalaiset ovat lapsesta asti saaneet kouluissakin terveellistä ruokaa, niin ollaan totuttu siihen tyyliin.

Vierailija
187/645 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei liikunnalla ja lihavuudella ole käytännössä mitään tekemistä toistensa kanssa. Liiku niin laihdut on valetta ja propagandaa.

Oletko oikeasti näin tyhmä?

Vierailija
188/645 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin rapakon takana vaihtarina 90-luvun lopulla pikkukaupungissa ja kävelin tienlaitoja pitkin. Tulin tunnetuksi "ulkomaan hulluna", mutta ei sentään kukaan kieltänyt kävelyä. Ainoastaan iltamyöhällä piti soittaa hakemaan tai tulla taksilla (mikä on Suomessakin järkevää). Urheilua kyllä paikalliset nuoret harrastivat sisätiloissa paljonkin eivätkä olleet erityisen läskejä. Mutta on todella karmiva ajatus viettää koko elämä sisätiloissa, kun on itse tottunut päivittäin ulkoilemaan hapekkaassa ilmassa.  Samoin muistan kauhistelleeni, kun pikkulapsia ei ulkoilutettu, missään ulkona ei näkynyt lastenvaunuja eikä taaperoita leikkimässä.  

Vierailija
189/645 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko oikeasti näin tyhmä?

Liikunta on hyvä painon ylläpitäjä, mutta laihtuminen on kiinni syömisestä. On helpompi jättää viinerit syömättä kuin yrittää polttaa kalorit juoksemalla/hiihtämällä.

Vierailija
190/645 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laittakaapas pari kuvaa tällaisista "kotikaduista", vaikka kaivamalla netin syövereistä, jos ei itse tullut napattua reissulta yhtään kuvaa ;)

On vaikea mieltää muuten mitä tarkoitatte että pihalta lähtee suoraan lähes moottoritie. Ja muutenkin, pics or it did not happen.

Että alapeukuttaa osataan, muttei antaa kaupungin/kylän/taajaman nimeä,  tai edes netistä otettua kuvaa josta voisi  todeta asian olevan näin?? :D :D :D

Taisi olla trollivoittoinen tämäkin aloitus ;)

No voi hyvänen aika. Sellaisia kyliä on tuhansia ja tuhansia Jenkeissä. Mene karttoihin, vaikka Ohioon ja skrollaa lähemmäs. Mikä tähänsä pikkupitäjä sopii esimerkiksi. Siis kirjaimellisesti mikä tahansa, missä on vähintään se neljä risteystä. Mut jos ei osaa karttaa ees sen vertaa käyttää ni tässä tulee nyt jokunen esimerkki:

Jackson, Ohio

Killeen, Texas

Holyoke, Colorado

Torrington, Wyoming

Humansville, Missouri

Koskaan en oo missään noista käyny, enkä ylipäätään USAssa, mut ei se nyt kovin vaikeeta ollut.

Ja noissa kävellään! Normaalilla tiellä, ihan kuin Suomenkin pikkuteillä. Googlaa joku Savonlinnan lähiö, ei siellä mitään kävelyteitä ole, vaan ihmiset kävelevät ja pyöräilevät tiellä. Kuten täällä Usassakin.

Tästä olen kyllä eri mieltä. Ellei puhuta haja-asutusalueesta niin Suomessa on kaikkialla kevyen liikenteen väylät. Johon mahtuvat yhtäaikaa kävelijät, hölkkääjät, pyöräilijät ja rullaluistelijat. Aikaisemmin vielä mopot ja skootterit. Kyllä tämä on aito infrastuktuuriero. Se ei poista sitä, että lukuisissa paikoissa isossa valtiossa on erinomaista liikenneinfraa.

Ei tavallisilla omakotitaloalueilla Suomessa ole kevyen liikenteen väyliä. Ei Helsingissä, eikä muissakaan kaupungeissa.

Meillä Usassa on sekä kevyen liikenteen väyliä, että asuinkatuja, joissa ihmiset kävelevät ja muuten liikkuvat autotiellä. Ihan normaalisti. Uusilla alueilla kevyen liikenteen väylät voivat olla todella hyvät.

Peukutukset 2 vs 14.

Usko siis että olet väärässä!

No, ei se muuta sitä asiaa, että Helsingissä kotikatuni varrella ei ollut kävelytietä, mutta nykyisellä kotikadulleni Usassa on.

Kyllä nuo alapeukuttajat vaan "tietävät" sinua paremmin, usko pois.

Vierailija
191/645 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene Kaliforniaan ja siellä on kauniita ja hoikkia. 

Vierailija
192/645 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihomaan pääsee Euroopassakin.

Olin 80-l. Lontoossa au pairina 3 kk. Ensimmäisenä iltana sanoin lähteväni lenkille. Mua katsottiin silmät pystyssä. Mitä varten, ihmeteltiin. Lähdin silti. Se oli Pohjois-Lontoota, omakotitaloaluetta. Oli kivoja katuja, valtavia nurmivoittoisia puistoja. Mutta missään ei liikkunut ihmisiä. Ei kauniilla ilmallakaan, ei pyöräilijöitä, ei kävelijöitä, ei leikkiviä lapsia.

13-14-v. lapset vietiin autolla lähikouluun ja haettiin sieltä. Jos he tapasivat kavereita, taas kuskattiin. Ruoka oli tuttua brittihöttöä.

Lapset vei eväät kouluun: suklaapatukoita, mehua ja sipsejä. Vaikea olisi uskoa, jollei olisi nähnyt.

Lihoin 3 kk.ssa 7,5 kiloa.

Kun palasin kotiin, laihduin muutamassa viikossa 5 kiloa yrittämättä.

Ei ikinä enää paahtoleipää ja marmeladia!

Itse olin myös 2000-luvun alussa kielikurssilla briteissä. Isäntäperhe pakkasi joka päivä lounaaksi meille mukaan sipsipussit, jonkun höttöleivän ja jotain makeaa herkkua. Joka päivä.

Vierailija
193/645 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene Kaliforniaan ja siellä on kauniita ja hoikkia. 

Kyllä, eipä ole käsite California Girl todellakaan muodostunut tyhjästä! 

Vierailija
194/645 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jälleen yksi Amerikan kävijä joka yhden kokemuksen perusteella määrittää koko maan. Täällä on monta hienoa pikku- ja suurkaupunkia joissa voi liikkua vuorokauden ympäri joko ulkona tai sisällä. Terveellistä ruokaakin ON tarjolla ja kaikki ei ole lihavia.

Vierailija
195/645 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eräs tuttuni vietti jotain 4 viikkoa USA:ssa ja harrasti kuulemma vielä melko paljon liikuntaa siellä ja lihoi siitä huolimatta yli 10kg tuossa ajassa. Joi joka aterialla jotain kokista ja kaikki ruuat rasvaisia jne.

Neljässä viikossa 10kg ei voi pitää paikkaansa! Ei vaan mitenkään voi.

Ja ihan kamalalta kuulostaa nämä tarinat, mä rakastan luontoa ja siellä liikkumista/treenaamista.

Ja miten tosiaan ne lapsiparat siellä elää? Eikai niitä oikeesti pidetä pienellä piha-alueella koko lapsuutta?

Vierailija
196/645 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ah. Muistuu mieleeni vaihto-oppilasvuoteni 1998-1999 Texasissa. Tulin takaisin 45 kiloa isompana!

Kaupunki oli rauhallinen, turvallinen ja pieni, siellä ei tapahtunut koskaan mitään. Olin lukioikäinen ja ajattelin ensimmäisellä viikolla, että kävelisin 2 kilometrin päässä olevaan kauppakeskukseen katselemaan. Perheenäiti oli ajatuksestani ihan hämillään, ei ymmärtänyt, mitä halusin. Halusin siis mennä 'Mallille', mutten tarvinnut kyytiä, eikä kukaan tullut hakemaan minua. Hän ei ymmärtänyt, miten ikinä pääsisin sinne - lentämälläkö? Sain kuitenkin luvan lähteä kävellen.

Kun olin kävellyt noin kilometrin, paikallinen poliisi ajoi viereen ja pysäytti. Kysyi, mitä teen, eikä uskonut, kun kerroin käveleväni kauppakeskukseen. Olin outo ja tuntematon ihminen, valkoinen suomalainen nuori mies. Piti näyttää henkilökorttia, jota minulla ei tietenkään ollut. En minä mitään passeja kanniskellut mukanani. Samassa poliisiauton perään ajoi vaihto-oppilasperheäitini ja selitti poliiseille mitä olin tekemässä. Hän oli siis ajanut koko ajan takana ja seurannut minua! Poliisit pyörittelivät päitään ja antoivat kävellä loput.

Vaihtoäiti tuli kauppakeskukseen muka omille asioilleen samaan aikaan ja vaati lopulta, että mennään yhdessä autolla takaisin, kun olen kierrellyt tarpeeksi. 

Oli ensimmäinen ja viimeinen kävelyni tuon vuoden aikana!

Tuttavani oli vaihto-oppilas vuotenaan Alabamassa ja kertoi vastaavan tarinan. Poliisi pysäytti kun hän ja vierailulla olleet vanhempansa olivat kävelyllä, ei todellakaan ole siellä päin tapana. 

Kummaa. Turistireissulla Kaliforniassa porukka rullaluisteli ja lenkkeili pitkin kevyen liikenteen väyliä. Surffaajia oli joka rannalla ja muistan yhä sen golffarimiehen kauniin, hoikan vaimon...

Toki lihaviakin näkyi, muttei mielestäni voittopuolisesti. Kertaakaan en mitään hampurilaisen tapaistakaan syönyt ja ihan normaalin kokoisia annoksia.

Vierailija
197/645 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi oma painajainen. En kestäisi viikkoakaan. Mielummin menisin sitten johonkin tuppukylään metsän keskelle. Tylsyyttä kestän, mutta en sitä etten pääsisi liikkumaan ja minulle ei kuntosalit riitä, koska haluan liikkua ulkona. Välillä "kauhistelen" jotain kuvia suurista kaupungeista, joissa näkyy vain pilvenpiirtäjiä ja pelkkää asfalttia. Onneksi voin valita.

Twin Peaks, (pop. 5,120) olisi hyvä vaihtoehto vuorineen ja sahoineen

Vierailija
198/645 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jälleen yksi Amerikan kävijä joka yhden kokemuksen perusteella määrittää koko maan. Täällä on monta hienoa pikku- ja suurkaupunkia joissa voi liikkua vuorokauden ympäri joko ulkona tai sisällä. Terveellistä ruokaakin ON tarjolla ja kaikki ei ole lihavia.

Juuri näin, mutta huvittavaa että tämä porukka pyörii jossain jenkkien perähikiällä tajuamatta itse ollenkaan kontekstia. Pitäisikö minunkin hihkua täällä TOTUUS SUOMESTA, jos vietän 2 vkoa jossain Kainuun peräkylillä?

Elämä Suomen kaupunkialueilla on vähän toisen näköistä.

Ja nämä viittaukset Walmarteihin ja pikaruokapaikkoihin. Joo, mäkin olen Suomessa käynyt Essolla mutta en sen asiakaskunnan perusteella puhu kaikista suomalaisista. Walmartiin (ja Essoon) kun usein valikoituu tiettyä sakkia.

Jenkkikollegat tietänevät miten täällä McDonaldsien myyntipaikkojen määrä korreloi *negatiivisesti* asuinpaikan varallisuuden kanssa.

Vierailija
199/645 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä upea maa on myös maa jossa kirjaimellisesti MILJOONAT ihmiset asuvat edelleen, VUONNA 2018, KADULLA.

Samoin jos olet koskaan nähnyt esim. köyhiä mustia ihmisiä haastateltavan yhtään kattavammin, niin suomalainen ihminen ei voi uskoa, miten kukaan voi olla niin tietämätön kaikesta.

Lisäksi huono ravinto, huonot kotiolosuhteet ja kaikenlaiset päihteet tekevät sen, että ko. ihmiset vaikuttavat suoraan sanottuna ihan henkisen kapasiteettinsa puolesta lähes vammaisilta.

Eikä tämä koske pelkästään tummia, vaan ihan kaikkia ryhmiä:

Vierailija
200/645 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eräs tuttuni vietti jotain 4 viikkoa USA:ssa ja harrasti kuulemma vielä melko paljon liikuntaa siellä ja lihoi siitä huolimatta yli 10kg tuossa ajassa. Joi joka aterialla jotain kokista ja kaikki ruuat rasvaisia jne.

Itse oltiin autolomalla reilut 2 viikkoa Jenkeissä ja ei kyllä lihottu grammaakaan...  Syötiin aamupala, toki melko tuhti sellainen. Munaa, pekonia jne. Proteiini piti hyvin nälän pois ja toisaalta istuttiin pitkiä pätkiä autossa niin ei siinä kauhea nälkä tullutkaan. Käveltiin myös paljon mm. san Franciscossa jne jossa kaloreita paloi väkisinkin. Yleensä meille riitti tosiaan aamupala pitkälle alkuiltaan, sitten syötiin tuhdimmin. Käytännössä pari ateriaa päivässä riitti ja joku pieni välipala, hedelmiä jne. Mutta kyllähän siellä oli ruokaa tarjolla vaikka minkälaista ja muutaman lisäkilon hankkiminen parissa viikossa ei varmasti olisi ollut mikään ongelma. 

Miksi alapeukut? Kirjoitin että olisi ollut helppoa hankkia lisäkiloja, mutta onneksi ei tehty niin. Kai se on valintoja, myös lomalla eläminen.  Siellä asuminen varmaan olisikin toinen juttu verrattuna parin viikon lomaan. Kerroin vaan omista kokemuksistani. En halunnut kerryttää lomalla viittä lisäkiloa mättämällä pelkkiä hampurilaisia. 

Siksi ilmeisesti alapeukut kun jotkut ei kestä sitä että toiset ei liho. Ylipainoiset ei myöskään helposti kestä sitä että kerrotaan että pitäisi liikkua ja syödä terveellisesti. Diabeetikoille pitäisi maksaa lääkkeet vaikka suhteellisen moni tervehtyisi jos pistäisi ruokavalion uusiksi ilman sokeria ja turhia hiilihydraatteja ja aloittaisi liikunnan. Mutta ei saa kun tulee paha mieli.