Tulin juuri kahden viikon lomalta Amerikan-serkuiltani. En enää ihmettele YHTÄÄN, miksi siellä kaikki olivat sairaalloisen lihavia.
Kaupunki oli tosi pieni (jääköön nyt tunnistettavuussyistä paljastamatta). Koko kaupungissa ei ollut AINUTTAKAAN jalkakäytävää. Siis oikeasti, ainuttakaan. Kotoa lähtiessä oli drive way, muuten oli pelkkää autotietä koko kaupunki. Kotoa lähdettiin autolla joka paikkaan - töihin, päiväkotiin, kouluun, kauppaan, harrastuksiin. Perheessä oli kolme autoa (isä, äiti ja 17v).
Kaupungissa oli paljon ravintoloita, mutta kaikki olivat sellaisia roskaruokapaikkoja (McDonald's, Applebee's, Pizza Hut, Whataburger, Starbucks, Taco Bell ja muita erilaisia pizza- ja hampurilaispaikkoja).
Olisin halunnut lähteä kävelylle, ihan mihin tahansa, mutta se ei onnistunut. Tätini sanoi, ettei koko kaupungissa ole mitään paikkaa, jossa vain kävellä. On puistoja, mutta ne ovat pieniä, meikäläisten lasten leikkipuistojen kokoisia. Ei niissä kävellä, vaan istutaan piknikillä. Ja niihinkin mennään autolla parkkipaikalle. Jos et omista autoa tai joku ei voi kyyditä sinua, et pääse mitenkään pois kotoa! Autoteiden reunoilla ei voi kävellä. Se on sama kuin menisi moottoritielle kävelemään.
New York ja muut erikseen, mutta tätini mukaan suurin osa pikkukaupungeista on samanlaisia autokaupunkeja, joissa kukaan ei kävele.
Olin niin ahdistunut tuosta liikkumattomuudesta (vaikka Suomessa olen varsinainen sohvaperuna!), että kävelin tänään 7km töihin.
Kommentit (645)
Kokeilin Google mapsilla. Jokainen voi liikuskella itse. Tuossa lähtökohdaksi tuollainen pieni keskittymä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laittakaapas pari kuvaa tällaisista "kotikaduista", vaikka kaivamalla netin syövereistä, jos ei itse tullut napattua reissulta yhtään kuvaa ;)
On vaikea mieltää muuten mitä tarkoitatte että pihalta lähtee suoraan lähes moottoritie. Ja muutenkin, pics or it did not happen.
Että alapeukuttaa osataan, muttei antaa kaupungin/kylän/taajaman nimeä, tai edes netistä otettua kuvaa josta voisi todeta asian olevan näin?? :D :D :D
Taisi olla trollivoittoinen tämäkin aloitus ;)
No voi hyvänen aika. Sellaisia kyliä on tuhansia ja tuhansia Jenkeissä. Mene karttoihin, vaikka Ohioon ja skrollaa lähemmäs. Mikä tähänsä pikkupitäjä sopii esimerkiksi. Siis kirjaimellisesti mikä tahansa, missä on vähintään se neljä risteystä. Mut jos ei osaa karttaa ees sen vertaa käyttää ni tässä tulee nyt jokunen esimerkki:
Jackson, Ohio
Killeen, Texas
Holyoke, Colorado
Torrington, Wyoming
Humansville, Missouri
Koskaan en oo missään noista käyny, enkä ylipäätään USAssa, mut ei se nyt kovin vaikeeta ollut.
Ja noissa kävellään! Normaalilla tiellä, ihan kuin Suomenkin pikkuteillä. Googlaa joku Savonlinnan lähiö, ei siellä mitään kävelyteitä ole, vaan ihmiset kävelevät ja pyöräilevät tiellä. Kuten täällä Usassakin.
Minä googlasin ja kevyen liikenteen väylä löytyi lähes joka paikasta. Samoin kuin reilun 10 000 asukkaan kotikunnassani. Joka talon vieressä ei ole lähiöalueilla kevyenliikenteen väylää, mutta silloin on kyse yleensä pikkutien pätkästä, josta sadan parin metrin päästä löytyy kevyen liikenteen väylä alueen päätien reunasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ah. Muistuu mieleeni vaihto-oppilasvuoteni 1998-1999 Texasissa. Tulin takaisin 45 kiloa isompana!
Kaupunki oli rauhallinen, turvallinen ja pieni, siellä ei tapahtunut koskaan mitään. Olin lukioikäinen ja ajattelin ensimmäisellä viikolla, että kävelisin 2 kilometrin päässä olevaan kauppakeskukseen katselemaan. Perheenäiti oli ajatuksestani ihan hämillään, ei ymmärtänyt, mitä halusin. Halusin siis mennä 'Mallille', mutten tarvinnut kyytiä, eikä kukaan tullut hakemaan minua. Hän ei ymmärtänyt, miten ikinä pääsisin sinne - lentämälläkö? Sain kuitenkin luvan lähteä kävellen.
Kun olin kävellyt noin kilometrin, paikallinen poliisi ajoi viereen ja pysäytti. Kysyi, mitä teen, eikä uskonut, kun kerroin käveleväni kauppakeskukseen. Olin outo ja tuntematon ihminen, valkoinen suomalainen nuori mies. Piti näyttää henkilökorttia, jota minulla ei tietenkään ollut. En minä mitään passeja kanniskellut mukanani. Samassa poliisiauton perään ajoi vaihto-oppilasperheäitini ja selitti poliiseille mitä olin tekemässä. Hän oli siis ajanut koko ajan takana ja seurannut minua! Poliisit pyörittelivät päitään ja antoivat kävellä loput.
Vaihtoäiti tuli kauppakeskukseen muka omille asioilleen samaan aikaan ja vaati lopulta, että mennään yhdessä autolla takaisin, kun olen kierrellyt tarpeeksi.
Oli ensimmäinen ja viimeinen kävelyni tuon vuoden aikana!
Tuttavani oli vaihto-oppilas vuotenaan Alabamassa ja kertoi vastaavan tarinan. Poliisi pysäytti kun hän ja vierailulla olleet vanhempansa olivat kävelyllä, ei todellakaan ole siellä päin tapana.
Kummaa. Turistireissulla Kaliforniassa porukka rullaluisteli ja lenkkeili pitkin kevyen liikenteen väyliä. Surffaajia oli joka rannalla ja muistan yhä sen golffarimiehen kauniin, hoikan vaimon...
Toki lihaviakin näkyi, muttei mielestäni voittopuolisesti. Kertaakaan en mitään hampurilaisen tapaistakaan syönyt ja ihan normaalin kokoisia annoksia.
Vertailet kaliforniaa ja alabamaa, oikeasti?
Jos Suomessa menee johonkin muutaman tuhannen asukkaan pikkutaajamaan (itse olen Kerimäeltä), niin pyöräteitä pitkin pääsee liikkumaan koko kylän alueella. Paikoin pyöräteitä on tien molemmin puolin.
USAssa samankokoisessa paikassa tämä on aivan äärimmäisen harvinaista, kun Suomessa se on normi.
Yksi merkittävä tekijä on se, että herkkuja on amerrikassa ihan eri tavalla tarjolla kuin täällä. Pelkkiä cocacolia on satoja erilaisia. Mahtava maa - paljon parempi elintaso kuin Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jälleen yksi Amerikan kävijä joka yhden kokemuksen perusteella määrittää koko maan. Täällä on monta hienoa pikku- ja suurkaupunkia joissa voi liikkua vuorokauden ympäri joko ulkona tai sisällä. Terveellistä ruokaakin ON tarjolla ja kaikki ei ole lihavia.
Juuri näin, mutta huvittavaa että tämä porukka pyörii jossain jenkkien perähikiällä tajuamatta itse ollenkaan kontekstia. Pitäisikö minunkin hihkua täällä TOTUUS SUOMESTA, jos vietän 2 vkoa jossain Kainuun peräkylillä?
Elämä Suomen kaupunkialueilla on vähän toisen näköistä.
Ja nämä viittaukset Walmarteihin ja pikaruokapaikkoihin. Joo, mäkin olen Suomessa käynyt Essolla mutta en sen asiakaskunnan perusteella puhu kaikista suomalaisista. Walmartiin (ja Essoon) kun usein valikoituu tiettyä sakkia.
Jenkkikollegat tietänevät miten täällä McDonaldsien myyntipaikkojen määrä korreloi *negatiivisesti* asuinpaikan varallisuuden kanssa.
Katsoppa piruuttaa vaikka Long Islandia google mapsilla. On kuin neutronipommin jäljiltä. Ei ristin sielua missään paitsi autoja. Liberaali itärannikko - huoh.
Ei. Jenkit nyt vain tulevat tässä asiassa vähän jälkijunassa. Aktiivista ja reipasta ulkoilmaelämää kaupungissa ja taajamissa.
Vierailija kirjoitti:
Jos Suomessa menee johonkin muutaman tuhannen asukkaan pikkutaajamaan (itse olen Kerimäeltä), niin pyöräteitä pitkin pääsee liikkumaan koko kylän alueella. Paikoin pyöräteitä on tien molemmin puolin.
USAssa samankokoisessa paikassa tämä on aivan äärimmäisen harvinaista, kun Suomessa se on normi.
Kuinka monta kertaa olet vieraillut USAssa pikkutaajamissa?
Nyt löyty yksi helvetin iso koulu. Joo oppilaat varmaan luokissa mutta kun seutu on mitä mainiointa tasamaata pyöräilyyn niin pihalla pitäisi olla vähän helvetistä pyöriä, mutta kun ei oo.
No löyty yhdet lastenrattaat ja niiden puikoissa hyvin arvatenkin latino- tai aasialaisperäinen nuori aupair tai muu kotiapulainen. Toivottavasti sai pitää työnsä ennenkuin omaksui kultuurin ominaispiirteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karttapalvelut tarjoavat kyllä riittävän lahjomatonta faktaa. Ei ole vielä löytynyt yhtään kevyen liikenteen väylää jossa saattaisi pyöräillä kaksi neitokaista rinnakkain kesäleningit hulmuten mikä on normi Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ah. Muistuu mieleeni vaihto-oppilasvuoteni 1998-1999 Texasissa. Tulin takaisin 45 kiloa isompana!
Kaupunki oli rauhallinen, turvallinen ja pieni, siellä ei tapahtunut koskaan mitään. Olin lukioikäinen ja ajattelin ensimmäisellä viikolla, että kävelisin 2 kilometrin päässä olevaan kauppakeskukseen katselemaan. Perheenäiti oli ajatuksestani ihan hämillään, ei ymmärtänyt, mitä halusin. Halusin siis mennä 'Mallille', mutten tarvinnut kyytiä, eikä kukaan tullut hakemaan minua. Hän ei ymmärtänyt, miten ikinä pääsisin sinne - lentämälläkö? Sain kuitenkin luvan lähteä kävellen.
Kun olin kävellyt noin kilometrin, paikallinen poliisi ajoi viereen ja pysäytti. Kysyi, mitä teen, eikä uskonut, kun kerroin käveleväni kauppakeskukseen. Olin outo ja tuntematon ihminen, valkoinen suomalainen nuori mies. Piti näyttää henkilökorttia, jota minulla ei tietenkään ollut. En minä mitään passeja kanniskellut mukanani. Samassa poliisiauton perään ajoi vaihto-oppilasperheäitini ja selitti poliiseille mitä olin tekemässä. Hän oli siis ajanut koko ajan takana ja seurannut minua! Poliisit pyörittelivät päitään ja antoivat kävellä loput.
Vaihtoäiti tuli kauppakeskukseen muka omille asioilleen samaan aikaan ja vaati lopulta, että mennään yhdessä autolla takaisin, kun olen kierrellyt tarpeeksi.
Oli ensimmäinen ja viimeinen kävelyni tuon vuoden aikana!
Tuttavani oli vaihto-oppilas vuotenaan Alabamassa ja kertoi vastaavan tarinan. Poliisi pysäytti kun hän ja vierailulla olleet vanhempansa olivat kävelyllä, ei todellakaan ole siellä päin tapana.
Kummaa. Turistireissulla Kaliforniassa porukka rullaluisteli ja lenkkeili pitkin kevyen liikenteen väyliä. Surffaajia oli joka rannalla ja muistan yhä sen golffarimiehen kauniin, hoikan vaimon...
Toki lihaviakin näkyi, muttei mielestäni voittopuolisesti. Kertaakaan en mitään hampurilaisen tapaistakaan syönyt ja ihan normaalin kokoisia annoksia.
Vertailet kaliforniaa ja alabamaa, oikeasti?
Minä olen käynyt molemmissa, ja molemmissa olen kävellyt, usko tai älä, kävelyteillä. Eikä kukaan ole ihmetellyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin siellä vaihdossa ja äsken kävin katselemassa pikkupaikkakuntia Google mapsilla. Tuossa on Kerimäen pääkatu. Etsipä vastaavia USAsta paikkakunnilta, joilla asuu pari tuhatta asukasta.
Talojen edustoilla saattaa vielä kapea kulkureitti ollakin, mutta jos taloja ei ole, niin harvoinpa on kevyenliikenteenväylääkään.
Vierailija kirjoitti:
Nyt löyty yksi helvetin iso koulu. Joo oppilaat varmaan luokissa mutta kun seutu on mitä mainiointa tasamaata pyöräilyyn niin pihalla pitäisi olla vähän helvetistä pyöriä, mutta kun ei oo.
No löyty yhdet lastenrattaat ja niiden puikoissa hyvin arvatenkin latino- tai aasialaisperäinen nuori aupair tai muu kotiapulainen. Toivottavasti sai pitää työnsä ennenkuin omaksui kultuurin ominaispiirteet.
Ja onko tuo edes kuvattu koulupäivänä? Kyllä minun lasteni kouluissa on paljon pyöräilijöitä ja kävelijöitä. Alakoulussa pyöräillään yhdessä vanhempien kanssa, high schoolissa yksin. Täysin normaalia. Ei Google maps kerro todellisesta elämästä.
Tää nyt menee niin monimutkaiseksi karttoineen kaikkineen,etenkin kun mä en edes niitä kuvia saa koneelleni,en tiedä,mikä vika.
Mutta tuo on totta,että amerikkalaiset tavalliset ihmiset syövät epäterveellisesti eivätkä kävele tai lenkkeile.Varakkaat tietysti lenkkeilevät arvostetuilla asuinalueilla ja syövät terveellisesti ja tasapainoisesti kaikkea,tietysti myös juhlivat.
Aikanaan jo kerrottiin että John ja Jaqueline Kennedy edustivat 60-luvulla "uudenlaista langanlaihaa tyylikkyyttä."No Johnhan oli irlantilainen ja vaimonsa osittain ranskalainen,niin että heillä oli hoikkuus jo geeneissä,kuten näkyi olevan koko porukalla.Oletteko nähnyt yhtään lihavaa Kennedyä.
Yhtään lihavaa Reagania tai Fordia tai Obamaa.No Micelle on nyt vähän pyöristynyt.
Michelle Obama kuitenkin perusti Valkoisen Talon alueelle ison kasvitarhan,jossa koulujen lapset pystyivät kasvattamaan vihanneksia ja kasviksia.Ja siis just tavallisten koulujen,ei eliitti-sellaisten.
Heillähän oli juuri yhtenä huolena amerikkalaisten valtava lihominen.
Tunnen yhden nuoren miehen,joka oli vaihto-oppilaana "valloissa".Hän on tyttäreni tuttuja,ja kertoi minulle,millaiset ruokatottumukset siellä oli.Nimenomaan näin.Hän pyrki ostamaan kalliilla hinnalla hedelmiä ja kasviksia,mutta koulukaverit olivat olleet ihan "äimän käkenä" hänen koulueväistään.
Siellä tosiaan syötiin vain rasvasia makkaroita,hampurilaisia,friteerattuja juttuja ja paljon makeaa ja limsoja,siis aina.En ole mikään terveysnatsi,rakastan itse hyvää ja tuhdistikin tehtyä ruokaa,mutta kun se on jatkuvaa,eikä ole se pienempi osa "lautasmallista",niin huonoon suuntaan mennään.
Itse haluaisin tehdä joskus Antti Rinteen pekonipastaa,mutta en sitä harva se päivä söisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei liikunnalla ja lihavuudella ole käytännössä mitään tekemistä toistensa kanssa. Liiku niin laihdut on valetta ja propagandaa.
Oletko oikeasti näin tyhmä?
Liikunta on hyvä painon ylläpitäjä, mutta laihtuminen on kiinni syömisestä. On helpompi jättää viinerit syömättä kuin yrittää polttaa kalorit juoksemalla/hiihtämällä.
Mutta jos viettää koko päivän sienimetsässä, ei ole tilaisuutta syödä sitä viineriä. Se on se paljon arkiliikuntaa sisältävän elämän juju. Joka tunti jolloin on liikkeessä, vaikka sitten miten kevyesti, on tunti vähemmän aikaa syömiseen. Kun liikkuvia tunteja on suurin osa hereilläoloajasta, on jo aika vaikeaa syödä yli kulutuksensa. Jos istuu kotona kolmen metrin päässä jääkaapista tai autossa eväiden kanssa koko päivän, on tosi helppoa syödä yli kulutuksensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eräs tuttuni vietti jotain 4 viikkoa USA:ssa ja harrasti kuulemma vielä melko paljon liikuntaa siellä ja lihoi siitä huolimatta yli 10kg tuossa ajassa. Joi joka aterialla jotain kokista ja kaikki ruuat rasvaisia jne.
Neljässä viikossa 10kg ei voi pitää paikkaansa! Ei vaan mitenkään voi.
Ja ihan kamalalta kuulostaa nämä tarinat, mä rakastan luontoa ja siellä liikkumista/treenaamista.
Ja miten tosiaan ne lapsiparat siellä elää? Eikai niitä oikeesti pidetä pienellä piha-alueella koko lapsuutta?
Pakotettiinko se juomaan kokista? Hanasta tulee juomakelpoista vetta. Oma valinta.
http://il.8to18.com/napervillecentral
Monessako suomalaisessa lukiossa on nain monipuolinen urheiluohjema, oma uima-allas, jalkapallokentta jne.?
Mä olin kanssa teininä pari kuukautta Texasissa kesävaihdossa ja siellä ei todellakaan kävelty ainakaan siinä kaupungissa mihinkään. Kerran päätin kävellä läheiseen ostariin, matkaa ehkä 800m. Mitään kävelytietä ei ollut, kävelin nurmikolla tien reunassa. Äkkiä seuraani liittyi tummaihoinen nainen, sitten pysäsi poliisi ja kysyi, että haluanko ko. naisen kävelevän minun kanssani. En osannut oikein varoa ja heitin, että ok. Olen menossa tohon ostariin vaan. Kaupassa nainen vaan seuraili minua ja seuraili. Pidin lompakosta tiukasti kiinni. No, muutaman kaupan päästä hoksasin kuvion: Hän varasti mun seurassa koko ajan. Olin kai vaaleana tyttönä hyvä "suoja". Pelästyin, kun tajusin, että hänellä on pian laukku täynnä kamaa ja jos minut luokitellaan vaikka rikoskumppaniksi. Lähdin puolijuosten kotiin. Isäntäperheen äiti vaan sanoi työpäivänsä jälkeen, että koskaan ei saa kävellä, koska siinä on vaaroja ja toiseksi vieraat ihmiset, erityisesti tummat (ehkä pikkuisen rasistista...), on aina pahat mielessä. Siksi poliisitkin pysähtyi heti kysymään, koska tiesivät, ettei homma ole ok. :(
Huhhuh. On tuo kyllä ihan sairas maa, onneksi saa asua täällä Suomessa.
"Mä olin kanssa teininä pari kuukautta Texasissa kesävaihdossa ja siellä ei todellakaan kävelty ainakaan siinä kaupungissa mihinkään."
Sittenhan sina olet oikea ekspertti Amerikan asioissa. Sama naiden 90-luvun ruokailujen ihmettelijoiden kanssa.
Nyt ollaan siellä asian syvässä ytimessä, mitä moni kuplassaan elävä ei kertakaikkiaan käsitä. Kun lentää turistiksi Californian biitsille rullaluistelemaan ja syömään smoothieita ja luomulihaa, on tosi kaukana siitä tavallisen kansan elämästä. Ja ei, tavallinen kansa ei ole ne koulutetut it-tyypit ja kirurgit siellä rullaluistelemassa vapaapäivänään