Tulin juuri kahden viikon lomalta Amerikan-serkuiltani. En enää ihmettele YHTÄÄN, miksi siellä kaikki olivat sairaalloisen lihavia.
Kaupunki oli tosi pieni (jääköön nyt tunnistettavuussyistä paljastamatta). Koko kaupungissa ei ollut AINUTTAKAAN jalkakäytävää. Siis oikeasti, ainuttakaan. Kotoa lähtiessä oli drive way, muuten oli pelkkää autotietä koko kaupunki. Kotoa lähdettiin autolla joka paikkaan - töihin, päiväkotiin, kouluun, kauppaan, harrastuksiin. Perheessä oli kolme autoa (isä, äiti ja 17v).
Kaupungissa oli paljon ravintoloita, mutta kaikki olivat sellaisia roskaruokapaikkoja (McDonald's, Applebee's, Pizza Hut, Whataburger, Starbucks, Taco Bell ja muita erilaisia pizza- ja hampurilaispaikkoja).
Olisin halunnut lähteä kävelylle, ihan mihin tahansa, mutta se ei onnistunut. Tätini sanoi, ettei koko kaupungissa ole mitään paikkaa, jossa vain kävellä. On puistoja, mutta ne ovat pieniä, meikäläisten lasten leikkipuistojen kokoisia. Ei niissä kävellä, vaan istutaan piknikillä. Ja niihinkin mennään autolla parkkipaikalle. Jos et omista autoa tai joku ei voi kyyditä sinua, et pääse mitenkään pois kotoa! Autoteiden reunoilla ei voi kävellä. Se on sama kuin menisi moottoritielle kävelemään.
New York ja muut erikseen, mutta tätini mukaan suurin osa pikkukaupungeista on samanlaisia autokaupunkeja, joissa kukaan ei kävele.
Olin niin ahdistunut tuosta liikkumattomuudesta (vaikka Suomessa olen varsinainen sohvaperuna!), että kävelin tänään 7km töihin.
Kommentit (645)
Miksi joku vänkää, että tuo AP:n kuvaama, ja monen muunkin kertoma ei olisi totta monessa paikassa, ei tietenkään kaikkialla. Jos kadut ei tue liikkumista, kuten monista kuvista näkyy, niin mitenpä siellä autojen sekaan lähdet tai lasket varsinkaan lapsia yksin matkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eräs tuttuni vietti jotain 4 viikkoa USA:ssa ja harrasti kuulemma vielä melko paljon liikuntaa siellä ja lihoi siitä huolimatta yli 10kg tuossa ajassa. Joi joka aterialla jotain kokista ja kaikki ruuat rasvaisia jne.
Itse oltiin autolomalla reilut 2 viikkoa Jenkeissä ja ei kyllä lihottu grammaakaan... Syötiin aamupala, toki melko tuhti sellainen. Munaa, pekonia jne. Proteiini piti hyvin nälän pois ja toisaalta istuttiin pitkiä pätkiä autossa niin ei siinä kauhea nälkä tullutkaan. Käveltiin myös paljon mm. san Franciscossa jne jossa kaloreita paloi väkisinkin. Yleensä meille riitti tosiaan aamupala pitkälle alkuiltaan, sitten syötiin tuhdimmin. Käytännössä pari ateriaa päivässä riitti ja joku pieni välipala, hedelmiä jne. Mutta kyllähän siellä oli ruokaa tarjolla vaikka minkälaista ja muutaman lisäkilon hankkiminen parissa viikossa ei varmasti olisi ollut mikään ongelma.
Miksi alapeukut? Kirjoitin että olisi ollut helppoa hankkia lisäkiloja, mutta onneksi ei tehty niin. Kai se on valintoja, myös lomalla eläminen. Siellä asuminen varmaan olisikin toinen juttu verrattuna parin viikon lomaan. Kerroin vaan omista kokemuksistani. En halunnut kerryttää lomalla viittä lisäkiloa mättämällä pelkkiä hampurilaisia.
Minä myöskään en ymmärrä näitä juttuja että lihotaan hirveästi. Varmaan vaikuttaa jos on tottunut liikkumaan tosi paljon, ja siten syömäänkin isoja määriä kotonakin, ja siellä jää liikkuminen kokonaan mutta ruokailu jatkuu yhtä isoilla annoksilla.
Minä olen 130 kiloinen, olen ollut jo 15 vuotta, ja en minä ainakaan pystyisi syömään joka päivä hampurilaisia jne, ehkä kerran viikossa, ei maha kestä, enkä pystyisi syömään isompia annoksia kuin kotona. Syön aina pieniä annoksia, en koskaan ähkyyn, koska mulla on oksentamiskammo ja toinen syy on IBS (ärtyneen suolen syndrooma) en voi syödä paljon kerrallaan tuoreita kasviksia tai hedelmiä, leipää, pastaa, kovin maustettuja ruokia tai kovin rasvaisia ruokia, sitten tulee kauhea kipu ja istun pöntöllä niin kauan kun suoli on tyhjä. Jos menisin paikkaan jossa isäntäväki joka päivä söisi mäkkiruokaa kaksi kertaa päivässä, niin kävisin kyllä ostamassa jostain kaupasta itselleni vaan jugurttia jne. syötäväksi. Ja jos söisin niitä mäkkiruokia niin ottaisin jonkun lasten annoksen kuten Suomessakin, ja jos se olisi liian iso, en söisi kaikkea, ei kai niitä jättiannoksia kukaan pakota syömään.
Kirjoituksessasi on useita virheitä. Et voi olla 130 kiloinen jos syöt vain pieniä annoksia, ja vain jukurttia, koska tuon täytyisi kohdallasi tarkoittaa sitä että se pieni annos on lusikallinen minuutissa ympäri vuorokauden.
Missä kohtaa olen sanonut että syön vain jugurttia? Usein kyllä menee päivä jugurtilla ja suklaalla, enkä syö lämmintä ruokaa tai mitään suolaista koko päivänä. Mutta en syö jugurttia tai suklaata kiloa kerralla. Usein ole pitkiäkin aikoja syömättä mitään, esim. töissä ollessa en yleensä syö lounasta. Mun kulutus on keskimäärin 2500 kaloria vuorokaudessa. Peruskulutus 2000 kaloria ja varsinkin talvisin liikun todella vähän, talvella voi tulla muutama kilo lisää ja kesällä taas lähtee kun teen puutarhatöitä.
Eikö siis ole pientareitakaan eroteltu?
Suomessa vielä kohtuu hyvä kevyen liikenteen verkosto, mutta kyllä täälläkin menossa siihen suuntaan, että päräytetään isoja ostarihalleja, joihin ajetaan vaan autolla, ja haetaan samalla kertaa kaikki matkaan. Ei tarvi keskustaan lähteä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi joku vänkää, että tuo AP:n kuvaama, ja monen muunkin kertoma ei olisi totta monessa paikassa, ei tietenkään kaikkialla. Jos kadut ei tue liikkumista, kuten monista kuvista näkyy, niin mitenpä siellä autojen sekaan lähdet tai lasket varsinkaan lapsia yksin matkaan.
Joku on ollut kaksi viikkoa Usassa, ja kirjoittaa, että kaikki ovat lihavia, ja tietävänsä syyn. Minä olen asunut Usassa vuosia, ja liikkunut aika lailla kaikkialla Floridan ja Alaskan välillä. Ja kokemukseni on, mielestäni ihan perustellusti toinen. Ja sinusta on vänkäämistä sanoa tämä, koska kyllähän maassa koskaan käymättä ja googlemapsia käyttämällä tietää paremmin?
Mun kaveri lähti jenkkeihin ja palasi sieltä vuoden päästä 10kg lihaksikkaampana. Niillä on siellä kuulemma todella hyvät salit ja sen kyllä huomasi. Nyt on ottanut takapakkia kun treenailee täällä Suomessa paska saleilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku on ollut kaksi viikkoa Usassa, ja kirjoittaa, että kaikki ovat lihavia, ja tietävänsä syyn. Minä olen asunut Usassa vuosia, ja liikkunut aika lailla kaikkialla Floridan ja Alaskan välillä. Ja kokemukseni on, mielestäni ihan perustellusti toinen. Ja sinusta on vänkäämistä sanoa tämä, koska kyllähän maassa koskaan käymättä ja googlemapsia käyttämällä tietää paremmin?
Mikä sinun mielestäsi on suurin syy Yhdysvaltalaisten lihomiseen? AP ei muuten väittänyt että se johtuisi pelkästään liiallisesta turvautumisesta autoon, vaan myös roskaruokakulttuurin liian suuresta asemasta Yhdysvalloista, mikä kyllä pitää mielestäni paikkansa. Se ei tarkoita sitä etteikö tietyillä alueilla voisi olla hyvinkin päinvastainen kulttuuri (kuten Bay Area), kaikki varmaan ymmärtää että Yhdysvallat on iso maa jossa on valtavat alueelliset erot.
Oisko kellään linkkiä artikkeleihin, joissa olis pohdittu tätä liikkumis/liikennejärjestelmän tilaa eri puolilla Usaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä sinun mielestäsi on suurin syy Yhdysvaltalaisten lihomiseen? AP ei muuten väittänyt että se johtuisi pelkästään liiallisesta turvautumisesta autoon, vaan myös roskaruokakulttuurin liian suuresta asemasta Yhdysvalloista, mikä kyllä pitää mielestäni paikkansa. Se ei tarkoita sitä etteikö tietyillä alueilla voisi olla hyvinkin päinvastainen kulttuuri (kuten Bay Area), kaikki varmaan ymmärtää että Yhdysvallat on iso maa jossa on valtavat alueelliset erot.
Molemmilla rannikoilla ihmiset ovat hoikempia kuin Suomessa. Muualla Usassa on sekä lihavia että hoikkia, keskimäärin ei kuitenkaan ero tilastoissa ole Suomeen verrattuna mikään iso.
Usa on luokkayhteiskunta. Keskiluokka ja siitä ylöspäin varsinkin on hyvin terveystietoista ja liikkuvaista porukkaa. Työväenluokka keskimäärin huomattavasti lihavampaa, vaikka ei sekään kaupungeissa. Mutta sanoisin, että ongelma on sosiaalinen, ja vahvasti alempiin sosiaaliluokkiin painottuva. Näillä ihmisillä on huono koulutus, ei kunnon terveydenhuoltoa, huonot asumusolot, stressiä ja epävarmuutta, ja yleistä elämänhallinnan puutetta. Siksi oikeaa ruokaa ei jakseta tehdä, vaan syödään roskaruokaa.
Tutut Alabaman Montgomerystä ovat ylempää valkoista keskiluokkaa, hoikkia ja viimeisen päälle kauniita. Mutta työväenluokka Alabamassa näyttää ihan toiselta.
Vierailija kirjoitti:
Ah. Muistuu mieleeni vaihto-oppilasvuoteni 1998-1999 Texasissa. Tulin takaisin 45 kiloa isompana!
Kaupunki oli rauhallinen, turvallinen ja pieni, siellä ei tapahtunut koskaan mitään. Olin lukioikäinen ja ajattelin ensimmäisellä viikolla, että kävelisin 2 kilometrin päässä olevaan kauppakeskukseen katselemaan. Perheenäiti oli ajatuksestani ihan hämillään, ei ymmärtänyt, mitä halusin. Halusin siis mennä 'Mallille', mutten tarvinnut kyytiä, eikä kukaan tullut hakemaan minua. Hän ei ymmärtänyt, miten ikinä pääsisin sinne - lentämälläkö? Sain kuitenkin luvan lähteä kävellen.
Kun olin kävellyt noin kilometrin, paikallinen poliisi ajoi viereen ja pysäytti. Kysyi, mitä teen, eikä uskonut, kun kerroin käveleväni kauppakeskukseen. Olin outo ja tuntematon ihminen, valkoinen suomalainen nuori mies. Piti näyttää henkilökorttia, jota minulla ei tietenkään ollut. En minä mitään passeja kanniskellut mukanani. Samassa poliisiauton perään ajoi vaihto-oppilasperheäitini ja selitti poliiseille mitä olin tekemässä. Hän oli siis ajanut koko ajan takana ja seurannut minua! Poliisit pyörittelivät päitään ja antoivat kävellä loput.
Vaihtoäiti tuli kauppakeskukseen muka omille asioilleen samaan aikaan ja vaati lopulta, että mennään yhdessä autolla takaisin, kun olen kierrellyt tarpeeksi.
Oli ensimmäinen ja viimeinen kävelyni tuon vuoden aikana!
Pastaa! lukenut tämän ennenkin melkein sanasta sanaan
Otin Michiganissa laihduttajan annoksen kyllästyttyäni valtaviin ruokalautasiin ja sain tarjottimellisen ruokaa, jossa oli arviolta 800 grammaa raejuustoa kasvisten jne. lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Molemmilla rannikoilla ihmiset ovat hoikempia kuin Suomessa. Muualla Usassa on sekä lihavia että hoikkia, keskimäärin ei kuitenkaan ero tilastoissa ole Suomeen verrattuna mikään iso.
Usa on luokkayhteiskunta. Keskiluokka ja siitä ylöspäin varsinkin on hyvin terveystietoista ja liikkuvaista porukkaa. Työväenluokka keskimäärin huomattavasti lihavampaa, vaikka ei sekään kaupungeissa. Mutta sanoisin, että ongelma on sosiaalinen, ja vahvasti alempiin sosiaaliluokkiin painottuva. Näillä ihmisillä on huono koulutus, ei kunnon terveydenhuoltoa, huonot asumusolot, stressiä ja epävarmuutta, ja yleistä elämänhallinnan puutetta. Siksi oikeaa ruokaa ei jakseta tehdä, vaan syödään roskaruokaa.
Tutut Alabaman Montgomerystä ovat ylempää valkoista keskiluokkaa, hoikkia ja viimeisen päälle kauniita. Mutta työväenluokka Alabamassa näyttää ihan toiselta.
Kiitos, mielenkiintoinen kirjoitus! Yksi suuri ero Yhdysvaltain ja Euroopan välillä mitä tulee liikkumiseen on tietysti se, että Yhdysvalloissa peräti päälle 50% väestöstä elää matalasti rakennetuissa esikaupunkialueilla, eikä tällainen järjestely oikein ole mahdollinen (tai sanotaan nyt kätevä) ilman omaa autoa. Tämä kommentti nyt ei sinänsä liity tuohon lihavuusjuttuun mitenkään, hämmästyin vain miten hallitseva asumismuoto se tuollapäin onkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin syy yhdysvaltalaisten lihomiseen ovat annoskoot ja virheellinen ravinto.
ohis
Vierailija kirjoitti:
Otin Michiganissa laihduttajan annoksen kyllästyttyäni valtaviin ruokalautasiin ja sain tarjottimellisen ruokaa, jossa oli arviolta 800 grammaa raejuustoa kasvisten jne. lisäksi.
Muista, että Amerikassa ei ole ollut pula-aikaa aikoihin, joten kukaan ei oleta, että lautanen syödään tyhjäksi. Se ei kuulu käytöstapoihin Usassa. Enemmänkin paikalliset ihmettelevät, jos mätät kokonaan ison annoksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin syy yhdysvaltalaisten lihomiseen ovat annoskoot ja virheellinen ravinto.
ohis
Suurimmat syyt. Piti lisätä virheellinen ravinto, koska monet syövät moskaa.
Sitten on vielä se turvallisuuspuoli.
Reilun 500 000 asukkaan kaupungissa jossa olen vieraillut on ihan kiva rantabulevardi ja keskustassa hyvät jalkakäytävät. Ei ole pakko vuokrata autoa. MUTTA joka paikassa varoitellaan, että pimeän tultua (n.kl 18.30) ei suositella yksin liikkumista, ja klo 22. jälkeen ei kävelemistä keskusta-alueella ylipäätään. Meno on tasa-arvoista: pelkästään naisia ei ahdistella vaan seksin myyjät ahdistelevat yksin liikkuvia miehiä. Tämän saattoi todeta myös aivan itse liikkuessaan iltaisin alueella taksilla. Suurin osa ilman autoa liikkeellä olevasta sakista oli aika hämäräperäisen näköistä, loput olivat kerääntyneet ravintoloiden yms. liepeille odottamaan taksikyytiä. Jos ajattelisi olevansa normaaleissa päivätöissä alueella, voisi rentouttavasta iltakävelystä dinnerin jälkeen vain unelmoida.
Sitten jos menee sivummalle, alkavat nuo aiemmin kuvatut infraongelmat.
Itse syyttäisin lihomisesta myös ruokavaliota. Terveellinen ruoka on kallista eikä sitä ole yhtä helppo löytää kuin epäterveellisiä vaihtoehtoja joita löytyy joka nurkalta. Pienten ostareiden ruokakaupat yllättävän heikkotasoisia. Vähävaraisten terveydenhuolto ihan retuperällä. Asuntokanta hyvin vaihtelevan tasoista ja tuloerot suuria. Valmisruuan suosiota lisää sekin ettei kaikilla ole kotonaan kunnollista keittiötä missä voisi tehdä terveellistä ruokaa. Kouluruoka epäterveellistä ja maksullista (näillä on yhteys, terveellinen kouluruoka ei ole yhtä herkkua kuin pizzat ja purilaiset). Hoikkana ja timminä pysyminen on tottakai mahdollista, se vaan on tehty huomattavasti vaikeammaksi ja on vahvemmin tulotasoon sidottu juttu kuin Suomessa.
Mä olen kyllä asunut keskilännessä pienessä kaupungissa (alle 2000) ja pyöräillyt joka paikkaan. Oli pyörätiet ja lenkkeilijöitä. Ruoka-annokset olivat tosi valtavia ja kaupan valikoima einesvoittoista.
Vierailija kirjoitti:
Mitä teillä oli aamupalana?
Itse muistelen vaihto-oppilasaikaani, niin arkiaamuisiin syötiin AINA muroja ja appelsiinimehua.
Viikonloppuisin, pancakes, vaahterasiirappia, bacon and eggs. Se kahvi oli niin pahaa, ettei pystynyt juomaan.
Tarkoitit cereal ja orange juice?
t. Maple suryp aina brekkarilla
PS Olen minäkin asunut foreign maalla
Valitettavasti tuo on liikkumistapaa lukuunottamatta kaikkien puolueiden yhteiskunnallinen kuva Suomesta. Yksikään puolue ei aja kivijalkakauppakaupunkia. Joku saattaa väittää ajavansa mutta kantsii nyt vaan katsoa tuloksia ja syntyvää kaupunkia.