Tulin juuri kahden viikon lomalta Amerikan-serkuiltani. En enää ihmettele YHTÄÄN, miksi siellä kaikki olivat sairaalloisen lihavia.
Kaupunki oli tosi pieni (jääköön nyt tunnistettavuussyistä paljastamatta). Koko kaupungissa ei ollut AINUTTAKAAN jalkakäytävää. Siis oikeasti, ainuttakaan. Kotoa lähtiessä oli drive way, muuten oli pelkkää autotietä koko kaupunki. Kotoa lähdettiin autolla joka paikkaan - töihin, päiväkotiin, kouluun, kauppaan, harrastuksiin. Perheessä oli kolme autoa (isä, äiti ja 17v).
Kaupungissa oli paljon ravintoloita, mutta kaikki olivat sellaisia roskaruokapaikkoja (McDonald's, Applebee's, Pizza Hut, Whataburger, Starbucks, Taco Bell ja muita erilaisia pizza- ja hampurilaispaikkoja).
Olisin halunnut lähteä kävelylle, ihan mihin tahansa, mutta se ei onnistunut. Tätini sanoi, ettei koko kaupungissa ole mitään paikkaa, jossa vain kävellä. On puistoja, mutta ne ovat pieniä, meikäläisten lasten leikkipuistojen kokoisia. Ei niissä kävellä, vaan istutaan piknikillä. Ja niihinkin mennään autolla parkkipaikalle. Jos et omista autoa tai joku ei voi kyyditä sinua, et pääse mitenkään pois kotoa! Autoteiden reunoilla ei voi kävellä. Se on sama kuin menisi moottoritielle kävelemään.
New York ja muut erikseen, mutta tätini mukaan suurin osa pikkukaupungeista on samanlaisia autokaupunkeja, joissa kukaan ei kävele.
Olin niin ahdistunut tuosta liikkumattomuudesta (vaikka Suomessa olen varsinainen sohvaperuna!), että kävelin tänään 7km töihin.
Kommentit (645)
En usko, että voisin asua onnellisena paikassa jossa ei pääsisi kävelemään ja pyöräilemään "normaalisti". Nyt asun keskikokoisessa kaupungissa, ja on ihanaa kun voin käytännössä kaikki asiat hoitaa kävellen (keskustaan kävelee 10 min) tai pyörällä. Pahimmilla keleillä ehkä käytän bussia.
Vierailija kirjoitti:
Olin New Jerseyssä työn merkeissä ja majoituin eräässä ketjuhotellissa. Katsoin, että lähin Mall on 900m päässä, joten ajattelin kävellä. Kysyin respasta, että mihin suuntaan kannattaa lähteä ja hän ei edes ymmärtänyt mitä kysyin. Kun toistin, että olen menossa kävellen ostarille niin hän sanoi, ettei sinne voi kävellä ja soitti taksin pyytämättä. Matka kesti autolla ehkä 4 minuuttia. Kävelytietä en tosiaan nähnyt, että motaria pitkin olisi pitänyt kävellä. Tämä mesta on siis vain noin 30 autominuutin matkan päässä Manhattanilta...
Ei tietenkään jossain moottoritienvarsihotellissa ja mallissa pääse helposti kävelemään. Tosin koiran omistajana tiedän, että aina niistäkin kävelypaikkoja löytyy. Mutta kun olet jossain New Jerseyn oikeassa asuinpaikassa, oli se sitten Princeton tai Hoboken, kyllä ne upeat kävelyreitit ja kävelevät ihmiset löytyvät.
Itse olen käynyt 25 osavaltiossa, jokaisessa on pystynyt kenenkään ihmettelemättä käymään kävelyllä. Jossain Texasin San Antoniossakin löytyy upeita kövelymahdollisuuksia. Tai Alaskassa. Tai Seattlessa. Ihan kaikissa paikoissa, missä olen käynyt.
Suomessa hypermarketit on tosiaan omaksunu amerikkalaisen mallin mukaisen tarjonnan, jossa valmisruokaa ja pakasteita ja kuivatuotteita on satoja hyllymetrejä. Toisaalta HEVI-osastot on pääsääntöiseti myös erittäin laajoja ja hyvinhoidettuja. Täytyy olla siis tyytyväinen nykymeininkiin Härmälandiassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eräs tuttuni vietti jotain 4 viikkoa USA:ssa ja harrasti kuulemma vielä melko paljon liikuntaa siellä ja lihoi siitä huolimatta yli 10kg tuossa ajassa. Joi joka aterialla jotain kokista ja kaikki ruuat rasvaisia jne.
Itse oltiin autolomalla reilut 2 viikkoa Jenkeissä ja ei kyllä lihottu grammaakaan... Syötiin aamupala, toki melko tuhti sellainen. Munaa, pekonia jne. Proteiini piti hyvin nälän pois ja toisaalta istuttiin pitkiä pätkiä autossa niin ei siinä kauhea nälkä tullutkaan. Käveltiin myös paljon mm. san Franciscossa jne jossa kaloreita paloi väkisinkin. Yleensä meille riitti tosiaan aamupala pitkälle alkuiltaan, sitten syötiin tuhdimmin. Käytännössä pari ateriaa päivässä riitti ja joku pieni välipala, hedelmiä jne. Mutta kyllähän siellä oli ruokaa tarjolla vaikka minkälaista ja muutaman lisäkilon hankkiminen parissa viikossa ei varmasti olisi ollut mikään ongelma.
Miksi alapeukut? Kirjoitin että olisi ollut helppoa hankkia lisäkiloja, mutta onneksi ei tehty niin. Kai se on valintoja, myös lomalla eläminen. Siellä asuminen varmaan olisikin toinen juttu verrattuna parin viikon lomaan. Kerroin vaan omista kokemuksistani. En halunnut kerryttää lomalla viittä lisäkiloa mättämällä pelkkiä hampurilaisia.
Minä myöskään en ymmärrä näitä juttuja että lihotaan hirveästi. Varmaan vaikuttaa jos on tottunut liikkumaan tosi paljon, ja siten syömäänkin isoja määriä kotonakin, ja siellä jää liikkuminen kokonaan mutta ruokailu jatkuu yhtä isoilla annoksilla.
Minä olen 130 kiloinen, olen ollut jo 15 vuotta, ja en minä ainakaan pystyisi syömään joka päivä hampurilaisia jne, ehkä kerran viikossa, ei maha kestä, enkä pystyisi syömään isompia annoksia kuin kotona. Syön aina pieniä annoksia, en koskaan ähkyyn, koska mulla on oksentamiskammo ja toinen syy on IBS (ärtyneen suolen syndrooma) en voi syödä paljon kerrallaan tuoreita kasviksia tai hedelmiä, leipää, pastaa, kovin maustettuja ruokia tai kovin rasvaisia ruokia, sitten tulee kauhea kipu ja istun pöntöllä niin kauan kun suoli on tyhjä. Jos menisin paikkaan jossa isäntäväki joka päivä söisi mäkkiruokaa kaksi kertaa päivässä, niin kävisin kyllä ostamassa jostain kaupasta itselleni vaan jugurttia jne. syötäväksi. Ja jos söisin niitä mäkkiruokia niin ottaisin jonkun lasten annoksen kuten Suomessakin, ja jos se olisi liian iso, en söisi kaikkea, ei kai niitä jättiannoksia kukaan pakota syömään.
Kirjoituksessasi on useita virheitä. Et voi olla 130 kiloinen jos syöt vain pieniä annoksia, ja vain jukurttia, koska tuon täytyisi kohdallasi tarkoittaa sitä että se pieni annos on lusikallinen minuutissa ympäri vuorokauden.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin katsoisin mielelläni kuvia. Vai onko se joku salaisuus missäpäin olette olleet visiitillä? Vaikka nyt sitten googlemapsiin joku tällainen paikka. Usa on niin iso, että varmaan voitte antaa vähän vinkkiä mitä kylää kannattaa etsiä?
Esim. tällainen katu: https://www.google.fi/maps/@33.9984457,-95.5102732,3a,75y,179.9h,87.7t/…
Kyllähän tuossa voi kävellä, mutta se on autotie, eikä sitä ole tarkoitettu pyöräiltäväksi tai käveltäväksi. Jos tuollaiselle tielle menee kävelemään, takuuvarmasti joku tulee pysäyttämään ja kysyy, miksi ihmeessä kävelee autotiellä.
Amerikkalainen kälyni muutti suomalaisen miehensä kanssa takaisin Jenkkeihin. He olivat suomessa saaneet kaksi lasta ja käly tottunut kulkemaan rattailla paikasta toiseen. No hän lähti Teksasissa kauppaan työntäen lapsia rattaissa. Kaksi (!) ihmistä pysäyttivät autonsa ja tarjosivat naisparalle 20 dollarin seteliä. Luulivat varmaan kodittomaksi, joka joutuu lapsiaan työntelemään pitkin tienvarsia.
Heillä siis oli kyllä kaksi autoa, mutta käly kaipasi Suomessa harrastamiaan rataslenkkejä ja ajatteli kävellä kilometrin päässä olevaan ruokakauppaan. Eipä kävellyt enää tämän tapauksen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
En usko, että voisin asua onnellisena paikassa jossa ei pääsisi kävelemään ja pyöräilemään "normaalisti". Nyt asun keskikokoisessa kaupungissa, ja on ihanaa kun voin käytännössä kaikki asiat hoitaa kävellen (keskustaan kävelee 10 min) tai pyörällä. Pahimmilla keleillä ehkä käytän bussia.
Asun amerikkalaisessa suurkaupungissa, ja täällä työmatkapyöräily ja myös kävely ovat täysin normaali juttu. Ei pidä uskoa kaikkea, mitä lukee netistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laittakaapas pari kuvaa tällaisista "kotikaduista", vaikka kaivamalla netin syövereistä, jos ei itse tullut napattua reissulta yhtään kuvaa ;)
On vaikea mieltää muuten mitä tarkoitatte että pihalta lähtee suoraan lähes moottoritie. Ja muutenkin, pics or it did not happen.
Tällainen on jalkakäytävätön asuinkatu. Kodeista lähdetään vain autoilla, koska teitä ei ole tarkoitettu kävelemiseen.
:D Kyllä tutollaisia on joka paikassa, myös täällä Suomessa :D Ei joka paikkaan ole rakennettu jalkakäytäviä, mutta kyllä noilla pihateillä saa kävellä ja pyöräillä. Myös siellä usassa. ;)
Amerikka on iso paikka ja yleistäminen hölmöä. Olen tavannut joggaajia siellä ennen kuin täällä. Myös vaellusharrastus tavallista. Koiria olen nähnyt hihnan päässä talutettavan niinkuin täälläkin.
Sensijaan kertoo amerikkalaisesta ystävällisyydestä se että monen kohdalla on pysähdytty kysymään onko kaikki hyvin.
Kävin muuten jo aamulenkillä koiran ja yhden amerikkalaisen kaverin kanssa, ja juuri sovimme treffit kahdeksi toisen amerikkalaisen kaverin kanssa iltapäivälenkiksi. Meillä lähikaduilla on aina kävelijöitä, ja paljon.
Vierailija kirjoitti:
https://www.google.fi/maps/@33.7568018,-84.5123671,3a,75y,169.93h,64.17…
Juuri tällainen! Kodeista drive way autotielle, eikä mitään mahdollisuutta lähteä kävelemään mihinkään omasta kodistaan.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.google.fi/maps/place/Mansfield,+Texas,+Yhdysvallat/@32.5911…
Siinä on mansfield, texas. Jokainen voi todeta kevyenliikenteen väylän itse.
No onhan noissa kuvissa jalkakäytäväkin.
Exactly my point ;)
Vierailija kirjoitti:
Jos jossain lähiöissä yleisesti ottaen näkyy kävelykatu, niin näyttää olevan sellainen parin laatan levyinen väylä.
Kävin muutamia vuosia sitten Santa Cruzissa parin tunnin päästä San Franciscosta ja siellä silmiin pisti miten täysin autojen ehdoilla koko kaupunki oli rakennettu. Tuollaisia minikävelykatuja kyllä oli mutta niillä oletettavasti ei pitkälle kävellä kun puuttuu tavallaan sellainen kunnollinen kaupungin keskusta missä olisi luonnollista kävellä. Koko paikka oli vähän kuin sellainen iso lähiö siis, ihan rantabulevardia lukuunottamatta. Pisti silmään myös miten monesti Wallmartit on rakennettu joidenkin moottoriteiden vierelle siten, että niihin pääsee vain autolla, vaikka muuten olisivatkin linnuntietä katsottuna lähdellä.
Vierailija kirjoitti:
https://www.google.fi/maps/@33.7568018,-84.5123671,3a,75y,169.93h,64.17…
Kiitoksia. Tutkin tätä tarkemmin varmaan muillakin hyviä linkkejä.
Huomioita. Tosiaan pelkkiä piha- ja pikkuteitä ajoneuvoille. Talojen pihat hyvin ankeita. Ei puutarhaa, hyötypuutarhasta puhumattakaan. Ei muitakaan aktivoivia rakenteita. Uima-altaita tai trampoliineja. Ei lasten leikkipaikkoja siis kotien pihoillakaan. Hyvin karu yleisvaikutelma. Karttakohteen läheisyydessä näkyi ainakin yksi koulu. Olisi hauska tietää kuinka kaukaa lapset kävelevät tuohon kouluun enimmillään. En ihmettelisi vaikka edes viereisistä taloista ei olisi kulttuuria kulkea "yksin" kouluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun amerikkalaisessa suurkaupungissa, ja täällä työmatkapyöräily ja myös kävely ovat täysin normaali juttu. Ei pidä uskoa kaikkea, mitä lukee netistä.
En olettanutkaan että koko USA on tuollaista, tarkoitin vaan niitä paikkoja joissa kaikki liikkuminen vaatii auton.
Jupiter, Florida:
https://www.google.com/maps/@26.9233475,-80.1020005,3a,75y,203.3h,88.23…
The Woodlands, Texas:
https://www.google.com/maps/@30.1615181,-95.4913045,3a,75y,66.69h,83t/d…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin katsoisin mielelläni kuvia. Vai onko se joku salaisuus missäpäin olette olleet visiitillä? Vaikka nyt sitten googlemapsiin joku tällainen paikka. Usa on niin iso, että varmaan voitte antaa vähän vinkkiä mitä kylää kannattaa etsiä?
Esim. tällainen katu: https://www.google.fi/maps/@33.9984457,-95.5102732,3a,75y,179.9h,87.7t/…
Kyllähän tuossa voi kävellä, mutta se on autotie, eikä sitä ole tarkoitettu pyöräiltäväksi tai käveltäväksi. Jos tuollaiselle tielle menee kävelemään, takuuvarmasti joku tulee pysäyttämään ja kysyy, miksi ihmeessä kävelee autotiellä.
No höpö höpö. Tuollaisilla teillä kaikki pyöräilevät, kävelevät, juoksevat ja käyttävät koiria. Ja tämä on totta ihan osavaltiosta riippumatta.
Amerikkalaiset ovat muuten ystävällisiä ja auttavaisia ihmisiä. Siksi he tarjoavat kyytiä kohteliaisuuttaan. Ei siksi, että käveleminen olisi outoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässäkin keskustelussa on jo moneen otteeseen todettu, että isot kaupungit erikseen, nostetut pointit eivät koske niinkään niitä. Huoh...
https://www.google.fi/maps/place/Odessa,+TX,+USA/@35.5709086,-97.538818…
Texas. Ei hirveästi jalkakäytäviä.
Ei, vaan tämä on trolliketju jossa luultavasti vain yksi trollaa esiintyen monena eri tyyppinä.