Tulin juuri kahden viikon lomalta Amerikan-serkuiltani. En enää ihmettele YHTÄÄN, miksi siellä kaikki olivat sairaalloisen lihavia.
Kaupunki oli tosi pieni (jääköön nyt tunnistettavuussyistä paljastamatta). Koko kaupungissa ei ollut AINUTTAKAAN jalkakäytävää. Siis oikeasti, ainuttakaan. Kotoa lähtiessä oli drive way, muuten oli pelkkää autotietä koko kaupunki. Kotoa lähdettiin autolla joka paikkaan - töihin, päiväkotiin, kouluun, kauppaan, harrastuksiin. Perheessä oli kolme autoa (isä, äiti ja 17v).
Kaupungissa oli paljon ravintoloita, mutta kaikki olivat sellaisia roskaruokapaikkoja (McDonald's, Applebee's, Pizza Hut, Whataburger, Starbucks, Taco Bell ja muita erilaisia pizza- ja hampurilaispaikkoja).
Olisin halunnut lähteä kävelylle, ihan mihin tahansa, mutta se ei onnistunut. Tätini sanoi, ettei koko kaupungissa ole mitään paikkaa, jossa vain kävellä. On puistoja, mutta ne ovat pieniä, meikäläisten lasten leikkipuistojen kokoisia. Ei niissä kävellä, vaan istutaan piknikillä. Ja niihinkin mennään autolla parkkipaikalle. Jos et omista autoa tai joku ei voi kyyditä sinua, et pääse mitenkään pois kotoa! Autoteiden reunoilla ei voi kävellä. Se on sama kuin menisi moottoritielle kävelemään.
New York ja muut erikseen, mutta tätini mukaan suurin osa pikkukaupungeista on samanlaisia autokaupunkeja, joissa kukaan ei kävele.
Olin niin ahdistunut tuosta liikkumattomuudesta (vaikka Suomessa olen varsinainen sohvaperuna!), että kävelin tänään 7km töihin.
Kommentit (645)
Vierailija kirjoitti:
Laittakaapas pari kuvaa tällaisista "kotikaduista", vaikka kaivamalla netin syövereistä, jos ei itse tullut napattua reissulta yhtään kuvaa ;)
On vaikea mieltää muuten mitä tarkoitatte että pihalta lähtee suoraan lähes moottoritie. Ja muutenkin, pics or it did not happen.
Että alapeukuttaa osataan, muttei antaa kaupungin/kylän/taajaman nimeä, tai edes netistä otettua kuvaa josta voisi todeta asian olevan näin?? :D :D :D
Taisi olla trollivoittoinen tämäkin aloitus ;)
Mitä teillä oli aamupalana?
Itse muistelen vaihto-oppilasaikaani, niin arkiaamuisiin syötiin AINA muroja ja appelsiinimehua.
Viikonloppuisin, pancakes, vaahterasiirappia, bacon and eggs. Se kahvi oli niin pahaa, ettei pystynyt juomaan.
https://www.google.fi/maps/place/Mansfield,+Texas,+Yhdysvallat/@32.5911…
Siinä on mansfield, texas. Jokainen voi todeta kevyenliikenteen väylän itse.
Vierailija kirjoitti:
Itse muistelen vaihto-oppilasaikaani, niin arkiaamuisiin syötiin AINA muroja ja appelsiinimehua.
Viikonloppuisin, pancakes, vaahterasiirappia, bacon and eggs. Se kahvi oli niin pahaa, ettei pystynyt juomaan.
Mikäs siinä kahvissa oli vikana?
http://www.google.fi/maps/place/2823+Morningside+Dr,+Shreveport,+LA+711…
Ja tuossa myös pikkupaikka.
Missä ihmeen junttilan perämetsässä olette vierailleet? Asun itärannikon isossa kaupungissa ja olen matkustellut laajasti ympäri maata eikä missään ole kuvaamanne kaltaista menoa? Täällä ihmiset ovat hyvin terveystietoisia ja liikunnallisia,paljon koiria ja niiden ulkoiluttajia, liikuntapuistoja ja jalkakäytäviä.
Olenko siis minä löytänyt koulutetut ja fiksut,terveystietoiset ihmiset aina reissuillani vai etsittekö itse varta vasiten pahimmat esimerkit ja korostatte niitä? Toki täällä on lihavia mutta niin on Suomessakin- miten lie noin väkilukuun suhteutettuna?
En ole käynyt ikinä jenkeissä, mutta tällänen löyty karttaa selaamalla. Ei ainakaan äkkiseltään kyllä näy kävelyteitä teiden vierellä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäs siinä kahvissa oli vikana?
Se oli huonompaa kuin Gevalia, hirveää, karvasta sumppia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eräs tuttuni vietti jotain 4 viikkoa USA:ssa ja harrasti kuulemma vielä melko paljon liikuntaa siellä ja lihoi siitä huolimatta yli 10kg tuossa ajassa. Joi joka aterialla jotain kokista ja kaikki ruuat rasvaisia jne.
Itse oltiin autolomalla reilut 2 viikkoa Jenkeissä ja ei kyllä lihottu grammaakaan... Syötiin aamupala, toki melko tuhti sellainen. Munaa, pekonia jne. Proteiini piti hyvin nälän pois ja toisaalta istuttiin pitkiä pätkiä autossa niin ei siinä kauhea nälkä tullutkaan. Käveltiin myös paljon mm. san Franciscossa jne jossa kaloreita paloi väkisinkin. Yleensä meille riitti tosiaan aamupala pitkälle alkuiltaan, sitten syötiin tuhdimmin. Käytännössä pari ateriaa päivässä riitti ja joku pieni välipala, hedelmiä jne. Mutta kyllähän siellä oli ruokaa tarjolla vaikka minkälaista ja muutaman lisäkilon hankkiminen parissa viikossa ei varmasti olisi ollut mikään ongelma.
Miksi alapeukut? Kirjoitin että olisi ollut helppoa hankkia lisäkiloja, mutta onneksi ei tehty niin. Kai se on valintoja, myös lomalla eläminen. Siellä asuminen varmaan olisikin toinen juttu verrattuna parin viikon lomaan. Kerroin vaan omista kokemuksistani. En halunnut kerryttää lomalla viittä lisäkiloa mättämällä pelkkiä hampurilaisia.
Minä myöskään en ymmärrä näitä juttuja että lihotaan hirveästi. Varmaan vaikuttaa jos on tottunut liikkumaan tosi paljon, ja siten syömäänkin isoja määriä kotonakin, ja siellä jää liikkuminen kokonaan mutta ruokailu jatkuu yhtä isoilla annoksilla.
Minä olen 130 kiloinen, olen ollut jo 15 vuotta, ja en minä ainakaan pystyisi syömään joka päivä hampurilaisia jne, ehkä kerran viikossa, ei maha kestä, enkä pystyisi syömään isompia annoksia kuin kotona. Syön aina pieniä annoksia, en koskaan ähkyyn, koska mulla on oksentamiskammo ja toinen syy on IBS (ärtyneen suolen syndrooma) en voi syödä paljon kerrallaan tuoreita kasviksia tai hedelmiä, leipää, pastaa, kovin maustettuja ruokia tai kovin rasvaisia ruokia, sitten tulee kauhea kipu ja istun pöntöllä niin kauan kun suoli on tyhjä. Jos menisin paikkaan jossa isäntäväki joka päivä söisi mäkkiruokaa kaksi kertaa päivässä, niin kävisin kyllä ostamassa jostain kaupasta itselleni vaan jugurttia jne. syötäväksi. Ja jos söisin niitä mäkkiruokia niin ottaisin jonkun lasten annoksen kuten Suomessakin, ja jos se olisi liian iso, en söisi kaikkea, ei kai niitä jättiannoksia kukaan pakota syömään.
Aikamoista yleistystä havaittavissa; kaikki ovat lihavia, kaikki ruokaa on rasvaista ja lihottavaa, kukaan ei kävele minnekään koskaan ikinä. Huhheijaa. Itse puoliksi amerikkalaisena ja puolet elämästäni siellä viettäneenä voin sanoa että huuhaata huutelette. Kyllä, pikaruokaloita löytyy paljon ja autoilukulttuuri on aivan toista kuin Suomessa. Mutta että missään kaupungeissa ei jengi kävele tai juokse tai olisi normaalipainoinen. Give me a break.
Ihan summassa valittu paikka - Jacksonville. Menkää katsomaan miltä paikallisten lähiöiden liikennejärjestelyt näyttää.
Vierailija kirjoitti:
Laittakaapas pari kuvaa tällaisista "kotikaduista", vaikka kaivamalla netin syövereistä, jos ei itse tullut napattua reissulta yhtään kuvaa ;)
On vaikea mieltää muuten mitä tarkoitatte että pihalta lähtee suoraan lähes moottoritie. Ja muutenkin, pics or it did not happen.
Tällainen on jalkakäytävätön asuinkatu. Kodeista lähdetään vain autoilla, koska teitä ei ole tarkoitettu kävelemiseen.
Vierailija kirjoitti:
Missä ihmeen junttilan perämetsässä olette vierailleet? Asun itärannikon isossa kaupungissa ja olen matkustellut laajasti ympäri maata eikä missään ole kuvaamanne kaltaista menoa? Täällä ihmiset ovat hyvin terveystietoisia ja liikunnallisia,paljon koiria ja niiden ulkoiluttajia, liikuntapuistoja ja jalkakäytäviä.
Olenko siis minä löytänyt koulutetut ja fiksut,terveystietoiset ihmiset aina reissuillani vai etsittekö itse varta vasiten pahimmat esimerkit ja korostatte niitä? Toki täällä on lihavia mutta niin on Suomessakin- miten lie noin väkilukuun suhteutettuna?
No Suomessa on ylipainoisia n. puolet, suurin osa vain vähän koska se ylipaino ei ota huomioon sitä paljonko on lihasta ja paljonko rasvaa. Ylipainoisista on 7% todella lihavia, sairaaloisen lihavia, eli aika pieni prosentti koko kansasta kuitenkin.
Ainakin Atlantassa koirat viedään koirapuistoon autolla. Ja kävelyteitä ei ole.
Tässä New Jerseytä
http://www.google.fi/maps/@39.6165756,-75.0779923,3a,60y,90t/data=!3m6!…
Vierailija kirjoitti:
https://www.google.fi/maps/place/Mansfield,+Texas,+Yhdysvallat/@32.5911…
Siinä on mansfield, texas. Jokainen voi todeta kevyenliikenteen väylän itse.
No onhan noissa kuvissa jalkakäytäväkin.
Vierailija kirjoitti:
Yhdysvallat on hyvin jakautunut maa. Kuten joku aikaisemmin kirjoittikin, hyvin suuri osa yhdysvaltalaisista asuu pikkukaupungeissa, ja tämä tuppaa helposti unohtumaan kun kaikki tietää juurikin ne rannikoiden suurkaupungit. Pikkukaupunkien realiteetit ovat sitten monin osin ihan erinlaisia kuin minkälaista elämää sinä vietät.
Jos jossain lähiöissä yleisesti ottaen näkyy kävelykatu, niin näyttää olevan sellainen parin laatan levyinen väylä.
Olin New Jerseyssä työn merkeissä ja majoituin eräässä ketjuhotellissa. Katsoin, että lähin Mall on 900m päässä, joten ajattelin kävellä. Kysyin respasta, että mihin suuntaan kannattaa lähteä ja hän ei edes ymmärtänyt mitä kysyin. Kun toistin, että olen menossa kävellen ostarille niin hän sanoi, ettei sinne voi kävellä ja soitti taksin pyytämättä. Matka kesti autolla ehkä 4 minuuttia. Kävelytietä en tosiaan nähnyt, että motaria pitkin olisi pitänyt kävellä. Tämä mesta on siis vain noin 30 autominuutin matkan päässä Manhattanilta...