Tulin juuri kahden viikon lomalta Amerikan-serkuiltani. En enää ihmettele YHTÄÄN, miksi siellä kaikki olivat sairaalloisen lihavia.
Kaupunki oli tosi pieni (jääköön nyt tunnistettavuussyistä paljastamatta). Koko kaupungissa ei ollut AINUTTAKAAN jalkakäytävää. Siis oikeasti, ainuttakaan. Kotoa lähtiessä oli drive way, muuten oli pelkkää autotietä koko kaupunki. Kotoa lähdettiin autolla joka paikkaan - töihin, päiväkotiin, kouluun, kauppaan, harrastuksiin. Perheessä oli kolme autoa (isä, äiti ja 17v).
Kaupungissa oli paljon ravintoloita, mutta kaikki olivat sellaisia roskaruokapaikkoja (McDonald's, Applebee's, Pizza Hut, Whataburger, Starbucks, Taco Bell ja muita erilaisia pizza- ja hampurilaispaikkoja).
Olisin halunnut lähteä kävelylle, ihan mihin tahansa, mutta se ei onnistunut. Tätini sanoi, ettei koko kaupungissa ole mitään paikkaa, jossa vain kävellä. On puistoja, mutta ne ovat pieniä, meikäläisten lasten leikkipuistojen kokoisia. Ei niissä kävellä, vaan istutaan piknikillä. Ja niihinkin mennään autolla parkkipaikalle. Jos et omista autoa tai joku ei voi kyyditä sinua, et pääse mitenkään pois kotoa! Autoteiden reunoilla ei voi kävellä. Se on sama kuin menisi moottoritielle kävelemään.
New York ja muut erikseen, mutta tätini mukaan suurin osa pikkukaupungeista on samanlaisia autokaupunkeja, joissa kukaan ei kävele.
Olin niin ahdistunut tuosta liikkumattomuudesta (vaikka Suomessa olen varsinainen sohvaperuna!), että kävelin tänään 7km töihin.
Kommentit (645)
Coloradooooon kirjoitti:
Mun poikaystäväni on Coloradosta ja tuli Suomeen ja ihmetteli sitä kuinka paljon täällä kävellään ja ylipäätään kävelyteiden olemassaoloa. Hän ihan tykkäsi siitä. Hän on keskikokoisesta kylästä missä hyvinvointi keskus on yhden mailin päässä ja walmart noin kahden. Tonne walmarttiin koko perhe menee autolla ja ostaa viikon ostokset ja ostokset näyttää suunnilleen tältä pakastettuja corn dogseja, pizzaa, näytti 5 kilon kaurahiutale paketilta, sellasia muovisia isoja maito tölkkejä ainakin 2, pakasteessa oli isoja liha paketteja. Käyvät usein myös taco bellissä. Tää 23v asuu vielä siis kotona koska asunnot on hiton kalliita ja halpoja ei kannata ostaa huonolta alueelta. Pian mennään naimisiin ja muutan sinne. Ainiin en tiiä miten tuun kestämään sitä että kaikki tulee kengät jalassa sisään hyi että.
Onnea <3
Teidän koti, teidän säännöt! Jos haluat et jengi riisuu kengät eteisessä, ni sitten vain nätisti opetatte heidät siihen.
Erässä "Sairaaloisen lihava" -ohjelmassa kerrottiin, että tavallinen pikaruoka, friteerattua roskaa, jossa oli muutenkin hirveästi roskaa, saattoi jälkkäreineen sisältää jopa 4500 kcal. Noita kun vetelee muutaman päivässä, niin huomaa olevansa 200-kiloinen. Aivan sairasta touhua. Koulu tekee diilin hampurilaisketjun kanssa, joka lahjoittaa vaikkapa musiikkilaitteisiin miljoona dollaria, niin koulun hampurilaiskielto tai suositus terveellisestä ruoasta häviää kuin pieru saharaan. Raha puhuu läskin puolesta. Ja tietysti lääkärit ja kirurgit työllistyvät jne. Tosin ei tuollaisista ylensyövistä voi tulla kovin tuottavia kansalaisia nähdäkseni.
Itse asun Amerikassa, ja olen siitä onnellisessa asemassa, että voin valita itse mitä syön, sekä kotona, että ravintoloissa. Hyvin yksinkertaista, kun asuu runsauden ja yltäkylläisyyden keskellä ruokaparatiisissa. Välttämättä ei kovin yksinkertaista heille, joilla ei ole taitoa tehdä kotona ruokaa, ei välitetä tai ei jakseta välittää ruokien terveellisyydestä elämänhallinnan ongelmien ja tapojenkin vuoksi, ei ole kunnollista ruokakauppaa lähimaillakaan (food desert).
Vierailtiin tyttären luona Denverissä. Siellä on jalkakäytäviä ja onpa tehty todella paljon pyörateitäkin! Ihmiset liikkuvat ja ovat pääosin hoikkia. Yllätti kun ei nähty juurikaan niitä terveestä tuttuja ylilihavia.
Vierailija kirjoitti:
Itse asun Amerikassa, ja olen siitä onnellisessa asemassa, että voin valita itse mitä syön, sekä kotona, että ravintoloissa. Hyvin yksinkertaista, kun asuu runsauden ja yltäkylläisyyden keskellä ruokaparatiisissa. Välttämättä ei kovin yksinkertaista heille, joilla ei ole taitoa tehdä kotona ruokaa, ei välitetä tai ei jakseta välittää ruokien terveellisyydestä elämänhallinnan ongelmien ja tapojenkin vuoksi, ei ole kunnollista ruokakauppaa lähimaillakaan (food desert).
Ei se väkttämättä ole jaksamuskysymyskään. Ehkä ei ole kämpässä kunnollista keittiötä. Jossakin trailor parkissa tuskin panostetaan keittotaitoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
me asumme kaliforniassa ihan sf:n kupeessa pienessä 6000-8000 (en jaksatarkistaa) asukkaan kaupungissa ja täällä on jalkakäytäviä, tosin kaikki käyvät liikkumassa vuorilla, kun siellä on hyvät retkeilyreitit ja sinne mennään tosiaan autolla... jalkakäytävät tuntuu olevan lähinnä lehdenjakajia ja pyöräilyn opettelua varten. koiratkin lähtee lenkille autolla ja ajellaan sitten johonkin "dog park" tai "dog arena" paikkoihin. meidän hurtat tulee usein mukaan vuoristoretkeilemään ja sitten päivisin käyvät kakat ja pissat tekemässä takapihalle, eivät edes tunnu haluavan lähteä lenkille suomalaiseen tapaan kiertämään asuinalueita... on niitä yritetty houkutella, mutta ei ne vaan tajua, että mikä pointti siinä on. jenkkikoiria siis ovat, olisi kiva katsoa jos tänne toisi suomalaisia koiria, että onko reaktio sama.
Kai ne koirat lähtisi mieluummin lenkkeilemään, jos olisi jotain haisteltavaa (kuten muuta koirat ja niiden terveiset).
Käykää te jättämässä postia ensin. 😊kun ei ne osaa tehdä tarpeitaan jalkakäytäville, tai niiden reunoille. eivät yksinkertaisesti tajua enkä viitsi sitten ns. manuaalisesti käydä siirtämässä heidän kakkojaan ja pissojaan jalkakäytävälle vain siksi, että hokaisivat, että siinäkin voi käydä. nää on vain niiin jenkkikoiria kuin olla voi. ei voi mitään.
LOL. Vävy on amerikkalainen ja hänen 11 v koiransa käytetään lenkillä kolme kertaa päivässä. Tekee asiansa ja ne kerätään pussiin ja laitetaan roskikseen. Koirat eivät synny tietyille tavoille vaan ne opetetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se väkttämättä ole jaksamuskysymyskään. Ehkä ei ole kämpässä kunnollista keittiötä. Jossakin trailor parkissa tuskin panostetaan keittotaitoon.
Täytyy sitten olla erittäin huono asunto, jos ei ole keittiötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
me asumme kaliforniassa ihan sf:n kupeessa pienessä 6000-8000 (en jaksatarkistaa) asukkaan kaupungissa ja täällä on jalkakäytäviä, tosin kaikki käyvät liikkumassa vuorilla, kun siellä on hyvät retkeilyreitit ja sinne mennään tosiaan autolla... jalkakäytävät tuntuu olevan lähinnä lehdenjakajia ja pyöräilyn opettelua varten. koiratkin lähtee lenkille autolla ja ajellaan sitten johonkin "dog park" tai "dog arena" paikkoihin. meidän hurtat tulee usein mukaan vuoristoretkeilemään ja sitten päivisin käyvät kakat ja pissat tekemässä takapihalle, eivät edes tunnu haluavan lähteä lenkille suomalaiseen tapaan kiertämään asuinalueita... on niitä yritetty houkutella, mutta ei ne vaan tajua, että mikä pointti siinä on. jenkkikoiria siis ovat, olisi kiva katsoa jos tänne toisi suomalaisia koiria, että onko reaktio sama.
Kai ne koirat lähtisi mieluummin lenkkeilemään, jos olisi jotain haisteltavaa (kuten muuta koirat ja niiden terveiset).
Käykää te jättämässä postia ensin. 😊kun ei ne osaa tehdä tarpeitaan jalkakäytäville, tai niiden reunoille. eivät yksinkertaisesti tajua enkä viitsi sitten ns. manuaalisesti käydä siirtämässä heidän kakkojaan ja pissojaan jalkakäytävälle vain siksi, että hokaisivat, että siinäkin voi käydä. nää on vain niiin jenkkikoiria kuin olla voi. ei voi mitään.
LOL. Vävy on amerikkalainen ja hänen 11 v koiransa käytetään lenkillä kolme kertaa päivässä. Tekee asiansa ja ne kerätään pussiin ja laitetaan roskikseen. Koirat eivät synny tietyille tavoille vaan ne opetetaan.
Meillä täällä on hyvin tiukat säännöt koiranp...kojen suhteen. P....kapusseja on tarjolla myös tietyissä paikoissa. Sakko tulee, jos ei koiran jälkiä siivoa. Meidän lähellä on hyvin upea koirapuisto, ja siellä ihmiset käyttävät koiriaan. Autolla pitää mennä, jos ei satu lähellä asumaan.
Vierailija kirjoitti:
Coloradooooon kirjoitti:
Mun poikaystäväni on Coloradosta ja tuli Suomeen ja ihmetteli sitä kuinka paljon täällä kävellään ja ylipäätään kävelyteiden olemassaoloa. Hän ihan tykkäsi siitä. Hän on keskikokoisesta kylästä missä hyvinvointi keskus on yhden mailin päässä ja walmart noin kahden. Tonne walmarttiin koko perhe menee autolla ja ostaa viikon ostokset ja ostokset näyttää suunnilleen tältä pakastettuja corn dogseja, pizzaa, näytti 5 kilon kaurahiutale paketilta, sellasia muovisia isoja maito tölkkejä ainakin 2, pakasteessa oli isoja liha paketteja. Käyvät usein myös taco bellissä. Tää 23v asuu vielä siis kotona koska asunnot on hiton kalliita ja halpoja ei kannata ostaa huonolta alueelta. Pian mennään naimisiin ja muutan sinne. Ainiin en tiiä miten tuun kestämään sitä että kaikki tulee kengät jalassa sisään hyi että.
Onnea <3
Teidän koti, teidän säännöt! Jos haluat et jengi riisuu kengät eteisessä, ni sitten vain nätisti opetatte heidät siihen.
No jospa se sulhanen haluaakin pitää kengät jalassa, niin eipä sitä niin vain silloin opeteta. Maassa maan tavalla.
Tästä ketjusta tuli mieleen saksalaisten tuttujen pohdinta aiheesta, miksi suomalaiset ovat niin ylipainoisia. Syyksi epäiltiin mm.
eines-, valmisruokien yleisyys
jatkuva television tai muiden laitteiden katsominen tai käyttäminen
yleinen laiskuus: metsiä olisi vaikka muille jakaa mutta niissä samoillaan vain vähän (saksalainen vetäisi työpäivän jälkeen goretexit jalkaan ja häipyisi luontoon)
liikutaan autolla paikasta toiseen vaikka muuhun olisi mahdollisuus (pyörätiet yms.)
Vierailija kirjoitti:
lol meillä on suomalainen puudeli ja se ei tee tarpeitaan tien poskeen, vaan aukeille hiljaisille paikoille puun juureen. hän on ihan itse päättänyt, että toimii voin eikä se meitä haittaa. Emme ole niin narskuja, että koira pitäisi pakottaa paskomaan sinne minne me haluamme ja missä me itse pääsemme helpommalla
Vierailija kirjoitti:
Vierailtiin tyttären luona Denverissä. Siellä on jalkakäytäviä ja onpa tehty todella paljon pyörateitäkin! Ihmiset liikkuvat ja ovat pääosin hoikkia. Yllätti kun ei nähty juurikaan niitä terveestä tuttuja ylilihavia.
Mistähän johtuu? Olisiko asia muuttumassa parempaan, vai onko niin, että joissain paikoissa on aina ollut kävelyteitä ja joissain taas ei ikinä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Coloradooooon kirjoitti:
Onnea <3
No jospa se sulhanen haluaakin pitää kengät jalassa, niin eipä sitä niin vain silloin opeteta. Maassa maan tavalla.
Ai että rakkaan puolison kanssa ei voi keskustella asiasta? Avioliitto on juurikin tätä: kompromisseja ja rakkauden tekoja! Halua tehdä toisen mieliksi niissä asioissa missä helposti voi.
Vaikea kuvitella, että oikeus pitää kenkiä on niin tärkeä, että siitä ei voi joustaa rakkaansa tähden... Kengättömyyteen on paljon järkisyitä, eli aika jäärä täytyy puolison olla, jos ei voi elää ilman että pitää kenkiä sisällä jalassaan.
Tuttu jenkki oli täällä Suomessa vaihdossa pari vuotta, ja kun hän muutti takaisin kotiinsa, ottivat puolisonsa kanssa uuden tavan, eli riisuvat kengät eteiseen. Maassa voi tehdä monella eri tavalla, ihan saa ihmiset itse miettiä mitä haluavat =)
Minä kävin eräässä kaupungissa ( tunnistettavuuden vuoksi en voi sanoa missä)
Mutta otettiin kengät pois koska asunnon omistaja niin halus, ei se ollut sen vaikeampaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Coloradooooon kirjoitti:
Onnea <3
Ai että rakkaan puolison kanssa ei voi keskustella asiasta? Avioliitto on juurikin tätä: kompromisseja ja rakkauden tekoja! Halua tehdä toisen mieliksi niissä asioissa missä helposti voi.
Vaikea kuvitella, että oikeus pitää kenkiä on niin tärkeä, että siitä ei voi joustaa rakkaansa tähden... Kengättömyyteen on paljon järkisyitä, eli aika jäärä täytyy puolison olla, jos ei voi elää ilman että pitää kenkiä sisällä jalassaan.
Tuttu jenkki oli täällä Suomessa vaihdossa pari vuotta, ja kun hän muutti takaisin kotiinsa, ottivat puolisonsa kanssa uuden tavan, eli riisuvat kengät eteiseen. Maassa voi tehdä monella eri tavalla, ihan saa ihmiset itse miettiä mitä haluavat =)
Minulla on kotona jenkkimies ja riisuu nätisti kengät pois kotona. Riisuu myös sukuloidessamme jenkeissä ne pois nykyisin.
"Sitten taas sisämaassa, mm. Texasissa lihavuus ja pikaruuan syöminen on tosi yleistä."
Houstonissa asuvat maailman lihavimmat ihmiset. Katsoin dokkarin ja melkein oksensin, kun näin heidän ruokailutapojaan. Heille tietysti ihan normihommia, mutta kyllä täällä Suomessa sentään ruokaan suhtaudutaan selkeästi järkevämmin. Ihmisillä on täällä parempi perustietämys ruoista ja myös annoskoot ovat pienemmät kuin Texasissa. Siellä ne ovat järjettömiä!
Vasta oli Iltiksen viikonloppunumerossa iso juttu USA:n trumpilaisimmasta paikkakunnasta. En muista nimeä, mutta oli Texasissa. Yli 90 % äänesti Trumpia. Sillä perusteella, että puolustaa yksityisautoilijoita. Halpa öljy ja bensa jne.
Köyhimmät amerikkalaiset ovat lihavimpia.
Ruuasta säästetään mutta uusin iPhone pitää tietenkin olla...
Kun muualla syödään elääkseen, USA:n köyhälistö elää syödäkseen...
Vierailija kirjoitti:
Missä ihmeen junttilan perämetsässä olette vierailleet? Asun itärannikon isossa kaupungissa ja olen matkustellut laajasti ympäri maata eikä missään ole kuvaamanne kaltaista menoa? Täällä ihmiset ovat hyvin terveystietoisia ja liikunnallisia,paljon koiria ja niiden ulkoiluttajia, liikuntapuistoja ja jalkakäytäviä.
Olenko siis minä löytänyt koulutetut ja fiksut,terveystietoiset ihmiset aina reissuillani vai etsittekö itse varta vasiten pahimmat esimerkit ja korostatte niitä? Toki täällä on lihavia mutta niin on Suomessakin- miten lie noin väkilukuun suhteutettuna?
Olet löytänyt kyllä ja oikeassa ovat ne muutkin. Olen matkustellut paljon USA:ssa ja nähnyt yli puolet osavaltioista, osan moneen kertaan, ja kyllä se ero rannikon menestyvien isojen kaupunkien ja sisämään kuten Bible Beltin ja Keskilännen pikkukaupunkien välillä on suuri. Ihmisten terveys, elintavat ja kaupunkien ravintola- ja markettivalikoima ovat aivan erilaisia jos ensin katsotaan ensin vaikka San Diego, Boston, Philadelphia, Portland, DC tai vaikka sisempää Chicago, Detroit, New Orleans. Löydät niistä uusimmat trendiravintolat, joissa myydään power bowleja täynnä siemeniä ja kasviproteiinia ja vihermehut ym. Mutta sitten ota mikä vaan pienempi kaupunki Georgiasta, Missourista, Alabama, Kentucky, Arizona, mikä vaan, niin jo on vähemmän kaikenlaista ruokaa, ja sitä dominoi tienvarsiketjut, hampparit, BBQ, fried chicken ja pizzapaikat. Joo tottakai Nashville tai Atlanta isoina kaupunkeina eri asia, mutta suurin osa ihmisistä on kasvanut aivan erilaiseen ruoka- ja liikkumiskulttuuriin.
Turisteina meitä on aina tuijotettu ja ääneenkin ihmetelty, jos kävelee joidenkin kaupunkien harvoilla jalkakäytävillä. Ydinkeskustoissa isommissa paikoissa kävely kyllä onnistuu, mutta jos haluat kävellä sieltä 1-1,5 km hotellille, voi se jalkakäytävä mennä heti poikki kun menet korttelin väärään suuntaan, ja sua luullaan suunnilleen kodittomaksi tai sitten eksyneeksi turistiksi tai liian köyhäksi omistamaan autoa. Aina pitää varmistaa kartoista ennen keskustaan lähtemistä, onnistuuko reitti kävelemällä vai eikö ole mitään jalkakäytävää, ja vastaus on usein ei.
Näinhän se tuolla nimenomaan oli, ja noin asia myös on. Sokeria pukkasi etenkin aamiaisilla ja vaaleassakin leivässä jne. Ihan hyvää kaikkiaan oli safka ja valinnanvaraakin riitti.