Tulin juuri kahden viikon lomalta Amerikan-serkuiltani. En enää ihmettele YHTÄÄN, miksi siellä kaikki olivat sairaalloisen lihavia.
Kaupunki oli tosi pieni (jääköön nyt tunnistettavuussyistä paljastamatta). Koko kaupungissa ei ollut AINUTTAKAAN jalkakäytävää. Siis oikeasti, ainuttakaan. Kotoa lähtiessä oli drive way, muuten oli pelkkää autotietä koko kaupunki. Kotoa lähdettiin autolla joka paikkaan - töihin, päiväkotiin, kouluun, kauppaan, harrastuksiin. Perheessä oli kolme autoa (isä, äiti ja 17v).
Kaupungissa oli paljon ravintoloita, mutta kaikki olivat sellaisia roskaruokapaikkoja (McDonald's, Applebee's, Pizza Hut, Whataburger, Starbucks, Taco Bell ja muita erilaisia pizza- ja hampurilaispaikkoja).
Olisin halunnut lähteä kävelylle, ihan mihin tahansa, mutta se ei onnistunut. Tätini sanoi, ettei koko kaupungissa ole mitään paikkaa, jossa vain kävellä. On puistoja, mutta ne ovat pieniä, meikäläisten lasten leikkipuistojen kokoisia. Ei niissä kävellä, vaan istutaan piknikillä. Ja niihinkin mennään autolla parkkipaikalle. Jos et omista autoa tai joku ei voi kyyditä sinua, et pääse mitenkään pois kotoa! Autoteiden reunoilla ei voi kävellä. Se on sama kuin menisi moottoritielle kävelemään.
New York ja muut erikseen, mutta tätini mukaan suurin osa pikkukaupungeista on samanlaisia autokaupunkeja, joissa kukaan ei kävele.
Olin niin ahdistunut tuosta liikkumattomuudesta (vaikka Suomessa olen varsinainen sohvaperuna!), että kävelin tänään 7km töihin.
Kommentit (645)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.google.fi/maps/@33.7568018,-84.5123671,3a,75y,169.93h,64.17…
Tästä kun meni eteenpäin pääkadulle, tuli kävelytie, aivan kuten Suomessakin.
Höpö höpö. Koko Atlantassa on vain muutama alua jossa voi asua ilman autoa:
https://martaguide.com/5-places-to-live-in-atlanta-without-a-car/
Ei ole valhetta. Itse hommasin koiran hoitaakseni terveyttäni enkä siksi, että laihtuisin. Mutta paino putosi mukavasti, vaikka söin entiseen tahtiin.
Liikunta tietysti vie kaloreita ja jos ei lisää syömistä, jolloin kulutus jää miinuksen puolelle ja paino putoaa.
Toki laihduttamisen perusta on ruokavalio, koska liikuntaa tarvitsee harrastaa melko paljon, jotta paino putoaa kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Ei liikunnalla ja lihavuudella ole käytännössä mitään tekemistä toistensa kanssa. Liiku niin laihdut on valetta ja propagandaa.
Luovuin autosta ja olen nyt laihtunut kolmessa kuukaudessa kaksi kiloa. En ole ainakaan yrittänyt vähentää syömistä enkä ole lisännyt muuta liikuntaa kuin kävelyä.
Pari kiloa voi kuulostaa mitättömältä mutta oikeasti sillä olisi suuri merkitys, jos kaikki ylipainoiset laihtuisivat sen muutaman kilon liikunnan muista hyödyistä puhumattakaan.
Aion vielä jatkaa autottomuutta. Toivottavasti vielä toiset pari kiloa lähtee. Sitten olisikin jo normaalipainoinen.
Vierailija kirjoitti:
Missä ihmeen junttilan perämetsässä olette vierailleet? Asun itärannikon isossa kaupungissa ja olen matkustellut laajasti ympäri maata eikä missään ole kuvaamanne kaltaista menoa? Täällä ihmiset ovat hyvin terveystietoisia ja liikunnallisia,paljon koiria ja niiden ulkoiluttajia, liikuntapuistoja ja jalkakäytäviä.
Olenko siis minä löytänyt koulutetut ja fiksut,terveystietoiset ihmiset aina reissuillani vai etsittekö itse varta vasiten pahimmat esimerkit ja korostatte niitä? Toki täällä on lihavia mutta niin on Suomessakin- miten lie noin väkilukuun suhteutettuna?
Jos kirjoittaja on vielä kuulolla tai joku muu lukija samaistuu tähän kotiseudullaan niin voiko ystävällisesti laittaa esimerkkikuvaa tällaisesta arjen ympäristöstä Yhdysvalloista jossa liikutaan "pohjoismaalaisesti"?
Vierailija kirjoitti:
https://goo.gl/maps/voM22YqjJzG2
Siinä on esimerkiksi koulu. Edes koululle ei tule kevyenliikenteen väylää. Siellä vaan ei liikuta jalan.
Ootko tosissasi?
https://goo.gl/maps/Mo1hCd2K3em
Mutta tottakai tuolla kävellään kouluun vähemmän koska etäisyydet ovat pitkiä, ja siksi mennään koulubusseilla. Aina myöskään lapset eivät edes pääse siihen lähikouluun:
Tässä mielenkiintoinen artikkeli, joka vertailee USA:n ja Euroopan autoilukulttuureja: https://www.citylab.com/transportation/2014/02/9-reasons-us-ended-so-mu…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei liikunnalla ja lihavuudella ole käytännössä mitään tekemistä toistensa kanssa. Liiku niin laihdut on valetta ja propagandaa.
Luovuin autosta ja olen nyt laihtunut kolmessa kuukaudessa kaksi kiloa. En ole ainakaan yrittänyt vähentää syömistä enkä ole lisännyt muuta liikuntaa kuin kävelyä.
Pari kiloa voi kuulostaa mitättömältä mutta oikeasti sillä olisi suuri merkitys, jos kaikki ylipainoiset laihtuisivat sen muutaman kilon liikunnan muista hyödyistä puhumattakaan.
Aion vielä jatkaa autottomuutta. Toivottavasti vielä toiset pari kiloa lähtee. Sitten olisikin jo normaalipainoinen.
Oiskin mukava vesisateessa kävellä 44 km töihin ja takas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä on esimerkiksi koulu. Edes koululle ei tule kevyenliikenteen väylää. Siellä vaan ei liikuta jalan.
Ootko tosissasi?
Mutta tottakai tuolla kävellään kouluun vähemmän koska etäisyydet ovat pitkiä, ja siksi mennään koulubusseilla. Aina myöskään lapset eivät edes pääse siihen lähikouluun:
Kiitos. Tuo on ehkä levein kevyen liikenteen väylä Yhdysvalloista toistaiseksi. Paljonko tuon betonilaatan leveys olisi. Onko 90 cm?
Etelässä tuo näyttäisi päättyvän noin sadan metrin päässä ensimmäiseen risteykseen eikä siis jatku siitä mihinkään suuntaan t-risteyksessä. Pohjoisen suuntaan tuota kävely- ja pyöräilyinfrastuktuuria koulun välittämässä läheisyydessä jatkuu joku parisataa metriä parkkipaikalle. On vahva arvio, että tuo struktuuri tukee vain autoilijoita ja parkkipaikka on sen keskuspiste muihinkin suuntiin.
Lisää. Lisää? Lisää?? Me revitään ne rikki karuilla faktoilla yksi kerrallaan.
Nostetaan nyt rimaa edes vähän, esittäkää kuva vasta sitten kun koululaisten kävely- ja pyöräilyväylän miltei rikkumaton mitta on edes kolme kilometriä kuten kaikkialla Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Pointtina tässä oli ehkä kuitenkin se, että normaalia arkiasiointia ei voi hoitaa ilman autoa oli kyseessä moottoritien kupeessa oleva marketti tai ei. Esimerkiksi Kuopiossa on Matkuksen ostoskeskus selvästi kaupungin ulkopuolella mutta kyllä sinne kävellen tai pyörällä pääsee.
Matkukseen pääsee myös bussilla ihan lähelle, josta pääsee pysäkiltä sitten jalankulku/pyörätietä kauppakeskukselle. Ja alueen erillisiin rakennuksiin, kuten Mäkkärille.
Tampereella samalla tavalla pääsee bussilla kaikkiin isoihin marketteihin. En oo satavarma joutuuko joissain esim. kävelemään parkkialueen halki sitten, mutta kuitenkin siellä ajonopeudet on jo sen verran matalampia kuin pääväylillä, että ei pitäisi kovin vaarallista olla.
Vierailija kirjoitti:
Oliko kaupungissa lainkaan koiria? Eikö niitäkään kävelytetä missään?
Entä polkupyörät?
Haha! Tietenkin on koiria. Niitä ei vaan koskaan lenkitetä, korkeintaan päästetään aidatulle pihalle. Monet sanovat ihan avoimesti, että heillä on sisäkoiria eli koiria jotka eivät koskaan poistu talosta. Eikä mitään chihuahuoita vaan kultaisia noutajia, huskyja, rottweilereita. Sitten ihmetellään, kun ne haukkuvat paljon ja tuhoavat koko talon.
Yksi tuttavani ylpeili sillä, että käyttää oman koiransa kahdesti viikossa puolen tunnin lenkillä.
Tavallisilla amerikkalaisilla ei ainakaan etelävaltioissa ole mitään käsitystä edes ihmisen terveellisestä elämästä, joten miksi heitä kiinnostaisi eläinten tarpeet. Akvaariokaloja säilytetään ja myydään muovipusseissa, kaikille linnuille annetaan samaa ruokaa jne.
Vierailija kirjoitti:
Jos jatkaa mapsin tarkastelua hieman enemmän, huomaa että kouluun pääsee kevyenliikenteen väyliä koulun kummaltakin sivulta.
Järjettömiä väitteitä, etteikö jalan tai pyörällä pääsisi tähän kouluun, sillä lähtöpaikasta vasemmalle kääntymällä pääsee risteykseen jossa suojatie ja kevyen liikenteen väylä jatkuu molempiin suuntiin, toisesta pääsy koululle ilman ajotiellä liikkumista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oiskin mukava vesisateessa kävellä 44 km töihin ja takas.
Ehkäpä en ihan tuota tarkoittanut. Itse kuljen junalla. Sinä voisit esimerkiksi pysäköidä autosi sopivan kävelymatkan päähän tai tehdä kauppareissuja kävellen tai pyörällä.
OHHOH! Tämäpä ketjui alkoi elää omaa elämäänsä.
Luin ihan jokaisen viestin tähän asti. Toisin kuin moni on luullut, en tarkoittanut aloituksellani sitä, että KAIKKI amerikkalaiset kulkevat autolla joka paikkaan, kaikki syövät roskaruokaa, eikä kukaan kävele mihinkään (koska siihen ei ole mahdollisuutta). Puhuin ainoastaan tuosta pienestä tuppukylästä ja hämmästelin (tai no en kokemuksen jälkeen enää hämmästellyt) sitä, miten tuossa tuppukylässä kaikki olivat lihavia.
Yhdysvallat ei ole vain yksi maa, jossa on yksi, yhteinäinen, samanlainen kulttuuri ja tapa elää. Kulttuurierot ovat valtavia, kuten Euroopassa. Minulla on kokemusta vain New Yorkista ja tuosta tuppukylästä.
Ihan varmasti Texasistakin löytyy tuhat tuppukylää, joissa kävellään. Ja sitten löytyy tuhat tuppukylää, joissa ei kävellä. Minä kävin sellaisessa, jossa ei ole mahdollista kävellä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootko tosissasi?
.
Oletko sinä tosissasi? Tuossa koulun ympärillä on yhden risteysvälin kävlyreittiä, ilmeisti siksi että jos lapsi tuodaan autolla kouluun, niin voi jättää tuohon tien varteen. Nuo kävelyreitit eivät johda mihinkään.
https://www.google.com/maps/@37.3705857,-79.306641,604a,35y,25.91h,44.8…
.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos jatkaa mapsin tarkastelua hieman enemmän, huomaa että kouluun pääsee kevyenliikenteen väyliä koulun kummaltakin sivulta.
Järjettömiä väitteitä, etteikö jalan tai pyörällä pääsisi tähän kouluun, sillä lähtöpaikasta vasemmalle kääntymällä pääsee risteykseen jossa suojatie ja kevyen liikenteen väylä jatkuu molempiin suuntiin, toisesta pääsy koululle ilman ajotiellä liikkumista.
No katsoppa itse, ei todellakaan pääse, pikku pätkät kävelylaatoista koullun parilla sivustalla, mutta ne loppuu jo seuraavaan risteykseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pääse. Siinä on pienellä alueella vähän eri teillä yläkoulu, alakoulu ja keskikoulu. Mihinkään ei mene eikä niiden liepeillä ole mitään suomalaisen kevyen liikenteen väylän kaltaista sktuktuuria joka on Suomessa kaikkialla vastaavissa miljöissä täysin standardi.
Amerikkalaisen alempaan yhteiskuntaluokkaan kuuluvan elämäntyyliä pikkukylässä on helppo seurata vaikka katsomalla TLC-kanavan Honey Boo Boo -ohjelmaa. Siinä perheessä kaikilla on erittäin alhainen yleissivistyksen taso, elämäntavat aivan retuperällä ja tosiaan kuljetaan sillä autolla kaikkialle ja roskaruokaa kuluu.
Vierailija kirjoitti:
Missä ihmeen junttilan perämetsässä olette vierailleet? Asun itärannikon isossa kaupungissa ja olen matkustellut laajasti ympäri maata eikä missään ole kuvaamanne kaltaista menoa? Täällä ihmiset ovat hyvin terveystietoisia ja liikunnallisia,paljon koiria ja niiden ulkoiluttajia, liikuntapuistoja ja jalkakäytäviä.
Olenko siis minä löytänyt koulutetut ja fiksut,terveystietoiset ihmiset aina reissuillani vai etsittekö itse varta vasiten pahimmat esimerkit ja korostatte niitä? Toki täällä on lihavia mutta niin on Suomessakin- miten lie noin väkilukuun suhteutettuna?
Varakkaan etuoikeutetun kuplasta voi tosiaan olla vaikea nähdä, missä ja miten suurin osa ihmisistä elää.
Oletko sattumalta se sama tyyppi, joka aina äimistelee, miksi joku niinku menee leipäjonoon kun ruokaahan saa niinku kaupasta?
Vierailija kirjoitti:
OHHOH! Tämäpä ketjui alkoi elää omaa elämäänsä.
Luin ihan jokaisen viestin tähän asti. Toisin kuin moni on luullut, en tarkoittanut aloituksellani sitä, että KAIKKI amerikkalaiset kulkevat autolla joka paikkaan, kaikki syövät roskaruokaa, eikä kukaan kävele mihinkään (koska siihen ei ole mahdollisuutta). Puhuin ainoastaan tuosta pienestä tuppukylästä ja hämmästelin (tai no en kokemuksen jälkeen enää hämmästellyt) sitä, miten tuossa tuppukylässä kaikki olivat lihavia.
Yhdysvallat ei ole vain yksi maa, jossa on yksi, yhteinäinen, samanlainen kulttuuri ja tapa elää. Kulttuurierot ovat valtavia, kuten Euroopassa. Minulla on kokemusta vain New Yorkista ja tuosta tuppukylästä.
Ihan varmasti Texasistakin löytyy tuhat tuppukylää, joissa kävellään. Ja sitten löytyy tuhat tuppukylää, joissa ei kävellä. Minä kävin sellaisessa, jossa ei ole mahdollista kävellä.
ap
Se oli todella hyvä keskustelun aloitus. Laitan kaksi kättä pakanallisesti ristiin siitä , että Suomessa ehdittiin menneinä vuosikymmeninä rakentamaan upea kevyen liikenteen väylästö. Se ei ole mikään kehittyneen maailman itsestäänselvyys. Toki jossakin Kööpenhaminassa on vielä paremmin asiat. Meilläkin ne ovat erinomaisesti. Se on nyt miltei tieteellisesti todistettu, että Yhdysvalloissa ne ovat äärimmäisen heikolla tolalla. Vauraassa maassa on tietenkin alueita joissa varmasti (yksityisellä rahalla) on rakennettu jotakin hyvää nicheä. Ja esimerkiksi yliopistokampukset ovat varmasti aktioivia lähiympäristöltään. Mutta se on ihan eri lähtökohta yleisesti kuin Suomessa.
Olen tuosta samaa mieltä. Kauppa toimii markkinatalouden ehdoilla pääsääntöisesti. Tarkoitin lähinnä sitä kuinka (puolueeseen miltei katsomatta) kivijalkakauppa on mainoksellinen assetti uusille asuinalueille tai kaupunkikuvan muutoksille. Ja (kaikkien?) mainosten tavoin yhteinen ja osin hyväksyttykin harha.