Mitä pukea työhaastatteluun (miesvaltaiselle alalle)?
Olen menossa ehkäpä elämäni tärkeinpään työhaastatteluun. Ala on vahvasti miesvaltainen ja olen siis siellä vielä aika harvinaisuus. Antakaa vinkkejä mitä puen yms. Ei missään tapauksessa liian tyttömäistä tai hametta, haluan vaikuttaa ammattilaiselta enkä miltään tyttöseltä. Siviiliminä on vähän rokki ja tykkään mustasta mutta se on varmaan huono väri tällaiseen tilaisuuteen :) Hiukseni on pitkähköt ja ajattelin laittaa ne poninhännälle.
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Vähän riippuu oletko hakemassa metallipajalle vai pörssiyhtiöön?
Näinpä juuri. Ja millaisesta työstä on kyse? Toimistohommia? Edustatko yritystäsi esim. messuilla jne? Itse olen miesvaltaisella alalla toimistossa ( täällä on ehkä 25 miestä ja 5 naista )... Ihan neuletakkiin ja farkkuihin pukeudun. Hameita en käytä enkä korkkareita. en ole käyttänyt koskaan. haastattelussa taisi olla suorat housut ja paitapusero + neuletakki.
Eikö musta housupuku ole aina aika varma valinta? Jos se on liian muodollinen, niin siistit suorat housut ja kauluspaita.
On se sitten metallipaja tai pörssi, niin laita hiukset tiukalle sileälle ponnarille. Asuksi musta korkeakauluksinen poolo, mustat hyvin leikatut housut (ei liian tiukat) sekä mustat matalakantaiset kengät.
Asiallista eikä taatusti tyrkkyä.
Kai ap on opiskellut tai työskennellyt aiemminkin samalla alalla, joten luulisi tietävän kuinka alan ihmiset pukeutuvat🤔.
Alan/työn/firman mukaan: siistit housut (suorathousut tai farkut) ja siisti paita (neule, poolo, paitapuseto).
Itellä oli ihan farkut ja neuletakki. Pienehkö raksafirma, työmaatoimihenkilö.
Niinkuin työhaastatteluun yleensäkin, asiallisesti? Siistit farkut tai jokku ja (silitetty) kauluspaita. (rintavaon korostaminen ei ole asiallista ja ammattimaista pukeutumista)
Vierailija kirjoitti:
Totta.. Itse menin aikoinaan metallialan haastatteluun verkkareissa ja hupparissa. Sain työn.
Palkattiin esimieheni kanssa yhteistuumin pari vuotta sitten kesäassaria miesvaltaiseen työpaikkaamme. Papereiden perusteella haastattelimme kolmea nuorta naista. Paras ehti saada muita töitä ja kaksi siis kävi juttusillamme.
Valittavana oli "tissivakotyttö" tai "Mäkkäri-tyttö". Tulimme johtopäätökseen, että jos otamme tissivakotytön, se viilaa toimistossa kynsiään, miespuoliset alaisemme norkoilevat sen ovella ja joudumme tekemään kaikkien työt itse. Sen sijaan Mäkkärityttö saattaisi joskus jopa kahvit keittää, eikä pitää palopuheita, ettei kahvinkeitto sovi naisille.
Siinäpä sitä pukeutumisvinkkiä ensi alkuun.
Olen miesvaltaisessa toimistotyössä, haastatteluun aikanaan käytin samaa ohjenuoraa kuin yleensä käytän kaikkiin työhaastatteluihin: siistit ja asialliset mutta ehdottomasti sellaiset, että itsellä on niissä oikeasti hyvä olla. Koska sitten haastattelussa voi keskittyä olennaiseen. Mulla oli mustat farkut, joku valkoinen paita ja harmaa jakku.
Et halua näyttää "miltään tyttöseltä"? Kukaan tyttönenkö ei voi mielestäsi olla myös ammattilainen?
Ei me sun vaatteita palkata. Laitat sellaiset vaatteet, jossa tunnet olosi mukavaksi. Kaikki teennäisesti rakennetut asiat näkyy aina ulospäin.
Vierailija kirjoitti:
Metallipajakin voi olla pörssiyhtiö.
t. Mr Valmet
Kampauksena siisti ponnari kuulostaa hyvältä, se antaa sellaisen reippaan ja raikkaan vaikutelman. Itse olen pukeutunut haastatteluissa usein siniseen, se on asiallinen ja varma väri. Myös muut neutraalit värit ovat hyviä, myös musta. Ehkä kuitenkin kannattaa välttää kokomustaa asua. Muista myös hyvä ryhti haastattelussa, onnea!
Nyrkkisääntö työhaastatteluun pukeutumisesta on että pikkusen siistimpi asu, mitä normaalisti käyttää, ylipukeutumista täytyy välttää. Toki pukeutuminen riippuu työstä ja mielikuvasta minkä haluaa antaa. Jos menee rusetti kaulassa hakemaan hitsarin hommia, niin se voi vaikuttaa vähän oudolta, mutta tohtoritason asinatuntijalle se voi olla ihan ok.
Hyvin istuvat farkut ja toppi antoisalla kaula-aukolla, päälle joku kiva takki niin paikka on sinun! 👍
Meillä miesvaltaisella alalla yksi nainen pukeutuu nahkahousuihin. Tai jäljitelmää taitavat olla.
Miehet tykkää.
Vierailija kirjoitti:
Et halua näyttää "miltään tyttöseltä"? Kukaan tyttönenkö ei voi mielestäsi olla myös ammattilainen?
Nyt ei kysytä ap:n mielipidettä, vaan yritetään varautua työhaastattelijan näkemykseen.
Unohda tuo uniikki lumihiutale ajattelu jos meinaat tulla toimeen miesvaltaisella. Sinä olet vai ihminen, joka saatuu olemaan sukupuoleltaa nainen. Mihinkään verhoihin sinä ei tarvitse naiseuttasi piilottaa, mutta sitä myöskään korostaa joka käänteessä.