Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi saksalaiset uskovat, että keskellä päivää nautittu lämmin lounas on epäterveellinen ja lihottaa?

Vierailija
05.04.2018 |

Tunnetusti ranskalaiset syövät lämpimän aterian päivällä ja ovat todella lihavia ja sairaita. Eikö vain.

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ööh minä asun Saksassa ja kyllä täällä kaikki syö lounasta ja joskus jopa päivällistä. Mitähän oikein tarkoitat?

Vierailija
2/38 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole huomannut sellaista luuloa.

Täällä syödään nimenomaan lämmin lounas.

Käsittääkseni Ranskassa söydään aika myöhään päivällinen, illalla?

T. Saksassa asuva vuodesta -98

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hjm kirjoitti:

Ööh minä asun Saksassa ja kyllä täällä kaikki syö lounasta ja joskus jopa päivällistä. Mitähän oikein tarkoitat?

Minulle on moni saksalainen sanonut, että suomalainen tapa syödä lämmin lounas on todella epäterveellinen ja lihottava. Päivällinen kuuluu syödä joskus klo 14-15 ja sen kuuluu olla voileipä tai kylmä. Ei missään nimessä lämmin ateria, epäluonnollista. Kuulemma sen takia suomalaiset ovat sairaita ja lihavia. Tämän olen kuullut useamman suusta (itse asiassa myös Hollannissa). 

ap

Vierailija
4/38 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä lämpötilalla on?

Vierailija
5/38 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole huomannut sellaista luuloa.

Täällä syödään nimenomaan lämmin lounas.

Käsittääkseni Ranskassa söydään aika myöhään päivällinen, illalla?

T. Saksassa asuva vuodesta -98

Ranskalaiset syövät yleensä lounaan klo 13 (käyvät kotona syömässä, jos se sopii työhön) ja palaavat takaisin. Illallinen syödään joskus klo 20.

Lounas voi olla 3 ruokalajia aivan hyvin ja sen päälle saatetaan ottaa nokoset, jos ehditään. Tämä on ainakin siellä päin maaseutua tapana, jossa minä käyn usein.

Vierailija
6/38 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä väliä lämpötilalla on?

Sitä minäkin ihmettelen. Olen yrittänyt kysellä, että muuttuukos se voileipä siitä epäterveelliseksi, jos sen lämmittäisi toastiksi, mutta sain vain sääliviä katseita osakseni. Kysyin nyt vain siksi, että en itse tosiaan ymmärrä.

ap

Vierailija
7/38 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun itse Keski-Euroopassa ja minulla on vuosien varrella ollut lukuisia saksalaisia ja hollantilaisia työkavereita. En ole yhdenkään heistä kuullut sanovan mitään tuollaista. Suurin osa heistä käy työpaikkaruokalassa ja syövät kyllä lämpimän aterian. Syömään menevät noin 12.45 - 13.30.

Vierailija
8/38 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja siis minulle on sanottu, että aamupalan klo 7 ja kylmän lounaan/päivällisen (klo 14/15) välissä ei sitten todellakaan syödä mitään, se on epäterveellistä ja lihottavaa. Sitten illalla syödään lämmintä ruokaa, mutta jos syö lämpimän ruoan 2 kertaa päivässä, lihoo aivan muodottomaksi. Kuulemma. 

ap

Vierailija
9/38 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulle on neuvottu ravitsemusterapeutilla näin että päivän isoimmat ateriat kuuluu olla aamupala ja lounas, ja siitä sitten annoskokoa pienemmäksi iltaa kohden.

Vierailija
10/38 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekoitat Saksan nyt johonkin toiseen maahan. Saksassahan nimenomaan uskotaan siihen, että päivän mittaan ruoan määrää kokoajan vähennetään. Eli runsas aamiainen ja lounas, ja pieni päivällinen ja iltapala.

Vierailija
11/38 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hjm kirjoitti:

Minulle on moni saksalainen sanonut, että suomalainen tapa syödä lämmin lounas on todella epäterveellinen ja lihottava. Päivällinen kuuluu syödä joskus klo 14-15 ja sen kuuluu olla voileipä tai kylmä. Ei missään nimessä lämmin ateria, epäluonnollista. Kuulemma sen takia suomalaiset ovat sairaita ja lihavia. Tämän olen kuullut useamman suusta (itse asiassa myös Hollannissa). 

ap

Olen asunut Saksassa monta kymmentä vuotta, joten jotain tiedän minäkin, kuten edelliset vastaajat myös. Saksassa lämmin lounas on tärkeä. Sen sijaan päivällistä myöhään iltapäivällä/alkuillasta suomalaiseen tyyliin syödään täällä harvemmin.

Vierailija
12/38 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin ja siis minulle on sanottu, että aamupalan klo 7 ja kylmän lounaan/päivällisen (klo 14/15) välissä ei sitten todellakaan syödä mitään, se on epäterveellistä ja lihottavaa. Sitten illalla syödään lämmintä ruokaa, mutta jos syö lämpimän ruoan 2 kertaa päivässä, lihoo aivan muodottomaksi. Kuulemma. 

ap

mä syön 2 lämmintä ateriaa päivässä ja välipalan ja olen 45 kg joten tämä ei päde. Ei se ruoan lämpö siihen vaikuta vaan se sisältö ja annoskoko jne. Mielummin syö sitten kaks lämmintä sisällöltään kunnollista ateriaa kuin jättää toisen niistä syömättä.

Vierailija
13/38 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun itse Keski-Euroopassa ja minulla on vuosien varrella ollut lukuisia saksalaisia ja hollantilaisia työkavereita. En ole yhdenkään heistä kuullut sanovan mitään tuollaista. Suurin osa heistä käy työpaikkaruokalassa ja syövät kyllä lämpimän aterian. Syömään menevät noin 12.45 - 13.30.

Mä en muuten tunne ketään hollantilaista, joka söisi lämpimän lounaan. Mun appivanhemmat hihittivät aivan poskettomasti, kun heidän poikansa ehdotti että syötäisiin edelliseltä illalla jääneet noutoruoat lounaaksi. Siis lämmitettäisiin ja syötiin. 

Sitten olin, että mä voin lämmittää ja kaikki katsoivat mua sellaisella ilmeellä "et ole tosissasi" ja mies sanoi, hei siis oikeesti, se oli VITSI! Ei kukaan syö lämmintä. Salaatti, leipä, ehkä just ranskalaiset on ok, mutta ei mikään ateria kuulemma. 

Vierailija
14/38 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sekoitat Saksan nyt johonkin toiseen maahan. Saksassahan nimenomaan uskotaan siihen, että päivän mittaan ruoan määrää kokoajan vähennetään. Eli runsas aamiainen ja lounas, ja pieni päivällinen ja iltapala.

En mitenkään sekoita, koska viimeksi keskustelin yhden Hampurissa asuvan kanssa. Hän on ihan perisaksalainen.

Vierailija
15/38 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saksassa ateriat on Frühstück, Mittagessen ja Abendbrot.

Aamiaisella syödään enempi, että jaksetaan iltapäivään n. 14-15 päiväruualle. Iltapala sitten vielä leipäosastoa.

Vierailija
16/38 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sinä olet sitten tavannut. Vuosikymmeniä Saksasssa asuneet eivät. Jankkaa nyt vielä lisää ap.

Vierailija
17/38 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No olipas taas höpöjuttu. Saksalaiset tuskin on erityisen perehtyneitä mihinkään suomalaiseen ruokailurytmiin, saatikka Suomen ylipainotilanteeseen. 

Vierailija
18/38 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei, ainakin Saksassa on sitten alueellisia eroja. Minä en ole itse asunut koskaan Saksassa, enkä juuri matkustellutkaan. Meillä on sen sijaan yöpynyt paljon mieheni saksalaisia tuttavia, viimeksi tammikuussa. Koska nämä vieraat saattavat olla meillä yhdestä yöstä viikkoon, niin tulee keskusteltua talon tavoista (mihin aikaan meillä syödään). Viimeksi kysyin tästä lämpimästä ateriasta keskellä päivää ja sain nyökkäilyjä, että kyllä kyllä, lämmin ateria keskellä päivää on aivan omituista ja epäterveellistä. 

En vain saanut mitään tyydyttävää vastausta siihen (taaskaan), että miksi asia on näin. Ajattelin kysyä kaikkitietävältä aaveelta asiaa. En sitten osaa sanoa, onko tämä joku Hampuriin ja muutenkin pohjoiseen alueeseen sopiva tapa. Nämä viimeiset vieraat esim. "vihasivat" Baijeria ja kaikkea siihen liittyvää. 

ap

Vierailija
19/38 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No olipas taas höpöjuttu. Saksalaiset tuskin on erityisen perehtyneitä mihinkään suomalaiseen ruokailurytmiin, saatikka Suomen ylipainotilanteeseen. 

Nämä ovatkin Suomessa vierailleita (jopa asuneita) saksalaisia. Yksi heistä kuvasi aina inho kasvoillaan suomalaisten naisten lihavuutta (hänellä itsellään, miehellä oli syömishäiriötausta ja lihava nuoruus).

Ap

Vierailija
20/38 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnetusti ranskalaiset syövät lämpimän aterian päivällä ja ovat todella lihavia ja sairaita. Eikö vain.

Eikös Ranskassa syödä kunnolla vasta klo 20.00 alkaen?