Mitä mieltä olette Suomen POSTIMAKSUISTA? Onko liian halpaa niin kuin Posti itse väittää?
Posti nostaa - jälleen kerran - jo ennestään sikahintaisia postimaksujaan, koska ne ovat Postin mielestä liian halpoja.
Posti on lyhyessä ajassa muuttanut markat suoraan euroiksi eli taksat ovat 6-kertaistuneet. Vissiin on aika hyvä palkkakehitys ollut jakajilla tai Postin herroilla? Samalla palvelutaso on viety ihan nollaan tässä maassa ja kansainvälinen leväperäisyys on pesiytynyt epävarmasti toimivaan jakeluverkostoon.
Posti itkee kysynnän vähentyneen ja tällä keinollahan se vähenee aina vain lisää. Tulee halvemmaksi tilata se 90 sentin hilavitkutin Kiinasta, koska silloin postikulu sisältyy hintaan. Suomalaisesta kaupasta tilattaessa tulee heti 10 € kuluja päälle.
Mutta mitä mieltä te olette, onko suomalainen enää niin alistuva, että maksaa aina sen mitä pyydetään? Tuliko mitta täyteen Postin suhteen? Laitetaanko Posti joukolla boikottiin?
Kommentit (82)
Ihan tyypillistä Suomen monopolihinnoittelua.
Jonkun aikaa olin postilla töissä, lajittelussa ja jakelussa, eniten aikaa (=palkkakuluja) meni kiinapussukoiden, postikorttien ja viallisten osoitteiden selvittelyyn. Kiinakrääsäpaketteja saattaa tulla joskus niin paljon esim. yhteen kerrostaloon, että ensin jaat sinne postit, sitten haet kuorman kiinakrääsää ja alat jakamaan niitä, kaksinkertainen aika (=palkka). Ne mitkä ei mahdu luukusta eikä ovea avata, käsittelet siinä vielä erikseen että vastaanottaja tietää mennä hakemaan pakettinsa lähimmästä postipisteestä, kolminkertainen aika (=palkka). Ei se ihme että on paineita korottaa maksuja...
Jos haluatte että posti menee mahdollisimman nopeasti perille niin selvittäkää alkajaisiksi missä se ihminen oikeastaan asuu, pistäkää postinumero ja kaupunki oikein niin menee oikeaan kaupunkiin lajiteltavaksi, sitten pistäkää osoite oikein, myös se talon ja asunnon numero. Nämäkään ei auta jos se vastaanottaja ei ole tehnyt osoitteenmuutosta uuteen osoitteeseensa, jos siellä ei asu minkään tiedon mukaan kyseistä ihmistä niin ei hänen henk.koht. postejaan voi jakaa sinne...
No miten se kiinankrääsä eroaa mitenkään muiden maiden krääsistä, ei kai Posti niistäkään mitään saa vaikka silti toimitus Suomeen nolottavan edullista Postin hintoihin verrattuna.
Meni luotto postiin siinä vaiheessa kun kadottivat 1m x 1,50m kokoisen paketin. Kyl se lopulta löyty, mutta lähetys veny yli viikolla ja piti rauhotella ostajaa siitä, etten oo huijannu.. 🙄
Tilasin englannista auton osan,lentorahtina suomeen 5puntaa, samalla rahalla posti ei kuljeta yhtään mitään.
Eikä englanti tiettävästi ole edes mikään kehitysmaa.
Itse valitsen aina matkahuollon jos vain voin. Halvempi, luotettavampi ja noutopiste aina ollut vähintään 5min kävelymatkan päässä.
Vierailija kirjoitti:
Itse valitsen aina matkahuollon jos vain voin. Halvempi, luotettavampi ja noutopiste aina ollut vähintään 5min kävelymatkan päässä.
Siis enintään
Postimaksuja on alettu nostaa systemaattisesti joka vuosi jo kauan ennen Kiina-paketteja. Kirjeiden postimaksut ovat nousseet kymmenessä vuodessa yli 100 prosenttia. Sen kyllä ymmärrän, että nykyään nuo paketit syövät Postilta todella paljon aikaa ja rahaa, eivätkä he saa siitä palkkiota. Olen itsekin sitä mieltä, että tuo pakettiralli on saatava kuriin jo ilmastollisistakin syistä. (Ja tarkoitan todella sellaista turhaa hiusklipsujen, hapsujen, tarrojen ym. tilailua.)
Vierailija kirjoitti:
No miten se kiinankrääsä eroaa mitenkään muiden maiden krääsistä, ei kai Posti niistäkään mitään saa vaikka silti toimitus Suomeen nolottavan edullista Postin hintoihin verrattuna.
Kiinasta tilataan paketteja tähtitieteellisiä määriä. Yli 15 miljoonaa pakettia vuodessa. Ja siihen vielä muualta tulevat lähetykset päälle. Ei kyllä varmasti ole mikään pikkujuttu niitä setviä.
Postikortti Italiasta Suomeen maksoi 1€. Suomessa ei tosiaan edes kortti liiku ensi kuussa alle 1,50€:n.
Vierailija kirjoitti:
No tilaapa harrasteauto jenkeistä. Tulee merikontissa ja satamassa siihen iskee tullin ahnas koura. Siinä on postin hinnat taskurahoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinasta tilataan paketteja tähtitieteellisiä määriä. Yli 15 miljoonaa pakettia vuodessa. Ja siihen vielä muualta tulevat lähetykset päälle. Ei kyllä varmasti ole mikään pikkujuttu niitä setviä.
Pointtini oli, että vaikka kiinanralli saataisiinkin kuriin jollain kiina-maksulla, niin sitten tilaillaan jostain muualta. Esim. monesta EU-maastakin kannattaa tilailla ennemmin kuin Suomesta. Sittenkö valitettaisiin niistä paketeista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tilaapa harrasteauto jenkeistä. Tulee merikontissa ja satamassa siihen iskee tullin ahnas koura. Siinä on postin hinnat taskurahoja.
No tuskin sen halvemmalla ainakaan suoraan Suomesta löydät moista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pointtini oli, että vaikka kiinanralli saataisiinkin kuriin jollain kiina-maksulla, niin sitten tilaillaan jostain muualta. Esim. monesta EU-maastakin kannattaa tilailla ennemmin kuin Suomesta. Sittenkö valitettaisiin niistä paketeista?
Siis ymmärätkö sä mitä turhaa paskaa sieltä Kiinasta tilaillaan? Osa varmaa joo tarpeeseen, mutta suurin osa ihan hirveetä skeidatilpehööriä, joka on tilattu ainoastaan siksi, kun se on lähes ilmaista.
Vierailija kirjoitti:
Postimaksuja on alettu nostaa systemaattisesti joka vuosi jo kauan ennen Kiina-paketteja. Kirjeiden postimaksut ovat nousseet kymmenessä vuodessa yli 100 prosenttia. Sen kyllä ymmärrän, että nykyään nuo paketit syövät Postilta todella paljon aikaa ja rahaa, eivätkä he saa siitä palkkiota. Olen itsekin sitä mieltä, että tuo pakettiralli on saatava kuriin jo ilmastollisistakin syistä. (Ja tarkoitan todella sellaista turhaa hiusklipsujen, hapsujen, tarrojen ym. tilailua.)
Jaa että jos tulee kontillinen tavaraa niin se pienen pieni hiusklipsu siellä muiden seassa tuhoaa maan? Tietenkin jos se kontti on täynnä niitä hiusklipsuja, mutta taas joku firmakin voi tilata ne klipsut ja myydä täällä. Ei niitä Suomessa kuitenkaan valmisteta. Itseasiassa ekologisempaa tilata se klipsu itse tyyliä Kiina-asiakas kuin Kiina-Suomen varasto-jakelu yrityksiin-ostaja tilaa tai hakee
Pitääpä muistaa siirtää kaikki e-laskuiksi vaikka olen tykännyt ne paperisena saada. Puhelinlaskuunkin tulee joku 2,6€ lisämaksu paperisesta. Ei paljoa tee mieli sponssata enää postia kun homma ei suju. Tänä vuonna tilasin juurikin Kiinasta käyttöesineen josta en ikinä saanut saapumisilmoitusta. Varmaan halpaa niille kun tilaan kyllä uudestaan koska käyttöön tulee. Toki ne jotka tilaa vaan koska halpa ja heittää herkästi roskiin on vähän huonoa. Itse tilaan aina käyttöön ja mietin ja vertailen pitkään enkä tilaa esim mitään ilman kunnon tietoja esim mitat että menisi pieleen ja roskiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa että jos tulee kontillinen tavaraa niin se pienen pieni hiusklipsu siellä muiden seassa tuhoaa maan? Tietenkin jos se kontti on täynnä niitä hiusklipsuja, mutta taas joku firmakin voi tilata ne klipsut ja myydä täällä. Ei niitä Suomessa kuitenkaan valmisteta. Itseasiassa ekologisempaa tilata se klipsu itse tyyliä Kiina-asiakas kuin Kiina-Suomen varasto-jakelu yrityksiin-ostaja tilaa tai hakee
Pitääpä muistaa siirtää kaikki e-laskuiksi vaikka olen tykännyt ne paperisena saada. Puhelinlaskuunkin tulee joku 2,6€ lisämaksu paperisesta. Ei paljoa tee mieli sponssata enää postia kun homma ei suju. Tänä vuonna tilasin juurikin Kiinasta käyttöesineen josta en ikinä saanut saapumisilmoitusta. Varmaan halpaa niille kun tilaan kyllä uudestaan koska käyttöön tulee. Toki ne jotka tilaa vaan koska halpa ja heittää herkästi roskiin on vähän huonoa. Itse tilaan aina käyttöön ja mietin ja vertailen pitkään enkä tilaa esim mitään ilman kunnon tietoja esim mitat että menisi pieleen ja roskiin.
No ei ne postin kautta saapuvat Kiinasta tilatut hiusklipsit kyllä missään merikonteissa sieltä Kiinasta matkaa..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa että jos tulee kontillinen tavaraa niin se pienen pieni hiusklipsu siellä muiden seassa tuhoaa maan? Tietenkin jos se kontti on täynnä niitä hiusklipsuja, mutta taas joku firmakin voi tilata ne klipsut ja myydä täällä. Ei niitä Suomessa kuitenkaan valmisteta. Itseasiassa ekologisempaa tilata se klipsu itse tyyliä Kiina-asiakas kuin Kiina-Suomen varasto-jakelu yrityksiin-ostaja tilaa tai hakee.
No, jos jokainen tilaa sen klipsun itsenäisesti, niin eivät ne ilman pakkausmateriaaleja tänne kulkeudu. Pikkutavaran yksittäistilaukset eivät millään voi olla ekologisia. Jos tilausmäärät ovat kymmeniä miljoonia, ymmärrät varmasti, että joukosta vain pieni osa on tärkeää ja tarkkaan harkittua ostamista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ne postin kautta saapuvat Kiinasta tilatut hiusklipsit kyllä missään merikonteissa sieltä Kiinasta matkaa..
Niinpä. Se on eri asia, kun joku Internet Sport tilaa 100000 paria lenkkareita ja juomapullot päälle. Ne tulee konteissa Rotterdamiin ja pienemmillä aluksilla Suomeen.
Hauskaa kyllä miten ihmiset aina selittävät asiat itselleen parhainpäin, ettei tarvitse omassa toiminnassa nähdä mitään vikaa. "Aivan yhtä epäekologista ostaa Suomesta sitä ja tätä kun tilata se Kiinasta, kun onhan se suomalainen myyjäkin tilannut saman tuotteen Kiinasta" Se on vähän eri asia tuleeko se krääsä sieltä Kiinasta 10.000kpl erissä vai yksittäin pakattuna kuplamuoviin ja muuhun paskaan.
Vahan suomennosta: Jeff Bezos on Amazonin perustaja. Jeff Bezos myos omistaa Washington Postin joka ei kirjoita Trumpille mieleisia artikkeleita vaan totuuden. "Failing Washington Post".
Tuttuun tapaansa Trump lyo navan alle ja jahtaa nyt Amazonia keinolla milla hyvansa.