Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Elatusmaksu ja asuntolainan lyhennysvapaa

Vierailija
05.04.2018 |

Hei!

miten mahtaa käyttäytyä elatusmaksun suuruus, jos haen asuntolainaani lyhennysvapaan? Elatusmaksun määräytymisessä ei huomioitu kaikkia kulujani, sillä eivät liittyneet asumiseen tai muihin vastaaviin. Sen vuoksi elatusmaksuni laskettiin sen verran isoksi, että minulla ei jää elämiseen juuri mitään, eikä rahaa meinaa riittää ruokaan. Jos haen tilanteeseen helpotusta lyhennysvapaalla asuntolainaani, niin nouseekohan elatusmaksu samassa suhteessa sitten suuremmaksi? Saisin tällä puserrettua 200-300 euroa enemmän rahaa kk elämiseen...

Vai liekö pakko vain mennä nykyisellä tilanteella läpi harmaan kiven. Olen töissäkäyvä, enkä saanut toimeentulotukea Kelasta tai kunnalta. Asun vuokralla, mutta minulla on omistusasunto muualla jota en ole saanut myytyä, ja asunto on vuokrattuna. Toiveessa on, että asunto menisi kaupaksi.

Varailin aikaa lastenvalvojalle, mutta jonot olivat sen verran pitkät, että tässä ehtii vielä monta maksua mennä välissä ennen sitä.

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se elatus on LASTA varten, ei sinua.

Vierailija
2/32 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu siitä miten m*lkku lasten toinen vanhempi on. 

Jos hän ei hae elatusmaksuun muutosta jää sinulle enemmän rahaa.

Jos sinulla on huono tuuri ex vaatii elatusapua laskettavaksi uudestaan ja lyhennysrahat menee viheltäen ex:lle.

Toki lastenvalvoja tekee vaan ehdotuksen, pakkohan sinun ei ole siihen suostua. Silloin ex voi hakea sitä käräjäoikeudessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko maksat elatusmaksuja nyt?

Vierailija
4/32 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se elatus on LASTA varten, ei sinua.

Totta, tätähän olen tähän asti maksanutkin joka kuukausi, ja maksan jatkossakin. Tästä ei nyt kuitenkaan ollut kyse.

Pohdin siis vain keinoja oman talouteni helpottamiseen, enkä elatusmaksusta luistamiseen.

Meillä on siis tarve tehdä uusi sopimus joka tapauksessa sillä aikaisempi tehtiin määräaikaisena lapsen koulun alkamiseen saakka sillä päivähoitomaksut poistuvat ja lähivanhemman opiskelu päättyy. Tällöin elatusmaksu oletettavasti hieman pienenee kun lähivanhemmalla tilanne kohenee. Tai tämähän nyt on vielä epävarmaa onko hän töissä vai ei.

Ehkä en nyt sitä vapautusta vielä hae, vaan odotan ensin lastenvalvojan ajan ja katson sitten onko siinä järkeä..

- AP

Vierailija
5/32 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

270e + lääkekuluja ja harrastusmenoja jonkin verran. Nettotulot mulla on n. 1600e / kk.

- AP

Vierailija
6/32 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyykö noin pienen muutoksen takia varailla aikoja lastenvalvojalle?? Anna olla ja pidä suu kiinni.

Vierailija
7/32 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mistä yhteydessä kuvittelet henkilökohtaisten raha-asioiden tulevan esille?

Vierailija
8/32 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loputtomiin et voi lainaa pitää koroilla, joten tulojen muutos ei ole pysyvä. Ei elareita joka pikkumuutoksen takia pidä uudestaan laskea. Pysy hiljaa nurkassa, kunnes entiselle rakkaalle puolisolle herää tarve kaivaa sinut esille.

Vierailija
9/32 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ette ehkä lukeneet tuota väliviestiäni. Eli meillä on määräaikainen sopimus, eli uutta tullaan joka tapauksessa kesän aikana tekemään. Jos haen lyhennysvapaan (oli se sitten 6 kk tai 12 kk) niin se on silloin päällä kun seuraavan kerran istumme neuvottelupöytään, ja joudun nämä menoni tosittein esittämään.

Eri asia olisi toistaiseksi voimassa oleva soppari. Silloin olisi omantunnon tuskissa vain että tarkistaisinko vai en.

Mutta kuten totesin, ehkä odotan lastenvalvojan tapaamista. Kiitos kommenteistanne.

- AP

Vierailija
10/32 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ette ehkä lukeneet tuota väliviestiäni. Eli meillä on määräaikainen sopimus, eli uutta tullaan joka tapauksessa kesän aikana tekemään. Jos haen lyhennysvapaan (oli se sitten 6 kk tai 12 kk) niin se on silloin päällä kun seuraavan kerran istumme neuvottelupöytään, ja joudun nämä menoni tosittein esittämään.

Eri asia olisi toistaiseksi voimassa oleva soppari. Silloin olisi omantunnon tuskissa vain että tarkistaisinko vai en.

Mutta kuten totesin, ehkä odotan lastenvalvojan tapaamista. Kiitos kommenteistanne.

- AP

Se oikea lainanlyhennys on kuitenkin tiedossa, ei se ole mihinkään hävinnyt. 

Ei sinun elatuskykysi parane tai lapsen rahantarve kasva lyhennysvapaan johdosta. 

Perustele lyhennysvapaa niin, että yrität saada taloutesi tasapainoon, että voit jatkossakin huolehtia lapsesi elatuksesta.

Vierailija
11/32 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

270e + lääkekuluja ja harrastusmenoja jonkin verran. Nettotulot mulla on n. 1600e / kk.

- AP

Liian korkea on tuo summa, jos kyseessä on alle kouluikäinen. Mitä päivähoitomaksuja peritään jos lähivanhempi on opiskelija?

Vierailija
12/32 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai menojen karsiminen voi olla mikään syy tarkastaa elatusmaksua suuremmaksi?

Toimisiko se myös toiseen suuntaan? Vaihtaa kalliimman auton, niin elatusta alennetaan?

Vierailija
13/32 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- AP

Liian korkea on tuo summa, jos kyseessä on alle kouluikäinen. Mitä päivähoitomaksuja peritään jos lähivanhempi on opiskelija?

Lähivanhempi on ns. persaukinen, mutta hänellä on uusi hyvätuloinen avopuoliso, jonka tulot ovat nostaneet päivähoitomaksun maksimiin. Sen vuoksi se heijastuu mun elatusmaksun määrään. Ilman päivähoitomaksua mun elatusmaksu ois laskurien perusteella 130-150e / kk. Koulun alkaessa iltapäivähoito on vain onneksi 65e / kk, joten viimeistään silloin ehkä helpottaa.

Lähinnä siis tälle muutamalle kuukaudelle hakisin helpostusta arkeen, kun kaiken kaikkiaan mulla jää n. 60e ruokaan/vaatteisiin ja muihin kun oon kaikki laskut ja menoni maksanut. On aika tiukkaa ollut.

- AP

Vierailija
14/32 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä missä pankissa ap:n laina on, mutta Nordeasta voi saada lainaan Lyhennysjouston, jolla lainan kuukausierää voi säätää itse verkkopankissa. Tuo on hyvä vaihtoehto lyhennysvapaalle ja kaikkiin uusiin lainoihin se tulee automaattisesti. Kannattaisi myös katsoa onko laina mahdollista kilpailuttaa uusiksi, jos se on nostettu sellaisena aikana kun marginaalit olivat yleisesti korkeammalla tasolla. 

Ex-puolison tilanne tulee kohenemaan vaikka hän ei pääsisi edes töihin. Työmarkkinatuki on paljon enemmän kuin opintotuki, joten eiköhän se elatusmaksukin pienene. Kovin suurelta tuntuu tuo 270€ noin pienistä tuloista.

Vierailija
15/32 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi suurimmista epäkohdista on Oikeusministeriön ohjeistus elarien laskentaan, jota melko orjallisesti käytetään, vaikka se ei ole laki, vaan pelkkä ohjeistus.

Lapselle saatetaan määrätä elatusta yli 157€ perusteena totuttu elintaso. Jos maksaja ajautuu maksuvaikeuksiin, niin Kela maksaa maksimissaan vain tuon 157€. Miksi tuota totuttua elintasoa ei voi siinä tapauksessa käyttää Kelan suuntaan? Voiko Kelasta tehdä Lasun ja laittaa ulosottoon.

Lähivanhempi saa yleensä lapsilisät ja sen korotukset, asumistukia ja elarit. Tämä tarkoittaa, että etävanhemman ei tarvitse enempää osallistua kustannuksiin. Toki saa, jos haluaa, mutta sitä ei voi häneltä vaatia.

Etävanhempi harvemmin saa edes asumistukea, koska etävanhempi.

Jaa niin, aloitukseen liittyen riski sille, että elatus nousee on suuri, mutta riippuu myös vastapelurista (paino sanalla peluri, sillä aivan liian usein elämä eron jälkeen, jos ei jo sitä ennen on yhtä helvetillistä pelaamista)

Vierailija
16/32 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- AP

Lähivanhempi on ns. persaukinen, mutta hänellä on uusi hyvätuloinen avopuoliso, jonka tulot ovat nostaneet päivähoitomaksun maksimiin. Sen vuoksi se heijastuu mun elatusmaksun määrään. Ilman päivähoitomaksua mun elatusmaksu ois laskurien perusteella 130-150e / kk. Koulun alkaessa iltapäivähoito on vain onneksi 65e / kk, joten viimeistään silloin ehkä helpottaa.

Lähinnä siis tälle muutamalle kuukaudelle hakisin helpostusta arkeen, kun kaiken kaikkiaan mulla jää n. 60e ruokaan/vaatteisiin ja muihin kun oon kaikki laskut ja menoni maksanut. On aika tiukkaa ollut.

- AP

Melkoisen mielenkiintoista, miten näitä asioita lasketaan. Lähivanhemman uusi puoliso olemassaolollaan nostaa päivähoitomaksuja, mutta ei ole silti velvollinen maksamaan niitä.  Mikä logiikka tässä on?

Vierailija
17/32 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- AP

- AP

Melkoisen mielenkiintoista, miten näitä asioita lasketaan. Lähivanhemman uusi puoliso olemassaolollaan nostaa päivähoitomaksuja, mutta ei ole silti velvollinen maksamaan niitä.  Mikä logiikka tässä on?

Asuu samassa taloudessa, mutta ei ole elatusvelvollinen.

Vierailija
18/32 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- AP

- AP

Niin niin, mutta missä se logiikka on. Miksi se nostaa muiden kustannuksia? Niidenkin, jotka eivät asu samassa taloudessa? Miksi ei ole elatusvelvollinen, jos kerran vaikuttaa toisten elatusvelvollisuuksiin ja vielä negatiivisesti?

Vierailija
19/32 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- AP

- AP

Nämähän ovat sopimusasioita. Ei sinun kuulu maksaa korotettua päivähoitomaksua, koska maksu ei johdu sinusta tai lapsen toisesta huoltajasta.

Näistä asioista neuvotellaan.

Vierailija
20/32 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- AP

- AP

Niin niin, mutta missä se logiikka on. Miksi se nostaa muiden kustannuksia? Niidenkin, jotka eivät asu samassa taloudessa? Miksi ei ole elatusvelvollinen, jos kerran vaikuttaa toisten elatusvelvollisuuksiin ja vielä negatiivisesti?

En tiedä, en ole lakia tehnyt, mutta varmaan koska vanhempien velvollisuus on elättää lapsia. Jos asuu samassa taloudessa niin kaikki tulot on silloin pakko ottaa huomioon, mutta ketään ei voi lain edessä pakottaa elättämään toisen lasta kuitenkaan, vaikka monesti uudet puolisot tekevät niin ihan vapaaehtoisesti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme seitsemän