Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Postimaksut nousevat kattamaan Kiinan verkkokauppojen tappiot

Vierailija
05.04.2018 |

Kiitos kaikille Kiinan verkkokauppojen kräääsän tilaajille.

Kommentit (78)

Vierailija
61/78 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Munkin ostokset muuttuis edes hitusen halvemmaksi, jos joku muukin välittäis lähimmäisistään sen verran, ettei säästä niitä työttömiksi tai marginaaliin vain ostaakseen kuitenkin kasan kiinalaista tavaraa.

Herää pahvi. Nimenomaan globalisaation takia täällä on näinkin hyvä elintaso. Ulkomaathan ostavat vastaavasti Suomesta tavaraa. Sun logiikallasi meidän pitäisi olla ostamatta Kiinasta ja kiinalaisten pitäisi olla ostamatta Suomesta. Sillä tavalla köyhtyvät kaikki. Järkevintä on ostaa ulkomailta se, mitä täällä ei saada tuotettua yhtä tehokkaasti, ja ulkomaiden ostaa meiltä se, mitä me teemme niitä paremmin.

Mikä elintaso?

Mitä minä katson, suomalaisten elintaso ei ole noussut ollenkaan. Perhekoko on vain pienentynyt ja tavara tulee siirtomaista. Suomalaisella ei ole ”varaa” maksaa toisen suomalaisen tuottamia palveluja, kun kaikki on niin kallista. (Verrattuna Kiinaan). Elintaso on pelkkä kupla.

Sun globalisaatio johtaa vaan siihen, että lopulta Kiinalla ja Suomella on sama elintaso. (Jos ne on yhtä tyhmiä kuin me).

Mikäkö elintaso? Avaa silmäsi ja katso ympärillesi. Tämä elintaso, mitä nyt näetkin. On televisiota, mikroaaltouunia ja autoa. On enemmän neliöitä kämpässä. Ilmasi on puhtaampaa.

Siinä sulle yksi tilasto:

https://tilastokeskus.fi/til/mkan/2014/mkan_2014_2015-03-20_tie_001_fi_…

Väkiluku noussut 15 %, mutta ajoneuvojen määrä noussut 200 %. Eivätkä ajoneuvot ole mitenkään edullisia, joten ne ovat loistava esimerkki siitä, että elintaso nousee.

Asuntojen koko nousee huomattavasti hitaammin, mutta nousee sekin:

http://www.stat.fi/static/media/uploads/tup/vl2010/art_2011-10-18_001_0…

Tietenkin globalisaatio saa johtaa siihen, että lopulta Kiinalla ja Suomella on sama elintaso. Ja se on pelkästään hyvä asia. Suomalaisten kannalta on tietenkin olennaista, että Kiina ottaa Suomea kiinni, eikä toisinpäin. Ja näinhän on käynytkin. Eivät suomalaiset ole köyhtyneet, vaan Kiina on rikastunut järjettömästi.

Yritin kyllä jo vihjata sulle, että mitä se sun elintason nousu oikeasti on.

Toistamiseen:

Suomalaisten elintaso on tällähetkellä vaan pienempi lapsiluku kuin aiemmin ja kiinatavarat.

On tässä välissä toki töitäkin tehty ja sillä tavalla saatiin todellista elintasoa, kun työn tulokset ei valuneet Kiinaan.

Tällä hetkellä suomalaisia ei niin huvita työntekemisen ja Kiinasta saa kaikkea.

Mutta ok, sä oot vakuuttunut, että Suomen elintaso ei laske Kiinan kustannuksella.

Sun mielestä suomalaiset turhaan rutisee?

Mun mielestä meillä ei ole varaa rutista. Paitsi mulla tietenkin on, kun mä oon pyhimys.

Vihjaa kuule niin, että näkyy numerot ja perustelut. Ja kirjoita selkeästi, sillä mä en ainakaan saa mitään selvää tuosta "elintaso on pienempi kuin lapsiluku" -lauseestasi.

Mitä ihmeen tekemistä elintasolla on sen kanssa, että Kiinasta tulee tavaraa? Elintaso on elintasoa; jos sulla on nyt 3 telkkaria ja 80-luvulla vain 1 telkkari, niin sun elintasosi on noussut, ihan riippumatta siitä, lukeeko pohjassa Made in Finland vaiko Made in China. Sulla on varaa ostaa kolminkertainen määrä telkkareita, koska ostovoimasi on kasvanut, joko palkat nousseet tai tuotteet halventuneet (sekä että).

Se, että aasialainen firma saa tehtyä sulle kolme telkkaria yhden hinnalla on sen elintason nousun aiheuttaja. Vastaavasti se aasialainen firma ostaa vaikka suomalaista mittauslaitteistoa, jonka me puolestamme saamme tehtyä paremmin kuin he. Molemmat hyötyvät ja molempien elintaso nousee, kuin että täällä tehtäisiin vain yksi telkkari ja siellä ihmeteltäisiin miksei oma mittauslaite toimikaan hyvin.

Se, että suomalaiset rutisevat, ei millään tavalla tarkoita, etteikö elintaso olisi noussut. Onhan aiemminkin rutistu.

Vierailija
62/78 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mitäh? Posti huonontaa palveluitaan koko ajan ja nostaa hinnat taivaaseen ja sinä syytät Kiinan verkkokauppoja? Postin alasajo on alkanut jo kauan ennenkuin ihmiset äänestivät jaloillaan ja alkoivat tilata tavaraa sieltä, mistä posti ei päässyt haukkaamaan naurettavia taksoja.

Eiköhän se hintaero tule siitä että meidän palkat ja tuet nousee taivaisiin.

Tai teidän kuvitelmanne omasta rikkaudestanne nousee taivaisiin, kun katotte niiden siirtomaaorjien tuottamien tuotteiden hintoja. Huomaatte, hups mehän ollaan kreivejä kaikki ja tilaatte kuola valuen sitä halpaa tavaraa rahoillanne, joilla oikeesti olisitte rutiköyhiä Suomessa.

Samalle pissitte naapurin kintuille ja sitten on taas pari pirkkoa ja jormaa kortistossa. Mutta ei se mitään työttömyysrahoillakin pärjää, koska Kiinasta saa halvalla. Ruvetaan siis koko kansa työttömiksi ja ostetaan kaikki Kiinasta.

Hurraa mikä keksintö. Ja talouden Nobel, kiitos.

Monen on säästettävä sieltä mistä voi. 

Hölmöläiset.

Itse en tunne kuin ahneita ihmisiä. Auttakaa mieluummin toisianne, älkääkä vihatko.

Olen minäkin köyhä ihan virallisesti, mutta en moraaliköyhä.

Eli ostat aina 100% kotimaisia vaatteita, ruuat kotimaasta? Jos et niin sinuna en moralisoisi.

Hei! Ymmärrän ihmetyksesi täysin, olet luullut että kaikki muutkin ovat yhtä ahneita kuin sinä.

Mutta erehdyit. Mulla ON varaa sanoa. Ostan kaiken mahdollisimman suomalaisena, ja jätän paljon, siis paljon ostamatta sen takia, että sitä ei kotimaisena saa ja paljon jää myös ostamatta sen takia että kotimainen vie kaikki rahat. Sä voit nyt alkaa ulista saivartelusta, mutta eiköhän me molemmat tiedetä että sulla mulla on nyt h...tin iso ero ihan siellä moraalissa itsessään.

Munkin ostokset muuttuis edes hitusen halvemmaksi, jos joku muukin välittäis lähimmäisistään sen verran, ettei säästä niitä työttömiksi tai marginaaliin vain ostaakseen kuitenkin kasan kiinalaista tavaraa.

Nojoo. Minä itseasiassa ostan 80% kaikesta ruuasta lähiruokapiirin kautta, koska se tulee jopa kauppoja halvemmaksi. Sen sijaan monet käyttötavarat kuten huonekalut on yksinkertaisesti kotimaisena aivan liian kalliita vaikka mukavahan se tietenkin olisi niitä käyttää. Tilaan itse Kiinasta äärimmäisen harvoin mitään, mutta käytän kyllä halvempia liikkeitä ostoksiini ihan surutta. 

Ja ihmettelet, miksi paheksun Kiina-kuluttajia?

Ruokakauppa on helpoin paikka ostaa kotimaista. Lähiruoka on minustakin vielä parempi. Olen minä roposiani heillekin suonut aina välillä. Mielelläni käyttäisin enemmänkin.

Huonekalut ostan kotimaisina. (Sen takia meillä onkin aika .. tyhjää..). Vaatteet ostan kotimaisina tai mahdollisimman kotimaisina. Ompelijan palveluja käytän, jos ei muuten löydy. Kengät on vaikea ja ulkopuvut. Kriisin alkaessa, en tiedä mitä me päälle puetaan, no onneksi vaatteet kestää hetken kauemmin kuin ruoka. Ja ihmisillä on varmaan vaatehuoneen pullollaan sitä aasianvaatetta.

Kirpparilta ostaisin huonekaluja tunnontuskitta, mistä vaan tullutta. Mutta hyvin harvoin ehdin kirppareilla käymään.

Läppäri ja kännykkä mulla on kuitenkin. Pakko olla.

Jos prisman ruokapuoli on vielä helppo paikka, niin päivittäistavarat nostaa verenpainetta. Kaikki on Kiinasta. Ihan kaikki!

Kyllä suututtaa, ja en ole niin tyhmä, että suuttuisin sille kaupalle. Olen ihan tosi vihainen tälle kansallemme! Saadaan kyllä mitä tilaatte, lopulta, vaikka toimitus hetken kestääkin.

Myönnä nyt vaan, että olet yhtä mukavuudenhaluinen kuin ne joita täällä soimaat. 

Mikä pakko on olla läppäri? Kirjastossa pääsee hoitamaan asiat koneella, myös monella paikkakunnalla on nettikahviloita joissa maksamalla toisit taas kotimaahan rahaa. Mutta et tee, koska?

Ehkä säkin palaat asiaan sitten, kun sulla on varaa sanoa jotain.

Joku arvosteli mua teinityylistä, mutta sisältö ja logiikka saa näemmä olla mitä vaan vauvankakkaa.

En mäkään oo pyytänyt keltään mitään muuta kuin, että tekisitte parhaanne, ettekä vetäis perseet olalla. Vinkujia aina riittää. Ei olla sankareita kaikki.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/78 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Henkilökohtaisesti suosin suomalaista, enkä myöskään tilaa koskaan Kiinasta.

Eihän se, ettei itse tee tilausta Kiinasta, tarkoita, etteikö se kivijalkaliikkeestä ostettu tuote tulisi Kiinasta. Todennäköisesti ostat kiinalaista tavaraa aivan yhtä paljon kuin kuka tahansa kiinatilailijakin, maksat vain ylimääräistä kivijalkaliikkeelle, joka ei hyödytä millään tavalla Suomea.

En ole väittänytkään, etten ostaisi kiinalaisia tuotteita, vaan vain etten tilaa itse Kiinasta. Sehän se tuntui olevan tuolle yhdelle keskustelijalle punainen vaate. Parhaani mukaan suosin suomalaista tai edes länsimaista tuotantoa. Minulla ei kuitenkaan ole aikaa eikä energiaa olla ehdoton tässä asiassa. Kiinassa tuotettua tavaraa on erittäin vaikea välttää kokonaan.

Vierailija
64/78 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinan kirjeille joko tulee Suomen oma lisäämaksu tai sitten kansanvälinen postiunioni nostaa Kiinan postin hintoja. Ilo halvoista tavarosa loppuu ennemin tai myöhemmin.

Vierailija
65/78 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Herää pahvi. Nimenomaan globalisaation takia täällä on näinkin hyvä elintaso. Ulkomaathan ostavat vastaavasti Suomesta tavaraa. Sun logiikallasi meidän pitäisi olla ostamatta Kiinasta ja kiinalaisten pitäisi olla ostamatta Suomesta. Sillä tavalla köyhtyvät kaikki. Järkevintä on ostaa ulkomailta se, mitä täällä ei saada tuotettua yhtä tehokkaasti, ja ulkomaiden ostaa meiltä se, mitä me teemme niitä paremmin.

Mikä elintaso?

Mitä minä katson, suomalaisten elintaso ei ole noussut ollenkaan. Perhekoko on vain pienentynyt ja tavara tulee siirtomaista. Suomalaisella ei ole ”varaa” maksaa toisen suomalaisen tuottamia palveluja, kun kaikki on niin kallista. (Verrattuna Kiinaan). Elintaso on pelkkä kupla.

Sun globalisaatio johtaa vaan siihen, että lopulta Kiinalla ja Suomella on sama elintaso. (Jos ne on yhtä tyhmiä kuin me).

Mikäkö elintaso? Avaa silmäsi ja katso ympärillesi. Tämä elintaso, mitä nyt näetkin. On televisiota, mikroaaltouunia ja autoa. On enemmän neliöitä kämpässä. Ilmasi on puhtaampaa.

Väkiluku noussut 15 %, mutta ajoneuvojen määrä noussut 200 %. Eivätkä ajoneuvot ole mitenkään edullisia, joten ne ovat loistava esimerkki siitä, että elintaso nousee.

Tietenkin globalisaatio saa johtaa siihen, että lopulta Kiinalla ja Suomella on sama elintaso. Ja se on pelkästään hyvä asia. Suomalaisten kannalta on tietenkin olennaista, että Kiina ottaa Suomea kiinni, eikä toisinpäin. Ja näinhän on käynytkin. Eivät suomalaiset ole köyhtyneet, vaan Kiina on rikastunut järjettömästi.

Toistamiseen:

Suomalaisten elintaso on tällähetkellä vaan pienempi lapsiluku kuin aiemmin ja kiinatavarat.

On tässä välissä toki töitäkin tehty ja sillä tavalla saatiin todellista elintasoa, kun työn tulokset ei valuneet Kiinaan.

Tällä hetkellä suomalaisia ei niin huvita työntekemisen ja Kiinasta saa kaikkea.

Mutta ok, sä oot vakuuttunut, että Suomen elintaso ei laske Kiinan kustannuksella.

Mun mielestä meillä ei ole varaa rutista. Paitsi mulla tietenkin on, kun mä oon pyhimys.

Vihjaa kuule niin, että näkyy numerot ja perustelut. Ja kirjoita selkeästi, sillä mä en ainakaan saa mitään selvää tuosta "elintaso on pienempi kuin lapsiluku" -lauseestasi.

Mitä ihmeen tekemistä elintasolla on sen kanssa, että Kiinasta tulee tavaraa? Elintaso on elintasoa; jos sulla on nyt 3 telkkaria ja 80-luvulla vain 1 telkkari, niin sun elintasosi on noussut, ihan riippumatta siitä, lukeeko pohjassa Made in Finland vaiko Made in China. Sulla on varaa ostaa kolminkertainen määrä telkkareita, koska ostovoimasi on kasvanut, joko palkat nousseet tai tuotteet halventuneet (sekä että).

Se, että aasialainen firma saa tehtyä sulle kolme telkkaria yhden hinnalla on sen elintason nousun aiheuttaja. Vastaavasti se aasialainen firma ostaa vaikka suomalaista mittauslaitteistoa, jonka me puolestamme saamme tehtyä paremmin kuin he. Molemmat hyötyvät ja molempien elintaso nousee, kuin että täällä tehtäisiin vain yksi telkkari ja siellä ihmeteltäisiin miksei oma mittauslaite toimikaan hyvin.

Se, että suomalaiset rutisevat, ei millään tavalla tarkoita, etteikö elintaso olisi noussut. Onhan aiemminkin rutistu.

Ei kolme ”halvempaa” telkkaria, ole samanarvoisia kuin se yksi telkku. Ei sun elintaso ole silloin noussut vaan sä olet säästänyt sen telkkarin arvonmuodostuksesta.

Säästänyt siis suomalaisten palkoista, tyollisyydestä, yhteiskunnasta, ehkä vähän laadustakin ja turvallisuudesta.

Tätä kaikkea sä olisit ostanut siinä yhdessä kalliimmassa telkkarissa. Ymmärrä se ja mitä se tarkoittaa!

Lapsiluvulla tarkoitan, että suomalaisten perhekoko on pienentynyt hurjasti. Tottakai sitä sun mainostamaa ostovoimaa on enemmän kun ruokittavia suita on vähemmän. Mutta mitä todellista rikastumista se muka on että elää SÄÄSTELIÄÄMMIN. ? Sähän oot vain luopunut jostain muusta. (Lapsista..)

Minä katson, että elintaso on huono, kun ei ihmisillä kuulemma ole varaa edes lapsia tehdä.

Vierailija
66/78 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinan kirjeille joko tulee Suomen oma lisäämaksu tai sitten kansanvälinen postiunioni nostaa Kiinan postin hintoja. Ilo halvoista tavarosa loppuu ennemin tai myöhemmin.

Suurin osa tilaamistani tavaroista on kirjeitä, joten hintaahan tulee vain euro lisää per lähetys. Sekin olisi varmasti halvempi, jos voisin itse käydä kirjeeni poimimassa automaatilta tai mistä vain, eikä tarvitsisi posteljoonien juosta laatikollani lähes päivittäin.

Postilaatikoistahan pitää oikeastaan päästä kokonaan eroon. Laskut ja lehdet kun on täysin mahdollista toimittaa sähköisesti. Ne harvat kirjeet/joulukortit, joita ei sähköiseksi helpolla saada, voi asiakas itse käydä noutamassa paikallisesta postitoimistosta/R-kioskilta, kuten paketitkin nykyään. Kerran kuussa ilmestyvät lehdetkin on mahdollista näin noutaa, jos ei sähköinen versio kelpaa.

Minä en tiedä, montako ihmistä Postin 20 000 työllisestä juoksee laatikoilla, mutta täytyy se aika iso osa olla, kun 2 miljardia kirjettä/korttia toimittavat vuosittain. Postihan työllistää melkein prosentin kaikesta työvoimasta (varsinkin jos osa työstä on ulkoistettua).

Vierailija
67/78 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama vuosi sitten kiinasta tilaaminen oli enemmänkin aika pienen piirin erikoisharrastus, sitten tavikset löysivät kiinan kaupat ... ja tilaavat kaikkea krääsää kuten esim. koristeita juhliin yms. Vanhaan hyvään aikaan tilattiin erikoiselektroniikkaa yms. eikä mitään tyhjänpäivisiä asioita. Minä tilaan esim. sellaisia mittalaitteita joita ei oikein Suomesta saa tai hinta > 5x kiinan kaupan hinta (sama laite)

Vierailija
68/78 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä elintaso?

Toistamiseen:

Ei kolme ”halvempaa” telkkaria, ole samanarvoisia kuin se yksi telkku. Ei sun elintaso ole silloin noussut vaan sä olet säästänyt sen telkkarin arvonmuodostuksesta.

Säästänyt siis suomalaisten palkoista, tyollisyydestä, yhteiskunnasta, ehkä vähän laadustakin ja turvallisuudesta.

Tätä kaikkea sä olisit ostanut siinä yhdessä kalliimmassa telkkarissa. Ymmärrä se ja mitä se tarkoittaa!

Lapsiluvulla tarkoitan, että suomalaisten perhekoko on pienentynyt hurjasti. Tottakai sitä sun mainostamaa ostovoimaa on enemmän kun ruokittavia suita on vähemmän. Mutta mitä todellista rikastumista se muka on että elää SÄÄSTELIÄÄMMIN. ? Sähän oot vain luopunut jostain muusta. (Lapsista..)

Minä katson, että elintaso on huono, kun ei ihmisillä kuulemma ole varaa edes lapsia tehdä.

Ei tietenkään 3 telkkaria ole samanarvoisia kuin yksi telkku, vaan kolme kertaa arvokkaampaa. Millä ihmeen logiikalla elintaso ei ole noussut, jos mulla on varaa kolmeen telkkariin yhden sijaan? Nythän ei ole kyse siitä, että suomalainen televisio olisi jotenkin laadukkaampi.

Tietenkin mä säästän suomalaisten palkoista ja työllisyydestä, kun tilaan TV:n Etelä-Korealaiselta Samsungilta. Vaan mitä sitten? Eihän se vähennä suomalaisten palkkoja eikä työllisyyttä, koska vastaavasti Etelä-Koreaan viedään suomalaista tuotetta. Ja näin toimittaessa kokonaisuus on huomattavasti tehokkaampi, jolloin molempien maiden kansalaisten elintaso käytännössä nousee.

Eikä sille ole mitään syytä, miksi laatu tai turvallisuus olisi huonompi ulkomaalaisissa tuotteissa.

Eikä ruokittavia suita todellakaan ole vähemmän. Niitähän on enemmän. Tälle on nimityskin: Huoltosuhde. Lapsia on vähemmän, mutta eläkeläisiä on enemmän.

Siinä sulle kuvaaja:

https://www.stat.fi/til/vaenn/2012/vaenn_2012_2012-09-28_kuv_001_fi_001…

Ja ihmisillähän on varaa tehdä lapsia. Olihan meillä varaa lapsiin satakin vuotta sitten, vaikka oltiin järjettömän paljon köyhempiä. Lapsiluvun pieneneminen on yleismaailmallinen ilmiö.

Vierailija
69/78 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monopoli kirjoitti:

Tän seurauksena yhä useampi alkaa tilaamaan Kiinasta. Mitä järkeä tilata mitään Suomesta? Hinnat on kalliimpia ja päälle vielä roimat postimaksut. Jopa pieni paketti maksaa jo yli 5 euroa, Kiinasta saa huomattavasti halvemmalla, jos jaksaa odotella. On se kumma kun Kiinasta paketti matkaa maapallon toiselle puolella muutamalla kymmenellä sentillä, kun Suomessa 100 km matka maksaa monta euroa!

Posti tarvitsee kilpailijan Suomeen.

Näin. Lisäksi kun posti päätti poistaa maksikirje-mahdollisuuden en enää itsekään käytä juuri koskaan postin palveluita. Ennen postittelin usemman kerran viikossa huutonetissä tai torissa myymiäni asioita. Fakta on se ettei kukaan maksa 5-8 euroa postikuluja esimerkiski käytetyistä housuista. 

Eihän se maksikirje ole ollut yli vuoteen olemassa kuin ulkomaan lähetyksissä.

Lokeropaketti on kait halvin ja maksaa kait sen vitosen.

Vierailija
70/78 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Henkilökohtaisesti suosin suomalaista, enkä myöskään tilaa koskaan Kiinasta.

Eihän se, ettei itse tee tilausta Kiinasta, tarkoita, etteikö se kivijalkaliikkeestä ostettu tuote tulisi Kiinasta. Todennäköisesti ostat kiinalaista tavaraa aivan yhtä paljon kuin kuka tahansa kiinatilailijakin, maksat vain ylimääräistä kivijalkaliikkeelle, joka ei hyödytä millään tavalla Suomea.

En ole tuo sama, vaan se ärsyttävämpi. Otan kyllä selvää, mikä on oikeasti suomalaista.

Vaikka on se kyllä kauhean vaivalloista joskus ja vika on siinäkin teidän.

Mikäpä ei olisi "meidän" vika.

En tiedä enää, kerro mulle.

No ainakin mä oon nauranut joidenkin kustannuksella tässä vuosien varrella, kun oon kuunnellu monien ikuista uhriutumista, vaikka itse ovat syypäitä moneen täysin epäoikeudenmukaiseen kärsimykseen.

Kiitos nauruista.

Vierailija
71/78 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hahah.

Muutama viikko sitten tuli töissä ohimennen maininta että mietitään mitä tehtäis kun kiinakamaa tilataan koko ajan entistä enemmän ja se tulee työnantajalleni kalliiksi, ne paketit on niin epämääräisen muotoisia ja kokoisia että jokainen lajitellaan yksitellen käsin. Ja tässä on sitten paras ratkaisu mitä keksittiin :D

Näin irtisanoutumispäätöksen jo tehneenä uskallan sanoa ihan "julkisesti" että iso pomo ei ymmärrä työstään ja Postin toiminnasta yhtään mitään. Meidän osastoa on alasajettu viimeisen vuoden ajan (toki muitakin osastoja!) ja kaikki muutokset yhdessä johti nyt sitten siihen että itse lähden lätkimään viimeistään tämän vuoden lopulla, mutta jos nyt kesälomakauden loppuun jaksan niin siihenkin olen tyytyväinen.

Onnea heille jotka Meriläisen meille palkkasivat! "Paskaduuniahan" se oli aina mutta ennen tätä pomoa talossa oli oikeesti ihan hyvä olla. Ruokkis alkaa olla ohi ja jatkan työntekoa hymyillen kun ajattelen että kovin kauaa ei tarvii enää tätä menoa katella :)

Uskomatonta sokeutta. Itse oli syömässä, eikä edes ymmärtänyt kuka kustansi.!

Ei se johtaja niitä palkkoja maksa. Asiakkaat maksaa.

Asiakkaat ajaa teidän työt alas.

Vierailija
72/78 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Armeijan jälkeen pitäis olla pakollinen vuoden yrittäjyysjakso.

Vierailija
73/78 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuonna 2012:

http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/362473/Kirjeiden+postimaksut+nousevat+…

Itellan mukaan paineita hinnankorotuksiin aiheuttavat vähenevä kirjepostin määrä sekä yleinen kustannusten nousu.

Vuonna 2015:

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000001864918.html

Kirjeen lähettäminen on maanantaina entistä kalliimpaa, sillä Posti nostaa silloin hintojaan. Kirjeiden postimaksut nousevat noin kymmenen prosenttia. Posti perustelee hintojen nostamista kirjeiden määrän vähenemisellä. Asiasta uutisoi Helsingin Sanomat.

Vuonna 2017:

http://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/posti-nostaa-hintojaan-kirjeiden-j…

Posti perustelee hintojen nostoa kasvaneilla yksikkökustannuksilla.

Yhtiön mukaan lähetettyjen kirjeiden määrä laski kevään aikana kymmenen prosenttia viestinnän digitalisoitumisen myötä, vaikka heinäkuussa aloitettu jakelupäiväuudistus hillitsi hinnankorotustarvetta. 

– Postin toimintaa ei ylläpidetä verovaroin. Postin täytyy huolehtia yhtiön toimintavalmiuksista muun muassa varmistamalla postimaksujen riittävä taso postin keräilyn, lajittelun ja jakeluverkoston kustannuksiin nähden, yhtiö kertoo tiedotteessaan.

Vierailija
74/78 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä elintaso?

Toistamiseen:

Ei tietenkään 3 telkkaria ole samanarvoisia kuin yksi telkku, vaan kolme kertaa arvokkaampaa. Millä ihmeen logiikalla elintaso ei ole noussut, jos mulla on varaa kolmeen telkkariin yhden sijaan? Nythän ei ole kyse siitä, että suomalainen televisio olisi jotenkin laadukkaampi.

Tietenkin mä säästän suomalaisten palkoista ja työllisyydestä, kun tilaan TV:n Etelä-Korealaiselta Samsungilta. Vaan mitä sitten? Eihän se vähennä suomalaisten palkkoja eikä työllisyyttä, koska vastaavasti Etelä-Koreaan viedään suomalaista tuotetta. Ja näin toimittaessa kokonaisuus on huomattavasti tehokkaampi, jolloin molempien maiden kansalaisten elintaso käytännössä nousee.

Eikä sille ole mitään syytä, miksi laatu tai turvallisuus olisi huonompi ulkomaalaisissa tuotteissa.

Eikä ruokittavia suita todellakaan ole vähemmän. Niitähän on enemmän. Tälle on nimityskin: Huoltosuhde. Lapsia on vähemmän, mutta eläkeläisiä on enemmän.

Siinä sulle kuvaaja:

Ja ihmisillähän on varaa tehdä lapsia. Olihan meillä varaa lapsiin satakin vuotta sitten, vaikka oltiin järjettömän paljon köyhempiä. Lapsiluvun pieneneminen on yleismaailmallinen ilmiö.

Kokonaisuus koostuu kuitenkin yksittäisistä ostoista ja myynneistä. Ei pidä tuijottaa numeroita niin kauan että tulee sokeaksi, eikä kouluttautua niin pitkälle, että tulee tyhmäksi.

Sinäkö ne mittarit myyt sinne ulkomaille.?

Ostosi (esimerkissäsi) ei hyödyttänyt meitä mitään, miten korvaat sen, jonkun toisen ansiolla?

Onko toisten tehtävä kuluttaa ja toisten tehtävä tienata? Ei kovin tasa-arvoista. Toinen on nimittäin huomattavasti hauskempi toimi.

Kyllä se keskituloisen ja pienituloisen perheen elintaso on leveämpi nykyään nimenomaan siitä syystä, että vauvat jäi yhteen ja mummo ja pappa on laitoksessa. Perheen vastuut ovat kyllä vähentyneet ja taloudellinen taakka eli kysymys on oikeasti vain säästämisestä, ei rikastumisesta.

Sinä voit väittää, ettei se haittaa, jos valtiolla kuitenkin on varaa hoitaa. Mutta onko?

Vierailija
75/78 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ne kolme telkkaria on vähempiarvoisia. Niistä puuttuu osia.

Niiden osien nimet ovat:

Suomalaiset palkat

Suomalaiset työpaikat

Yhteiset varat veroja palveluja ja tulonsiirtoja varten

Sitten ne laatu yms muut asiat, joista voi kiistellä toki.

Vierailija
76/78 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä elintaso?

Toistamiseen:

Siinä sulle kuvaaja:

Kokonaisuus koostuu kuitenkin yksittäisistä ostoista ja myynneistä. Ei pidä tuijottaa numeroita niin kauan että tulee sokeaksi, eikä kouluttautua niin pitkälle, että tulee tyhmäksi.

Sinäkö ne mittarit myyt sinne ulkomaille.?

Ostosi (esimerkissäsi) ei hyödyttänyt meitä mitään, miten korvaat sen, jonkun toisen ansiolla?

Onko toisten tehtävä kuluttaa ja toisten tehtävä tienata? Ei kovin tasa-arvoista. Toinen on nimittäin huomattavasti hauskempi toimi.

Kyllä se keskituloisen ja pienituloisen perheen elintaso on leveämpi nykyään nimenomaan siitä syystä, että vauvat jäi yhteen ja mummo ja pappa on laitoksessa. Perheen vastuut ovat kyllä vähentyneet ja taloudellinen taakka eli kysymys on oikeasti vain säästämisestä, ei rikastumisesta.

Sinä voit väittää, ettei se haittaa, jos valtiolla kuitenkin on varaa hoitaa. Mutta onko?

Minä olen työtehtävissäni toiminut vientiyrityksissä, joten kyllä, minä osaltani myyn tuotteita ulkomaille. Eikä ole relevanttia keskustelun kannalta, vaikka näin en tekisikään, koska tilanne ei sillä miksikään muutu. Globalisaatioon kuuluu se, että siellä tehdään tuotteet, missä halvimmalla voidaan, ja tämä alentaa hintoja kautta maailman, joka johtaa elintason nousuun.

Ei ole järkeä alkaa valmistamaan suomalaisia televisioita, jos ne eivät voi kuitenkaan kilpailla ulkomaalaisten tuotteiden kanssa. Saamme silloin vain kalliita televisioita ja elintasomme laskee. Etelä-Koreaan viedään enemmän tuotteita kuin sieltä tuodaan, vaikka helposti muuta uskoisi, kun katsoo miten isolla osalla suomalaisia on vaikka Samsungin TV tai Galaxy S# puhelimena. Rahassa mitattuna viemme tuplasti enemmän esimerkiksi suomalaisia moottoreita (jotka eivät katukuvassa ja arkielämässä edes näy, mutta todellisia ne ovat) kuin tuomme sieltä TVeitä ja puhelimia.

Jos Etelä-Koreassa nyt ajateltaisiin kuten sinä ajattelet, niin ne eivät enää ostaisi suomalaisia moottoreita, vaan tekisivät ne itse kalliimmalla (tai huonompia). Molempien maiden kansalaiset kärsisivät siitä valinnasta. Samalla tavalla kuin mekin kärsisimme siitä, jos nyt pakotettaisiin joku Finluxin TV-tehdas pystyyn tuottamaan surkeita ja kalliita telkkuja.

Missä sulla on näyttää data siitä, että elintaso on noussut pelkästään sen takia, että vanhukset ovat laitoksissa verrattuna vauvojen viemään resursseihin? Ei taatusti ole vauva paljoakaan resurssisyöpömpi kuin keskivertomummeli, jos laisinkaan. Lapsille ei tarvitse maksaa eläkettä, ei käytännössä juuri asumistukea, eikä yhtä monia kalliita syöpähoitoja kuin vanhuksille. Valtion taloushan on viime vuodet kärsinyt nimenomaan vanhusten määrän lisääntymisestä (vaikka uutisissa puhutaankin vain työttömistä, jotka ovat tähän muutokseen nähden varsin pientä). Lisäksi vanhusten määrä on tuplaantumassa seuraavien parin kymmenen vuoden aikana, siinä missä vauvojen määrä ei ole puolittumassa.

Sulla lienee myös jokin aivan älytön käsitys siitä, miten pientä syntyvyys mukamas Suomessa on. Katso mieluummin tilastoja, ei siinä mitään romahdusta todellisuudessa ole tapahtunut viimeiseen 50 vuoteen:

http://puheenvuoro.uusisuomi.fi/sites/default/files/imagecache/biggest/…

Suomen BKT on tuplaantunut tällä vuosituhannella, eikä se elintason nousu poistu millään käsien heiluttelulla. Laita toki dataa pöytään, jos olet muuta mieltä.

Vierailija
77/78 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi jotkut jaksaa höpöttää "halvasta kiinaroskasta". Halpaa se on, muttei sen roskempaa kuin se ihan sama roska mitä ostat täältä kivijalkakaupasta moninkertaiseeen hintaan.

Itse tilasin viimeksi näytön puhelimeen. Suomessa vaihto olisi maksanut 150+e, varaosa maksoi 20e. Vaihtotyö onnistui itseltänikin youtube-ohjeiden avulla.

Ihan samaa ihmettelen. Oikeasti asia on niin, että sinä olet ahne p.skiainen, joka säästää ennenkaikkea suomalaisten työllisyydestä ja palkoista, laadusta vasta toissijaisesti.

Maailma on globaali. Ihmiset hankkii tavarat sielt mistä ne saa halvimmalla.

Vierailija
78/78 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos suomalaisesta verkkokaupasta ostaa vaikka minkä tahansa pienen, kirjekuoreenkin mahtuvan ostoksen, niin se tulee pakettiautomaattiin, pakattuna pieneen laatikoon ja postikulut alkaen 5,90e. Itse tuote maksaa 2,90e. Toimitusaika yleensä ~viikko.

Harvoin enää postin kautta tilaankaan vaan suosin Matkahuoltoa tai ilomielin maksan pikatoimituksesta suoraan kotiovelle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kaksi