AUTTAKAA! Stressi ja unettomuus ovat saaneet minut rupsahtamaan lyhyessä ajassa, en kestä katsoa peiliin
Naama on kalpean punottava ja otsassa sekä nenän alla pieniä finnejä, ennen luonnostaan siipimäiset ja nyppimättä kauniit kulmat ovat alkaneet rehottaa, otsassa on syviä juonteita ja silmien alla ryppyjä sekä pussit, poskiin on ilmestynyt untuvaista karvaa ja
posket ovat myös valuneet alaspäin, nenästä suupieliin kulkee uurteet ja vaikka olen hoikka, minulla on kaksoisleuka! Ohut, helposti rasvoittuva maantienvärinen hiirenhäntä ei paranna vaikutelmaa, en pääse edes hiusten alle piiloon.
Tuntuu, ettei mikään määrä meikkiä auta. Haluaisin vain jäädä kotiin ja istua komerossa pussi päässä, ettei kukaan näe tätä naamaa. ..
Elän kädestä suuhun, joten minulla ei ole varaa mihinkään ihohoitoihin eikä kalliisiin naamarasvoihin! Pirkan päivävoide, yövoide ja puhdistusgeeli käytössä koska ne ovat edulliset. Välillä kuorin kahvinporo/hunaja-sekoituksella.
Olisiko kellään mitään vinkkejä, poppakonsteja?
Kommentit (38)
Omega-rasvahapot on myös yksi, minkä koen vaikuttaneen omaan ihoon, tukkaan ym. hyvinvointiin.
Olet huolissasi ulkoisista asioista, ulkoiset on mielestäni osittain vain viitettä taustalla olevista, esim. juuri työn liiat vaatimukset ja riittämätön palautuminen. Jos ennen oli helppo näyttää hyvältä luonnostaan(tämän uskonkin) niin mikä elämäntilanteessasi on muuttunut ja onko sille jotain tehtävissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tuo kasvojen nukka ilmestyy? Ei ole sellaista ennen ollut. Siis mikä sen aiheuttaa?
Eikö syömishäiriöisillä nukkaannu iho? Ehkä ap:n ruokavalio on tällä hetkellä niin päin mäntyä, että sama efekti? Univelasta kärsivä harvoin jaksaa tehdä kunnon safkaa, saati että se edes maistuisi. Sitä syö vähän sitä sun tätä ja pakolla. Luultavasti ihan liian pieniä määriäkin.
Joo, eli kyseessä siis on "lanugo". Tarkoittaa sitä, että iho on ohentunut liikaa, joten alkaa muodostua tällaista nukkaa suojakerrokseksi. Syömishäiriöisille tyypillistä. Eli ruokavalio kuntoon ap!
Mulle on myös tullut tätä nukkaa, mutta syömishäiriötä ei ole. Syön hyvin ja terveellisesti. Voiko iho sitten ohentua muuten vaan? Mielestäni nukka on hauskan näköistä, vähän niin kuin kissanpennuilla vauvakarva.
Minä olen yli 50v, enkä ole vielä rupsahtanut!...tai en olekaan varma..
Mulla kun niin paljon parempaakin tekemistä kuin kyylätä peilin edessä ryppyjä etsien.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tuo kasvojen nukka ilmestyy? Ei ole sellaista ennen ollut. Siis mikä sen aiheuttaa?
Eikö syömishäiriöisillä nukkaannu iho? Ehkä ap:n ruokavalio on tällä hetkellä niin päin mäntyä, että sama efekti? Univelasta kärsivä harvoin jaksaa tehdä kunnon safkaa, saati että se edes maistuisi. Sitä syö vähän sitä sun tätä ja pakolla. Luultavasti ihan liian pieniä määriäkin.
Joo, eli kyseessä siis on "lanugo". Tarkoittaa sitä, että iho on ohentunut liikaa, joten alkaa muodostua tällaista nukkaa suojakerrokseksi. Syömishäiriöisille tyypillistä. Eli ruokavalio kuntoon ap!
Mulle on myös tullut tätä nukkaa, mutta syömishäiriötä ei ole. Syön hyvin ja terveellisesti. Voiko iho sitten ohentua muuten vaan? Mielestäni nukka on hauskan näköistä, vähän niin kuin kissanpennuilla vauvakarva.
Yleensä tuota pienenpientä pehmeää nukkaa on kasvojen ihon pinnassa sellaisilla joilla luonnostaan punertavat tai vaaleat hiukset, ja ohut kuulas iho.
Vierailija kirjoitti:
Oma naama taitaa olla se pahin stressitekijä. Älä uittu katso peiliin jos se uittu stressaa.
Elä, nuku, syö, juo, äläkä uittu kuvittele naamaasi universumin keskipisteeksi.
Minä olen yrittänyt ajatella noin. Se ei kuitenkaan helpottanut sillä ainakin nuorille naisille koen jotain kaksoistandardia ulkonäöstä. Ei saa vaikuttaa siltä että on pinnallinen mutta toisaalta sinua arvioidaan ulkonäön perusteella, millainen olet?!
N26
Ota avioero. Minun strssini loppui siihen ja syvät juonteet otsasta ja silmistä katosivat puolessa vuodessa. Ystävät luulivat että olin käynyt ottamassa botoxia xD
Ensinnäkin sinun pitäisi saada lisää unta, pystyisikö omalääkärisi määräämään sairauslomaa uupumukseen? Minulle tarjottiin pahimpiin univaikeuksiin kahta viikkoa ja nukahtamislääkkeitä niin että tulis nukuttua pakostakin. En hölmö ottanut (pelkäsin uuden työpaikan puolesta)!
Tuosta on n. 3 vuotta ja univaikeudet on hiukan helpottaneet, mutta niiden vaikutus ihossa näkyi kuivina ja mustina silmänalusina, hentoina ryppyinä ja näppyläisyytenä. Sitten kävin kuukausi sitten pienessä leikkauksessa, jonka tähden oli pakko makoilla kotona 1,5 vkoa, tuli vaan kuunneltua äänikirjoja ja nukuttua ja huu! Mikä kauneuskuuri! Iho silisi, näpyt ja juonteet hävisivät! Läheisetkin kommentoivat että oletpas sinä nättinä, vaikken meikannut tai mitään.
Summa summarum, unen vaikutus on ihmeellinen!
N28
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lanugoa on sikiöillä, mutta sen pitäisi häipyä jo ennen syntymää. Joillain voi olla synnyttyäkin, mutta se katoaa sitten itsestään. Aikuisilla liittynee alhaiseen ruumiinlämpöön. Eli onko sulla millainen verenkierto? Paleletko? Syömishäiriöissä tuon on arveltu muodostavan juurikin sen takia, että iho ei suojaa tarpeeksi eli lanugo muodostuu turvaamaan riittävän ruumiinlämmön.
Lanugo appears to play an essential role in the healthy development of a fetus. However, the appearance of lanugo on adults experiencing various diseases is a bit more mysterious.
One theory is that the appearance of lanugo hairs on an adult is a result of the body trying to insulate itself and preserve heat. Scientists think this because lanugo often appears alongside conditions that reduce the body's ability to control its own temperature, such as anorexia nervosa.
Minulla oli myös jossain vaiheessa kehnon (paljon rasvaa ja hiilareita sisältävän) ruokavalion ja unettomuuden tähden ongelmaa tuon nukan kanssa. Se tekee kasvot paljon vanhemman ja nuhruisemman näköisiksi. Suosittelen sen ajamiseen sellaisia näppäriä eyebrow razor -kapistuksia, joita saa Ebaystä 6kpl paketin hintaan 0,99 € (tai Gailapilta yhden kpleen hintaan 3,99 € heh)! Niillä saa myös kulmat äkkiä kuosiin!
Pienin askelein eteenpäin ap, jaksamista!
No silmäpussit sun on pakko hyväksyä. Itse olen kärsinyt kroonisesta unettomuudesta koko aikuisikäni. Välillä toki saanut vähän paremmin nukuttua, mutta kyllähän pitkään vaivanneesta unettomuudesta tulee pysyvät silmäpussit. Varsinkin jos olet myös jo yli kolmenkymmenen, niin tuskinpa ne enää siitä häipyvät.
Kulmakarvojen suhteen kannattaa olla positiivinen: ainakin sulla on materiaalia, mistä nyppiä mieleiset kulmakarvat! Jos olisi harvat kulmakarvat, joutuisit piirtämään ne, ja piirretyt eivät ikinä näytä luonnollisilta.
Unettomuuteen, syömättömyyteen ja ihoon pystyt vaikuttamaan paljon liikunnalla. On ironista, että univelkaantunut joutuu rasittamaan itseään, vaikka energiaa ei ole ja on paha olo, mutta se on oikeastaan se, mitä sinun on pakko tehdä. Liikunta herättää ruokahalun, liikunta saa väsyneen kropan vaatimaan lepoa ja unta, ja liikunta laittaa veren kiertämään, jolloin iho saa väriä eikä vaikuta niin veltolta enää.
Hiukset ovat toinen asia, mikä pitää vain hyväksyä. Ohuista hiuksista ei saa poppakonsteilla paksua tuulitukkaa. Mutta kun saat ruokavalion kuntoon, eiköhän ohuet ja hennotkin hiukset näytä taas ihan kivoilta ja elinvoimaisilta, jolloin ne on helpompi hyväksyä ja nähdä kauniina ohuudesta huolimatta. Ryppyisyyttä saat huomattavasti lievennettyä tankkaamalla säännöllisesti vettä.
Elätkö semmoista elämää jota sinä itse haluat? Vai elätkö toisille; Työnantajalle? Lapsille? Yhteiskunnalle?
Jos sinua lypsetään joka suunnasta, etkä ehdi välillä olla itse saavana osapuolena, alkaa se näkyä ulkoisessa olemuksessa.
Tee elämästä sinun näköisesi.
Etsi enemmän nautinnonaiheita.
Mulle kävi vähän samoin, että tuntui kuin olisin kaikin puolin vanhentunut hetkessä 10 vuotta.
Hyviä neuvoja nuo uni, rentoutuminen ja veden juonti ja hyvä ravinto. Itsekin yritän niitä noudattaa, tosin en ulkonäön, vaan yleisen terveyden ja hyvinvoinnin vuoksi, mutta eiköhän se niiden seurauksena pitäisi näkyä ulkonäössäkin. Toki jos kärsii unettomuudesta ja stressistä, niin helppohan se on sanoa, että nuku. Älä ap nyt ainakaan ota lisästressiä ulkonäöstä tai ikääntymisestä.
Tässä vielä omat vinkkini päivittäiseen ulkonäöstä huolehtimiseen:
-Hygienia. Tässä kohtaa paskaista tukkaa ei pysty enää kompensoimaan muilla avuilla.
-Kookosöljy kosteusvoiteeksi ja meikin poistoon.
-Siisti kulmakarvat.
-Tukka hyvin, kaikki hyvin. Tehokkain yksittäinen toimenpide on se, kun hiukset on edes jokseenkin kivasti.
-Vältä meikkivoiteita yms. Käytä vain paikallisesti (sormin) sellaisiin kohtiin, joihin on pakko. Jotenkin se vain vanhentaa ja lisäksi tukkii ihoa. Värisävy mieluummin vähän vaalea kuin yhtään liian tumma, varo oranssia ja keltaista sävyä.
-Raikas poskipuna kevyesti laitettuna, poskipäiltä ohimoille, ei liian alas.
-Huulirasva ja ripsiväri, kulmia voi tarvittaessa vähän korostaa.
Ei ainakaan päivällä kannata juuri enempää meikata, tulee tunkkainen ilme. Muutenkin vaaleammat luomivärit ja huulipunat ja vähemmän silmämeikkiä kuin 20-30v.
-Hyvin vaaleaa helmiäisluomiväriä voi käyttää valokynän tavoin.
-Puuterit kannattanee jo nakata roskiin tai lahjoittaa pois.
- ja tärkein viimeiseksi, hymy ja utelias katse, innostus asioihin ja elämään, ystävällisyys...
Avainsana on siistiytyminen ennemmin kuin koristautuminen. Rupsahtaminen voi olla hyvä heräte korjaamaan elintapoja ajoissa, ennen kuin terveys menee. Ja kun pääsee sen ajatuksen yli, että pitäisi näyttää yhtä hehkeältä kuin nuorena, on se jotenkin vapauttavaa.
En sheivaisi kasvoja. Kohta koko naama täynnä partaa.
Ihokarvat voi nyppiä pinsetillä. Toki sillon ihokarvat saattaa myös paksuuntua ja vaihtaa väriä.
Täällä tulikin jo paljon hyviä vinkkejä, mutta itse vinkkaan vielä sen verran, että jos rahat on tiukilla (ja vaikkei olisikaan), niin Lidlissä on hinta-laatusuhteeltaan ihan huippua kosmetiikkaa! Ite olen vaihtanut mm. Cliniquen All about Eyes -silmänympärysvoiteen Cienin voiteeseen, samoin Vichyn Aqualia Thermal Rich -voide vaihtui siihen Lidlin testivoittajavoiteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Ihokarvat voi nyppiä pinsetillä. Toki sillon ihokarvat saattaa myös paksuuntua ja vaihtaa väriä.
Miksi karvat pitäisi nyppiä tai ajella? Parempi korjata ruokavalio, ei tuo ole vain syömishäiriöisten ongelma, ravintoköyhä ruokavalio aiheuttaa tuon. Voi siis olla lihavallakin.
Kaikki höttö, maitotuotteet ja eläintuotteet pois, tilalle ravitsevampaa ruokaa. Liha on eläimen lihasta, siinä on kaikki se paska, hormonit, kolesteroli... kala ja kala on sitä samaa lihasta. Ei ihme kun naama kasvaa karvaa, varsinkin kun höystetään ruokavalio maidolla, joka on tarkoitettu vasikan kasvattamiseksi nopeasti sata kiloiseksi... Hormoneja!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihokarvat voi nyppiä pinsetillä. Toki sillon ihokarvat saattaa myös paksuuntua ja vaihtaa väriä.Miksi karvat pitäisi nyppiä tai ajella? Parempi korjata ruokavalio, ei tuo ole vain syömishäiriöisten ongelma, ravintoköyhä ruokavalio aiheuttaa tuon. Voi siis olla lihavallakin.
Kaikki höttö, maitotuotteet ja eläintuotteet pois, tilalle ravitsevampaa ruokaa. Liha on eläimen lihasta, siinä on kaikki se paska, hormonit, kolesteroli... kala ja kala on sitä samaa lihasta. Ei ihme kun naama kasvaa karvaa, varsinkin kun höystetään ruokavalio maidolla, joka on tarkoitettu vasikan kasvattamiseksi nopeasti sata kiloiseksi... Hormoneja!
*kana
Sama täällä. Olen vasta 21, mutta yhdessä vuodessa olen vanhentunut mielestäni n. 10 vuotta. Poskipääni ovat kuopalla, silmien aluset ovat violetinkirjavat ja minulla on silmäpussit, nenästä suupieliin menee ohuet juonteet, hymyillessä suupieliin tulee todella syvät ja pitkät uurteet. Reilu vuosi sitten minua luultiin usein alle 20 vuotiaaksi ja nykyään ihmiset vaikuttavat hämmästyneiltä kun kerron olevani 21 :(
Rupsahtaminen tulee kun täyttää 25v. Sitä ei voi estää.