En jaksa tehdä mitään työpäivän jälkeen, onko teillä muilla sama?
Työ on kevyttä mutta työmatkoineen työpäivään menee 10 tuntia. Rasitun ihmisten seurassa olemisesta, koko tuo 10 tuntia menee joko julkisissa tai avotoimistossa.
Töiden jälkeen olen ihan poikki, en jaksa edes roskia viedä. Tämän vuoksi kaikki kotityöt ja ylimääräinen meno jää viikonlopuille. Mistä normaaleilla ihmisillä riittää energiaa harrastaa ja elää työpäivien jälkeen? Minustakin olisi kiva käydä leffassa tai kahvilla töiden jälkeen, mutta iltapäivällä ainut ajatus päässä on halu päästä äkkiä kotiin rauhaan ja lepoon.
Kommentit (26)
Onko sun ruokavalio kunnossa? Mä jaksan vallan hyvin duunin jälkeen salille, ja usein vielä salinkin jälkeen syömään tai leffaan tai muualle. Olen myös työpaikalla ihmisten kanssa tekemisissä koko päivän.
Minä kyllä jaksan käydä salilla, lenkillä, kaupassa, leffassa ja siivota töiden jälkeen. Minulla kevyt toimistotyö avokonttorissa. Tuntuu, että liikunta töiden jälkeen antaa energiaa. Luulisin, että jos lösähtäisin aina sohvalle, olisin ehkä väsyneempi. Työ on niin
passiivista, että en voisi kuvitellakaan, että en liikkuisi vapaa-ajalla. Kokeile vain lähteä ulkoilemaan ja tekemään asioista. Kun on hyvä kunto, niin jaksaa paremmin. Ravintonkiin kannattaa kiinnittää huomioita.
kun ruokavalio on kunnossa ja liikkuu niin jaksaa! itsekkin olin väsynyt kun tein toimistohommaa (kauheeta olla paikallaan) nykyisin liikun 7-8 töissä ja sitten jaksaa vielä hyvin käydä salilla, tallilla ja lenkittää koiraa. huono ruokavalio myös väsyttää
Nukuthan tarpeeksi. Unen puute vie mehut.
Ruokavalio on myös tärkeä. Liikunnan harrastaminen auttaa jaksamaan.
Onko sinulla fyysisesti tai / ja henkisesti raskas
työ.
Nukun usein liian vähän ja muutaman työpäivän jälkeen olen usein niin väsynyt, että voisin mennä melkein töistä kotiin tultuani nukkumaan. Vaikken todennäköisesti nukahtaisi. Ainakaan aikaisemmin kokeiltuani en ole nukahtanut.
Teen vuorotyötä ja se on usein melkoista laukkaa.
Saman olen kokenut, mutta jossain vaiheessa kun aloin menemään jo 8-9 aikoihin nukkumaan illalla ja nukuin todella pitkät ja makoisat yöunet, tuntui heti työpäivän jälkeen että oli energiaa vaikka lähteä juoksulenkille! Aikaa illalla toki vähemmän, mutta energiaa ja tarmoa tehdä asioita oli rutkasti enemmän. Työpäiväkin meni helpommin.
Nyt taas unirytmi mitä on ja pitäis päästä taas takas tuohon rytmiin...
Hyvin jaksan tehdä vaikka mitä!
Olen vähentänyt töitä, teen vain neljänä päivänä viikossa, työaika 7-13.
Kyllä elämässä täytyy olla muutakin kuin työ.
Jos sulla on huono fyysinen kunto, käytät kaiken energiasi työpäivän aikana, joten sitten ei kotona jaksa kuin sohvalla maata. Näin mullakin oli ennen kuin aloin kuntoilemaan salilla ja juoksemaan säännöllisesti. Samoin ruokavaliosta kannattaa pitää huolta, paljon kasviksia ja säännöllistä ruokailua, jottei nälkä pääse yllättmään
Täällä myös yksi, joka ei voi suunnitella arkipäiville mitään. Tämä väsymys on ihan kauhea. Tänään oikein nukuin töiden jälkeen pari tuntia, mutta yleensä en sentään nuku (iltapäivällä iski migreeni).
Tuntuu, ettei jaksa mitään. Asun yksin, joten sohvan pohjalle jääminen on helppoa. Ei ole yhtään energiaa kotihommiin.
Olen raskaassa työssä ja työpaikan meteli, kuumuus ja hälinä väsyttää. Joskus on ollut askelmittari mukana. Kävelen työpäivän aikana 8 km! Se ei ole rentouttavaa kävelyä metsäpolulla vaan stressaavaa säntäilyä paikasta toiseen kauhealla kiireellä.
Nukutko hyvin ja syötkö terveellisesti? Voisitko ajatella pakottavasi itsesi ulkoilmaan vaikka jonkun kanssa? Joskus yhdessä meneminen on helpompaa. Yritä kävellä edes korttelin ympäri. Itse olen huomannut, että jos vaan saan tehtyä jotain, se piristää vähän. Pahinta on sängyn pohjalle jääminen.
Sama.
Mulla on lyhyt työmatka mutta silti olen työpäivien jälkeen aivan loppu. Pahinta on että lapsikin tästä kohta jo kärsii että äiti on aina ihan finaalissa työpäivien jälkeen. Viikolla en jaksa siivota kun ihan pakolliset, eli kaikki siivoukset, pyykinpesut ym. jää viikonlopuille.
Työni ei ole varsinaisesti fyysisesti raskasta mutta suorittavaa tulostavoitteineen.
Uutta työtä olen etsinyt mutta ei ole vielä toistaiseksi tärpännyt.
En tiedä minäkään millä ihmeen energialla ihmiset harrastaa arkena ja jaksavat tavata vielä ystäviään.
Kyllähän se sohva työpäivän jälkeen houkuttelee. Yleensä kuitenkin pari tuntia sohvalla "latauduttuani" jaksan taas tehdäkin jotakin. Jos en jaksa lähteä ulos, yritän ainakin nostella puntteja kotona tai tehdä muita lihaskuntoliikkeitä. Toimistotyö jumittaa muuten paikat aika perusteellisesti.
Mutta kieltämättä on päiviä, jolloin ei oikeasti riitä virtaa töiden jälkeen enää mihinkään. Silloin vain olla möllötän. Ei joka päivä tarvitsekaan olla tehokas.
Kunnon siivoukset jätän muutenkin suosiolla aina viikonlopuille. Viikolla vain pieniä projekteja ja pyykkäystä. Myös iltameno jätän viikonloppuun. Haluan rauhoittua illalla kunnolla ennen nukkumaanmenoa. Iän myötä on huomannut, miten tärkeää kunnon yöuni oikeasti on. Nuorena sillä ei ollut niin väliä, jaksoi hyvin parin tunnin yöunilla. Ei onnistuisi enää mitenkään.
Mulla sama juttu. 10 tuntia matkoineen. Kuudelta aamulla herään, seiskalta lähden kotoa ja klo 17 suurin piirtein kotona. Hyvin olisi aikaa tehdä mitä vaan mutta ei vaan jaksa. Nukun huonosti, herään viikonloppuisinkin kuudelta aamulla vaikka voisi nukkua. Illalla en saa unta ennen klo 23 mitenkään. Silti pyörin ja hyörin, katson yöllä usein kelloa.
Itse hoitoalalla ja en jaksa tehdä minäkään mitään töiden jälkeen. Huolestuttavaa on sekin, että tuntuu etten jaksa nykyään enää vapaillakaan tehdä muuta kuin maata.
Kokeile pakottautua vaikka juoksulenkille työpäivän jälkeen. Liikunta piristää, ja harvoin kai lenkille lähteminen jälkeenpäin kaduttaa.
Jaksaa sillä, että syö hyvin, nukkuu hyvin ja minulle toimii parhaiten se, että menen töistä suoraan salille.
Jaksaa myös, se ettei stressaa töissä liikaa. Osaa lähteä aikaiseen tarvittaessa.
Pystytkö yhtään rentoutumaan työmatkoilla? Itse laitan kuulokkeista jotain white noisea ja luen, mutta se miten tällainen onnistuu riippuu tietysti esim. vaihtojen määrästä ja pääsekö istumaan. Jos menen esim. kahvilaan, menen hiljaiseen jossa on vaan vähän asiakkaita. En käy ohjatuissa harrastuksissa, vaan puuhailen mieluummin itsekseni.
Pakko kyllä myöntää että iso osa vapaa-ajan menoista jää viikonlopulle, ja viikolla keskityn juttuihin jotka tuntuvat rentouttavilta ja rauhoittavilta, kuten joogaan, lukemiseen, joihinkin käsitöihin yms.
Enemmän liikuntaa, vähemmän ruutua. Ja oikeasti ajoissa nukkumaan. Mulla kello soi 5:35 ja heti tämän viestin kirjoitettuani aion pestä hampaat ja painua petiin. Siellä luen kirjaa max tunnin verran ja sitten valot pois.
On se melkoinen ponnistus itselläni laittaa aamuisin muksut hoitoon ja kouluun ja itse sännätä työhön, jossa on suuri melutaso ja toisinaan kiire. Kun pääset töistä, täytyykin hakea lapset ja sännätä kotiin ruuan laittoon.
Kello kun herättää klo. 6 aamulla, ei siinä illalla töiden jälkeen enää vaan jaksa. Kuin ne pakolliset ruuat, iltapalat, hammaspesut yms...
Missä välissä edes ehtisi minnekään? Lapset täytyy hakea heti töiden jälkeen, niin silloinkaan ei käy..
Eli joo, täällä yksi kohtalotoveri! Jolla myös lomapäivät menee lepäämiseen..
Mulla sama. Olen vuoden ollut kokopäivätöissä ja haluaisin takaisin opiskelemaan.
Avokonttori uuvuttaa, vaikka on rauhallista, 8 tunnin pakotettu keskittyminen ei sovi mielestäni kun työ on luovuutta vaativaa ajatustyötä. Olen introvertti ja kaipaan omaa rauhaa vaikka ihmisistä pidänkin. Myös jatkuvat keskeytykset rassaavat.
Työmatkat suuntaansa 45 min kävellen virkistää sinänsä, mutta omille projekteille ei jää yhtään energiaa. Kavereita jaksan nähdä vain harvoin. Liikunta on ainoa mistä pidän kiinni, silloinkin menee vain lajit joissa ei tarvitse ajatella. Juoksu ym.
Haluaisin rikkaan vapaa-aikani takaisin muitten tiedä miten. Olen perfektionisti, ja voisin ehkä löysätä töissä, mutta kun jo työn luonne on jatkuvaa multitaskingia ja ajattelua, niin en usko asenteen ratkaisevan juuri mitään.
Sama oli minulla kun kävin töissä (nyt työtön). Meni kans työmatkoineen päivästä noin 9.5h. en jaksanut töiden jälkeen mihkään salille tms mennä. Kevyt toimistotyö oli.