Saako hyvin laiha nainen (bmi 15) olla ylpeä ja tyytyväinen painoonsa ja kroppaansa ilman että siihen puututaan kriittisesti?
Okei, bmi 15 on terveysriski, mutta niin on bmi 32:kin (ja punaisen lihan syönti, sokerin syönti, alkoholin juonti, meluisa ympäristö ihan tutkitusti...).
Miksi bmi15-nainen ei saa ilman syyttämistä ja puuttumista esitellä kroppaansa ja puhua siitä ylpeästi, mutta bmi32-nainen saa? Naistenlehdet on pulloillaan bmi32-naisia, jotka julistavat tyytyväisyyttään omaan kroppaansa ja sen hyväksymisen tärkeyttä jne, mutta bmi15-naisilta ei sallita tuollaista puhetta.
Olen itse normaalipainoinen, mutta tämä kaksinaismoralismi kiinnostaa minua. Käykäämme asiallista, pohdiskelevaa keskustelua, mistä se voisi johtua.
Kommentit (45)
On ihan yhtä tyhmää hehkuttaa vakavasti ylipainoisen kroppaa kuin vakavasti alipainoisen. Ja käsi sydämmelle ap, kumpaakohan pidetään hyväksyttävämpänä: laihuutta vai lihavuutta? Lehdet on ihan oikeasti täynnä juttuja siitä miten voit saada unelmiesi kropan ja lähes poikkeuksetta se unelmien kroppa on lähempänä alipainoa kuin ylipainoa.
Vierailija kirjoitti:
Näytä mulle perusterve, jonka bmi on 15. Ei heistä saa järkevää tilasto-otosta.
Eikö linkki metatutkimukseen kelvannut? Pitääkö tuoda sun kotiovelle näytille vai?
Anoreksiassa on kaikista psykiatrisista sairauksista korkein kuolleisuus.
BMI:llä 15 sairastaa anoreksiaa ja se on hoitamattomana tappava tauti. Aiheuttaa mm osteoporoosia, vastustuskyvyn heikkenemistä ja sydänpysähdyksiä.
Anorektikot eivät ole edes siihen hoikkaan kroppaansa tyytyväisiä vaan pitävät itseänsä lihavana.
Ylipaino ei ole mikään uusi normaali. Ylipainoisia kohdellaan usein huonosti. Käyt syystä mistä tahansa lääkärissä, vaikkapa ihottumasta, niin papereissa lukee obeesi. Kuka tahansa katsoo aiheekseen huomautella, millin mitenkin, mulle on jopa katujuoppo nainen huomautellut painosta. Ventovieras nainen kannustanut kuntoilua jne.
Mä olen ollut hoikka, bmi 17 ja bmi on ollut myös yli 30. Bmi:llä yli 30, olen jaksanut uida 3 kilometriä reilussa tunnissa, salilla painoja on noussut enemmän kuin niillä fitness-mimmeillä.
Muiden mielestä ja omastakaan sitä ei kai koskaan ole täydellinen. Nyt ikää on 50 v, ja olen tyytyväinen siihen mitä olen. Se ei tarkoita sitä, ettenkö voisi olla hoikempi. Mutta en elä sitten kuin elämää vaan tässä ja nyt.
Ja Bmillä 15 on lähempänä kuolemaa kuin bmillä 32.
Näytä mulle perusterve, jonka bmi on 15. Ei heistä saa järkevää tilasto-otosta.