Saako hyvin laiha nainen (bmi 15) olla ylpeä ja tyytyväinen painoonsa ja kroppaansa ilman että siihen puututaan kriittisesti?
Okei, bmi 15 on terveysriski, mutta niin on bmi 32:kin (ja punaisen lihan syönti, sokerin syönti, alkoholin juonti, meluisa ympäristö ihan tutkitusti...).
Miksi bmi15-nainen ei saa ilman syyttämistä ja puuttumista esitellä kroppaansa ja puhua siitä ylpeästi, mutta bmi32-nainen saa? Naistenlehdet on pulloillaan bmi32-naisia, jotka julistavat tyytyväisyyttään omaan kroppaansa ja sen hyväksymisen tärkeyttä jne, mutta bmi15-naisilta ei sallita tuollaista puhetta.
Olen itse normaalipainoinen, mutta tämä kaksinaismoralismi kiinnostaa minua. Käykäämme asiallista, pohdiskelevaa keskustelua, mistä se voisi johtua.
Kommentit (45)
Suottaapi olla että saat keskustella ihan keskenäs vaan.
BMI 15 on lähempänä kuolemaa kuin BMI 32. Näin se vaan on! Tuossa alipainossa aivot ei enää toimi, koska niille elintärkeää rasvaa ei ole, joten käytännössä ihminen on eräänlainen lävelevä ruumis.
Vierailija kirjoitti:
Molemmat ääripäät ovat kirjaimellisesti sairaita ja tulevat kuolemaan ennenaikaisesti, jos eivät muuta elintapojaan.
Eli ei, liiallista laihuutta ja liiallista lihavuutta ei tulisi ihastella. Kumpaakaan.
Ei pidäkään ihannoida, mutta mistä mahtaa johtua kulttuurimme kaksinaismoralistinen suhtautuminen? Miksi kaikki body positivity -ihmiset, jotka saa hyväksyvää julkisuutta, on aina lihavia mutta vastaavaa huomiota (vaan päinvastaista) ei saa laihat?
ap
Bmi 15 ei ole terveysriski vaan todella vakava alipaino. Sellainen ihminen kuuluu sairaanhoidon piiriin, koska jokin on vakavan nälkiintymisen aiheuttanut. Harva syömishäiröinen saavuttaa koskaan tyytyväisyyttä ja ylpeyttä näännytettyyn ruumiseensa. Tämä kommentti koskee sekä miehiä että naisia, vaikka ap ilmeisesti haluaa keskustella vain naisista.
Jos olet perusterve etkä ole koskaan tupakoinut, niin BMI 15 on terveellisempi kuin BMI 30. Nauti laihuudestasi hyvällä omallatunnolla.
Ylipaino ei ole yhtä vaarallista kuin alipaino, ainakaan jos puhutaan samasta kilomäärästä kumpaankin suuntaan. Sitten kun aletaan puhua liikalihavuudesta niin sitä ei kannata enää ihannoida.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Molemmat ääripäät ovat kirjaimellisesti sairaita ja tulevat kuolemaan ennenaikaisesti, jos eivät muuta elintapojaan.
Eli ei, liiallista laihuutta ja liiallista lihavuutta ei tulisi ihastella. Kumpaakaan.
Ei pidäkään ihannoida, mutta mistä mahtaa johtua kulttuurimme kaksinaismoralistinen suhtautuminen? Miksi kaikki body positivity -ihmiset, jotka saa hyväksyvää julkisuutta, on aina lihavia mutta vastaavaa huomiota (vaan päinvastaista) ei saa laihat?
ap
Miksi laihat eivät itse aloita body positivity -kampanajaa laihuudestaan? Lihavuutta myös kritisoidaan edelleen julkisesti, onko se jäänyt sinulta huomaamatta? Itse en ehkä näe mitään positiivista siinä että oma keho alkaa nälissään syödä sydänlihasta, mutta tämän sanottuani minut luultavasti leimataan ylipainoiseksi. Koska näissä keskusteluissa nähdään vain kaksi ääripäätä, joko laihuus ja sen ihannointi tai lihavuus ja sen ihannointi. Odotan että näihin keskuteluihin saataisiin jotain tolkkua ja ihmiset alkaisivat muistaa, että naisen on mahdollista olla myös normaalipainoinen.
BMI 15 on kyllä jo sairaalloisen laiha useimmissa tapauksissa.
Vierailija kirjoitti:
BMI 15 on lähempänä kuolemaa kuin BMI 32. Näin se vaan on! Tuossa alipainossa aivot ei enää toimi, koska niille elintärkeää rasvaa ei ole, joten käytännössä ihminen on eräänlainen lävelevä ruumis.
Ahaa, kuoleman oletetusti suurempi läheisyys olisi syynä. Toisaalta tämä ei selitä sitä, miksi ylipainoisiin kehopositiivisiin suhtaudutaan myönteisesti kulttuurissamme. Eikö saman logiikan mukaan heidänkin ylpeyden ilmaisuihin pitäisi suhtautua torjuvasti, syyttävästi ja siivota heidät pois naistenlehdistä jne?
Sitäpaitsi onko bmi 15:llä varustettu nainen edes tutkimusten mukaan lähempänä kuolemaa kuin bmi 32:lla varustettu nainen?
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Niin!? Vastauksia kysymykseen!?
Miksi lihava on hyväksyttävä, jopa tuputetaan nykyisin väkisin? Ei riitä vastaukseksi joku terveysnäkökulma. En todellakaan usko, että ihmiset olisivat niin huolissaan ventovieraitten terveydestä? Erästä narkomaani-ukkoa suojellaan ja puolustellaan joukolla netissä, kukaan ei ole huolissaan hänen terveydestään eikä eliniästään joka ei taatusti tule olemaan normaalipituinen tuolla menolla. Antaapa olla jos joku on anorektinen, voi herrajee sitä (mukamas) huolestuneitten laumaa!!
Sitten joku lihava kertoo olevansa niiiiiin onnellinen makkaroittensa ympäröimänä, ja kaikki joukolla ihailemassa ja huutamassa kehopositiivisuutta! Ei pihaustakaan verenpsineesta, tuki-ja liikuntaelinsairauksista. Ei diabeteksesta joka ei todellakaan ole pikkujuttu.
Uskallapa olla hoikka tai laiha!
Niin?
Se on hieno juttu jos ihminen on itse tyytyväinen omaan kroppaansa. Itse kuitenkin voin vähän pahoin nähdessäni todella laihoja ihmisiä, jotka tuovat mieleen keskitysleirivangit, ja toivon todella että esim Eugenia Cooney saisi vähän lihaa ympärilleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Miksi lihava on hyväksyttävä, jopa tuputetaan nykyisin väkisin? Ei riitä vastaukseksi joku terveysnäkökulma. En todellakaan usko, että ihmiset olisivat niin huolissaan ventovieraitten terveydestä? Erästä narkomaani-ukkoa suojellaan ja puolustellaan joukolla netissä, kukaan ei ole huolissaan hänen terveydestään eikä eliniästään joka ei taatusti tule olemaan normaalipituinen tuolla menolla. Antaapa olla jos joku on anorektinen, voi herrajee sitä (mukamas) huolestuneitten laumaa!!
Sitten joku lihava kertoo olevansa niiiiiin onnellinen makkaroittensa ympäröimänä, ja kaikki joukolla ihailemassa ja huutamassa kehopositiivisuutta! Ei pihaustakaan verenpsineesta, tuki-ja liikuntaelinsairauksista. Ei diabeteksesta joka ei todellakaan ole pikkujuttu.
Niin?
Onko tämä nyt sitä asiallista ja pohdiskelevaa keskustelua?
Ei kuulu minulle mitä kukin painaa. Tyytyväisyys omaan itseen on oma valinta. En arvostele muiden ulkonäköä ääneen enkä somessa, mutta huonoa käytöstä kyllä. Se kun ei ole yksityisasia.
Useimmat lipsahtivat pahasti aiheesta ulos. Kaikki me kuolemme, ortorektikotkin. Voi jäädä auton alle ja se on kyllä huimasti vaarallisempaa kuin kilot. Voi palaa kämppä ja itse mukana. Sitä sattuu laihoillekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Niin?
Varmaan itselläsi on joku teoria syistä? Laita se tähän huutomerkkien ja muutaman arvottavan sanavalinnan kanssa, niin keskustelu etenee haluamaasi suuntaan.
Koska lihava on uusi normaali. Koska lihavia on niin paljon, niin sen takia se on helpompaa hyväksyä. Sitten kun se on hyväksytty, niin ei sille tarvitse tehdä mitään, kaikki on ok.
Ja koska laiha saa lihavan tuntemaan itsensä vielä lihavammaksi, siksi laihuus on nykyään pahasta.
Mun BMI on ollut 15.5 luokkaa. En ollut kävelevä ruumis, en lähelläkään, kolme lastakin olen siinä painossa saanut.
Moni elämän ihana nautinto jää kokematta , jos elämän tärkein tavoite on pysyä alipainoisena. Se on okei , jos geenit ovat luontaisesti siihen sopivat, mutta että keskittyisi oikein laihuuden tavoitteluun, ei kuulosta minusta viisaalta. Sitäpaitsi laiha ilman vaatteita on todella surullinen näky.
Vierailija kirjoitti:
Koska lihava on uusi normaali. Koska lihavia on niin paljon, niin sen takia se on helpompaa hyväksyä. Sitten kun se on hyväksytty, niin ei sille tarvitse tehdä mitään, kaikki on ok.
Ja koska laiha saa lihavan tuntemaan itsensä vielä lihavammaksi, siksi laihuus on nykyään pahasta.
Mun BMI on ollut 15.5 luokkaa. En ollut kävelevä ruumis, en lähelläkään, kolme lastakin olen siinä painossa saanut.
Mukavan positiivinen ilmapiiri syntyy mustavalkoisesta ajattelusta ja muiden dissauksesta, vai mitä? ;) Itse olen onnellinen, että olen oman painoni kanssa niin tasapainossa, ettei minun raivota muiden painosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mukavan positiivinen ilmapiiri syntyy mustavalkoisesta ajattelusta ja muiden dissauksesta, vai mitä? ;) Itse olen onnellinen, että olen oman painoni kanssa niin tasapainossa, ettei minun raivota muiden painosta.
Hyvin neutraalihan tuo mun viesti oli. En näe siinä ravoa, en.
Olen itse aina ollut omaan kehoon hyvin tyytyväinen, vaikka sitä onkin kritisoitu avoimesti, koska laihallehan saa sanoa "ota lisää kakkua, niin saat sinäkin lihaa luitten ympäille", mutta lihavalle ei saisi sanoa "sun ei kannata ottaa toista palaa sitä kakkua".
Etkö tunnista kuviota?
Ja lihava on nykyään uusi normaali. Suurin osa ihmisistä on ylipainoisia. Käsitteet ja käsitykset muuttuvat, nykyinen "hoikka" oli 20 vuotta sitten "tukeva".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin neutraalihan tuo mun viesti oli. En näe siinä ravoa, en.
Olen itse aina ollut omaan kehoon hyvin tyytyväinen, vaikka sitä onkin kritisoitu avoimesti, koska laihallehan saa sanoa "ota lisää kakkua, niin saat sinäkin lihaa luitten ympäille", mutta lihavalle ei saisi sanoa "sun ei kannata ottaa toista palaa sitä kakkua".
Etkö tunnista kuviota?
Ja lihava on nykyään uusi normaali. Suurin osa ihmisistä on ylipainoisia. Käsitteet ja käsitykset muuttuvat, nykyinen "hoikka" oli 20 vuotta sitten "tukeva".
En tunnista kuviota, mutta olen kai viettänyt aikaani aika tavallisten ihmisten parissa. En myöskään tunnista, että "suurin osa ihmisistä on ylipainoisia", tai että lihavuutta pidettäisiin uutena normaalina, kun elintasosairauksista puhutaan paljon, lihavia lapsia kiusataan edelleen koulussa, hoikalle naiselle maksetaan palkkaa enemmän ja lähes kaikki julkkikset ovat normaalipainoisia/hoikkia. En myöskään tunnista, että koskaan olisi ollut aika, jolloin sairaalloista alipainoa olisi pidetty yleisesti hyvänä, esteettisenä ja tavoiteltavana asiana. Joskus nälkävuosien aikaan ihmiset olivat laihoja, mutta eivät omasta tahdostaan.
En myöskään usko, että kukaan aidosti itseensä tyytyväinen ihminen nimittelee toisia makkaroiksi, valittaa siitä ettei saa saman verran huomiota kuin jokin toinen painoryhmä tai yleensä jaksaa ihmetellä toistuvasti muiden painoa ja pistää pystyyn tällaisia keskusteluja. Mutta taas kerran, olen kai elänyt aika tavallisten ihmisten kanssa.