Suomalaiset eivät tiedä kylmästä kämpästä MITÄÄN!!!
Helvetti että osaa olla kylmä! Asun Lontoossa,jossa lämpö ei yksinkertaisesti pysy sisällä. Ikkunoista vetää ja lämmönlähteenä liikutettava patteri. Tämän talven aikana olen ollut jo neljästi sairaana. Tässä maassa on monia itselleni mieluisia asioita,joita Suomessa ei tule vastaan mutta tämä asia pistää kyllä vituttamaan...
Kommentit (142)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Britit ovat monessa asiassa jämähtäneet uskomaan, että brittiläisen imperiumin 1800-luvun saavutukset ovat edelleen parasta ja kehittyneintä, mitä maailmasta löytyy. Länsi-Euroopan ainut kehitysmaa, ainakin mitä rakennuskantaan tulee.
Ja että erilliset kuuma- ja kylmävesihanat ovat käytännöllisin tapa saada sopivan lämpöistä vettä ;)[/quote
Kysyin juuri brittimieheltäni, miksi siellä ei käytetä sekoitehanoja. "kuumaa vettä on tarjolla niin harvoin, ettei sekoitehanasta ole hyötyä".No hän tietysti vain vitsaili. Oikeasti syy sekoitehanojen käytön puutteessa kyse on ollut siinä, että sekoitehanoja on pidetty vaarallisina lämpimän veden varaajassa mahdollisesti kasvavan bakteerikasvuston vuoksi. Muutamia legionellatapauksia oli joskus kauan sitten ja säädökset erillisistä hanoista sen jälkeiseltä ajalta.
Jotta sekoitehanoja voi käyttää turvallisesti niin kuumavesivaraajan tai kaukolämmössä lämmönvaihtimen pitää voida taata, että lähtevän veden lämpötila on 70 Celciusta. Briteillä vesiverkostot rakennettiin pitkälti vanhoihin taloihin, joissa ei ollut pannuhuoneita, pelkillä kaasutakoilla tai aiemmin kivihiilitakoilla lämmitettiin taloja. Tilanpuutteessa boileri asennettiin kylmälle vintille tai sen myös puutteessa katolle, jonka vuoksi lämmin vesi ei aina ole riittävän kuumaa bakteerikasvun estämiseksi. Varmin tapa estää, ettei kylmään veteen jota myös juotiin päässyt bakteereja oli vaatia erilliset hanat.
Nykyisin kai saa jo rakentaa taloja joissa on sekoitehanat ja uusiintaloihin niitä laitetaankin, mutta vanhoissa taloissa on vanhat erilliset ja kun joskus asiasta parin brittikolleegan kanssa keskustelin, niin he olivat niihin niin tottuneita, että eivät erityisemmin edes kaivanneet mitään muuta.
Vierailija kirjoitti:
Olen joskus miettinyt kuinka pitkään britit eläisivätkään jos heidän kämpissään olisi kunnollinen lämmitys eikä joka paikka tursuisi hometta. Siinä maassa on sama elinajanodote kuin Suomessa, mutta ihmiset elävät aivan kehitysmaaolosuhteissa kestäen kylmyyttä, kosteutta, hometta yms. Olen vieraillut hyvätuloisten, jopa rikkaiden, ihmisten asunnoissa, joissa ei välttämättä ole edes keskuslämmitystä, keittiössä pöhisee AGA, ja siinä se.
Vai olisiko niin, että se home nyt vaan ei ole niin vaarallista ihmisille kuin mitä Suomessa ylihysteeriset yrittävät uskotella? Suomessa puhutaan jatkuvasti homeen tappavista toksiineista ym, ja silti britit elävät ihan yhtä pitkään niissä hometaloissaan. Niinpä niin. Homehysterian lietsonta tuo toki rahaa monille yrittäjille...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen joskus miettinyt kuinka pitkään britit eläisivätkään jos heidän kämpissään olisi kunnollinen lämmitys eikä joka paikka tursuisi hometta. Siinä maassa on sama elinajanodote kuin Suomessa, mutta ihmiset elävät aivan kehitysmaaolosuhteissa kestäen kylmyyttä, kosteutta, hometta yms. Olen vieraillut hyvätuloisten, jopa rikkaiden, ihmisten asunnoissa, joissa ei välttämättä ole edes keskuslämmitystä, keittiössä pöhisee AGA, ja siinä se.
Vai olisiko niin, että se home nyt vaan ei ole niin vaarallista ihmisille kuin mitä Suomessa ylihysteeriset yrittävät uskotella? Suomessa puhutaan jatkuvasti homeen tappavista toksiineista ym, ja silti britit elävät ihan yhtä pitkään niissä hometaloissaan. Niinpä niin. Homehysterian lietsonta tuo toki rahaa monille yrittäjille...
Tai sit homeissakin on se, että kun lapsesta asti altistuu, kasvaa sietokyky.
Mä olen luullut, että vain kylmävesisäiliöt on katolla tai useammin ullakolla. Kaikissa taloissa joissa olen ollut on kuumavesivaraaja ollut kyllä jossain komerossa, yleensä vielä lämpimästi eristeellä suojattu. Ja sitä komeroa oudetään kuivauskaappina, hot press. Tiedän kyllä ettei vettä ruokaan tai juotavaksi oteta Briteissä koskaan kuumavesihanasta.
Mulla on vaikeuksia yöpyä suomalaisten luona sillä asunnot ovat järjettömällä teholla lämmitettyjä eikä tuuletusta osata. Niissä on niin tunkkaosta. En asu Btiteissä vaan Saksassa jossa ihmiset ovat kyllä lämmityksen suhteen pihejä mutta olen alkanut pitää siitä enemmän kuin saunassa asumisesta. Ohis.
Täytyy sanoa että opiskeluaikoina Lontoossa asuessa sitä oppi kyllä arvostamaan suomalaista rakentamista ihan eri tavalla. Toisaalta minulle tulee kyllä kymmenisen telttayötäkin talvisaikaan vuosittain että ei tuosta kylmästä niin kauheasti osaa kärsiä vaikka nurkista vähä vetäisikin.
Suomessa on kovemmat pakkaset. Siksi liian alhainen huonelämpötila kolahtaa kovemmin.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on vaikeuksia yöpyä suomalaisten luona sillä asunnot ovat järjettömällä teholla lämmitettyjä eikä tuuletusta osata. Niissä on niin tunkkaosta. En asu Btiteissä vaan Saksassa jossa ihmiset ovat kyllä lämmityksen suhteen pihejä mutta olen alkanut pitää siitä enemmän kuin saunassa asumisesta. Ohis.
Asut saksalaisessa saunassa ja haluaisit nyt muuttaa saksalaiseen taloon?
Saksassa asuin yksiössä puolikellarissa ja vuokraisännän lukaali sijaitsi samassa kiinteistössä. Kun lähdin aamulla töihin omistaja aina sulki asuntoni lämmityksen, illalla saavuin sitten kotiin kylmään maakellariin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ajatellut, että homeissa on eroja. Jos joku suomalainen astmaattinen homeallergikko joutuisi asumaan sellaisissa homekämpissä, joita Englanti on pullollaan ja ne homeet olisivat samaa lajia kuin suomalaiset, nämä homeallergiset varmaan kuolisivat on the spot. Epäilen, että englantilaiset ja etelä-eurooppalaiset homeet ovat jotenkin miedompia.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen luullut, että vain kylmävesisäiliöt on katolla tai useammin ullakolla. Kaikissa taloissa joissa olen ollut on kuumavesivaraaja ollut kyllä jossain komerossa, yleensä vielä lämpimästi eristeellä suojattu. Ja sitä komeroa oudetään kuivauskaappina, hot press. Tiedän kyllä ettei vettä ruokaan tai juotavaksi oteta Briteissä koskaan kuumavesihanasta.
Ironing cupboard? Sama kokemus täällä myös. Kerrostaloissa varmaan eri tilanne. Ja minä olen kyllä asunut myös ihan lämpimissä taloissa Lontoossa. Toki kaasulaskut on karmeat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko todeta, että kuulostaa jokaiselta PSOAS asunnolta jossa olen asunut. Täällä kämpässä lepattaa verhot koko ajan, oon teipannut talveksi pyyhkeitä ikkunoihin, että ei ihan niin kovasti vedä ja täällä oli tammikuun kovilla pakkasilla sisällä 16 astetta vaikka patterit oli väännetty maksimiin. Makasin tammikuun paksun peiton alla läppärin kanssa. Suihkuun meno tapahtui ottamalla se peitto mukaan kylpyhuoneeseen, että sieltä tarkeni tulla pois märkänä. Nyt ei oo niin paha, mutta koko ajan tunnen miten vetää paljaisiin käsivarsiin.
Kuivaa hyvä ihminen itsesi siellä kylppärissä.
Jos odotan, että mun puolimetrinen luonnonkihara tukka kuivuu niin mä nukun siellä kylppärissä. Ei sitä saa niin kuivaksi ettei se kastelisi vaatteita (ja sänkyä ja tyynyä). Se on kostea vielä aamullakin.
Käytä hiustenkuivatuksessa apuna villavaatteita – siis oikeaa villaa, ei mitään akryylia. Kun tulet suihkusta, pukeudu villapaitaan tai levitä hartioillesi villahuivi. Villa imee kosteutta, mutta tuntuu märkänäkin lämpimältä. Nukkumaan mennessäsi levitä tyynyllesi villaviltti, -huivi tai -paita. Tyyny ei kastu ja villa kuivaa hiuksesi yön aikana ja bonuksena pitää sut lämpimänä.
Meillä on talvella makkarissa aina semmoinen 15–17 astetta lämmintä. Olen varsinkin niskasta tosi arka kylmälle, ja tällä konstilla kuivattelen hiukset sekä kesällä että talvella. Mulla on todella hitaasti kuivuvat hiukset, mutta tuosta villasta on paljon apua.
Eikö sulakkeet kestä hiustenkuivaajaa.
Kyllä kestävät, mutta inhoan kuivaajalla kuivaamista. Mulla kuivuu päänahkakin siitä. Paljon parempi tulee, kun antaa itsekseen kuivua.
Vierailija kirjoitti:
Mulla sama. Asun itse kyllä Suomessa, mutta 30-luvulla rakennetussa puutalossa. Välillä on viileää, mutta siitä selviää kun lisää vaatetta. Liialle lämmölle taas ei mahda kyläpaikassa mitään. Suomalaiset uudet talot on myös liian tiiviitä, mikä tekee sisäilmasta todella huonon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Britit totutetaan kylmään säähän lapsesta asti. Siellä ei näy mitään talvihaalareita ja hölkkääjätkin hölkkää sortseissa lumihangessa. Sisällä ei sentään tuule.
...niin paljoa kuin ulkona.
Meinasin itse kommentoida tuohon jotain ollen eri mieltä, mutta sinun kommenttisi ilmaisee asian täydellisesti. Lisäksi kiitos ilmaisutavasta, ihanaa nauraa jo aamulla hyvin. =)
Vierailija kirjoitti:
Airing cupboard, kuumavesisäiliö "toppatakissa".
Väärin. Suomalaiset nimenomaan tietävät kylmässä kämpässä asumisesta. Siksi täällä panostetaan talojen lämmitykseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ajatellut, että homeissa on eroja. Jos joku suomalainen astmaattinen homeallergikko joutuisi asumaan sellaisissa homekämpissä, joita Englanti on pullollaan ja ne homeet olisivat samaa lajia kuin suomalaiset, nämä homeallergiset varmaan kuolisivat on the spot. Epäilen, että englantilaiset ja etelä-eurooppalaiset homeet ovat jotenkin miedompia.
Tiiviys ja materiaalit sen homeiden pahuuden kai aiheuttaa. Olin joskus kuuntelemassa Panu Kailaa (vanhojen talojen puolesta puhuva arkkitehti) ja hän sanoi jotenkin sinne päin, että jos tiiviin taloon jossa käytetty keinomateriaaleja rakenteet ei toimikaan suunnitellulla tavalla ja rakenteisiin pääsee kosteutta, se kosteus ei kuivu itsekseen ja niillä materiaaleilla elää vain tosi pahat homeet. Kun taas jos rakenteet ei oo niin tiiviit ja materiaalit luonnonmukaisia, se homeongelma ei tuu niin pahaksi. Vähä kuin sairaalabakteerit vs. tavallisen kodin pöpöt.
Kuitenkin esim. Briteissä on vähemmän hengitysteiden tulehduksia eli tavallisia flunssia kuin Suomessa.
Näin ainakin väitti lääkärituttuni. Tietysti piti mahdollisena, että kirjaamistavat poikkeavat toisistaan ja tilastot eivät näin ollen ole yhteismitallisia.
Arkikokemus kyllä puoltaa tätä. Räkä valuu jokaisen kypäräpipiosen toppahaalarissa kevätauringossa hikoilevan pikkupiltin nenästä täällä. Asuin vuoden lastenhoitotehtävissä Lontoossa taannoin ja ei samaa ilmiötä, vaikka vetivät polvisukissa nollakeliin asti.
En kyllä ikinä unohda aikaa, jonka vietin Lontoossa kauan sitten; oli niin helv..in kylmä asunnossamme! Näin unia koti-Suomesta, jossa ihan tavallinen kerrostalokotimme tuntui luxukselta! Vuosia myöhemmin kävin Lontoossa kylässä ystävieni luona hienossa ja kalliissa omakotitalossa lokakuun lopulla. Kuvittelin, että edes heidän kodissaan olisi lämmintä, mutta ei! En enää ikinä muuttaisi Englantiin, vaikka siellä kaikkea kivaa onkin.
Riippu talosta. 60- ja 70-luvulla rakennetut on kylmiä betonibunkkereita, vanhat kivitalot tosi lämpimiä.