En jaksa tätä enää! Rahat koko ajan loppu!
Tuntuu että koko ajan tingitään lisää ja lisää kaikesta.
Vuokra, autot (työssäkäyntiin), ruoka, hoitomaksut... siinä ne suurimmat kulut tällä hetkellä. Sit on vakuutukset. Mutta ei niitäkään helvetti uskalla irtisanoa.
Heti kun saa jotain säästöön niin se menee autoihin. Asp-tilillä on hikinen 2000e, ei koskaan tulla saamaan tarvittavaa määrää kokoon siihenkään.
Kunnon oravanpyörä! Muita samassa jamassa?
Kommentit (976)
Oikeesti koiria ja lapsia ja mitä vielä. Ja sitten valitetaan, että rahaa ei jää säästöön. Meidän taloudessa on kaksi aikuista, joilla molemmilla hiukan vajaa 5000 tulot kuukaudessa, eikä tulisi kuuloonkaan, että hankittaisiin koiria tai lapsia tässä maailmantilanteessa. Lapsia aiotaan harkita sitten, kun molemmat saaneet hiukan tuloja vielä ylemmäs ja uralla alkuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä erosin kirkosta vuonna 2006 kun veroehdotuksesta katsoin että en ollut edellisenä vuotena käynyt kertaakaan kirkossa ja silti olin maksanut yli 400€ kirkollisveroa. Olen nyt vuodesta 2006 lähtien säästänyt yli 10 000€ riihikuivaa rahaa kun lopetin kirkon elättämisen omilla verorahoillani. Suosittelen
Kuka maksaa hautakulusi?
Mikä tämä kysymys on? Ihan itse/perikuntahan ne hautaus- ja hautamaksut maksaa. Jos on varaton, niin valtio maksaa.
Paras keino talouden parantamiseen on balttian-maista tutut kimppa asumiset.
2-5 ihmistä ottaa kerrostalonhuoneiston vuokralle, niin että jokaiselle on oma huone. Toimii oikein hyvin myös pienellä YH perheellä.
Asumiskulujen lisäksi myös muita elämisen menoja voidaan jakaa.
Talouden lisäksi ihmisten mielentervys on yleensä paremmissa kantimissa, kiitos sosiaalisen kanssakäymisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tervetuloa uusi sukupolvi 90-luvun alun ahdistaviin tunnelmiin! :D
Unohdit nyt kuitenkin sen, että 90-luvulla ei ollut riesana pandemiaa, ilmastonmuutoksen aiheuttamat sään ääri-ilmiöt vasta harjoittelivat ja kolmas maailmansota tuntui kaukaiselta, kun Balkanin sotakaan ei levinnyt muualle ja NL oli hajonnut.
90-luku oli ahdistavaa aikaa, mutta ihmisillä oli paljon enemmän toivoa ja odotettavaa tulevaisuudelta.
Ilmasto on muuttunut koko maapallon historia. Merien ja vesien korkeus oli korkeampi kuin nyt viikinkien aikaan. Fossiilien perusteella on ollut paljon lämpimämpiäkin aikoja kuin nyt
Aivan, ilmasto on muuttunut monesti maapallon historian aikana. Aiemmin muutokset tapahtuivat kymmenien tai satojen tuhansien vuosien aikana. Tuhatkertainen muutosnopeus on se ongelma...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyinen tilanne on vasta alkusoittoa ja fanfaaria mikäli todellinen lama toteutuu (arvio 2023 kevät/kesä) mihin kaikki merkit viittaavat.
Konkurssiaalto pyyhkii Suomen yli mistä syystä työttömyys nousee sadoilla tuhansilla vain julkisella sektorilla työskentelevät ovat turvassa.
8o
Mistä luulet julkisen sektorin tulojen tulevan? Julkkarin työpaikat saattavat olla turvassa mutta palkanmaksu ei. Kun rahat loppuvat niin palkkoja ei enää makseta, näin kävi jo Espanjassa edellisen laman aikana.
Valtion leipä on pitkä mutta kapea....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä erosin kirkosta vuonna 2006 kun veroehdotuksesta katsoin että en ollut edellisenä vuotena käynyt kertaakaan kirkossa ja silti olin maksanut yli 400€ kirkollisveroa. Olen nyt vuodesta 2006 lähtien säästänyt yli 10 000€ riihikuivaa rahaa kun lopetin kirkon elättämisen omilla verorahoillani. Suosittelen
Kuka maksaa hautakulusi?
Perikunta varmaankin. Tosin ei ole silloin enää minun murheeni.
Ja toisaalta kun jään eläkkeelle ja tulot putoavat voisin taas liittyä kirkkoon kun se ei enää niin paljoa maksa😀
Itsellä velkaa ulosotossa reilut 380ke.
Jos minulla olisi velkaa alle 30ke olisin onnellisin mies päällä maan. Kaikki on suhteellista.
Menkää oikeisiin töihin köyhät. 🖕
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa miettiä miten saisi tuloja lisättyä. Esim. Otettua lisävuoroja työpaikalla, tekemällä lisätyötä esim yrittäjänä, keräämällä marjoja/sieniä ja laittamalla niitä myyntiin tai mitä vain keksii Kun kuluja ei voi määräänsä enempää karsia, tuloja voi yrittää lisätä. Itse teen kahta työtä, mies tekee yhtä.
Tasavero olisi ratkaisu kun pienituloisenkaan työn verotus ei nousisi jos tulot nousee, voisi siis tehdä työtä niin paljon kuin kerkeää eikä verotus nouse ja palkka jäisi jokaiselle itselleen.
Millä hemmetillä me maksettaisiin sairaanhoito, koulut, vanhainhoito, lääkkeet, kaikki julkiset palvelut ja sosiaaliedut, jos suurituloisten veroprosentti laskettaisiin yhtä alas, kuin mitä se on on tonnin kuukaudessa tienavilla? Tai millä ihmeellä se pienituloisin maksaisi nuo verot, jos ne nostettaisiin samalle tasolle, kuin suurituloisilla?
Korjataanpa, tuossa ei ollut verot vaan se mitä käteen jää verojen jälkeen
Kuukaudessa tonnin tienaava, (vuodessa 12 tonnia) ja veroa 8,7 %, eli käteen jää tuloista 10 962€
Kuukaudessa kolme tonnia, (vuodessa 36 tonnia) ja veroa menee 48,1 % eli käteen jää tuloista 26 706€
Kuukaudessa kuusi tonnia, (vuodessa 72 tonnia) ja veroa menee 51,7 % eli käteen jää tuloista 44 713€
Kuukaudessa kymmenen tonnia, (vuodessa 120 tonnia) ja veroa menee 59,7 % eli käteen jää tuloista 65 691
1. Mielestäni tuo ei ole oikeudenmukaista jos joku tienaa paljon niin joutuu maksamaan myös paljon veroja ne on sen ihmisen rahoja eikä verottajan rahoja.
2.Pienituloisilla olisi mahdollisuus tehdä kahta tai jopa kolmea eri työtä ja verotus ei nousisi, ainakin olisi se mahdollisuus, nyt sitä ei ole, jos teet kahta työtä niin tulot lasketaan yhteen ja veroprosentti on aika nopeasti korkea eli hyöty suhteessa vaivaan on mitätön.
3.Työtulojen verotuksen muutos kompensoituu ja ehkä jopa suurempana kulutus-ja muista veroista kun ihmisille jääenemmän kulutettavaa mikä myös yleensä työllistää enemmän ja veronmaksjia on sitä kautta enemmän.
4.Saisin heti säästettyä vähintään 5 miljardia valtion ja kuntien menoista ja veikkaan että tavallinen kansalainen ei edes huomaisi mitään muutosta aikaisempaan.
Julkiselle sektorille jää kustannettavaksi ainoastaan armeija,poliisi,terveydenhuolto ja koulutus kaikki muu pois myös päättäjät Sveitsin malliin eli luottamustoimi mistä maksetaan pientä kokouspalkkiota.
5.Jos mitään radikaaleja muutoksia ei uskalleta tehdä rakenteisiin ei mikään tule muuttumaan ja tarvitaan kokoajan enemmän ja enemmän rahaa sen pyörittämiseen
Minun neuvoni on kaikille ihmisille, että älkää koskaan ottako luottokorttia. Siitä ei tulot lisäänny. Nuorille ei saa myydä luottokorttia, se on rikos. Osamaksua ei saa käyttää juuri mihinkään. Ei mihinkään kulutukseen tai loma matkoihin. Pitää alkaa heti säästämään vaikka kuinka pieni summa kuukaudessa sulku tilille, josta ei nosteta koskaan. Kun tilille on kertynyt kolmen kuukauden palkka, niin tietty turva on olemassa, jos vaikka jääkaappi hajoaa.
Tavaraa voi alkaa myymään poispäin. Huomio ihmissuhteisiin ja ulkoiluun ja kodin hoitoon. Maksulliset harrastukset pois. Asunnon vaihto edullisempaan, mutta niin, että työmatkakustannukset ovat asumiskuluja. Mahdollisimman edullinen hoitovastike, jos on oma kämppä.
Jos on asuntolainaa, niin koron nousun varalle pitää säästää, ennen kuin viitekorko tarkastetaan. Samoin sähkön nousuun on jo säästettävä etukäteen.
Hyvää mieltä kaikille!
kirpputorilta vaatteet ja Hurstilta leipä
Vanha ketju, mutta kyllähän aplla on vaikka kuinka paljon karsittavaa. Koira pois, auto/autot pois. Te elätte liian leveästi tuloihin nähden, jos haluatte myös säästää. Se voi vaatia muuttamista pienempään asuntoon, lapsilla vaihtaa koulut jne jne.Mutta jos haluaa säästää eikä tuhlata kaikkea niin sillä tavalla pitää tehdä.
Olen köyhästä perheestä ja aina piti säästää.Sillä tavalla pysyi hengissä ja sai säästöön rahaa pahan päivää varten, mikä taas helpotti stressin kanssa.
En tarkoita neuvoani ap:lle, vaan enemmänkin ylipäätään kaikille pienituloisille, pienipalkkaisille ihmisille, jotka kipuilevat kalliiden vuokrien kanssa: oletteko realistisesti ajatelleet muuttoa halpojen asumiskustannusten perässä?
Tiedän, että jokaiselle ei löydy töitä sellaisista kaupungeista tai kunnista, joissa asunnot ovat halpoja. Erityisasiantuntijat ja asiantuntijat, jotka ovat erikoistuneet tietylle alalle, ovat usein tiukasti sidoksissa työpaikkoihin isoissa kaupungeissa.
Mutta suuri osa työssäkäyvistä ihmisistä voisi löytää (etenkin nykyään) töitä halpojen asumiskustannusten paikkakunnalta omalta alaltaan. Osa Suomen mittakaavassa isohkoistakin kaupungeista on varsin halpojen asuntojen seutua: Kouvola, Pori ja Kotka tulevat ainakin mieleen.
Itse työskentelen melko matalapalkkaisella alalla, ja jo valmistumisen jälkeen tajusin, että isommissa kaupungeissa ei näillä tulotasoilla yksinkertaisesti välttämättä hankita omistusasuntoa. Onnistuin haussa ja sain toistaiseksi voimassaolevan työsuhteen pienehköstä muuttotappiokaupungista jo toistakymmentä vuotta sitten. Puolisokin työllistyi samalle paikkakunnalle (työskentelee myös matalasti palkatulla alalla). Työtilanne meillä on ollut ihan hyvä. Minulla on ollut vakituinen työ ja puolisollakin on riittänyt koko ajan töitä. Vähän yli 10 vuoden kuluessa olemme ostaneet ensiksi kerrostalokolmion, ja maksaneet sen asuntolainan pois. Sen jälkeen saimme asunnon kaupaksi suunnilleen samalla hinnalla kuin olimme itse maksaneet - ja ostimme omakotitalon. Nyt tämä ok-talo on suurimmaksi osaksi remontoitu (edelliset omistajat olivat tehneet jo useita isoja remontteja) ja ennen kaikkea oma ja maksettu 100%. Tilaa on riittävästi sekä meille aikuisille että kahdelle lapselle, 157m2. Ennen kolmion ostoa meillä oli rahaa säästettynä noin 10.000€, ja okt:n ostohetkellä rahaa oli tasan sen verran, mitä olimme saaneet kolmion myydessämme. Eli pääsimme kiinni pienellä rahalla omaan kotiin, ja nyt asumme velattomassa omakotitalossa, jossa 2 ilmalämpöpumpun ja 4 tulisijan ansiosta myös lämmityskustannukset pysyvät hyvin hanskassa.
Jos olisin tehnyt kuten moni opiskelukaveri - eli hakeutunut töihin esim. PK-seudulle - en yksinkertaisesti olisi puolisoni kanssa pystynyt hommaamaan ja remppaamaan tällaista omaa kotia.
Miksi liikkumisesta on tehty ihmisille niin samperin kahtiajakava asia? Joillekin auto on yksinkertaisesti vaan niin punainen vaate, että sen omistamisesta ja käyttämisestä on tehty aivan älyttömän ylikallista verrattuna muihin liikkumismuotoihin ja kallistamisen ja hankaloittamisen puolesta puhujat ovat erittäin fanaattisia. Miksi ihmisen elämä ei saa olla liikkumisen suhteen yhtään helpompaa ilman että siitä joutuu maksamaan itsensä kipeäksi? Joku ideologinen juttu.
Vierailija kirjoitti:
Miksi liikkumisesta on tehty ihmisille niin samperin kahtiajakava asia? Joillekin auto on yksinkertaisesti vaan niin punainen vaate, että sen omistamisesta ja käyttämisestä on tehty aivan älyttömän ylikallista verrattuna muihin liikkumismuotoihin ja kallistamisen ja hankaloittamisen puolesta puhujat ovat erittäin fanaattisia. Miksi ihmisen elämä ei saa olla liikkumisen suhteen yhtään helpompaa ilman että siitä joutuu maksamaan itsensä kipeäksi? Joku ideologinen juttu.
Päättäjien kateus ajatelma lisäksi jos Suomi olisi samanlainen autonvalmistaja kuin Saksa tai USA olisi autot täällä puoli-ilmaisia.
Nykyinen presidenttimme ollessaan valtiovarainministerinä ei halunnut että Suomalaiset ajavat hienoilla ja turvallisilla autoilla kun EU:hun liityttiin, Ruotsi poisti yhdessä yössä autoveron EU:hun liittyessään.
Siis eskarilaisen äiti työttömäks? Luuletteko, että niitä "tukia" voi nostaa ilman, et työkkäriin pitää ilmottautua ja hakea työpaikkoja? Tai edes muuta työtoimintaa. Ilman sitä ilmottautumista ja työnhakua, joka imee aikaa ja rahaa, sossustakaan ei tule apuja.
Koittakaa jaksaa pienituloinen perhe. .
Monelle isoista laskuista valittaville ihmisille voisin todeta, että käykää aivan ensimmäisenä läpi VAKUUTUKSET.
Aika moni pärjäisi elämässä paljon pienemmälläkin vakuuttamisella. Loppujen lopuksi hyvin harva vakuutus on lakisääteinen, auton liikennevakuutus on näistä yksi.
Jos ajelee itse esimerkiksi yli 10 v vanhalla kotterolla, kannattaa esim. laskea, mitkä kaskon osat ovat oikeasti järkeviä ja kannattavia. Itsellä on osakaskosta jäljellä lähinnä hinaus- ja tuulilasivakuutus, jotka ovat mielestäni OK. Lisäksi kilpailutin vakuutukset. Vuosisäästö (aikaisemmin kattavampi osakasko) oli jo 300€.
Tämän lisäksi kannattaa miettiä myös esim. kotivakuutuksen tarpeellisuutta, jos esim. vuokranantaja ei sitä edellytä. Samoin kaikki muut vakuutuslajit kannattaa käydä läpi. Säästöt voivat olla jopa nelinumeroisia/vuosi.
Vierailija kirjoitti:
Monelle isoista laskuista valittaville ihmisille voisin todeta, että käykää aivan ensimmäisenä läpi VAKUUTUKSET.
Aika moni pärjäisi elämässä paljon pienemmälläkin vakuuttamisella. Loppujen lopuksi hyvin harva vakuutus on lakisääteinen, auton liikennevakuutus on näistä yksi.
Jos ajelee itse esimerkiksi yli 10 v vanhalla kotterolla, kannattaa esim. laskea, mitkä kaskon osat ovat oikeasti järkeviä ja kannattavia. Itsellä on osakaskosta jäljellä lähinnä hinaus- ja tuulilasivakuutus, jotka ovat mielestäni OK. Lisäksi kilpailutin vakuutukset. Vuosisäästö (aikaisemmin kattavampi osakasko) oli jo 300€.
Tämän lisäksi kannattaa miettiä myös esim. kotivakuutuksen tarpeellisuutta, jos esim. vuokranantaja ei sitä edellytä. Samoin kaikki muut vakuutuslajit kannattaa käydä läpi. Säästöt voivat olla jopa nelinumeroisia/vuosi.
Ainakin kuudella tutulla on ollut muutaman vuoden sisään vesivahinko niin etten alkaisi kotivakuutuksesta säästämään. Oman vahingon lisäksi kun maksat naapurin remontin niin siinä tulee äkkiä äitiä ikävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyinen tilanne on vasta alkusoittoa ja fanfaaria mikäli todellinen lama toteutuu (arvio 2023 kevät/kesä) mihin kaikki merkit viittaavat.
Konkurssiaalto pyyhkii Suomen yli mistä syystä työttömyys nousee sadoilla tuhansilla vain julkisella sektorilla työskentelevät ovat turvassa.
Ja ehkä myös muut välttämättömyydet kuten ruokakauppa, apteekki jne.
Teen itse etävanhempana kahta työtä ja toisen työn palkan pistän pääosin säästöön.