En jaksa tätä enää! Rahat koko ajan loppu!
Tuntuu että koko ajan tingitään lisää ja lisää kaikesta.
Vuokra, autot (työssäkäyntiin), ruoka, hoitomaksut... siinä ne suurimmat kulut tällä hetkellä. Sit on vakuutukset. Mutta ei niitäkään helvetti uskalla irtisanoa.
Heti kun saa jotain säästöön niin se menee autoihin. Asp-tilillä on hikinen 2000e, ei koskaan tulla saamaan tarvittavaa määrää kokoon siihenkään.
Kunnon oravanpyörä! Muita samassa jamassa?
Kommentit (976)
Vierailija kirjoitti:
Minkä hintaisia ne autot ovat ja miten pitkä ja vaikea työmatka? Ehkä niistä voi säästää.
Olen vuosia sitten ostanut auton omilla työllä säästämilläni rahoilla. En ole koskaan ottanut autolainaa. Työmatka on helppo, noin 10km. Mutta työsopimuksessani lukee, että oman auton käyttö on välttämätön. Se olikin ihan ok vielä pari vuotta sitten, mut ei enää näillä bensan- ja muilla autoilun kustannuksilla. Ehkä sä voit säästää jatkossa ja ajella ihan itse hoitamaan iäkkäät omaisesi, tai sairastaessasi ihan itse säästät siinäkin, kun makaat vaan kotona? Mulle, ja monelle muulle, nimittäin on nyt viimeistään riittänyt se hyväntekeväisyystyö, mitä terveydenhuolloksi kutsutaan. Helposti pystyn laittamaan auton pois ja jäämään kotiin nauttimaan. Jaxuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen viisikymppinen, nykyään varsin hyvätuloinen, ja nyt tulee iso tunnustus: mulla ei ole koskaan ollut muita kuin auton vakuutukset. Siinä kyllä paljon enemmän kuin pakolliset. Joku suopea matkavakuutus joka tullut jonkin jäsenyyden myötä, muttei mitään erikseen otettua.
Ei kotivakuutusta. Minkäänlaista. Ei tapaturma- tai terveysvaikutuksia. Ei kotivakuutusta, silloinkaan, kun sitä olisi vaadittu.Riski, kyllä. Mutta tällä riskillä on menty ja mun kohdalla se on kannattanut. En elä kovin riskaabelisti, niiltä osin kuin olen elänyt, ei mikään vakuutus korvaa. (Esim riski kuolemasta laskuvarjohypyssä.)
Olen myös vähän päälle viisikymppinen, olen aina ollut pienituloinen. Ei ole koskaan ollut mitään vakuutusta, ei autoonkaan, koska en ole sellaista koskaan omistanut. :)
Sulle se on ollut kymmeniä tuhansia vähemmän pinteessä (yhteensä) vuosien mittaan, mulle alkuun sitä vähemmän pinteessä olemista ja nykyään enemmän rahaa sijoittaa.
Kuitenkin se on huomioitavaa, ettei kukaan uskalla yleensä kyseenalaistaa vakuutuksiin laitettua rahaa. Se on mainittu tässä vanhassa alootuksessakin: *ei kai niitä nyt uskalla irtisanoa*.
Entä jos uskaltaisi? Ei se tietysti yhtä kuukautta vielä erilaiseksi muuttaisi. Mutta mun kohdalla se on tarkoittanut arviolta yksiön verran enemmän omaisuutta.
Enkä missään voi sanoa: mulla ei ole vakuutuksia. Hulluna pidettäisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ketju aloitettu 2018, jospa tilanne nyt parempi :)
Uskon, että huonompi :( Me tulimme hyvin toimeen vuonna 2018. Nyt mietimme, mistä saisimme talvivaatteet lapsille. Syynä kallis sähkösopimus.
Parhaat löydöt tehdään keväällä.
Jos nyt vasta alat miettimään haalareita, on peiliin katsomosen paikka
Luulin, ettei ketju koske minua, koska minulla on kuitenkin muutama satanen säästössä :-D Viisihenkinen perhe. Ei mitään omaisuutta. Näistä ketjuista tulee sellaiset fibat, että juuri ne omaisuudet on kuluerä: asuntolainat, autolainat, auton korjaamiset, lemmikit (jos niitä voi omaisuudeksi laskea) jne.
Loppista kirjoitti:
Olettehan kilpailuttaneet kaiken mahdollisen? Kaupassa käynnit kannattaa ajoittaa joko varhaiseen aamuun tai hetki ennen liikkeen sulkeutumista (tarjoukset) ja niin ettei siellä tarvitsi käydä kuin sen 2x viikossa.
Myös leipäjonot kannattaa hyödyntää, jos sellaisia sattuu olemaan omalla paikkakunnalla, sopivaan aikaan.
Me tapetaan kuluja hyödyntämällä noista maksetuista kyselyistä saatuja palkkioita ja lahjakortteja :)
Nettiä kun selaa niin löytyy muitakin tapoja tienata extraa.
Noilla kyselyn palkkioilla ei kukaan aikuinen maksa yhtään mitään. Lapsi saa karkkirahoja. Turhaa ajan tuhlausta ne. Palkkio yleensä joita kuita kymmensenttisiä ja aikaa palaa puolesta kokonaiseen tuntiin. Ja jos töissä käyt, niin nukkuakin pitää... sen 5e kuussa niistä saa keskimäärin... siitä vain etelänmatkailemaan...
Nyt ei hätää mutta oikea köyhyys on tulossa. Kohta loppuu määräaik. Sähkösopimus ja helvetti aukee! Laskin et nyky 150e muuttuu nykyhinnoilla n. 750 euroksi!!!! Ei mitään mahdollisuutta maksaa!!! Ruoka kallista. Ei tahdo tonni kk. Riittää enää. Talossa kun erikoisruokavalio ihmisiä. Heidän ruoka muutenkin kallista jo aiemmin. Nyt todella kallista. 4 henkinen perhe. Osa-aikatyö. Kulut bensassa n. 190e/kk. Sen palkka 980e/kk. Puhtaana käteen. Suoraan sanoen Ei tahdo kiinnostaa enää kun autokin kerran kuussa vähintään remontissa ja aina palaa satanen jos toinen korjaukseen. Sit jos kilahtaa lopullisesti, niin eipä ole nyt millä toistakaan ostaa.
Vierailija kirjoitti:
"Myöhemmin, kun lapset alkavat muuttaa omilleen, olisi rahaa, mutta ei niin paljoa rahantarvetta"
Joku sanoi ylempänä noin: Menee muuten aivan helvetisti rahaa 18-vuotiaaseen: Ajokortti, auto, auton verot, auton vakuutukset, auton huollot ja sit pitäis vielä tankatakin välillä... Tonnit vaan viuhunut viimeaikoina. (Toki 18-vuotiaan voi heittää vaikka kadulle ja kulut 0e, mut ei olla tähän vielä lähdetty...)
Meillä lähtee muksut vauhdilla pesästä kun 18 tulee mittariin. Aletaan etsimään kämppää ja itsensä elätys alkaa sitten. Täysikäsenä ei asuta enää vanhempien nurkissa lorvailemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autot? Yhdelläki pärjää.
No ei pärjätä. Meillä on aivan erilaiset työajat (jotka menee päällekkäin kuitenkin) ja työpaikat eri suunnissa + lapset eri päiväkodeissa ja niiden kuljettamiset.
ap
Kulkekaa bussilla. Asenne kysymys. Laiskat ihmiset aina vetoavat siihen että lasten kuskaukset yms.
Laiskat 7-15 tai 8-16 työssäkäyvät tukkivat aina liikenteen aamulla ja iltapäivällä.
Kulkisivat julkisilla hiton pellet.
Tää on hyvä kun nää jotka asuvat maalla, aina ehdottavat että kaikkien muidenkin pitäisi sinne muuttaa. Onko muka oikeasti helppoa muuttaa tuosta vaan johonkin pikkukuntaan lasten kanssa, joilla on Helsingissä koulut, kaverit ja harrastukset ja vanhemmilla työt ?
Että muuttamaan vaan, eihän siinä mitään.
Sitten kun kaikki ystävät ja vähäinenkin turvaverkko ovat pk -seudulla.
Mutta johonkin ankeaan peräkylään pitäisi muuttaa koska on halpaa :D
En muuttaisi ikinä. Ihan senkin takia että viihdyn täällä erilaisten ihmisten ja eri kulttuurien keskellä. Ja myös siksi että koko elämäni on täällä.
Vain idiootti maksaa lapsilleen autot ja sen kulut. Oli rahaa kuinka paljon tahansa. Sen eestään löytää sitten...
Ajokortin maksaminen on eri asia. Tai satunnainen tukeminen.
Muistakaa äänestää ensi vaaleissa
Vierailija kirjoitti:
Tää on hyvä kun nää jotka asuvat maalla, aina ehdottavat että kaikkien muidenkin pitäisi sinne muuttaa. Onko muka oikeasti helppoa muuttaa tuosta vaan johonkin pikkukuntaan lasten kanssa, joilla on Helsingissä koulut, kaverit ja harrastukset ja vanhemmilla työt ?
Mutta johonkin ankeaan peräkylään pitäisi muuttaa koska on halpaa :DEn muuttaisi ikinä. Ihan senkin takia että viihdyn täällä erilaisten ihmisten ja eri kulttuurien keskellä. Ja myös siksi että koko elämäni on täällä.
Pienten kuntien talous romahtaisi äkkiä, kun kylä täyttyisi työttömistä. Työt ovat suurten kaupunkien lähellä, ei niitä maalta löydy.
Vierailija kirjoitti:
Loppista kirjoitti:
Olettehan kilpailuttaneet kaiken mahdollisen? Kaupassa käynnit kannattaa ajoittaa joko varhaiseen aamuun tai hetki ennen liikkeen sulkeutumista (tarjoukset) ja niin ettei siellä tarvitsi käydä kuin sen 2x viikossa.
Myös leipäjonot kannattaa hyödyntää, jos sellaisia sattuu olemaan omalla paikkakunnalla, sopivaan aikaan.
Me tapetaan kuluja hyödyntämällä noista maksetuista kyselyistä saatuja palkkioita ja lahjakortteja :)
Nettiä kun selaa niin löytyy muitakin tapoja tienata extraa.Noilla kyselyn palkkioilla ei kukaan aikuinen maksa yhtään mitään. Lapsi saa karkkirahoja. Turhaa ajan tuhlausta ne. Palkkio yleensä joita kuita kymmensenttisiä ja aikaa palaa puolesta kokonaiseen tuntiin. Ja jos töissä käyt, niin nukkuakin pitää... sen 5e kuussa niistä saa keskimäärin... siitä vain etelänmatkailemaan...
Ite just katsoin että oon saanu tänä vuonna jonkun 250 euroa noista kyselyistä. Ihan hyvä lisä elämiseen. Ei noilla mitään etelänmatkoja tehdä, mutta pientä kivaa saanut kuitenkin ostettua. Kyselyt kestää yleensä vaan pari minuuttia, joskus pitempään mutta harvoin yli varttia, eikä yli puolta tuntia ole mennyt ikinä. T. Myös yksi kyselyihin vastaava
Vierailija kirjoitti:
Mutta johonkin ankeaan peräkylään pitäisi muuttaa koska on halpaa :DEn muuttaisi ikinä. Ihan senkin takia että viihdyn täällä erilaisten ihmisten ja eri kulttuurien keskellä. Ja myös siksi että koko elämäni on täällä.
Ihan samalla tavalla maalla asuville työttömille huudetaan että pitää muuttaa kaupunkiin. Eikä väliä vaikka sen työttömän perhe ja koko elämä on siellä maalla.
Kiitos. Minun palkka 1000e netto ja miehen 1300e. Itse saan kassasta osittaista päivärahaa (370e netto), mutta nytkin viime kuun kassaraha on tulossa vasta tämän kuun lopulla näillä näkymin.
Luonnollisesti työpaikkalounaat tai lehtitilaukset ei kuulu meidän elämään.. 😁
ap[/quote]
Teillä on oikeasti todella pienet tulot tuohon pakettiin nähden. En ihmettele yhtään miten ei jää käteen. Tienaan yksin saman verran ja mä en raski edes yhtä autoa pitää. Ite miettisin tuossa tilanteessa isoimmista kuluista eroon pääsyä. Sulle vakituinen työ, työpaikan lähelle muutto edullisempaan asuntoon, toisesta autosta luopuminen.
On se sit vaikka toinen paikkakunta. Lapset samaan päiväkotiin. Oottehan koittanut hakea kelasta kaikkia mahdollisia tukia?
Vierailija kirjoitti:
Kiitos. Minun palkka 1000e netto ja miehen 1300e. Itse saan kassasta osittaista päivärahaa (370e netto), mutta nytkin viime kuun kassaraha on tulossa vasta tämän kuun lopulla näillä näkymin.
Luonnollisesti työpaikkalounaat tai lehtitilaukset ei kuulu meidän elämään.. 😁
ap
Teillä on oikeasti todella pienet tulot tuohon pakettiin nähden. En ihmettele yhtään miten ei jää käteen. Tienaan yksin saman verran ja mä en raski edes yhtä autoa pitää. Ite miettisin tuossa tilanteessa isoimmista kuluista eroon pääsyä. Sulle vakituinen työ, työpaikan lähelle muutto edullisempaan asuntoon, toisesta autosta luopuminen.
On se sit vaikka toinen paikkakunta. Lapset samaan päiväkotiin. Oottehan koittanut hakea kelasta kaikkia mahdollisia tukia?
Meillä vielä pienemmät tulot, yhteensä 2000e. Pakko olla 2 autoa. Mitään tukia ei saada.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ketju aloitettu 2018, jospa tilanne nyt parempi :)
Aihe vielä ajankohtaisempi, vaikkei heistä välttämättä enää ole kyse. Vielä useampi kipuilee samassa tilanteessa tänä vuonna.
Uskon, että huonompi :( Me tulimme hyvin toimeen vuonna 2018. Nyt mietimme, mistä saisimme talvivaatteet lapsille. Syynä kallis sähkösopimus.