En jaksa tätä enää! Rahat koko ajan loppu!
Tuntuu että koko ajan tingitään lisää ja lisää kaikesta.
Vuokra, autot (työssäkäyntiin), ruoka, hoitomaksut... siinä ne suurimmat kulut tällä hetkellä. Sit on vakuutukset. Mutta ei niitäkään helvetti uskalla irtisanoa.
Heti kun saa jotain säästöön niin se menee autoihin. Asp-tilillä on hikinen 2000e, ei koskaan tulla saamaan tarvittavaa määrää kokoon siihenkään.
Kunnon oravanpyörä! Muita samassa jamassa?
Kommentit (976)
Vierailija kirjoitti:
Meillä on 5 lasta.
On toki auto ja omistusasunto.
Mutta me säästetään ruuassa. Lidliin vaan peruskamat, jos jotain hienompaa niin muualle.
Ruokakulut 300e/kk. Lapset 10kk-12v.
Ei ole mahdollista. Ruokakulut muka 1,43€/pv per pää. Johan tuon pienen vaipatkin maksaa parikymppiä kuussa? Vai eikö tuohon kuulu kuin tasan vain RUOKAkulut? No vaikka olisi pelkästään ne ruokakulut, niin en usko sua. Lasketko tuohon vain ne lidliin menneet rahat etkä laske mukaan kaikkiin muihin kauppoihin menneitä kun pitää käydä "täydentämässä"?
Sitä ihmettelen että ap kirjoittaa aivan täydellistä suomea mutta ei ole löytänyt tuon rahakkaampaa oksaa työelämässä. Ap vaikuttaa akateemiselta. Kaikkea muuta kuin wt:lta.
Vierailija kirjoitti:
Kamalaa ja samalla jotenkin ihanan helpottavaa kuulla, että en ole ainoa tässä kusikuopassa.
Itsellä opintolainaa sen 26000, takaisin perittävää tukea 2000, tän korkeakoulutetun neitokaisen surkeasta 1400e palkasta jää kuussa tuurilla se 100e käteen ja nuudelit maistuu lounaaksi yhtä hyvin kuin koulun ensimmäisinä vuosina. Itse en taas ymmärrä mihin mies hassaa rahansa, on kuun lopussa itsekin tiukilla ja tienaa yli 3k, täysin velaton vieläpä?! Tai kai sitä saa kaikkeen uppoamaan, kyllä minäkin rahareikiä keksisin jos sitä olisi.
Lapsia meillä ei ole, koira kylläkin, mutta minä maksan omasta pussista senkin lääkärit ja tarvikkeet... ja joo, halvemmalla voisi asua (tyyliin jossain itä-helsingissä), mutta nyt asutaan niin lähellä työpaikkoja ja palveluja, että säästetään matkakuluissa lähes 200e/kk.
Aika kusipää mies sulla. Antaa syödä nuudeleita. Ois kyllä ex...
Vierailija kirjoitti:
Yngwie Malmsteen kirjoitti:
mulla on rahat aina loppu viimeistään tähän aikaan kuussa, vaikka haen ruoatkin ruoka-avusta 3 kertaa viikossa, silti rahat menee ja nyt alkaa karenssi 3 kk
Ja karenssikin on jonkun muun vika?
Yleensä karenssin syy on nyky Suomessa joku muu kuin työnhakija. Ihan tiedoksi vain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No molemmat autot on +10 vuotta vanhoja... Vakuutuslaskut ei tosiaan ole suurin erä vaan enempi juuri huollot, korjaukset, ylläpito... yksi korjaus voi syödä helposti puolen vuoden säästöt. :(
Täytyy vielä tiukentaa tuota kaupassakäyntiä. Meillä menee kauppaan n. 500e/kk sisältäen kaiken. Vessapaperit, vaipat, pesuaineet jne...
Periaatteessa rahat riittää kaikkeen ja saadaan laskut maksettua ajallaan. Mutta kuun lopussa ollaan liian usein PA.
Ap
Semmoista se on keskiluokkaisen puurtajan elämä. Kaikki maksut on korkeimman mukaan, talous pysyy balanssissa mutta eipä juuri mitään jää säästöön. Vanhoilla rotiskoilla kuljetaan töihin, koska julkisia ei ole. Meillä on tuohon päälle omakotitalo ja asuntolainaa vielä 180 000 euroa maksettavana. Otettiin laina ennen pankkiuudistusta, ei tarvinnut olla säästöjä valmiiksi. Säännölliset tulot ja henkilötakaus riittivät.
Keskiluokkaiset pärjäävät Suomessa ihan hyvin, mutta pienituloisilla on tiukkaa aloittajan tapaan.
Aloittaja ei ole pienituloinen, jos voi pitää kahta autoa ja säästää. Pienituloinen on sellainen, joka saa toimeentulotukea ja joutuu laskemaan onko rahaa bussilippuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ins 30v tässä moi. Mikä on kun ei osata elää tulojen mukaan vaan aina pitää elää yli varojensa? Itse tehnyt duunia ja säästänyt pitkäjänteisesti 15 kesäsestä saakka ja tällä hetkellä tilillä lepää 35k säästöt. Tienaan nykyisin 40-50k bruttona vuodessa eikä todellakaan tee tiukkaa.
Välillä ihmettelen, miten joku voi olla niin idiootti, ettei osaa säästää ja sijoittaa pahan päivän varalle vaan kaikki pistetään haisemaan heti johonkin turhuuksiin.
4100e tuloista on helppo säästää. Sinäkin jos olisit ollut oikeasti viisas olisit pistänyt 35k säästösi töihin ja sijoittamut etkä antanut niiden vaan källötellä tilillä. Sulla vois olla pahan pv varalle jo 60k.
Niin ne tulot voi jokainen omalla työllään ja omistautumisella nostaa juuri sinne mihin haluaa. Kun on ne 4100 e tulot niin niillä voi tehdä mitä lystää. Jos ei ole ollut niin fiksu, että on opiskellut ja tehnyt tulosta niin ruikuti ruikuti vaaan sitten kun ei rahat riitä kaikkeen kivaan.
Olen yrittäjä
Kaikki rahat menee firman pyörittämiseen.
Elätän miehen (osakas) ja itseni
kun teen hankintoja firmalle, mies jäkättää että on muita laskuja myöhässä
Itselle ei saa mitään kivaa...tuntuu että en edes näytä naiselta (olen hoikka ja laitettuna nätti)
ei kampaamoo jalkahoitoo ym..joo ja en harrasta kotivärjäyksiä ja leikkauksia
inhottaa kun tein niin tai näin aina väärinpäin...
taas peruin kampaamon..työviikko 6pv+ sunnuntaisin 3 tuntia
Vierailija kirjoitti:
Olen yrittäjä
Kaikki rahat menee firman pyörittämiseen.
Elätän miehen (osakas) ja itseni
kun teen hankintoja firmalle, mies jäkättää että on muita laskuja myöhässä
Itselle ei saa mitään kivaa...tuntuu että en edes näytä naiselta (olen hoikka ja laitettuna nätti)
ei kampaamoo jalkahoitoo ym..joo ja en harrasta kotivärjäyksiä ja leikkauksiainhottaa kun tein niin tai näin aina väärinpäin...
taas peruin kampaamon..työviikko 6pv+ sunnuntaisin 3 tuntia
Pitäiskö minunkin vaan jäädä työttömäksi
Ihan sama lopputulos...ei rahaa kuitenkaan
mut ei ois jatkuva syyllisyys kun yrittää pyörittää plus miinus nolla firmaa vuodesta toiseen....
Tarvitseeko ihminen jalkahoitoja , irtoripsiä,ym turhuutta.
Ton yrittäjän pitäis olla onnellinen että on työpaikka(monilla ei ole)
Mieskin on jo...ei tarvii ulkonäköä metsästääkseen uutta
Dorka tyyppi
Samaa mieltä. Ihmisillä on lapsia elätettävänä. Tää ajattelee vaan ulkonäköään, täys bimbo
Itse on yrityksensä perustanut.
Jos ei osaa bisnestä niin tyhmä kun jatkaa..
No en ole samassa jamassa. Miksi?
Aina olen pitänyt suun säkkiä myöden ja säästänyt pienistä ekonomin tuloistani sijoituksiin. Välillä myös velkavivulla, sijoitusasuntoja ja osakkeita haalien. Nykyään ansaitsen pääomatuloja enemmän kuin palkkaa.
Ota opiksesi!
Vierailija kirjoitti:
Aina olen pitänyt suun säkkiä myöden ja säästänyt pienistä ekonomin tuloistani sijoituksiin. Välillä myös velkavivulla, sijoitusasuntoja ja osakkeita haalien. Nykyään ansaitsen pääomatuloja enemmän kuin palkkaa.
Ota opiksesi!
Olen 50v..nytkö alan raivokkaasti sijoittaa?
AP ota lainaa. Tiedän sitä pitää maksaa takasin ja tulee korkoa. Oma kohtasesta kokemuksesta voin sanoa, että laina tulee maksettua, kuin itsestään pienissä erissä ja koko ajan on ollut henkinen hyvinvointi korkealla, kuin ei ole tarvinnut rahoja laskea pennilleen.
Vierailija kirjoitti:
Ins 30v tässä moi. Mikä on kun ei osata elää tulojen mukaan vaan aina pitää elää yli varojensa? Itse tehnyt duunia ja säästänyt pitkäjänteisesti 15 kesäsestä saakka ja tällä hetkellä tilillä lepää 35k säästöt. Tienaan nykyisin 40-50k bruttona vuodessa eikä todellakaan tee tiukkaa.
Välillä ihmettelen, miten joku voi olla niin idiootti, ettei osaa säästää ja sijoittaa pahan päivän varalle vaan kaikki pistetään haisemaan heti johonkin turhuuksiin.
No et kovin fiksu inssiksi ole kun makuutat kymppitonneja laiskana tilillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota opiksesi!
Olen 50v..nytkö alan raivokkaasti sijoittaa?
No on ne osakkeet olleet jo 80-luvulla hankittavissa, ja käytännössä viimeiset 20 vuotta järkevillä kuluilla ihan tavan tallaajan saatavilla ilman että kulut söisivät kaikki hyödyt.
Se koira heti piikille. Turha rahareikä.
Joku kysyi ruokakulujen 300e mahdollisuutta?
Kyllä se onnistuu, eikä kukaan näe nälkää.
Viikossa tehdään kolme isoa ruokaa: makrulaatikko, kalasoppa, tonnikalavuoka jne.
Yhtenä päivänä viikossa syödään jotain kertakäyttöistä, tacoja esim.
Leivätkin ostamme valmiina, kakkuja ja pannareita kyllä leivon. Munat ja jauhot ei ole kalliita.
Mitä emme osta kuin toisinaan?
Karkit, sipsit, valmisruoat ja ennen kaikkea alkoholia.
Ehkä kerran parissa kuussa vien kaikki lapset johonki hutturavintolaan, Rosso jne.
No probs.
Ja kyllä, vaipat, pesuaineet ja pyllypyyhkeet ovat mukana kauppakuluissa:)
Vierailija kirjoitti:
Joku kysyi ruokakulujen 300e mahdollisuutta?
Kyllä se onnistuu, eikä kukaan näe nälkää.
Viikossa tehdään kolme isoa ruokaa: makrulaatikko, kalasoppa, tonnikalavuoka jne.
Yhtenä päivänä viikossa syödään jotain kertakäyttöistä, tacoja esim.
Leivätkin ostamme valmiina, kakkuja ja pannareita kyllä leivon. Munat ja jauhot ei ole kalliita.
Ehkä kerran parissa kuussa vien kaikki lapset johonki hutturavintolaan, Rosso jne.
No probs.
Ja kyllä, vaipat, pesuaineet ja pyllypyyhkeet ovat mukana kauppakuluissa:)
En vain usko sua. Mä syön itse todella vähän ja pääosin kaikkea halpaa kuten puuroa ja mullakin tulee yhdelle päivälle kuluja enemmän kuin 1,43€. Puhumattakaan kasvavista lapsista ja aikuisesta miehestä. Varsinkin jos käytte välillä ulkona syömässä. Jos yksi lapsi syö Rossossa 15 euron edestä niin johan siinä kosahtaa hänelle varattu ruokabudjetti yli 10 päivän osalta. Kai te muutakin syötte kuin yhden ruoan päivässä... En usko sua ennen kuin listaat esimerkkiviikon KOKONAAN yhden ihmisen kohdalta.
Vierailija kirjoitti:
Kasvikset ja hedelmät? :(
Siis nyt kerrot mulle kuinka tuo onnistuu! 😮 Meillä neljä lasta ja kaksi aikuista ja ruokakauppaan (Prisma) menee n. 800 euroa kuussa. Itse en löydä Lidlistä mitään mieleistä. Mielestäni siellä on huono valikoima eikä hinnatkaan ole yhtään kummempia. Iso osa esim. kasviksista on tosi rupsahtaneita ja ylihintaisia.
Kuinka oikeasti pystytte tuohon? Meillä on pääruoka aina jotain halpaa (tänään itsetehtyä hernekeittoa), mutta raha meneekin kaikkeen muuhun eli se päivän pääruoka ei ole ongelma. Lapset ja mies on melko nirsoja, puurot ei uppoa eikä kaikille edes ne itsetehdyt sämpylät..