Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Heilautatko kättä kiitokseksi autoilijalle?

Vierailija
03.04.2018 |

Joka päästää suojatiellä yli? Miksi? Miksi et? Itse en, koska sen pitäisi olla normaali asia, eikä kiireisen autoilijan hyvän tahdon ele, josta pitää erikseen kiittää.

Kommentit (77)

Vierailija
41/77 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heilautan ja ollessani autolla liikkeellä heilautan takaisin.

Samoin. Puolin ja toisin. 

Vierailija
42/77 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai heilutan jos joku on niin kohtelias että antaa tietä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/77 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pysähdyin kerran autollani, kun joku nuoripari käveli päin punaisia, enhän toki halunnut heidän ylitseenkään ajaa. Kiittivät reippaalla keskisormien heilautuksella. Tuli hyvä mieli.

Vierailija
44/77 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, nyökkäämällä ta käden heilutuksella. Vietän paljon aikaa Irlannin maaseudulla, ja siellä kiittäminen on ihan normaalia, autoilijat toisiaan. Paljon kapeita yhden auton mentäviä teitä, joilla ohituspaikkoja. Samoin kiittetään, jos päästää kiireisemmän ohitse siirtymällä reunempaan yms.

Vierailija
45/77 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu ja kiitän naapuria rappukäytävässä, jos ei vedäkään turpiin

Vierailija
46/77 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaa tietä on surkuhupaisa käsite, joka alentaan jalan liikkujia. 

Ei autolija "anna tietä" nouattaessaan väistämisvelvollisuutta. Ihan yhtä vähän käden heilauttamista tarvitaan, jos oikealta tuleva tulee vasemmalta tulevan eteen. 

Eli nämä kiittäjät vain ylläpitävät kulttuuria, jossa jalankulkija on kakkonen, vaikka lain mukaan ykkönen. Autoilija tekee ikään kuin palveluksen ja hyvän teon, vaikka toimii ainoastaan liikennesääntöjen mukaan. 

On siis mielestäni haittaa moisesta toiminnasta. 

Vierailija
47/77 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vilkuttelu tuntuu tyhmältä, mutta yleensä nyökkään kiitokseksi. Tiedä sitten tajuavatko autoilijat sitä, mutta kuitenkin.

Vierailija
48/77 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti kiitän, heilautan kättä kiitokseksi myös autolla ajaessa kun risteävä liikenne on pysätynyt punaisiin ja antaa tietä meille vihreillä tulevilla.

Vierailija
49/77 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalaisia liikkeellä ilmeisesti. 

Täällä Helsingissä on aivan itsestäänselvää, että auto pysähtyy suojatien eteen ja sitä ei tarvitse odotella ja kiitellä saadaksensa hyvää mieltä kellekään. 

Vierailija
50/77 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heilautan kättä sekä kävelijänä, pyöräilijänä että autoilijana tilanne- ja tapauskohtaisesti. Pikemmin kulttuuri- kuin sääntökysymys. Sopii hyvin tuollainen spontaani moikkailu suomalaiseen kulttuuriin. On aina ollut näin jo viitisenkymmentä vuotta.

Vierailija
51/77 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä toisinaan, esim. tilanteessa jossa moni ei ole antanut ja yksi pysähtyy. Tilanteessa, jossa itse olisin pyöräilijänä väistämisvelvollinen, kiitän. Näissä tilanteissa, joissa suurin osa pyöräilijöistä luulee suojatien vuoksi olevansa etuajo-oikeutettu, vaikkei mitään pyöräilijän suojateitä ole olemassakaan.

Minua ottaa päähän, jos autoilija pysähtyy antamaan tietä kun liikun pyörällä ja minä olen väistämisvelvollinen. Tekisi mieli mennä kertaamaan hänen kanssaan liikennesääntöjä. Vielä enemmän ottaa päähän kun liikun jalan, eikä autolijat noudata suojatiesääntöjä. Autolla ajaessa ketuttaa eniten autoilijat jotka eivät osaa tai muuten noudata liikennesänätöjä.

Vierailija
52/77 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikun rollaattorilla ja kärsin huimauksesta. En tietenkään irroita otettuani rollaattorista ja lähde testaamaan kaadunko ajoradalle. Eiköhän siinä ole riittävästi kiitosta kun siirryn pois niin nopeasti kuin pystyn toisten tieltä?

Vierailija
53/77 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiljattain pyöräilijä ajoi jalkakäytävältä eteeni punaisia päin ja minulla jäi liikennevaloissa tämän vuoksi vihreä hyödyntämättä. Minä tööttäsin ja hän näytti keskisormea. Kumpaakin vitutti.

Vierailija
54/77 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä koska uskon positiiviseen vahvistamiseen ja siihen, että positiivisuudella on eniten vaikutusta. Pelkkä valittaminen epäkohdista ja vääryyksistä ei auta, kannattaa antaa hyvää palautetta ja kiitosta silloin kun siihen on aihetta, koska se muokkaa ympäristöä ja ihmisiä kaikista tehokkaimmin. Kuten joku muu sanoikin, on hieman erikoista, että palautetta annetaan vasta silloin, kun joku tekee väärin.

Ja ystävällisyys sekä hyvän mielen levittäminen ei maata kaada, päin vastoin :). Jokainen tekee tietysti tyylillään, pakko ei missään nimessä ole.

Vierailija
55/77 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä toisinaan, esim. tilanteessa jossa moni ei ole antanut ja yksi pysähtyy. Tilanteessa, jossa itse olisin pyöräilijänä väistämisvelvollinen, kiitän. Näissä tilanteissa, joissa suurin osa pyöräilijöistä luulee suojatien vuoksi olevansa etuajo-oikeutettu, vaikkei mitään pyöräilijän suojateitä ole olemassakaan.

Minua ottaa päähän, jos autoilija pysähtyy antamaan tietä kun liikun pyörällä ja minä olen väistämisvelvollinen. Tekisi mieli mennä kertaamaan hänen kanssaan liikennesääntöjä. Vielä enemmän ottaa päähän kun liikun jalan, eikä autolijat noudata suojatiesääntöjä. Autolla ajaessa ketuttaa eniten autoilijat jotka eivät osaa tai muuten noudata liikennesänätöjä.

Mikään laki ei kiellä antamasta tietä ns. väärässä kohdassa, herranen aika sentään :D. Autoilija ei tee väärin, jos antaa pyöräilijälle suojatiellä tietä. Risteyksessäkin voi yleistä turvallisuutta noudattaen antaa tietä, vaikka lain mukaan olisi etuajo-oikeus. Esim. valoissa olen antanut monesti oikealta samalle kaistalle (kolmion takaa) liittyville tietä.

Autoilija ei muuten saa lain mukaan ajaa esim. lapsen päältä tietoisesti, vaikka lapsi ryntäisikin tielle muusta kohdasta kuin suojatieltä.

Vierailija
56/77 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Antaa tietä on surkuhupaisa käsite, joka alentaan jalan liikkujia. 

Ei autolija "anna tietä" nouattaessaan väistämisvelvollisuutta. Ihan yhtä vähän käden heilauttamista tarvitaan, jos oikealta tuleva tulee vasemmalta tulevan eteen. 

Eli nämä kiittäjät vain ylläpitävät kulttuuria, jossa jalankulkija on kakkonen, vaikka lain mukaan ykkönen. Autoilija tekee ikään kuin palveluksen ja hyvän teon, vaikka toimii ainoastaan liikennesääntöjen mukaan. 

On siis mielestäni haittaa moisesta toiminnasta. 

Ihan miten sen itse kukin haluaa päässään tulkita ja millaisia merkityksiä antaa. Jokuhan voi ajatella kassaneidin kiittämistä röyhkeänä, koska kiitos hänen mielestään alentaa asiakkaan palvelijan tasolle. Kukin tyylillään, mutta kannattaisi ehkä muistaa, että antamasi tulkintaa ei välttämättä moni allekirjoita.

Vierailija
57/77 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

eilen ylitin porukassa viimeisenä suojatietä vihreillä valoilla . taksi kaarsi hiljaisessa liikenteessä risteyksessä suojatielle, eikä muita autoja ollut edes näkyvillä, melkein kantapäilleni. teki mieli kyllä näyttää keskisormea hänelle.

mikä varsinkin taksiautoilijoita vaivaa,ovatko he hulluja??

Vierailija
58/77 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

välillä tuntuu, että ajokulttuuri on mennyt ystävällisempään suuntaan. mutta taksien kohdalla huomaa päinvastaista lähes aina. aina liikaa vauhtia, aina liian läheltä ajetaan ja joskus tulee tunne että tarkoituksena on ajaa päälle.

paheksun syvästi

Vierailija
59/77 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

eilen ylitin porukassa viimeisenä suojatietä vihreillä valoilla . taksi kaarsi hiljaisessa liikenteessä risteyksessä suojatielle, eikä muita autoja ollut edes näkyvillä, melkein kantapäilleni. teki mieli kyllä näyttää keskisormea hänelle.

mikä varsinkin taksiautoilijoita vaivaa,ovatko he hulluja??

Olisit näyttänyt. Ei ne muuten opi koskaan...

Vierailija
60/77 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heilautan kättä samoissa tilanteissa kun autoa ajaessanikin tekisin eli kun joku antaa tietä ja/tai on huomaavainen.