Soteli 2018 ennakkomateriaali ja kyrpiintyminen
Soteli 2018 ennakkomateriaali. Voi perkele. Puuduttavaa luettavaa, turhauttavaa ja monessa artikkelissa toistetaan vaan samaa, tai siltä ainakin tuntuu. Paljon prosenttilukuja ja vieraita sanoja. Ei mitenkään helposti luettavia tekstejä. Olen ilmeisesti liian typerä ammattikorkeaan kun pelkkä ennakkomateriaali aiheuttaa päänvaivaa ja suorastaan vitutusta. Ihan kuin puhelinluetteloa lukisi.
Kommentit (31)
Mihin päin porukka on hakenut ? Onko ketään joka olisi hakenut Ouluun :D ? Tuntuu, että suurin osa on hakemassa Tampereelle tai Jyväskylään. Tsempit kaikille hakijoille! Itse toivon, että lukeminen tuottaa tulosta. Pientä stressiä kyllä pukkaa kun uutta välivuottakaan ei enää haluaisi. Itsellä ainakin englannin osio tulee tuottamaan hankaluuksia. Onko teillä joitain vinkkejä millä sais vähän testattua, mitä vielä on pään sisällä :D nimm. Useamman välivuoden viettänyt..
Stressaaja kirjoitti:
Mihin päin porukka on hakenut ? Onko ketään joka olisi hakenut Ouluun :D ? Tuntuu, että suurin osa on hakemassa Tampereelle tai Jyväskylään. Tsempit kaikille hakijoille! Itse toivon, että lukeminen tuottaa tulosta. Pientä stressiä kyllä pukkaa kun uutta välivuottakaan ei enää haluaisi. Itsellä ainakin englannin osio tulee tuottamaan hankaluuksia. Onko teillä joitain vinkkejä millä sais vähän testattua, mitä vielä on pään sisällä :D nimm. Useamman välivuoden viettänyt..
Kotkaan haettu!
Vierailija kirjoitti:
Ei se lukeminen tossa oikeasti auta. Itse luin viimeksi todella orjallisesti noita materiaaleja ja luulin osaavani ne todella hyvin, mutta kysymykset olivatkin täyttä hepreaa ja niin pikkutarkkaa piperrystä ettei lukemisestani ollut paljoakaan hyötyä. Kysymykset oltiin muotoiltu tosi oudosti ja niissä ei todellakaan mitattu mitään asioiden sisäistämistä. Pääsin kyllä esivalintakokeesta läpi, mutta niukinnaukin.
Joo kyllä itselläkin jäi vastaamatta niihin "Mitä professori Virtanen sanoi sivun 235 puhekuplassa?" tyylisiin kysymyksiin. Oma mielipide noihin on se, että sillä ei sitä osaamista mitata pätkän vertaa. Onneksi suurin osa kysymyksistä oli ainakin oman kokemuksen perusteella sellaisia, että niihin osasi vastata kun oli materiaalin lukenut. Kiinnitin itsekin huomiota kysymysten huonoon muotoiluun. Osa kysymyksistä oli nimittäin sellaisia että mikä tahansa vastaus olisi voinut olla oikein. Niistä sai tietty pisteet kun ongelma todettiin, mutta kyllähän se hämmensi sitä koetta tehdessä, kun kiireessä mietit että mitä tuohon nyt sitten vastaisi. Ja osa kysymyksistä oli hyvin vaikeasti ymmärrettäviä. Täysin lukematta en lähtisi tuota kokeilemaan, koska vastauksien etsimiseen menee kuitenkin aika paljon sitä arvokasta vastausaikaa.
- 13
Vierailija kirjoitti:
Joo kyllä itselläkin jäi vastaamatta niihin "Mitä professori Virtanen sanoi sivun 235 puhekuplassa?" tyylisiin kysymyksiin.
Korjaan, kun kirjoitin niin vauhdilla. Vastasin niihin, mutta arvalla meni kaikki nippelitietokyssärit. :D
Stressaaja kirjoitti:
Englantiin on ihan tasotestejä, joilla selviää nimenomaan amkeissa tarvittavan kielitaidon taso. Löytyy varmasti ihan googlettamalla.
Siis mitä sillä CTRL + F oikein tekee? Miten sillä saa vastauksen?
Viime kerralla itse hain ensimmäistä kertaa ja pääsin sisälle. Itse huomasin että tärkeintä oli se että tiesi mistä kohti ja mistä aineistosta vastaus löytyi. Sitä kautta pystyin tarkistamaan vastauksen etsimällä aineistosta oikean kohdan. Esim viimekerralla oli kysymys jossa kysyttiin having loving being suomeksi. Itse siis tiesin sen vain englanniksi ja ne kaikki kohdat vastasivat samaa asiaa enemmän ja vähemmän, joten jouduin vaan etsiä vastauksen... Luin aineiston kolmesti. Ensimmäisellä kerralla luin vain, toisella kerralla yliviivasin ja kolmannella kerralla tein muistiinpanot, kaksi meni väärin kokeessa.
Miten olette opiskellut 6 matskun?On meinaa todells puuduttavaa tekstiä ja ajatus karkailee jatkuvasti. Ite oon yrittänyt vaan listata asiat selkeään järjestykseen. Olisko jollain vinkkejä? Miten ymmärrätte ton cronbachin alfa kertoimen?
Vierailija kirjoitti:
Tässä aineistokokeeseen apu: jos siellä on kovasti prosentteja, käsitteitä jne. niin kirjoita ne paperille erikseen auki. Niin että löydät ne helposti kokeessa. Tyyliin että 68 % somalialaisista naisista on käyttänyt gynegologin palveluja vuonna 2016 kun taas 52 % venäläisistä naisista ei käyttänyt gynegologin palveluja.
Purat sen paperille näin:
Gynegologin palvelua käytti 68 % somalialaisista.Gynegologin palvelua ei käyttänyt 52 % venäläisistä.
Huonosti selitetty, mutta kokeessa kysytään nippelitietoa. Niitä ei tartte opetella ulkoa, mutta tieto kannattaa jäsennellä.
Ja aloita siitä mikä on sulle helpoin. Aineistotehtävä vikana!
Koe on ollut ja mennyt, mutta tuo esimerkkisi on viime syksyltä. Tuollaisia tehtävä taisi olla 1 eli juuri tuo syksyllä.
Aineistotehtävä ekana eli ajan kanssa! Ei tietenkään vikana, siitä saa eniten pisteitä, niin ei ole hauskaa 10 minuutissa koittaa rusauttaa sitä. En tajua, mistä tämä lähtee, kun monet hokevat, että aineisto vikana. Mutta tapoja on toki monia, mutta itse sanon jykevän vastalauseen.
Mut eihän tuossa sinun aukiavaamisessa oikein ollut mitään jäsentelyä nyt, vaan ihan samat asiat sanottu uudestaan?
Ongelma ylipäänsä tuossa aineistokokeessa on se, että kun ei tiedä, mitä kysytään. Kaikkea ei voi jäädä junnaamaan ja purkamaan auki ja tekemään jokaisesta sanasta ja lauseesta merkintöjä. Aika olennaista tuossa onkin se, että osaa etsiä sitä tietoa itse tilanteessa oikeasta paikasta eli aineisto on tullut sen verran tutuksi. Varsinkin nyt keväällä oli paljon kysymyksiä, joihin kelpasi vastaus vain tietystä artikkelista, kun taas syksyllä ei korostettu niin paljon artikkelien erillisyyttä.
Siinä on oikeasti pikkuisen kiire. Jos ei esim. ole hyvä enkussa, niin siinä menee aikaa. Myös ihan suomi on kohtuullisen vaikea: pitää ymmärtää lukemansa aika nopsaan. Sama matematiikassa: vaikka tehtävät ei ole vaikeita, mutta jos et muista miten ympyrän säde lasketaan ja joudut etsimään sen kaavan, niin voi tulla kiire.
Mikään muu AMK:ssa ei sitten ole vaikeaa.