Soteli 2018 ennakkomateriaali ja kyrpiintyminen
Soteli 2018 ennakkomateriaali. Voi perkele. Puuduttavaa luettavaa, turhauttavaa ja monessa artikkelissa toistetaan vaan samaa, tai siltä ainakin tuntuu. Paljon prosenttilukuja ja vieraita sanoja. Ei mitenkään helposti luettavia tekstejä. Olen ilmeisesti liian typerä ammattikorkeaan kun pelkkä ennakkomateriaali aiheuttaa päänvaivaa ja suorastaan vitutusta. Ihan kuin puhelinluetteloa lukisi.
Kommentit (31)
Esivalintakoe oli ainakin viime kerralla sellainen, että kyseltiin juuri kaikkea nippelitietoa. Eli pakko olisi kuitenkin kunnolla lukea, jos aikoo edes varsinaisiin pääsykokeisiin päästä...
Minusta mielenkiintoista ja aika helppoa tekstiä. Toki noi taulukot on vähän puuduttavia. Tosin olen vasta aineistossa nro. 5, autonomiaa tukien aktiivisemmaksi ja tämä on kyllä inhokkini ja edellisiä haastavampi....
Jaa teksti pienempiin osiin, tee selkeitä miellekarttoja. Pyydä jotain läheistä tekemään sulle "kokeita" materiaalista. Mä luin tota matskua männävuosina mökillä, ja olin aivan varma etten pääse sisään. Pääsinpäs kuitenkin. :) Toki pääsykokeissa oli sitten vielä paljon muutakin.
Vierailija kirjoitti:
Esivalintakoe oli ainakin viime kerralla sellainen, että kyseltiin juuri kaikkea nippelitietoa. Eli pakko olisi kuitenkin kunnolla lukea, jos aikoo edes varsinaisiin pääsykokeisiin päästä...
No näinhän se on ja siksi se turhauttaakin. Tekstiä on vaikea lukea ja erotella ne tärkeät pointit. Ensimmäiset kaksi lukukierrosta meni ihan vain siihen, että ymmärsi edes mistä on kyse. Kolmas lukukierros alkaa ja nyt pitäisi sitten varmaan imeä kuin sieni sitä nippelitietoa. Tekstit ovat vain niin tylsiä ja hankalia.
Sen kuuluukin olla tylsää ja vaikealukuista. Sillä testataan hakijan motivaatiota. Kysymykset voi kokeessa olla kompia joten kannattaa lukea ne tarkkaan. Viime vuonna luin aineiston vain kerran ajatuksella läpi ja selvisin kokeesta helposti. Toki muutaman vastauksen tarkistin materiaaleista. Tsemppiä lukemiseen!
Todella puuduttavaa luettavaa. Montako kertaa meinaatte lukea materiaalin läpi ?
Vierailija kirjoitti:
Todella puuduttavaa luettavaa. Montako kertaa meinaatte lukea materiaalin läpi ?
Neljä kertaa ajattelin lukea. Esivalintakokeen jälkeen poltan takassa ne samperin paperit.
Vierailija kirjoitti:
Olen lukenut näitä järjestyksessä niin että luen aineiston kerrallaan ja kahdesti läpi. 2 aineistoa/ viikko siis. Kahdella vikalla viikolla luen sitten kaikkia niin paljon kuin ehdin.
Minulla on pienet lapset ja käyn töissä, joka kyllä verottaa paljon. :/
Piti ihan vilkaista. Puhutteko nyt näistä: http://soteli.metropolia.fi ?
Minusta oli jopa kiinnostavia tekstejä nuo velkaantumista käsittelevät, opiskellessa tenttimateriaaliksi voi tulla yli 300 sivua puuduttavaa tekstiä esim. sosiaalipalveluiden kehityksestä yhteiskunnan historian eri vaiheissa. Ja tentti ilman kirjaa tai muuta materiaalia.
Siksi onkin tärkeää oppia poimimaan ne olennaiset asiat. Jokaista pientä prosenttilukua tuskin tarvitsee erikseen muistaa, vaan tärkeintä on kokonaisuus. Kun luet joniin noista artikkeleista, niin kokeile osaatko lukemisen jälkeen selittää asian omin sanoin. Sillä tavalla olet sisäistänyt jo paljon, jos osaat kertoa artikkelin/tutkimuksen pääpiirteet tiivistettynä.
Vierailija kirjoitti:
Minusta oli jopa kiinnostavia tekstejä nuo velkaantumista käsittelevät, opiskellessa tenttimateriaaliksi voi tulla yli 300 sivua puuduttavaa tekstiä esim. sosiaalipalveluiden kehityksestä yhteiskunnan historian eri vaiheissa. Ja tentti ilman kirjaa tai muuta materiaalia.
Siksi onkin tärkeää oppia poimimaan ne olennaiset asiat. Jokaista pientä prosenttilukua tuskin tarvitsee erikseen muistaa, vaan tärkeintä on kokonaisuus. Kun luet joniin noista artikkeleista, niin kokeile osaatko lukemisen jälkeen selittää asian omin sanoin. Sillä tavalla olet sisäistänyt jo paljon, jos osaat kertoa artikkelin/tutkimuksen pääpiirteet tiivistettynä.
Vaan tässäpä kokeessa se ei auta vaan pitää nimenomaan osata sitä nippelitietoa, sitä ne kysymykset käsittelevät näissä esivalinnoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaan tässäpä kokeessa se ei auta vaan pitää nimenomaan osata sitä nippelitietoa, sitä ne kysymykset käsittelevät näissä esivalinnoissa.
Silloin ctrl + f on kaveri.
Laitoinkin tämän toiseen keskusteluun mutta jaan sen tännekin jos siitä on jollekin edes henkistä apua. :')
Itse osallistuin esivalintakokeeseen silloin kun se oli ensimmäistä kertaa käytössä ja pääsin jopa kouluun.
Oma taktiikka oli lukea huolella materiaalit läpi ja kirjoittaa niistä pienet muistiinpanot. (Tuolloin en tosin tiennyt kuinka pikkutarkkoja asioita siinä kokeessa tullaa kysymään..) Aloitin itse esimateriaaliin pohjautuvasta monivalintatehtävästä ja vastasin kysymyksiin nopeasti sen mukaan mitä ulkoa muistin. En jäänyt selaamaan materiaalia ja etsimään vastauksia koska siihen kuluu ihan oikeasti aivan liikaa aikaa. Vastasin siis jokaiseen kysymykseen vaikka en olisi ollut varma siitä onko vastaus oikea ja päätin, että palaan tehtävän pariin uudestaan jos aikaa jää vielä muiden osioiden jälkeen.
Sen jälkeen etenin järjestyksessä äikän, enkun ja matikan tehtävät läpi. Matematiikan osioon halusin mahdollisimman paljon aikaa koska olin/olen edelleen siinä suhteellisen huono. Ei siinä jäänyt lopulta ylimääräistä aikaa kun 10s jonka aikana palautin kokeen. Äikän ja enkun osiosta muistan tasan sen verran että kysymykset on aika tarkkoja. Jos olisin ollut fiksu niin olisin ensin lukenut kysymykset nopeasti läpi ja sitten paneutunut itse tekstiin. Aika monta kertaa piti nimittäin tarkistaa, että mitä kysyttiin ja siihen kului itsellä tosi paljon aikaa. Matikan osiossa piti mittayksiköt ja perus murtolukulaskut jne. olla hallussa.
Mutta eipä tuo ihan mahdoton ollut koska pääsin läpi enkä todellakaan ole mikään L:n oppilas ja superihminen. Sen verran haluaisin vielä mainita, että älkää verratko pisteitänne ainakaan vuoden 2016 esivalintakokeiden pistemääriin. Tuolloin pisteytystä muutettiin koska muuten osa olisi joutunut miinus pisteille tms. Tsemppiä vaan kovasti kaikille! :)
Ei se lukeminen tossa oikeasti auta. Itse luin viimeksi todella orjallisesti noita materiaaleja ja luulin osaavani ne todella hyvin, mutta kysymykset olivatkin täyttä hepreaa ja niin pikkutarkkaa piperrystä ettei lukemisestani ollut paljoakaan hyötyä. Kysymykset oltiin muotoiltu tosi oudosti ja niissä ei todellakaan mitattu mitään asioiden sisäistämistä. Pääsin kyllä esivalintakokeesta läpi, mutta niukinnaukin.
Millaisia kysymykset sitten on? Prosentteja vai mitä nippeliå pitää tietää?
Vierailija kirjoitti:
Ei se lukeminen tossa oikeasti auta. Itse luin viimeksi todella orjallisesti noita materiaaleja ja luulin osaavani ne todella hyvin, mutta kysymykset olivatkin täyttä hepreaa ja niin pikkutarkkaa piperrystä ettei lukemisestani ollut paljoakaan hyötyä. Kysymykset oltiin muotoiltu tosi oudosti ja niissä ei todellakaan mitattu mitään asioiden sisäistämistä. Pääsin kyllä esivalintakokeesta läpi, mutta niukinnaukin.
Luulisi olevan aika oleellinen osa heittää nuo kysymykset niin kierrepallomuotoon, että siinä erkaantuu jyvät akanoista ymmärrystason perustella. Muutenhan koe olisi ihan turha, kun kaikki ctrl+F :n avulla vastaisivat kysymyksiin täydellisesti.
Tässä aineistokokeeseen apu: jos siellä on kovasti prosentteja, käsitteitä jne. niin kirjoita ne paperille erikseen auki. Niin että löydät ne helposti kokeessa. Tyyliin että 68 % somalialaisista naisista on käyttänyt gynegologin palveluja vuonna 2016 kun taas 52 % venäläisistä naisista ei käyttänyt gynegologin palveluja.
Purat sen paperille näin:
Gynegologin palvelua käytti 68 % somalialaisista.
Gynegologin palvelua ei käyttänyt 52 % venäläisistä.
Huonosti selitetty, mutta kokeessa kysytään nippelitietoa. Niitä ei tartte opetella ulkoa, mutta tieto kannattaa jäsennellä.
Ja aloita siitä mikä on sulle helpoin. Aineistotehtävä vikana!
Vierailija kirjoitti:
Millaisia kysymykset sitten on? Prosentteja vai mitä nippeliå pitää tietää?
Kysymyksrt ovat muotoa:
Somalialaisista naisista kävi vuonns 2016 gynegologilla
A: 68 %
B: 57 %
C: 63 %
D: 71 %
Niitä ei ole järkevää opetelka ulkoa, ne joko kannattaa hakea kokeessa ctrl + f tai kirjoittaa paperille. AMK:n tentit sitten opiskellessa on ihan vitsi, pikkuisen kun silmäilee niin riittää. Yliopistossa on vähän eri meininki.
Opiskelen Metropoliassa sosionomiksi. Alla yliopistotutkinto. Tää AMK on ihan pelleilyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulisi olevan aika oleellinen osa heittää nuo kysymykset niin kierrepallomuotoon, että siinä erkaantuu jyvät akanoista ymmärrystason perustella. Muutenhan koe olisi ihan turha, kun kaikki ctrl+F :n avulla vastaisivat kysymyksiin täydellisesti.
Nimenomaan ctrl + f oli se mikä mut loppupeleissä pelasti kun lukemisesta ei ollut hyötyä.
On tää kyllä perseestä. Jos olisin hakenut kouluihin ennen tätä stanan esivalintakoetta niin tältä paskalta olisi säästynyt. Kiva lukea 100 sivua tuollaista vammaista tekstiä.
Sama täällä. Keskittymiskyky ei toimi kun yrittää lukea, sen verran puuduttavaa tekstiä.