Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä ihme Lauttasaaressa maksaa? Yliarvostettu alue

Vierailija
02.04.2018 |

Kukaan muu koskaan ihmetellyt mikä Lauttasaaren asunnoissa oikein maksaa?

Esimerkkinä: vähän nuhjuisen näköinen alle 50m2 kaksio ison tien varrelta yli 310 000 e. Vuokrahinnatkin melkein yhtä kovat kuin keskustassa.

Meri on kiva, samoin Vattuniemi ja ulkoilupolut, mutta se keskusta on vähän ankea ja muutenkin liikennettä on ihan kiitettävän meluisaksi asti. Moni kämppä ei ole lähelläkään merta ja lisäksi kaipaa pikaista päivitystä. Sitä paitsi saarelle on kaavoitettu hurjasti lisää taloja, vaikkei viheralueita nytkään ole kovin isoja alueita.

Harkitsimme joskus vielä muuttoa Laruun, mutta emme viitsineet edes vuokralle. Omistusasuntoa ei keskituloinen viitsi edes harkita.

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin kauan kuin asunnot käyvät ekasta näytöstä kaupasta, en puhuisi ylihinnasta. Ylihintaa on Kainuussa.

Puhuin yliarvostetusta alueesta, en ylihinnasta. Yliarvostettu on minun mielessäni juuri sitä, että ihmiset maksavat isoja summia mielikuvista. On toki ihan täysin makuasia, mikä on kenenkin mielestä yliarvostettu alue. Kerroin oman mielipiteeni.

Ap

Mistä tiedät, että ihmiset maksavat mielikuvista? Eikä esimerkiksi mainitsemistasi hyvien/lyhyiden yhteyksien ja merenrannan yhdistelmästä? Tai jostain muusta oikeasta asiasta, josta me emme paikkaa tarkemmin tuntematta edes ole tietoisia?

Vierailija
22/34 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meri uimarantoineen ja ulkoilualueet, keskustan läheisyys.

Tämä on se suosituin mantra jota hokemalla suomalaiset yrittävät uskotella itselleen että kannatti maksaa puoli miljoonaa euroa siivouskomerosta purkukukuntoisessa 1960/70-luvun elementtiluukussa länsiväylän melun ja saasteiden syleilyssä.

Larun ranta on ihan kiva joo mutta montakohan kertaa Suomen "kesässä" keskimääräinen larun asukas oikeasti uhmaa hypotermiaa ja raahautuu rantaan sinileviä laskemaan. Sanoisin että jokaiselle kerralle tulee sen verran hintaa että sillä viettäisi viikon välimeren rannalla.

Eikä siellä rannalla ole passintarkastusta joka estäisi ketä tahansa suomalaista nauttimasta larun rannoista niitä kertaa-paria vuodessa jotka paikallisetkin siellä oikeasti viettävät. Jostain syystä ne pari tällä hetkellä Larussa asuvaa tuttavaperhettäkin lähtevät kesällä mökille jos haluavat biitsille tai stadikalle tai serenaan kun tarkoitus olisi oikeasti viettää helteinen päivä vedessä lotraten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen asunut Larussa jo 8 vuotta, syynä juurikin rauhallisuus ja luonnonläheisyys. Minustakin täällä on aika ylihinnoiteltua, mutta kysyntää tuntuu olevan niin se nostaa hintoja. Itselläni kävi tuuri kohtuuhintaisen vuokrakämpän suhteen, mutta jos asunnon ostaminen tulee joskus ajankohtaiseksi, niin ei ole kyllä mitenkään varaa ostaa täältä muuta kuin korkeintaan joku täysin remonttikuntoinen miniyksiö. On täällä kyllä melkoinen ruuhka lenkkipoluilla, jos on viikonloppuna kaunis sää, se joskus rasittaa. En silti osaa ajatella muuttavani poiskaan.

Vierailija
24/34 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin kauan kuin asunnot käyvät ekasta näytöstä kaupasta, en puhuisi ylihinnasta. Ylihintaa on Kainuussa.

Puhuin yliarvostetusta alueesta, en ylihinnasta. Yliarvostettu on minun mielessäni juuri sitä, että ihmiset maksavat isoja summia mielikuvista. On toki ihan täysin makuasia, mikä on kenenkin mielestä yliarvostettu alue. Kerroin oman mielipiteeni.

Ap

Mistä tiedät, että ihmiset maksavat mielikuvista? Eikä esimerkiksi mainitsemistasi hyvien/lyhyiden yhteyksien ja merenrannan yhdistelmästä? Tai jostain muusta oikeasta asiasta, josta me emme paikkaa tarkemmin tuntematta edes ole tietoisia?

Lauttasaari on loppujen lopuksi aika kaukana, arkkitehtuuri aika vaatimatonta (matalia laatikkotaloja) ja merikään ei kaikista asunnoista näy. Palvelut ovat aika niukahkot. Ennen metroa ihmiset olivat bussien ja henkilöauton varassa. Olen itse aina ihmetellyt kyseisen paikan suosiota, vaikka merestä pidänkin.

Vierailija
25/34 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen asunut Larussa jo 8 vuotta, syynä juurikin rauhallisuus ja luonnonläheisyys. Minustakin täällä on aika ylihinnoiteltua, mutta kysyntää tuntuu olevan niin se nostaa hintoja. Itselläni kävi tuuri kohtuuhintaisen vuokrakämpän suhteen, mutta jos asunnon ostaminen tulee joskus ajankohtaiseksi, niin ei ole kyllä mitenkään varaa ostaa täältä muuta kuin korkeintaan joku täysin remonttikuntoinen miniyksiö. On täällä kyllä melkoinen ruuhka lenkkipoluilla, jos on viikonloppuna kaunis sää, se joskus rasittaa. En silti osaa ajatella muuttavani poiskaan.

Kyllä juuri näin! Mielestäni todella mukavaa seutua ja loistavat yhteydet keskustaan ja Espooseen. Varsinkin kesät ovat todella mukavaa aikaa, ihan toista kuin Kontulassa asuessani!

Vierailija
26/34 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikä esimerkiksi mainitsemistasi hyvien/lyhyiden yhteyksien ja merenrannan yhdistelmästä?

Olenko minä todella ainoa pk-seudun asukas jonka asunnossa on juokseva vesi minkä ansiosta voin peseytyä suihkussa ja pestä pyykit koneessa?

Kaikki muut joutuvat ilmeisesti lompsimaan aamulla sandaalit jalassa meren rantaan aamupesulle kuin intialaiset Gangesiin ja samalla voi hinkata nyrkkipyykillä pahimmat jarrutusraidat kalsareista.

Oikein millään muulla syyllä ei voi selittää sitä että myyttinen "meren läheisyys" saa suomipojan pulittamaan satoja tonneja preemiota kilometrin päässä rannasta seisovasta purkiremonttia odottavasta elementtilaatikosta jonka ikkunasta voi tuijottaa naapuritalon seinää.

Vierailija
27/34 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Juuri yritin kuvata pointtiani aloitusviestin esimerkilläni. Putkiremppaa vailla oleva pieni 60-luvun kaksio, muovimatot, pintaremontin tarpeessa, ajoittain ruuhkainen Lauttasaarentie ikkunan alla. Vaikka kuinka olisi hyvät yhteydet, niin jotain se kertoo, että tällaisesta saa maksaa lähes 320 000 e, vaikka kuinka on meri lähellä ja hyvät yhteydet.

Ap

Vierailija
28/34 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Juuri yritin kuvata pointtiani aloitusviestin esimerkilläni. Putkiremppaa vailla oleva pieni 60-luvun kaksio, muovimatot, pintaremontin tarpeessa, ajoittain ruuhkainen Lauttasaarentie ikkunan alla. Vaikka kuinka olisi hyvät yhteydet, niin jotain se kertoo, että tällaisesta saa maksaa lähes 320 000 e, vaikka kuinka on meri lähellä ja hyvät yhteydet.

Ap

Totta että Larun keskus on aika peruslähiötä. Vattuniemi Katajaharju Pohjoiskaari taas ovat ihan erilaista seutua, varmaankin näiden alueiden takia hinnat ovat korkeat joka puolella.

Vierailija
29/34 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Larun hinnat on pompannut nyt viimeisen kahden vuoden aikana aika jäätäviksi. Hullut maksaa ja nousussa mennään niin ei tuu tilanne hetkeen muuttumaan. Siellä ei hirveästi taida olla kaupungin asuntoja tai muita vuokra kolhooseja.

Herttoniemenranta on alue jonka hintatasoa en ymmärrä ollenkaan. Periaatteessa ihan kiva, mutta siellä myös esiiintyy paljon sitä itä-helsingin hohtoa.

Vierailija
30/34 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

vaikka kuinka on meri lähellä ja hyvät yhteydet.

Voisiko joku selittää minullekin montako sataa tonnia kämpästä pitää maksaa lisähintaa sisämaan verrokkiin verrattuna siksi että "meri on lähellä"? Miten pitkälle sisämaahan preemio olottuu? Pk-seudulla meren "läheisyys" nostaa hintaa ainakin parin kilometrin päähän lähimmästä sinilevälautasta.

Miksi tämä preemio pätee ainoastaan yhteen pieneen läntisen maailman äärimmäisessä periferiassa sijaitsevaan junttilaan eikä suinkaan koko rannikolle jota ulottuu haaparannasta vaalimaalle.

Meillä on niin paljon merenrantaa että koko suomen väestö voisi asua vaikka omakotitalossa merenrannalla mutta jostain kumman syystä kukaan täysjärkinen (ts. muut kuin helsinkiläiset) ei missään nimessä halua rakentaa taloaan merenrantaan jossa on kesälläkin niin kylmä ettei pihalla voi oleskella ilman untuvatakkia ja 10 kuukautta vuodessa mereltä puhaltaa sellainen jäätävä viima että kalsaritkin ovat pyörineet jalassa väärinpäin vaikka et käynyt kuin postilaatikolla.

Vierailija
31/34 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä esimerkiksi mainitsemistasi hyvien/lyhyiden yhteyksien ja merenrannan yhdistelmästä?

Olenko minä todella ainoa pk-seudun asukas jonka asunnossa on juokseva vesi minkä ansiosta voin peseytyä suihkussa ja pestä pyykit koneessa?

Kaikki muut joutuvat ilmeisesti lompsimaan aamulla sandaalit jalassa meren rantaan aamupesulle kuin intialaiset Gangesiin ja samalla voi hinkata nyrkkipyykillä pahimmat jarrutusraidat kalsareista.

Oikein millään muulla syyllä ei voi selittää sitä että myyttinen "meren läheisyys" saa suomipojan pulittamaan satoja tonneja preemiota kilometrin päässä rannasta seisovasta purkiremonttia odottavasta elementtilaatikosta jonka ikkunasta voi tuijottaa naapuritalon seinää.

Meitä ihmisiä on erilaisia. Osa viihtyy mainiosti kantakaupungissa betoni/kivitalojen ympäröimänä, osa taas tarvitsee luonnonläheisyyttä voidakseen hyvin. Itse esimerkiksi olen valmis maksamaan vähän ekstraa siitä että pääsen halutessani melkein suoraan kotiovelta metsään tai merenrantaan kävelemään, koska luonnossa liikkuminen on minulle todella tärkeää, lisäksi harrastan luontokuvausta.

Olen asunut muutamaan otteeseen myös Helsingin kantakaupungissa, niin että luontoon päästäkseen piti matkustaa aina ensin ratikalla tai metrolla, ja se sai minut tuntemaan itseni ahdistuneeksi. Ikkunastani näkyi vain vastapäisen kerrostalon seinä ja asvalttia, lähin "luonto" oli postimerkin kokoinen puistopläntti parin korttelin päässä. Toiset viihtyvät aivan mainiosti näin eikä siinä ole mitään väärää! Mutta itselleni se ei sopinut, joten muutin Laruun enkä ole katunut hetkeäkään. Tietysti Itä-Helsingissä pääsisi yhtä lähelle luontoa ja merta paljon halvemmalla. Mutta tällä hetkellä viihdyn täällä mm. rauhallisuuden ja turvallisuuden vuoksi.

Vierailija
32/34 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lauttasaaressa makseta mistään merestä, se on yksi harvoja paikkoja hkissä ilman kaupungin vuokrataloja.

Siellä on yksi kaupungin vuokratalo ja se on täytetty kaikenlaisilla politikkojen sukulaisilla ja vastaavilla.

Lauttasaarelaiset maksaa siitä ettei niiden naapurissa ole kaupungin vuokralaisia. Tietysti tuo muuttuu metron myötä ja uuden kaavoituksen.

🐣

Vierailija
33/34 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliarvostettu ja tiuhaan rakennettu alue. Positiivisena puolena lähellä oleva meri.

Vierailija
34/34 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meitä ihmisiä on erilaisia. Osa viihtyy mainiosti kantakaupungissa betoni/kivitalojen ympäröimänä, osa taas tarvitsee luonnonläheisyyttä voidakseen hyvin. Itse esimerkiksi olen valmis maksamaan vähän ekstraa siitä että pääsen halutessani melkein suoraan kotiovelta metsään tai merenrantaan kävelemään, koska luonnossa liikkuminen on minulle todella tärkeää, lisäksi harrastan luontokuvausta..

Asiayhteydestä irrotettuna kuvaus kuulostaa aivan tolkun ihmisen puheelta ja kelpaisi mihin tahansa ketjuun jossa aiheena on "10 tärkeintä syytä siihen etten halua asua 100km lähempänå Helsinkiä".

Pk-seudun ja parin suurimman kaupungi ulkopuolella on käytännössä mahdotonta löytää asuntoa jossa puhdasta, rauhaisaa luontoa ei löytyisi heti kotioven edestä.

Mutta kun sinä käytät luonnonläheisyyden kaipuutasi perusteluna sille että haluat änkeä asumaan aivan täyteen rakennettuun elementtilähiöön siihen ainoaan paikkaan koko Suomessa jossa olet niin etäällä luonnosta ja rauhasta kuin se Suomen oloissa ylipäätänsä on mahdollista. Oletko tarkistanut isonpyörän laakerointia viimeaikoina?